Redaktionen læser

USA på vej til at godkende fuldt automatiserede biler

En hindring for selvkørende biler er ryddet af vejen i USA, efter at regeringen nu tillader biler uden menneskelige passagerer til at overtage rattet. Det har hidtil været en juridisk tvist, om ansvaret i en ulykkessituation lå hos personen bag rattet eller bilen selv.
Ars Technica
Nyhedsbloggen
En hindring for selvkørende biler er ryddet af vejen i USA, efter at regeringen nu tillader biler uden menneskelige passagerer til at overtage rattet. Det har hidtil været en juridisk tvist, om ansvaret i en ulykkessituation lå hos personen bag rattet eller bilen selv.

Now, however, it seems like the US government will allow the self-driving software to be the official driver of the vehicle, which in turn opens the door to rewriting regulations to allow for closed-circuit autonomous driving systems without steering wheels, pedals, and other human-operated mechanisms.

På Nyhedsbloggen finder du links til historier fra hjemlige og internationale medier og blogs. Historier, som vi mener er relevante eller underholdende, og som fortjener at blive videregivet i sin originalform. Historierne er fortrinsvis på dansk, tysk eller engelsk.

PS: At vi lægger en historie på Nyhedsbloggen betyder ikke vi deler de synspunkter, som kommer til udtryk.

Hvem har så skylden i tilfælde af uheld med tab af førlighed eller endog død til følge?

Torsten Jacobsen

Espen Bøgh,

Som udgangspunkt producenten, så vidt jeg har forstået..

Om ulykkes - og ansvarsforsikringen skal tegnes af bilens ejer eller er "indbygget" i prisen for køretøjet ( altså hos producenten) er vel ligegyldigt - det afgørende er, at dem der skades, får erstatning.

Det mest spændende er vel programmeringen af bilens undvigemanøvrer .

Opstår en situation hvor f eks nedfaldende bygningsdele pludselig blokerer kørebanen, skal bilen kunne vælge mellem at dreje udenom eller bremse
- og hvis der ikke er mulighed for at bremse uden at ramme forhindringen og dermed skade bilens passagerere og alternativet er at køre udenom og ramme et par bløde trafikanter - hvad skal bilen så være programmeret til at gøre ???

Men alt andet lige, så vil de føreløse biler nok komme til klare sig bedre ulykkesmæssigt end den gennemsnitlige bilist.

...Det kan vel også forventes, at antallet af tilskadekommene og dræbte vil falde markant efterhånden som selvkørende køretøjer vinder frem.

Med tiden kan lyskryds, vejstriber og lignende afskaffes. Ligesom vejnettet kan udnyttes langt mere effektiv ligesom trafikpropper og -køer kommer til at høre fortiden til. Bølle- og spirituskørsel er også lagt i graven sammen med færdselspolitiet og deres fotovogne - Glæder mig til at fræse af sted, mens jeg får mig en lur på bagsiddet eller strikke sokker :-) Jeg kommer ikke til at savne roderiet med gearstang, styr og pedaler.

Carsten Svendsen

Artiklen nævner ikke et ord om hacking, men autoindustrien i USA var jo også imod at montere sikkerhedsseler i 60'erne, da det indikerede, at det var forbundet med fare at køre bil (dårlig reklame).

Så kan vi som fodgængere og cyklister regne med at de firehjulede altid overholder trafikreglerne - ja, faktisk stopper op som om der var tale om venlige bilister... super