Nyhedsbloggen Historier du skal læse – bare ikke her

Fremmedgørelsens historie

I Efterkrigstiden var ’fremmedgørelse’ et dominerende paradigme og et nødvendigt begreb til at forstå kulturen, humanvidenskaben og tidsånden. Men hvad er der blevet af fremmedgørelse? Er vi ikke længere alene og forvirrede? Har vi lært at koble os til verden?
I Efterkrigstiden var ’fremmedgørelse’ et dominerende paradigme og et nødvendigt begreb til at forstå kulturen, humanvidenskaben og tidsånden. Men hvad er der blevet af fremmedgørelse? Er vi ikke længere alene og forvirrede? Har vi lært at koble os til verden?

Om nyhedsbloggen

På Nyhedsbloggen finder du links til historier fra hjemlige og internationale medier og blogs. Historier, som vi mener er relevante eller underholdende, og som fortjener at blive videregivet i sin originalform. Historierne er fortrinsvis på dansk, tysk eller engelsk.

PS: At vi lægger en historie på Nyhedsbloggen betyder ikke vi deler de synspunkter, som kommer til udtryk.

Anbefalinger

  • Søren Kristensen
  • Niels Duus Nielsen
Søren Kristensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Nej, fremmedgørelsen er altomfattende og skyld i de overdrevent mange tilfælde af stress og psykisk sygdom.

Ole Frank, Niels Duus Nielsen og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

"Those who most loudly broadcast their alienation today, infusing it with rage and resentment, are likely to be from once-comfortable and hegemonic segments of the population."

Hvor fremmedgørelse engang var anerkendt som et eksistentiale, som ramte os alle, og hvis virkninger derfor skulle lindres, er det blevet eksternaliseret og betragtes i dag kun som en ydre forskel mellem "os" og "de fremmede". Den fremmede i os selv er blevet fortrængt, og kampen mod fremmedgørelsen har forvandlet sig til en kamp mod de fremmede. Højrefløjen fører an i dette ensidige og fundamentalistisk nationale angreb på det anderledes, og venstrefløjen formår ikke at give højrefløjen svar på tiltale, fordi venstrefløjen anvender højrefløjens tankefigurer i stedet for at fastholde sine egne. Da jeg var ung var vi venstreorienterede alt, alt for fokuserede på teori, men den nutidige venstrefløj er gået i den modsatte grøft, i en grad, så det nærmer sig historieløshed. Vi behøver ikke alle at være eksperter i fremmedgørelsens teori, men hvis ingen interesserer sig for teori, bliver praksis derefter.

En vis bekymring over for det/de fremmede er helt naturlig, Højrefløjen overdriver og venstrefløjen underdriver problemets omfang. Som altid bør vi finde en balance, men det finder vi ikke før vi opgiver den polariserende terminologi og finder - og bekæmper - den lille racist, vi alle har i os.

Glimrende artikel!

Søren Kristensen

"Or had alienation become a self-indulgent luxury, now that living standards were not necessarily rising from one generation to the next?"

Det skal der såmænd nok være en hel del om. Hvis vi samtidig, i tråd med artiklens hovedpointe parkerer den overvejende del af fremmedgørelsen hos de fremmede, så begynder det for alvor at ligne noget - uden det behøver at have noget med racisme at gøre. Det kan nemlig være det handler om noget banalt fundamentalt som identitet. Jeg mener, hvis danskerne gerne vil være danskere i traditionel forstand (og lad os nu ikke begynde en diskussion om hvad det er: sprog, spisevaner eller påklædning), så nytter det ikke at gå rundt og være fremmedgjort. Tvært imod.

Man kan derfor sige, at den del af fremmedgørelsen som den faldende oplevede levestandard (alt var bedre. før Nyrup) gjorde kål på, har indvandringen taget sig af. Og hvad blev der så af Holden Caufield? Han blev selvfølgelig jobkonsulent..

Søren Kristensen

Rettelse:
Man kan derfor sige, at den del af fremmedgørelsen, som den faldende oplevede levestandard (alt var bedre før Nyrup) ikke gjorde kål på, har indvandringen taget sig af. Og hvad blev der så af Holden Caufield? Han blev selvfølgelig jobkonsulent.

Og yes, fremragende artikel! Den burde være obligatorisk de videregående humanistiske uddannelser.