Nyhedsbloggen Historier du skal læse – bare ikke her

Super-elcykler sendes ind på cykelstien

De såkaldte speed pedelecs kan køre op til 45 kilometer i timen og bliver nu tilladt på cykelstierne
De såkaldte speed pedelecs kan køre op til 45 kilometer i timen og bliver nu tilladt på cykelstierne

Om nyhedsbloggen

På Nyhedsbloggen finder du links til historier fra hjemlige og internationale medier og blogs. Historier, som vi mener er relevante eller underholdende, og som fortjener at blive videregivet i sin originalform. Historierne er fortrinsvis på dansk, tysk eller engelsk.

PS: At vi lægger en historie på Nyhedsbloggen betyder ikke vi deler de synspunkter, som kommer til udtryk.

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Joelsen

Hvorfor gør man det? Altså tillader nye og meget hurtigere "cykler" i trafikken? Mangler forbrugerne dette segment? Passer en sådan svend også med lille Peter som er ny i trafikken til august?

Jeg håber man har overvejet dette før man går på ferie.

Connie brask, Randi Christiansen, Alvin Jensen, Verner Nielsen, Anne Eriksen, Ruth Gjesing, Bjarne Bisgaard Jensen, Anker Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Anne Eriksen

Det er vist et forsøg - så er der jo ikke noget i vejen, vel? - Nu må vi se, hvor mange, der ryger - det sædvanlige la-la...
Nej, det er jo groft uansvarligt, helt på linje med regeringens nye "tiltag" - Cykler er ikke knallerter, slet ikke som lydløse dræbermaskiner.

Connie brask, Alvin Jensen og Verner Nielsen anbefalede denne kommentar
Thomas Østergaard

Nu er det jo ikke fordi det er umuligt for en nogenlunde fit person på en racercykel at nå op på 45 km/t på flad vej uden brug af batterier, og den krævede fokus på pedallering og vindmodstand gør nok cyklisten endnu mere farlig for andre trafikanter end på en elcykel, så spørgsmålet burde vel snarere være hvorfor vi ikke har maximumsgrænser for hastighed på cykelstierne.

Det har vi så også, grænsen er er den samme som bilernes.

Man burde måske overveje at sætte hastighedsgrænsen ned specifikt på cykelstierne der hvor ulykkesrisikoen er størst, evt vha ulykkessstatistikker.

Connie brask, Randi Christiansen og morten rosendahl larsen anbefalede denne kommentar
Nils Bøjden

"Mangler forbrugerne dette segment?"

Ja. Det er oplagt for mig med 15km til arbejde gennem skov, landområde og bilfri veje.

olivier goulin

Det skal buspassagerene, der trædder ud på cykelstyen nok blive glade for.
Fuldstændig ryggesløs beslutning.

/O

Nils Bøjden

" så spørgsmålet burde vel snarere være hvorfor vi ikke har maximumsgrænser for hastighed på cykelstierne."

Det har vi også. Det står på nogle runde skilte med røde kanter, hvis baggrund og sort skrift

Randi Christiansen

Der er i forvejen på visse tidspunkter kaos på de undernormerede cykelstier, så det er absolut en dårlig ide at mase flere 'knallerter' ind, hvor trafikkens mest sårbare trafikanter færdes. Fodgængere er jo mere beskyttede, men når der er fart på, går det nemmere galt. Tjek f.eks. nørrebrogade i myldretiden - det er ikke for de langsomme.

Michael Pedersen

I min bog er den største risiko for min sikkerhed på cykelstien unge kvinder på bedstemorcykler, der mener, at de både kan snakke, høre musik, tjekke facebook og køre cykel på samme tid.

Men mon ikke ikke darwinismen er på vej til cykelstierne, så vil de nye prædatorer, pedelecs'ene, sikkert udradere disse unge kvinder i løbet af et par sæsoner.

Randi Christiansen

Det er en dårlig ide at færdes i trafikken med nedsat hørelse : høre musik, tale i mobiltelefon og snakke, fordi man har brug for alle sanser og fuld opmærksomhed, når man bevæger sig i trafikken.

Nils Bøjden

"I min bog er den største risiko for min sikkerhed på cykelstien unge kvinder på bedstemorcykler, der mener, at de både kan snakke, høre musik, tjekke facebook og køre cykel på samme tid."

Det er nu ikke kun unge kvinder. Der er mange af begge køn, fortrinsvis yngre < 25, der er fuldstændigt opslugt af deres lommecomputere og er til stor fare for både sig selv og andre.

Connie brask

Tvungen knallerthjælm og med max fart på 45.km/timen, - på cykelstierne.
Hvordan skal vi andre almindelige masser af cyklister på de Københavnske cykelstier beskytte os mod dem ?
Er den egentlige liberale grund ?: "Vi vil ikke have knallerter der kun kan køre 45 km. timen på kørebanen. Simpelthen.
Op på cykelstien med dem. Der er i forvejen en mangfoldighed af befordringsmuligheder på 2 hjul.

Nils Bøjden

""Vi vil ikke have knallerter der kun kan køre 45 km. timen på kørebanen. Simpelthen."

Vi vil have knallerter der kan køre 80km i timen og som må være på kørebanen uden fare for sig selv og al anden trafik.

Det vil formodentlig så være fornuftigt at eldrevne cykler kun må køre 30km/t når de er på cykelstier. Men så skal den generelle hastighedsgrænse også gælde for almindelige cykler. Ellers giver det ingen mening.

Den "cykel" med dens "placering" i trafikken vil komme til at koste liv....især i forbindelse med de såkaldte højresvingsulykker....