Nyhedsbloggen Historier du skal læse – bare ikke her

»Vi har designet en sikker cykelby, og nu fucker vi med den«

Elløbehjul har indtaget byen som et markant nyt visuelt fremmedelement, en hovedpine for politikere og embedsværket og en trussel mod det perfekte 100 år gamle flow på de københavnske cykelstier
Elløbehjul har indtaget byen som et markant nyt visuelt fremmedelement, en hovedpine for politikere og embedsværket og en trussel mod det perfekte 100 år gamle flow på de københavnske cykelstier

Om nyhedsbloggen

På Nyhedsbloggen finder du links til historier fra hjemlige og internationale medier og blogs. Historier, som vi mener er relevante eller underholdende, og som fortjener at blive videregivet i sin originalform. Historierne er fortrinsvis på dansk, tysk eller engelsk.

PS: At vi lægger en historie på Nyhedsbloggen betyder ikke vi deler de synspunkter, som kommer til udtryk.

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Randi Christiansen

Det er meget enkelt : Alle andre fartøjer end cykler bør af hensyn til sikkerheden forvises fra cykelstierne.

Erik Fuglsang, Jørn Vilvig og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Jakob Koefoed

Det er meget enkelt: De kan sagtens færdes på cykelstierne sammen med jeg og alle de andre cyklister. (De ældre damer på deres el-cykler som med 25 i timen blæser forbi os andre derude er jo allerede velkomne)

Niels Duus Nielsen

Ja, hvad er problemet? Kører løbehjulene for hurtigt? Eller kører de for langsomt? Det kan jo ikke være fordi de ikke overholder færdselsreglerne, for det gør cyklisterne jo heller ikke.

Randi Christiansen

Problemet er forskellen i kapacitet. Som er for stor og vanskeliggør manøvrerummet. Små maskiner, som vimser lynhurtigt ind og ud mellem anklerne på een, betyder, at blot en minimal bevægelse risikerer kollission.

Elcykler på cykelstien duer overhovedet heller ikke. Man manøvrerer simpelthen forskelligt på forskellige køretøjer. En afgørende forskel er motorkraften - også selvom dens hastighed ikke overstiger 20 km t.

Cykelstier bør derfor naturligvis forbeholdes ikke motoriserede køretøjer. Det burde være en no brainer. Ligesom fortove naturligvis forbeholdes fodgængere.

Overordnet set er det bilerne, som fylder alt for meget. Især i byerne er det latterligt i så høj grad, som det er tilfældet, at basere transportsystemet på privatbilisme. Latterligt, hvis ikke det var tragisk. Dumt.

Ib Christoffersen

Som meget flittig cyklist, så kunne København være et dejligt sted at cykle. Men de forhold cyklister tilbydes med cykelstier der er overfyldte med bla. Ckristiania ladcykler der fylder den del af cyklestierne som bilerne ikke bruger, så foretrækker jeg min gamle dieselbil der da har ret så meget jern der skal bules før det går ud over mig. Men udenfor København er cyklen mit foretrukne transportredskab.

Randi Christiansen

Efter at elcykler og især motoriserede løbehjul har indtaget cykelstierne, er sikkerheden stærkt reduceret.

Når jeg cykler på landet, hvor der ikke er cykelstier, føler jeg mig ikke tryg ved bilisterne.

Jeg indprentede min søn, at i trafikken må man have 360°orientering og tilmed ikke forvente, at alle overholder færdselsreglerne endsige kender dem.

Hans Christian Rørdam

Alle køretøjer med hjælpemotor - bensin såvel som el-drevet - skal forvises fra cykelstierne.
Skateboards, rulleskøjter, og løbehjul var tidligere sjældne gæster på cykelstierne og udgjorde sammen med ladcykler og cykler med anhængere et marginalt problem for det store flertal af "normale" 2 hjulede cykler. Men den seneste teknologiske hittepåesomhed har gjort det muligt at motoriseret disse køretøjer og det skaber en helt anden og hyppigt langt farligere dynamik på cykelstierne.
Det geniale ved cykler er at de fylder ekstremt lidt og gør det muligt for den der kører dem at komme frem med børn og varer i et ikke ubetydeligt tempo og ved egen kraft. Motoriserede løbehjul er lige så åndsvage, irriterende og unødvendige som vandscootere og segways. Kom igen, opfindere, når I kan byde på noget som er mere genialt end en trædecykel uden hjælpemotor.

Randi Christiansen

Hans Christian Rørdam, nu vil jeg lige sige, at jeg selv er den lykkelige indehaver af en elcykel. Og selv motoriserede løbehjul kan jeg se charmen ved - men motoriserede fartøjer hører bare ikke hjemme på cykelstierne. Punktum.

Hvor de så kan færdes, må vi overlade til genial opfindsomhed at komme med den løsning på.

Randi Christiansen

Når bilerne, som fylder uforholdsmæssigt meget, bliver forvist fra byerne, vil der være bedre plads til os andre.

Torben - Nielsen

Der skrives, at vi har designet en sikker cykel by.

Spørgsmålet er, - om vi overhovedet har designet noget som helst??

Jamen, hvad så med Cykelslangen da?? Den som forbinder Fisketorvet med Bryggebroen til Amager.
Ja, vi har sikkert alle sammen hørt om Cykelslangen, om ikke ellers, da statsministeren viste den frem for den franske præsident.

Jo, Cykelslangen er designet udelukkende for cyklister, men det er også det eneste stykke infrastruktur, som er designet til cyklister. Den er 230 m. lang og kostede 32 millioner kr. i 2014.

Jamen, hvad så med Supercykelstierne??

Det lyder besnærende ikke: Supercykelsti, ikke??

Men hvad er der lige super, ved en Supercykelsti??
Jo, der er fodhvilere ved kryds og en orange stribe i kanten.

Og selv om de er åbnet her inden for de sidste 7-8 år, er det mange steder 40-50 år gammel asfalt.

Supercykelstier er en opreklameret narresut, som kun eksisterer på et landkort, ude i virkeligheden er der intet sket, som forbedrer cyklisternes forhold.

Så når vi har en udbredt cykelkultur her i landet, så er det ikke som følge af myndighedernes tiltag, - det er sket på trods af myndighedernes tiltag.