Redaktionen læser

Nemlig.com – chaufførerne betaler prisen

 
Politiken
Nyhedsbloggen
Chaufførerne fortæller om 15-timers arbejdsdage, flere måneders arbejde uden fridage, store bøder og ruter, der er næsten umulige at nå til tiden. Nemlig.com har et bødesystem, der straffer chaufførerne for alt, der kan gå galt på en rute, og virksomheden mener samtidig ikke at arbejdsforholdene er deres ansvar

På Nyhedsbloggen finder du links til historier fra hjemlige og internationale medier og blogs. Historier, som vi mener er relevante eller underholdende, og som fortjener at blive videregivet i sin originalform. Historierne er fortrinsvis på dansk, tysk eller engelsk.

PS: At vi lægger en historie på Nyhedsbloggen betyder ikke vi deler de synspunkter, som kommer til udtryk.

Frederikke Nielsen

Som forbrugere kan vi jo nemt ændre på dette, ved at undgå at købe varer hos Nemlig.com før disse forhold er ændret.

Claus Nielsen, Hans Larsen, Susana Ritius, Ib Christensen, Carsten Hansen og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar
Michael Mogensen

Lidt pinligt for Anders Holch Povlsen, der er hovedaktionær og én af Danmark's rigeste, og som åbenbart hellere vil investere i skotske slotte, end være med til at sikre ordentlige arbejdsforhold i Nemlig.

Dorte Sørensen

Hørte et indslag med en fra 3F i P1-morgen fortælle, at de igen er gået ind i sagen, da de nu har set at deres aftale om at forbedre arbejdsforholdene ikke er holdt.

Ken Loach's mesterlige "Sorry We Missed You"

https://www.kino.dk/film/s/so/sorry-we-missed-you

in real life.

En film der burde husstandsomdeles.

Morten Balling og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Alt hvad der kører på 2 og 4 jul skal man holde sig fra arbejdsmæssig.

Dårlige arbejdsvilkår, ringe løn, snyd og bedrag er ingredienserne i den branche.
Om det er Taxi, lastbil, flextrafik, eller enhver for for budkørsel i bil og på cykel så gælder 2 regler for firmaerne. 1. Tjen mest muligt. 2. hold udgifter til løn og materiale mest muligt nede. Nr. 2 er betingelsen for nummer 1.

Der findes nok firmaer der agerer bedre end andre, men konkurrencen er stor og udbyderne mange.

Morten Balling

@Carsten Hansen

Simon Spies sagde engang med karakteristisk gnækkende stemme: "Det er ikke svært at blive rig. Man skal bare bruge mindre end man tjener". Det havde han enten indset selv, eller også havde han læst det gamle kinesiske ordsprog som siger noget i samme stil.

Især for firmaer som er ejet af flere, såsom aktieselskaber, er der ét overordnet mål, som er taller på bundlinjen, og dermed udbyttet til ejerkredsen. Man kunne fristes til at sige at sådan er det bare, men i hvert fald kan man sige at sådan fungerer det system vi lever i, indtil man ændrer holdning til hvad værdi er.

Værdi er ressourcer, og jo flere krav på ressourcer (penge) man har, jo rigere er man. I hvert fald på papiret, men når gyllen en dag rammer den store ventilator, så ejer man dybest set kun det man kan forsvare ved at klamre sig til det.

Steen K Petersen, Ib Christensen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Det store problem er at mange der arbejder indenfor disse brancher kun har deres kørekort som kvalifikation.
Er du ikke tilfreds men lugten i bageriet, så er der mange andre der har samme kvalifikationer.

Så mens nogle klamrer sig til deres formuer så klamrer andre sig til deres job.
Chaufføren sidder bag rattet men styrer ikke andet end bilen.

Steen K Petersen, Ib Christensen, Claus Nielsen, Viggo Okholm og Morten Balling anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Irma havde oprindeligt (for 8-10 år siden?) en ordning, hvor man kunne få deres varer bragt ud.

COOP overtog det, og Irma-varer var det derefter svært at opdrive. Sådan satte COOP sig massivt på ordningen. Når COOP leverede varer kunne budet af og til være i Post Danmark-uniform.

Nu har Føtex også meldt sig på banen som leverandør.

Og REMA har en ordning, som ,så vidt jeg har kunnet bedømme, består i, at en kunde tilbyder at ordne indkøbet og bringe det ud.

Netto har vist en abonnementsordning, hvor der udbringes basisvarer. .

Opfindsomhed er der ikke mangel på. Man må håbe, at Politiken graver videre blandt resten af leverandørerne, således at anstændige arbejds- og lønforhold indføres over hele linjen.

olivier goulin

2000,- i bøde for at levere varerne 2 minutter for sent.
Det lyder som en ordning, der er skræddersyet til at plukke buddene for deres surt tjente skillinger - eller kort og godt: Arbejde gratis.

Dette burde slet ikke være et fagpolitisk anliggende at få stoppet - det burde være et juridisk. Det svineri burde være forbudt ved lov

/O

Per Jakobsen, Steen K Petersen, Ib Christensen, Per Fabricius, Claus Nielsen, Gunvor Kaas, Viggo Okholm og Flemming Berger anbefalede denne kommentar