Organisation

Aalborg Teater

Anmeldelse
30. november 2021

Psykedelisk og mindeværdig Jon Fosse-iscenesættelse på Aalborg Teater

På Aalborg Teaters Lille Scene debuterer den nye husinstruktør Camilla Kold Andersen med sin iscenesættelse af Jon Fosses ’Jeg er vinden’ i en på samme tid farvestrålende og dyster forestilling, som publikum ikke glemmer igen lige foreløbig
Ditte Marie Walter Tygesen står bag scenografien med organisk svungne mønstre i forskellige variationer af rød, blå, gul og grøn på bagvæggen og det lille bjerglandskab, som dækker hele scenegulvet, til forestillingen ’Jeg er vinden’ på Aalborg Teater
Leder
10. juli 2021

Sommeren er tid til teatertrøst oven på coronaen

Sjask og trøst har præget teaterkampen mod coronaen. Men glæden over at komme tilbage i teatersalene er kolossal
Shakes og Folketeatret stod bag opvisning 'Absolute Shakes' i H. C. Ørstedsparken.
Anmeldelse
18. maj 2021

På vej hjem fra festen støder de på en gris, der er stukket af fra slagterens boltpistol

Dramatiker Thomas Markmann står bag ’Kød’, der i Martin Nyborgs iscenesættelse på Aalborg Teater er en gakket, men også tankevækkende forestilling om forskellen på mennesker og svin
Langsomt, men sikkert, udviskes grænserne mellem kæresteparret Sissel og Johan og den gris, de holder skjult i Kød på Aalborg Teater.
Anmeldelse
26. januar 2021

Det var begrænset, hvad Aalborg Teater kunne tilbyde de 13.000, der livestreamede ’Tine’

Det kræver sin sag for et teater at sadle om og præsentere en forestilling digitalt. Aalborg Teater bør roses for forsøget, som trak over 13.000 skærmpublikummer til på en enkelt aften, men resultatet var tydeligvis ikke fra start skabt til det digitale medie
Indledningsvis ser det spændende ud i den streamede udgave af Aalborg Teaters opsætning af ’Tine’: Midt på scenen står tolv stole, hvor hvidklædte skuespillere en efter en træder ind og sætter sig. Visningen skifter mellem tre kameravinkler. Midtfor, højre og venstre. Som sad vi i salen og så med. Men teatret fik ikke i forestillingen som helhed udnyttet det digitale medies muligheder.
Folk
23. januar 2021

Herman Bang kommer til dig, mens Danmark ser håndbold

... Komiker foreslår cannabis legaliseret og Susanne Bier kalder USA mandschauvinistisk
Anmeldelse
30. september 2020

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.
Anmeldelse
30. januar 2020

Få lykkes så godt med at overskride publikums grænser som Tue Biering

Nøgenhed, små krænkelsesbomber og en vildt kaotisk iscenesættelse er, hvad Tue Bierings nye forestilling på Aalborg Teater byder på. Verden er ikke sort-hvid, det får han virkelig skåret ud i pap. Og det fungerer overraskende fint
Marie Knudsen Fogh, Ena Spottag og Jacob Moth-Poulsen er intense og overbevisende i en grad, så de konstant bevarer vores fulde opmærksomhed i Tue Bierings grænseoverskridende iscenesættelse på Aalborg Teater.
Anmeldelse
25. september 2019

Pæn Gatsby i Odense og forrygende Bergman i Aalborg

I denne sæson prøver flere landsdelsscener kræfter med ikoniske værker fra litteraturens eller filmens verden. I Odense spilles en teksttung version af Fitzgeralds ’Den store Gatsby’, mens Aalborg Teater giver nyt, sprudlende liv til Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’
De to børn i ’Fanny og Alexander’ spilles dobbelt af Bolette Nørgaard Bang og Gustav Dyekjær Giese, der styrer to ansigtsløse dukker i børnestørrelse. Det har en fin dramatisk effekt med de lidt uhyggelige dukker frem for rigtige børn, ligesom Martin Erikssons scenografi, der intet forsøg gør på at skabe en komplet illusion af et herskabshjem anno 1910, virker meget stærkt.
Anmeldelse
21. september 2019

I ny dansk dramatik på Aalborg Teater flytter et misfoster ind i ghettoen

En kvinde flytter sammen med sin misdannede teenagesøn ind i et ghettoområde. Det er på Aalborg Teater udgangspunktet for Julie Maj Jakobsens ’Efter branden’, der handler om at være anderledes. Det er ny dansk dramatik fuld af ubesvarede spørgsmål
Teenagedrengen Halfdan (Østen Borre Simonsen) og ghettopigen Viktoria (Karla Rosendahl Rasmussen) bor i et ghettoområde i teaterstykket ’Efter branden’, der måske ikke vil blive læst og opført om 100 år fra nu, men alligevel er tankevækkende.
Kommentar
6. juni 2018

Staten bør støtte den scenekunst, der har demokratisk værdi

Musikforestillingerne boomer og giver penge i kassen, men de mangler vitaminer. Derfor bør den offentlige støtte målrettes den scenekunst, der har størst kunstnerisk og demokratisk værdi
Forestilling som Porno for begyndere, der spiller på en af Aalborg Teaters mindre scener giver publikum anledning til at reflektere over et emne, som er tabubelagt – selv om størstedelen af befolkningen bruger porno.

Sider

  • Anmeldelse
    30. november 2021

    Psykedelisk og mindeværdig Jon Fosse-iscenesættelse på Aalborg Teater

    På Aalborg Teaters Lille Scene debuterer den nye husinstruktør Camilla Kold Andersen med sin iscenesættelse af Jon Fosses ’Jeg er vinden’ i en på samme tid farvestrålende og dyster forestilling, som publikum ikke glemmer igen lige foreløbig
    Ditte Marie Walter Tygesen står bag scenografien med organisk svungne mønstre i forskellige variationer af rød, blå, gul og grøn på bagvæggen og det lille bjerglandskab, som dækker hele scenegulvet, til forestillingen ’Jeg er vinden’ på Aalborg Teater
  • 9. januar 2007

    Hvem elsker egentlig hvem i Hamlet?

    Kaspar Rostrups fortolkning på Gladsaxe Ny Teater er mærkeligt kærlighedsløs. Men takket være en overrumplende Ofelia og en bevægende Polonius bliver denne 'Hamlet' interessant
  • Nyhed
    27. september 2012

    Generation 68 varmer op til en sexrevolution

    Tabu. Knap er bølgen med erotisk litteratur til mødre og midtvejskvinder toppet, før 68-generationen vil til fadet. Tendensen er klar. Ældre vil have sex, og de er ikke bange for at tale om det, hvis de unge ellers kan klare mosten
    68-generationen er på vej over tærsklen til alderdom, og hvorfor skulle de pludselig blive puritanere? Og Margrethe Kähler, seniorkonsulent i Ældre Sagen, mener, at fordommene om, at ældre ikke har sex er så småt ved at være en saga blot.
  • Anmeldelse
    30. januar 2020

    Få lykkes så godt med at overskride publikums grænser som Tue Biering

    Nøgenhed, små krænkelsesbomber og en vildt kaotisk iscenesættelse er, hvad Tue Bierings nye forestilling på Aalborg Teater byder på. Verden er ikke sort-hvid, det får han virkelig skåret ud i pap. Og det fungerer overraskende fint
    Marie Knudsen Fogh, Ena Spottag og Jacob Moth-Poulsen er intense og overbevisende i en grad, så de konstant bevarer vores fulde opmærksomhed i Tue Bierings grænseoverskridende iscenesættelse på Aalborg Teater.
  • Anmeldelse
    26. januar 2021

    Det var begrænset, hvad Aalborg Teater kunne tilbyde de 13.000, der livestreamede ’Tine’

    Det kræver sin sag for et teater at sadle om og præsentere en forestilling digitalt. Aalborg Teater bør roses for forsøget, som trak over 13.000 skærmpublikummer til på en enkelt aften, men resultatet var tydeligvis ikke fra start skabt til det digitale medie
    Indledningsvis ser det spændende ud i den streamede udgave af Aalborg Teaters opsætning af ’Tine’: Midt på scenen står tolv stole, hvor hvidklædte skuespillere en efter en træder ind og sætter sig. Visningen skifter mellem tre kameravinkler. Midtfor, højre og venstre. Som sad vi i salen og så med. Men teatret fik ikke i forestillingen som helhed udnyttet det digitale medies muligheder.
  • Anmeldelse
    15. september 2014

    Med Ibsens whistleblower til borgermøde

    Aalborg Teater går hele vejen i demokratiets hellige navn. Og tilskuerne råber i vrede med i Hans Henriksens nyfortolkning af ’En Folkefjende’
  • 15. februar 2008

    At være Hamlet

    Hamlet blev først forvansket af romantikerne, så af det politiske teater, mener instruktør og dramatiker Lars Kaaber. Shakespeares klassiker er blevet spillet på de danske scener i snart 200 år og bliver det igen på lørdag, når forestillingen åbner det nye skuespilhus. Striden om Hamlet kan fortsætte
    Hamlet - helt, romantiker, politiker, sindssyg? I de 200 år, hvor Shakespeares -Hamlet- er blevet opført på de danske scener, har der været bred uenighed om, hvem han egentlig er. I romantikken blev han gjort til romantiker, mens han blev politisk styret i 1970-erne. I morgen kommer tilskuerne til at se en ny Hamlet i Nicolas Bros skikkelse, når det nye skuespilhus i København indvies.
  • 11. februar 1998

    Konen i sandbunken

    Det er lykkedes at realisere Becketts usentimentale humor i 'Glade dage' på Aalborg Teater TEATER Bodil Udsen fæstnede Samuel Becketts Glade dage ufor-glemmeligt i tilskuernes erindring, med den banebrydende Fiolteater-opførelse i 1962, - og langt videre ud via TV...