Organisation

Aalborg Teater

Anmeldelse
7. maj 2022

Fem ananas til Ulla Henningsen i ’Cabaret’

Aarhus Teaters store musicalsatsning ’Cabaret’ er en klar advarsel om tidens højredrejning og modløshed. Med en overrumplende fantastisk Ulla Henningsen, der synger, så vi tilskuere kan høre vores egen magtesløshed i hendes stemme
Ulla Henningsen synger med uhyggelig kraft og desillusion i rollen som den tyske Fräulein Schneider, der skal giftes med Anders Baggesens jødiske grønthandler Schultz i ’Cabaret’ på Aarhus Teater. Hun bliver den person, alle kan spejle sig i.
Interview
9. marts 2022

Vi vil straffe Putin ved ikke at lade russere danse Svanesøen i Danmark. Men kulturel boykot kan også blive til hans fordel

Kulturen bliver brugt som et sanktionsmiddel i krigen mellem Rusland og Ukraine, men virker det? Information har talt med Jens Ladefoged, lektor på Institut for Statskundskab, om fordele og ulemper ved kulturel boykot, og hvilken effekt det kan have ikke at udveksle hinandens kultur
Den russiske nationalballets optræden i Aarhus er aflyst som en del af den kulturelle boykot af Rusland efter Putins invasion af Ukraine.
Anmeldelse
23. februar 2022

Skuffende teater om Europa i opløsning

’Morgenlandet’ kikser som den svære toer, der er efterfølgeren til flygtningeteatersuccesen ’Aftenlandet’
 
Anmeldelse
30. november 2021

Psykedelisk og mindeværdig Jon Fosse-iscenesættelse på Aalborg Teater

På Aalborg Teaters Lille Scene debuterer den nye husinstruktør Camilla Kold Andersen med sin iscenesættelse af Jon Fosses ’Jeg er vinden’ i en på samme tid farvestrålende og dyster forestilling, som publikum ikke glemmer igen lige foreløbig
Ditte Marie Walter Tygesen står bag scenografien med organisk svungne mønstre i forskellige variationer af rød, blå, gul og grøn på bagvæggen og det lille bjerglandskab, som dækker hele scenegulvet, til forestillingen ’Jeg er vinden’ på Aalborg Teater
Leder
10. juli 2021

Sommeren er tid til teatertrøst oven på coronaen

Sjask og trøst har præget teaterkampen mod coronaen. Men glæden over at komme tilbage i teatersalene er kolossal
Shakes og Folketeatret stod bag opvisning 'Absolute Shakes' i H. C. Ørstedsparken.
Anmeldelse
18. maj 2021

På vej hjem fra festen støder de på en gris, der er stukket af fra slagterens boltpistol

Dramatiker Thomas Markmann står bag ’Kød’, der i Martin Nyborgs iscenesættelse på Aalborg Teater er en gakket, men også tankevækkende forestilling om forskellen på mennesker og svin
Langsomt, men sikkert, udviskes grænserne mellem kæresteparret Sissel og Johan og den gris, de holder skjult i Kød på Aalborg Teater.
Anmeldelse
26. januar 2021

Det var begrænset, hvad Aalborg Teater kunne tilbyde de 13.000, der livestreamede ’Tine’

Det kræver sin sag for et teater at sadle om og præsentere en forestilling digitalt. Aalborg Teater bør roses for forsøget, som trak over 13.000 skærmpublikummer til på en enkelt aften, men resultatet var tydeligvis ikke fra start skabt til det digitale medie
Indledningsvis ser det spændende ud i den streamede udgave af Aalborg Teaters opsætning af ’Tine’: Midt på scenen står tolv stole, hvor hvidklædte skuespillere en efter en træder ind og sætter sig. Visningen skifter mellem tre kameravinkler. Midtfor, højre og venstre. Som sad vi i salen og så med. Men teatret fik ikke i forestillingen som helhed udnyttet det digitale medies muligheder.
Folk
23. januar 2021

Herman Bang kommer til dig, mens Danmark ser håndbold

... Komiker foreslår cannabis legaliseret og Susanne Bier kalder USA mandschauvinistisk
Anmeldelse
30. september 2020

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.
Anmeldelse
30. januar 2020

Få lykkes så godt med at overskride publikums grænser som Tue Biering

Nøgenhed, små krænkelsesbomber og en vildt kaotisk iscenesættelse er, hvad Tue Bierings nye forestilling på Aalborg Teater byder på. Verden er ikke sort-hvid, det får han virkelig skåret ud i pap. Og det fungerer overraskende fint
Marie Knudsen Fogh, Ena Spottag og Jacob Moth-Poulsen er intense og overbevisende i en grad, så de konstant bevarer vores fulde opmærksomhed i Tue Bierings grænseoverskridende iscenesættelse på Aalborg Teater.

Sider

  • Anmeldelse
    30. november 2021

    Psykedelisk og mindeværdig Jon Fosse-iscenesættelse på Aalborg Teater

    På Aalborg Teaters Lille Scene debuterer den nye husinstruktør Camilla Kold Andersen med sin iscenesættelse af Jon Fosses ’Jeg er vinden’ i en på samme tid farvestrålende og dyster forestilling, som publikum ikke glemmer igen lige foreløbig
    Ditte Marie Walter Tygesen står bag scenografien med organisk svungne mønstre i forskellige variationer af rød, blå, gul og grøn på bagvæggen og det lille bjerglandskab, som dækker hele scenegulvet, til forestillingen ’Jeg er vinden’ på Aalborg Teater
  • Interview
    9. marts 2022

    Vi vil straffe Putin ved ikke at lade russere danse Svanesøen i Danmark. Men kulturel boykot kan også blive til hans fordel

    Kulturen bliver brugt som et sanktionsmiddel i krigen mellem Rusland og Ukraine, men virker det? Information har talt med Jens Ladefoged, lektor på Institut for Statskundskab, om fordele og ulemper ved kulturel boykot, og hvilken effekt det kan have ikke at udveksle hinandens kultur
    Den russiske nationalballets optræden i Aarhus er aflyst som en del af den kulturelle boykot af Rusland efter Putins invasion af Ukraine.
  • 11. februar 1998

    Konen i sandbunken

    Det er lykkedes at realisere Becketts usentimentale humor i 'Glade dage' på Aalborg Teater TEATER Bodil Udsen fæstnede Samuel Becketts Glade dage ufor-glemmeligt i tilskuernes erindring, med den banebrydende Fiolteater-opførelse i 1962, - og langt videre ud via TV...
  • Anmeldelse
    8. januar 2016

    Vi ser teater og forstår ingenting

    Det er ikke til at fatte, hvorfor Aalborg Teater har købt den slatne, tyske farce ’Vi elsker og ved ingenting’. Men Carsten Svendsen charmerer i rollen som nørdet forfatter
    Aalborg Teater lover selv, at det tyske stykke ’Vi elsker og ved ingenting’ er underholdende. Men rigtig sjovt bliver det ikke, selv om skuespillerne gør, hvad de kan.
  • Baggrund
    22. december 2017

    Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

    I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret
    Andreas Jebros iltre og visionære Erasmus Montanus ankom til denne papverden af mistroiskhed og stagnation i Christian Lollikes geniale Holberg-fortolkning på Aarhus Teater.
  • 13. november 2002

    Dukkehjem eller skakbræt

    Aalborg Teaters opsætning af Ibsen uopslidelige ’Et Dukkehjem’ dropper kukkassens klæge intimitet for en mere ritualiseret, åben scenografi og strategi, hvor ingen på forhånd har ret
  • Anmeldelse
    23. februar 2022

    Skuffende teater om Europa i opløsning

    ’Morgenlandet’ kikser som den svære toer, der er efterfølgeren til flygtningeteatersuccesen ’Aftenlandet’
     
  • Nyhed
    27. september 2012

    Generation 68 varmer op til en sexrevolution

    Tabu. Knap er bølgen med erotisk litteratur til mødre og midtvejskvinder toppet, før 68-generationen vil til fadet. Tendensen er klar. Ældre vil have sex, og de er ikke bange for at tale om det, hvis de unge ellers kan klare mosten
    68-generationen er på vej over tærsklen til alderdom, og hvorfor skulle de pludselig blive puritanere? Og Margrethe Kähler, seniorkonsulent i Ældre Sagen, mener, at fordommene om, at ældre ikke har sex er så småt ved at være en saga blot.