Organisation

Aalborg Teater

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed

Få lykkes så godt med at overskride publikums grænser som Tue Biering

Nøgenhed, små krænkelsesbomber og en vildt kaotisk iscenesættelse er, hvad Tue Bierings nye forestilling på Aalborg Teater byder på. Verden er ikke sort-hvid, det får han virkelig skåret ud i pap. Og det fungerer overraskende fint

Pæn Gatsby i Odense og forrygende Bergman i Aalborg

I denne sæson prøver flere landsdelsscener kræfter med ikoniske værker fra litteraturens eller filmens verden. I Odense spilles en teksttung version af Fitzgeralds ’Den store Gatsby’, mens Aalborg Teater giver nyt, sprudlende liv til Ingmar Bergmans film ’Fanny og Alexander’
Anmeldelse

I ny dansk dramatik på Aalborg Teater flytter et misfoster ind i ghettoen

En kvinde flytter sammen med sin misdannede teenagesøn ind i et ghettoområde. Det er på Aalborg Teater udgangspunktet for Julie Maj Jakobsens ’Efter branden’, der handler om at være anderledes. Det er ny dansk dramatik fuld af ubesvarede spørgsmål

Staten bør støtte den scenekunst, der har demokratisk værdi

Musikforestillingerne boomer og giver penge i kassen, men de mangler vitaminer. Derfor bør den offentlige støtte målrettes den scenekunst, der har størst kunstnerisk og demokratisk værdi
Anmeldelse

’West Side Story’ sætter sig i tilskueren med hele den desperation, der opstår, når kulturforskelle splitter mennesker

’West Side Story’ på Aarhus Teater lyser af renfærdighed. Men der er mere Romeo end gangster over Mathias Flints imponerende Tony

Tragikomiske brudstykker af liv i brevform

To skuespillere, der læser op af et manuskript på scenen, hvor de sidder side om side ved hvert sit bord. Kedeligt? Faktisk ikke, for A.R. Gurneys drama ’Kærestebreve’ leverer en så velkomponeret og sprudlende tekst, at selve iscenesættelsen på Aalborg Teater bliver sekundær

Gakket Cyrano fra russisk kultinstruktør

Kunstige næser, spastiske dansemoves og en smuk scenografi, der på ingen måde mimer virkeligheden. Den slags forbindes normalt ikke med en klassiker. Men det får man i russiske Yuri Butusovs sanselige, seværdige og lidt støjende iscenesættelse af Cyrano på Aalborg Teater
Årets teater

Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret

Stærkt teater om flygtninge, der vil med ind i varmen

Aalborg Teater lykkes stort med sin satsning på folkelig dramatik i Julie Maj Jakobsens flygtningeforestilling ’Aftenlandet’

Sider

Mest læste

  1. Kaspar Rostrups fortolkning på Gladsaxe Ny Teater er mærkeligt kærlighedsløs. Men takket være en overrumplende Ofelia og en bevægende Polonius bliver denne 'Hamlet' interessant
  2. Det er lykkedes at realisere Becketts usentimentale humor i 'Glade dage' på Aalborg Teater TEATER Bodil Udsen fæstnede Samuel Becketts Glade dage ufor-glemmeligt i tilskuernes erindring, med den banebrydende Fiolteater-opførelse i 1962, - og langt videre ud via TV...
  3. Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
  4. En kvinde flytter sammen med sin misdannede teenagesøn ind i et ghettoområde. Det er på Aalborg Teater udgangspunktet for Julie Maj Jakobsens ’Efter branden’, der handler om at være anderledes. Det er ny dansk dramatik fuld af ubesvarede spørgsmål
  5. Musikforestillingerne boomer og giver penge i kassen, men de mangler vitaminer. Derfor bør den offentlige støtte målrettes den scenekunst, der har størst kunstnerisk og demokratisk værdi
  6. Nanna Skaarup Voss’ Julie er lysende skøn i Aalborg Teaters opsætning af Shakespeares ’Romeo og Julie’. Men forestillingen mangler plads til kærligheden og skyder sig selv med alt for mange pistoler
  7. Hamlet blev først forvansket af romantikerne, så af det politiske teater, mener instruktør og dramatiker Lars Kaaber. Shakespeares klassiker er blevet spillet på de danske scener i snart 200 år og bliver det igen på lørdag, når forestillingen åbner det nye skuespilhus. Striden om Hamlet kan fortsætte
  8. Peter Hugges lile dobbeltforestilling på Jomfru Ane Teatret peger på de små teatres alvorlige problemer Teater I gamle dage - det er måske endda ikke så længe siden - var det dramatikerens stolthed og ære at kunne repræsentere sin konflikt så pas dialektisk, at alle dens parthavere kom fuldt til deres ret, på én gang...