Organisation

Aalborg Teater

Staten bør støtte den scenekunst, der har demokratisk værdi

Musikforestillingerne boomer og giver penge i kassen, men de mangler vitaminer. Derfor bør den offentlige støtte målrettes den scenekunst, der har størst kunstnerisk og demokratisk værdi
Anmeldelse

’West Side Story’ sætter sig i tilskueren med hele den desperation, der opstår, når kulturforskelle splitter mennesker

’West Side Story’ på Aarhus Teater lyser af renfærdighed. Men der er mere Romeo end gangster over Mathias Flints imponerende Tony

Tragikomiske brudstykker af liv i brevform

To skuespillere, der læser op af et manuskript på scenen, hvor de sidder side om side ved hvert sit bord. Kedeligt? Faktisk ikke, for A.R. Gurneys drama ’Kærestebreve’ leverer en så velkomponeret og sprudlende tekst, at selve iscenesættelsen på Aalborg Teater bliver sekundær

Gakket Cyrano fra russisk kultinstruktør

Kunstige næser, spastiske dansemoves og en smuk scenografi, der på ingen måde mimer virkeligheden. Den slags forbindes normalt ikke med en klassiker. Men det får man i russiske Yuri Butusovs sanselige, seværdige og lidt støjende iscenesættelse af Cyrano på Aalborg Teater
Årets teater

Klassikerne var det mest radikale og det mest aktuelle i 2017

I 2017 vendte teatret blikket væk fra flygtningestrømmens ukendte ansigter og over mod os selv og vores danske selvtilfredshed – og vores vægring mod at få forstyrret vores verden. Men økonomisk set mangler scenekunsten en kulturminister, der oprigtigt vil beskytte teatret

Stærkt teater om flygtninge, der vil med ind i varmen

Aalborg Teater lykkes stort med sin satsning på folkelig dramatik i Julie Maj Jakobsens flygtningeforestilling ’Aftenlandet’
Anmeldelse

Kærlighedsløs ’Romeo og Julie’

Nanna Skaarup Voss’ Julie er lysende skøn i Aalborg Teaters opsætning af Shakespeares ’Romeo og Julie’. Men forestillingen mangler plads til kærligheden og skyder sig selv med alt for mange pistoler
Anmeldelse

’Hair’ som upolitisk syretrip

Hvad er der dog sket for Aalborg Teaters opsætning af den berømte hippiemusical?

Drømmen om at flyve

’Drengen der ville være vægtløs’ på Aalborg Teater er en vidunderligt morsom og barsk historie om nørden, der ønsker sig væk fra sit klaustrofobiske provinshul. Med Ena Spottag som eminent mønsterbryder

Houellebecq som mareridtsteater

Aalborg Teaters dramatisering af Michel Houellebecqs roman ’Underkastelse’ er samfundsteater til tiden. Desværre er forestillingen uhyggeligt kedelig

Sider

Mest læste

  1. Disciplineret spil på Aalborg Teater Teater Aalborg Teater har gennem snart længere tid været under interiør-forvandling. Ud er røget alle stukkatur-mindelser om det hyggeligt kitschede, rokoko-klassicistiske (eller hvad pokker det hedder), nu aftegner den skinbarligste nutid sig overalt, duftløs og anonym som en banegård eller lufthavn...
  2. Hamlet blev først forvansket af romantikerne, så af det politiske teater, mener instruktør og dramatiker Lars Kaaber. Shakespeares klassiker er blevet spillet på de danske scener i snart 200 år og bliver det igen på lørdag, når forestillingen åbner det nye skuespilhus. Striden om Hamlet kan fortsætte
  3. Kaspar Rostrups fortolkning på Gladsaxe Ny Teater er mærkeligt kærlighedsløs. Men takket være en overrumplende Ofelia og en bevægende Polonius bliver denne 'Hamlet' interessant
  4. Så er der overgreb på teaterrepertoiret. Edison skildrer kvinden, der dræber sine børn, i ’Medea’. Aalborg Teater viser den handlede kvinde i Dostojevskijs ’Idioten’. Og Limfjordsteatret sætter lys på misbrugte børn i ’Slemmer Dreng’
  5. Troldspejlet i H.C. Andersens eventyr ligner en elektrisk torturbænk i Aalborg Teaters ubehjælpsomme dramatisering af ’Snedronningen’
  6. Tabu. Knap er bølgen med erotisk litteratur til mødre og midtvejskvinder toppet, før 68-generationen vil til fadet. Tendensen er klar. Ældre vil have sex, og de er ikke bange for at tale om det, hvis de unge ellers kan klare mosten
  7. Musikforestillingerne boomer og giver penge i kassen, men de mangler vitaminer. Derfor bør den offentlige støtte målrettes den scenekunst, der har størst kunstnerisk og demokratisk værdi
  8. Nanna Skaarup Voss’ Julie er lysende skøn i Aalborg Teaters opsætning af Shakespeares ’Romeo og Julie’. Men forestillingen mangler plads til kærligheden og skyder sig selv med alt for mange pistoler