Organisation

Aarhus Teater

’Alt er umuligt’ er den mest levende digitale teateroplevelse, jeg indtil nu har haft

De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag

Ord er næsten overflødige i Aarhus Teaters visuelt betagende version af Kaj Munks dramatik

Såvel sand som blod er kulsort i den dramatiske scenografi, der skaber rammen om Anja Behrens’ skarptskårne og vedkommende klassikeropsætning af Kaj Munks ’Ordet’ på Aarhus Teater

Aarhus Teaters version af den originale emodreng Werther er en forestilling til alle urolige hjerter

’denungewertherslidelser’ på Aarhus Teater er en nygotisk fortolkning af Goethes klasssiker, som har blik for alle de forskellige former for kærlighed og sorg, der findes i originalen. For Werther som afvigernes fortaler, der både længes og væmmes ved normerne

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt

Svend Åge Madsens alternative fremtid bærer slikfarvede kostumer

Rune David Grues iscenesættelse af Svend Åge Madsens roman ’Se dagens lys’ fra 1980 bliver i Julie Petrine Glargaards dramatisering mere aktuel end nogensinde. Og så er forestillingen pakket utroligt lækkert ind i Julian Juhlins visuelt betagende scenografi
Anmeldelse

Mads & Monopolet-generationen lukker op for sluserne på Aarhus Teater

Nanna Cecilie Bang debuterer som huskunstner på Aarhus Teater med forestillingen ’Manifest for skrøbelige autoriteter’, der gennem monologer henvendt direkte til publikum vil gøre plads til de skrøbelige mennesker. Vistnok. For det hele er både fascinerende og noget forvirrende

David Bowies musical Lazarus er et farvestrålende sansebombardement fuld af vellyd

Heinrich Christensens farvestrålende, skæve og ikke mindst velklingende iscenesættelse af David Bowie og Enda Walshs musical ’Lazarus’ er en stærk åbning af Aarhus Festuge 2019 – og en understregning af Aarhus Teaters evne til at sammensætte et kunstnerisk hold i særklasse

Der er elektronisk musik og glitrende pailletter nok til at blænde en svagtseende i Aarhus Teaters opsætning af ’Orestien’

Aischylos’ tragedietrilogi ’Orestien’ får nyt og ganske anderledes liv i Runar Hodnes iscenesættelse på Aarhus Teater, hvor især samspillet mellem Mark Kenly Domino Tans opmærksomhedskrævende kostumer og Ulrik Gads effektfulde, visuelle design er i fokus

Både den virkelige og den fiktive instruktør i ’Audition’ på Aarhus Teater opfører sig som dumme svin

Sargun Oshanas sidste forestilling som husinstruktør på Aarhus Teater er et interessant, men ubehageligt formeksperiment, hvor grænser udviskes og overskrides – og hvor publikum spiller en aktiv rolle

Fuld smæk på farverne i ny opsætning af Soyas ’Parasitterne’

Soyas satire, der var knivskarp, da den blev skrevet i 1926, får en noget blødere klang anno 2019. Alligevel formår instruktør Sargun Oshana – ikke mindst i samspillet med David Gehrts fantasifulde scenografi – at skabe en ret underholdende forestilling om mennesker, der ligner nogen, vi også kender i dag

Sider

Mest læste

  1. De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
  2. Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
  3. Ibsens ’Gengangere’ får fornyet oprigtighed i den følelsestroværdige opsætning på Aarhus Teater. Ikke mindst takket være spontaniteten hos Thomas Levin, der spiller den dødsmærkede søn over for Inge Sofie Skovbos raffinerede fru Alving
  4. Scenekunsten i Danmark skildrer stadig mest livet for dem, der kan deres Matador. Men teatret om de andre presser sig stadigt heftigere på
  5. Christian Tafdrup debuterer som teaterinstruktør med 'Biedermann og brandstifterne' på Aarhus Teater. En underholdende og tidløs iscenesættelse, der bliver højaktuel med sin brandfarlige, politiske korrekthed, og desuden er pakket særdeles pænt ind i David Gehrts æstetiske scenografi
  6. Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
  7. Ønskedrøm og mareridt danser side om side i Peter Langdal og Kenneth Greves hvirvlende teaterfortolkning. Men blomsterpoesien knækkes af abrupte trin
  8. Seks nye stykker dramatik kredser om ensomheden og om dødsangsten. ’Nekrologer’på Aarhus Teater vækker stærke følelser, men det er Får 302’s debutstykke af Ghita Makowska, der har de bedste replikker