Organisation

Aarhus Teater

Det var begrænset, hvad Aalborg Teater kunne tilbyde de 13.000, der livestreamede ’Tine’

Det kræver sin sag for et teater at sadle om og præsentere en forestilling digitalt. Aalborg Teater bør roses for forsøget, som trak over 13.000 skærmpublikummer til på en enkelt aften, men resultatet var tydeligvis ikke fra start skabt til det digitale medie
Anmeldelse

Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater

’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ er for både gamle og nye fans

Et udvalg af C.V. Jørgensens musik og sangtekster fra fire årtier er samlet i en alsidig, men harmonisk teaterkoncert, der er skabt i samarbejde mellem Aarhus Teater og Aveny-T og byder på dygtige sangere, velklingende musik og en klar visuel profil

’Alt er umuligt’ er den mest levende digitale teateroplevelse, jeg indtil nu har haft

De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag

Ord er næsten overflødige i Aarhus Teaters visuelt betagende version af Kaj Munks dramatik

Såvel sand som blod er kulsort i den dramatiske scenografi, der skaber rammen om Anja Behrens’ skarptskårne og vedkommende klassikeropsætning af Kaj Munks ’Ordet’ på Aarhus Teater

Aarhus Teaters version af den originale emodreng Werther er en forestilling til alle urolige hjerter

’denungewertherslidelser’ på Aarhus Teater er en nygotisk fortolkning af Goethes klasssiker, som har blik for alle de forskellige former for kærlighed og sorg, der findes i originalen. For Werther som afvigernes fortaler, der både længes og væmmes ved normerne

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt

Svend Åge Madsens alternative fremtid bærer slikfarvede kostumer

Rune David Grues iscenesættelse af Svend Åge Madsens roman ’Se dagens lys’ fra 1980 bliver i Julie Petrine Glargaards dramatisering mere aktuel end nogensinde. Og så er forestillingen pakket utroligt lækkert ind i Julian Juhlins visuelt betagende scenografi
Anmeldelse

Mads & Monopolet-generationen lukker op for sluserne på Aarhus Teater

Nanna Cecilie Bang debuterer som huskunstner på Aarhus Teater med forestillingen ’Manifest for skrøbelige autoriteter’, der gennem monologer henvendt direkte til publikum vil gøre plads til de skrøbelige mennesker. Vistnok. For det hele er både fascinerende og noget forvirrende

David Bowies musical Lazarus er et farvestrålende sansebombardement fuld af vellyd

Heinrich Christensens farvestrålende, skæve og ikke mindst velklingende iscenesættelse af David Bowie og Enda Walshs musical ’Lazarus’ er en stærk åbning af Aarhus Festuge 2019 – og en understregning af Aarhus Teaters evne til at sammensætte et kunstnerisk hold i særklasse

Sider

Mest læste

  1. Aarhus Teater får Ibsens mest besværlige kvindefigur til at lyse af hensynsløshed i en rå politisk fortolkning af ’Hedda Gabler’. Med Marie Louise Wille som brutal livsforagter
  2. Teatret tager let – alt for let – på opgaven i Pelle Koppels i øvrigt gode énmandsdrama ’Smitte-Faren’
  3. Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
  4. Ønskedrøm og mareridt danser side om side i Peter Langdal og Kenneth Greves hvirvlende teaterfortolkning. Men blomsterpoesien knækkes af abrupte trin
  5. Århus Teater byder på både fiasko og forførende succes i dobbeltforestillingen over 'Et Dukkehjem'
  6. Pelle Koppel fra det århusianskeTeater Spørgsmålstegnet har et absurd venteværelse med sig til København Byens lys Fire unge i et venteværelse. Frøken Grøn, den blå Adolf, den røde Adolf, og så hr...
  7. 'Det er bare skønt at være sammen med nogen, der ved, hvad de vil,' siger Søren Pilmark om Nils Malmros, der på tredje år er i gang med optagelserne til sin nye film, 'Kærestesorger', hvori skuespilleren har en lille, men vigtig rolle
  8. Aarhus Teater demonstrerer med ’4:48 Psychosis’, at de med ganske få virkemidler kan skabe en unik teateroplevelse, der med sit intimiderende nærvær og en kraftpræstation fra skuespiller Mette Døssing fylder et helt lokale med intensitet