Organisation

Aarhus Teater

Interview
20. september 2022

For Jens Albinus er der kulde, mørke og menneskelighed i ’Jeppe på Bjerget’

For skuespiller, forfatter og tidligere teaterleder Jens Albinus er Holbergs måske mest elskede stykke, ’Jeppe på Bjerget’, et studie i sammensathed
For skuespiller, forfatter og tidligere teaterleder Jens Albinus er Holbergs måske mest elskede stykke, ’Jeppe på Bjerget’, et studie i sammensathed
Anmeldelse
15. september 2022

’Melancholia’ glimter smukt og klaustrofobisk ubehageligt på Aarhus Teaters scene

Aarhus Teaters tætbarberede udgave af Lars von Triers film ’Melancholia’ omsættes fint til teaterscenen, båret oppe af intense visuelle scenebilleder, der danser i en sortklædt undergangsscenografi. Men på scenen kommer forestillingens klimaks – jordens undergang – til kort
Rikke Lylloff er både stærkt dragende og sårbart forførende som Lars von Triers tragiske Justine i teaterversionen af undergangsdramaet Melancholia.
Kommentar
13. august 2022

Lad dansen blive i København

Fremtidens koreografer lokkes med konkurrencer og projekter i København. Imens trues Den Danske Scenekunstskoles afdeling for dans og koreografi med udflytning til Holstebro. Men der er mest kunstnerisk logik i at beholde uddannelsen i København
Dansekonkurrencen ’Copenhagen Made’ blev vundet af den franske danser Lauréline Epaulard med dansen ’La Rencontre’. Her med danserne Oliver Starpov, Eukene Sagues, Elvira Thomsen og Luís Fernando.
Interview
29. juli 2022

Christian Lollike vil have grumheden i Holbergs stykker frem

Som yngre var dramatiker og instruktør Christian Lollike optaget af tung, tysk alvor og forbandt Holberg med lalleglade komedier. Så spurgte Aarhus Teater, om han ville sætte ’Erasmus Montanus’ op, og sådan gik det til, at han blev decideret begejstret for Holberg og den ofte oversete grumhed i hans stykker
Christian Lollike i spejlrum skabt Franciska Zahle og Helle Damgård. Instruktørens opsætning af Erasmus Montanus er en af de mest roste og prisvindende Holberg-opsætninger i de seneste år.
Anmeldelse
10. maj 2022

’Omstigning til paradis’ er en skræmmende troværdig forestilling om voldtægt og offerreaktioner

Skuespilleren Nanna Bøttcher rummer alle aspekter af den krænkede Blanche i den eminente teateropsætning af ’Omstigning til paradis’ på Aarhus Teater. Hun er drivkraften for det stærke ensemble: Smuk, panisk, løgnagtig – og skræmmende troværdig
Skuespilleren Nanna Bøttcher betager og foruroliger i rollen som den neurotiske og fallerede Blanche i ’Omstigning til paradis’ på Aarhus Teater.
Anmeldelse
7. maj 2022

Fem ananas til Ulla Henningsen i ’Cabaret’

Aarhus Teaters store musicalsatsning ’Cabaret’ er en klar advarsel om tidens højredrejning og modløshed. Med en overrumplende fantastisk Ulla Henningsen, der synger, så vi tilskuere kan høre vores egen magtesløshed i hendes stemme
Ulla Henningsen synger med uhyggelig kraft og desillusion i rollen som den tyske Fräulein Schneider, der skal giftes med Anders Baggesens jødiske grønthandler Schultz i ’Cabaret’ på Aarhus Teater. Hun bliver den person, alle kan spejle sig i.
Anmeldelse
9. marts 2022

Lollike er vist selv blevet blindet af ’Sandmanden’

Psykogyseren ’Sandmanden’ på Aarhus Teater er en visuelt flot forestilling med gipsstøv og dansere i vilde spring. Men Christian Lollikes dramatisering støver til i metakommentarer om manipulation
Gipsstøvet lægger sig flot og dekadent overalt på scenen i ’Sandmanden’ på Aarhus Teater. Men gipsen og halvmørket slører også fortællingen, så forestillingen kommer til at virke underligt distanceret.
Anmeldelse
26. februar 2022

Uhyggeligt kvindehaderteater

Jacob Madsen Kvols fascinerer med sin modige tolkning af en ensom incel-mands tanker om at voldtage og dræbe kvinder i ’The Supreme Gentleman’ på Aarhus Teater
»Jeg har aldrig holdt en pige i hånden. Jeg har aldrig taget en bh af en pige,« siger den fascinerende Jacob Madsen Kvols i den foruroligende aktuelle forestilling The Supreme Gentleman på Aarhus Teater.
Anmeldelse
11. oktober 2021

To opsætninger af Ibsen tager os med op på et højt bjerg og viser os verdens skønhed eller sandhed

Både Aarhus Teater og Nørrebro Teater spiller Ibsen. Med store, svære tanker om idealerne og sandheden. Men også med standupkomik i provinsbyen og emmende erotik i et wellnessresort – og med en nerve, der appellerer stærkt til publikum lige nu
Klaustrofobien i Ibsens idealer om sandheden i kunsten kommer stærkt frem i Nathalie Melbyes stærke saunascenografi i ’Når vi døde vågner’ på Aarhus Teater.
Anmeldelse
16. august 2021

Stærkt kvindeteater om vold og trangen til at slå ihjel

To imponerende skuespillere står lige nu i hver sin barske monolog om kvinder og vold: Rystende stærke Nanna Bøttcher i ’Girls & Boys’ på Aarhus Teater og gribende optændte Mette Marckmann i ’Jeg tror kun på én gud / ét had’ på Café Liva
To imponerende skuespillere står lige nu i hver sin barske monolog om kvinder og vold: Rystende stærke Nanna Bøttcher i ’Girls & Boys’ på Aarhus Teater og gribende optændte Mette Marckmann i ’Jeg tror kun på én gud / ét had’ på Café Liva

Sider