Organisation

Aarhus Teater

Anmeldelse
11. oktober 2021

To opsætninger af Ibsen tager os med op på et højt bjerg og viser os verdens skønhed eller sandhed

Både Aarhus Teater og Nørrebro Teater spiller Ibsen. Med store, svære tanker om idealerne og sandheden. Men også med standupkomik i provinsbyen og emmende erotik i et wellnessresort – og med en nerve, der appellerer stærkt til publikum lige nu
Klaustrofobien i Ibsens idealer om sandheden i kunsten kommer stærkt frem i Nathalie Melbyes stærke saunascenografi i ’Når vi døde vågner’ på Aarhus Teater.
Anmeldelse
16. august 2021

Stærkt kvindeteater om vold og trangen til at slå ihjel

To imponerende skuespillere står lige nu i hver sin barske monolog om kvinder og vold: Rystende stærke Nanna Bøttcher i ’Girls & Boys’ på Aarhus Teater og gribende optændte Mette Marckmann i ’Jeg tror kun på én gud / ét had’ på Café Liva
To imponerende skuespillere står lige nu i hver sin barske monolog om kvinder og vold: Rystende stærke Nanna Bøttcher i ’Girls & Boys’ på Aarhus Teater og gribende optændte Mette Marckmann i ’Jeg tror kun på én gud / ét had’ på Café Liva
Anmeldelse
14. juni 2021

’Vita Danica’ er en Pernille Rosendahl-koncert med lækre baggrundsdansere. Den balance er skæv

I sangforestillingen ’Vita Danica’ på Aarhus Teater optræder Pernille Rosendahl som stjerne, mens Holstebro Dansekompagni reduceres til baggrundsdansere – og de danske tilskuere skildres som latterlige bondeefterkommere
’Vita Danica’ bliver til en uheldig danmarkssatire i Sargun Oshanas bizarre iscenesættelse på Aarhus Teater.
Anmeldelse
26. januar 2021

Det var begrænset, hvad Aalborg Teater kunne tilbyde de 13.000, der livestreamede ’Tine’

Det kræver sin sag for et teater at sadle om og præsentere en forestilling digitalt. Aalborg Teater bør roses for forsøget, som trak over 13.000 skærmpublikummer til på en enkelt aften, men resultatet var tydeligvis ikke fra start skabt til det digitale medie
Indledningsvis ser det spændende ud i den streamede udgave af Aalborg Teaters opsætning af ’Tine’: Midt på scenen står tolv stole, hvor hvidklædte skuespillere en efter en træder ind og sætter sig. Visningen skifter mellem tre kameravinkler. Midtfor, højre og venstre. Som sad vi i salen og så med. Men teatret fik ikke i forestillingen som helhed udnyttet det digitale medies muligheder.
Anmeldelse
4. september 2020

Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater
Med hvide briller for øjnene, høretelefoner for ørerne og bind for munden ligger tilskueren på en feltseng, mens skuespilleren Simon Mathew styrer sanseangrebene i Christian Lollikes voldsomme epidemiforestilling på Aarhus Teater.
Anmeldelse
18. august 2020

’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ er for både gamle og nye fans

Et udvalg af C.V. Jørgensens musik og sangtekster fra fire årtier er samlet i en alsidig, men harmonisk teaterkoncert, der er skabt i samarbejde mellem Aarhus Teater og Aveny-T og byder på dygtige sangere, velklingende musik og en klar visuel profil
’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ bæres af et stærkt ensemble af dygtige sangere, skuespillere og musikere, der leverer på et højt niveau – både hver for sig og som hold.
Anmeldelse
27. maj 2020

’Alt er umuligt’ er den mest levende digitale teateroplevelse, jeg indtil nu har haft

De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
Anmeldelse
19. februar 2020

Ord er næsten overflødige i Aarhus Teaters visuelt betagende version af Kaj Munks dramatik

Såvel sand som blod er kulsort i den dramatiske scenografi, der skaber rammen om Anja Behrens’ skarptskårne og vedkommende klassikeropsætning af Kaj Munks ’Ordet’ på Aarhus Teater
Størstedelen af Kaj Munks replikker er fjernet i Aarhus Teaters opsætning af ’Ordet’, men meningen står alligevel knivskarpt frem. Handlinger og kropssprog får fokus.
Anmeldelse
20. december 2019

Aarhus Teaters version af den originale emodreng Werther er en forestilling til alle urolige hjerter

’denungewertherslidelser’ på Aarhus Teater er en nygotisk fortolkning af Goethes klasssiker, som har blik for alle de forskellige former for kærlighed og sorg, der findes i originalen. For Werther som afvigernes fortaler, der både længes og væmmes ved normerne
Med så enkelt et udgangspunkt som tre skuespillere, en musiker og Aarhus Teaters mindste scene, formår Oshana og holdet bag forestillingen at skabe noget virkelig smukt og originalt ud fra Goethes forlæg.
Baggrund
17. december 2019

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.

Sider

  • Anmeldelse
    4. september 2020

    Aldrig har jeg oplevet en mere modbydelig teaterforestilling end Christian Lollikes

    Christian Lollike lader tilskuerens sanser eksplodere i den gruopvækkende gode og uafrystelige forestilling ’En fortælling om blindhed’ på Aarhus Teater
    Med hvide briller for øjnene, høretelefoner for ørerne og bind for munden ligger tilskueren på en feltseng, mens skuespilleren Simon Mathew styrer sanseangrebene i Christian Lollikes voldsomme epidemiforestilling på Aarhus Teater.
  • Anmeldelse
    18. august 2020

    ’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ er for både gamle og nye fans

    Et udvalg af C.V. Jørgensens musik og sangtekster fra fire årtier er samlet i en alsidig, men harmonisk teaterkoncert, der er skabt i samarbejde mellem Aarhus Teater og Aveny-T og byder på dygtige sangere, velklingende musik og en klar visuel profil
    ’Teaterkoncert C.V. Jørgensen’ bæres af et stærkt ensemble af dygtige sangere, skuespillere og musikere, der leverer på et højt niveau – både hver for sig og som hold.
  • Anmeldelse
    2. september 2019

    David Bowies musical Lazarus er et farvestrålende sansebombardement fuld af vellyd

    Heinrich Christensens farvestrålende, skæve og ikke mindst velklingende iscenesættelse af David Bowie og Enda Walshs musical ’Lazarus’ er en stærk åbning af Aarhus Festuge 2019 – og en understregning af Aarhus Teaters evne til at sammensætte et kunstnerisk hold i særklasse
    Alt virker gennemtænkt i Heinrich Christensens iscenesættelse, der er en klar hyldest til Bowie som forbillede for seksuelle minoriteter og opløsningen af grænserne mellem køn.
  • Anmeldelse
    11. oktober 2021

    To opsætninger af Ibsen tager os med op på et højt bjerg og viser os verdens skønhed eller sandhed

    Både Aarhus Teater og Nørrebro Teater spiller Ibsen. Med store, svære tanker om idealerne og sandheden. Men også med standupkomik i provinsbyen og emmende erotik i et wellnessresort – og med en nerve, der appellerer stærkt til publikum lige nu
    Klaustrofobien i Ibsens idealer om sandheden i kunsten kommer stærkt frem i Nathalie Melbyes stærke saunascenografi i ’Når vi døde vågner’ på Aarhus Teater.
  • Anmeldelse
    1. september 2017

    Dødsteaterkoncert

    Simon Kvamm har remixet den danske sangskat til en forunderlig og smertefuld teaterkoncert på Aarhus Teater. Med skøn blåmejse, desperat havmand og døden lige i hælene
    Simon Kvamm har remixet den danske sangskat til en forunderlig og smertefuld teaterkoncert på Aarhus Teater. Med skøn blåmejse, desperat havmand og døden lige i hælene
  • Feature
    19. oktober 2018

    Provokatøren Christian Lollike har vadet i succes. Nu møder han modstand

    Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
    Han laver teater om terrorister, flygtninge, selvmordere og voldtægtsforbrydere. Ifølge hans kritikere er han unødigt provokerende, men anmelderne elsker ham. Det plejer de i hvert fald at gøre, men hans aktuelle ’Aladdin’-opsætning mødte en sjældent enig mur af sure kritikere. Hvem er han egentlig, denne Christian Lollike, og har han sejret sig selv ihjel?
  • Anmeldelse
    27. maj 2020

    ’Alt er umuligt’ er den mest levende digitale teateroplevelse, jeg indtil nu har haft

    De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
    De fleste digitale teatertilbud er præfabrikerede optagelser, der kan streames, når det passer publikum. Men på Aarhus Teater satser de stort og sender en hel forestilling live hver aften. Og endelig får vi noget, der føles som teater, mens en foredragsforestilling på KGL Xtra føles som ... et foredrag
  • Nyhed
    25. august 2011

    Socialrealisme generobrer scenen

    Efter flere år i skammekrogen er det politiske teater nu tilbage på scenen. Den kommende teatersæson byder på hele ni socialrealistiske forestillinger. 10 år med en borgerlig regering har gødet jorden for en ny teaterkultur, mener ekspert
    Realisme. På Odense Teater er der til september premiere på stykket 'Hjemløs', der handler om vilkårene for alle dem, som hver dag går i seng uden tag over hovedet. Det er bare ét af de mange teaterstykker, der i den kommende tid beskæftiger sig med samfundspolitiske emner.