Organisation

AnsaldoBreda

Analyse
16. november 2011

DSB overtog aben — til halv pris

Statsbanerne fik 2,25 milliard kr. i prisnedslag på de fejlbehæftede IC4-tog i 2009. Til gengæld blev DSB selv ansvarlig for deres driftsikkerhed
Efter adskillige års forsinkelse kørte de første IC4-tog på danske skinner i 2008. arkiv
Leder
22. september 2011

DSB – Den Sanseløse Bankerot

Man skal af tankegang være temmelig bondsk for at betragte DSB som en malkemaskine, der skal tømme DSB ind i statskassen. I de næste ganske mange år må strømmen nødvendigvis flyde lindt den modsatte vej. Den groteske udvikling i forholdet mellem benzinpriser og offentlige transportbilletter må vendes
Baggrund
12. juni 2009

IC4-tog skal på ferie til Italien

Et rigtig IC4-tog nøjes ikke med strækningen fra Århus til København. Forude venter de hjemlige himmelstrøg i Italien atter
Baggrund
2. juni 2009

Venstre: IC4-tog er pest eller kolera

Danskerne vil om knap 10 år kunne køre i el-tog på hovedstrækningerne mellem landsdelene, siger Venstre. I 2020 skal de meget omtalte IC4-tog nemlig køre på regionale strækninger, hvis de kommer. Det er nu DSB's risikable ansvar, påpeger en ekspert
Baggrund
20. maj 2009

DSB og AnsaldoBreda indgår forlig i IC4-skandalen

Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
Togleverandøren AnsaldoBreda har fået vredet armen om. DSB har betalt lidt mere end tre milliarder kr. ud af den samlede pris på fem for de 83 IC4-togsæt. De resterende to milliarder bliver næppe betalt, men de kan snildt få ben at gå på andre steder
Nyhed
6. maj 2009

'Gode tog til alle', siger DSB - men hvornår?

IC4-skandalen rammer nu passagererne med fuld styrke. Men det kan blive værre. 15 års ansvarsforflygtigelse og undskyldninger vil give svære problemer for jernbanen mange år endnu
Et par tidligere direktører i jernbanesektoren siger, at passagererne nu er i den værst tænkelige situation. Få IC4-tog kører alene sporadisk rundt. Nytteværdien er lille. Nu kan ét sammenkobles, men så er der alle de andre, der med DSB-s ord er ramt af sygdommen -fejl-.
Baggrund
25. april 2009

IC4-skandalen nu på skinner

Passagerernes glæde over at køre i IC4-tog har lange udsigter. Der går længe, inden togene kommer til at spille en nævneværdig rolle i kollektiv trafik. Få af de tog, der er her, er i drift. De andre er smækfyldt med fejl, siger DSB
Nyhed
3. april 2009

Kæmpe retssag om IC4-togenes forsinkelse på vej

DSB's kommende generation af tog forsvinder i horisonten. Scenariet, alle gerne havde undgået, rykker tættere på. Et langvarigt slagsmål i retten om 83 spøgelses-togsæt og over tre mia. kr. for brudte italienske løfter gennem otte år
DSB arbejder på højtryk med en omfattende nødplan i erkendelse af, at IC4-togene måske aldrig kommer til at køre på skinner. For snart et år siden stillede DSB den italienske producent Ansaldobreda et ultimatum: 14 togsæt skulle være leveret til maj 2009. Der er i dag godt tre uger til.
Nyhed
24. februar 2009

Togudskiftning tæt på at køre helt af sporet

DSB er på nippet til at opgive at få lidt mere end 80 i årevis forsinkede IC4-togsæt til at køre i Danmark. For ti år siden var det næsten det dobbelte antal, DSB lovede togpassagererne til en revolution af jernbanen. Nu er der desværre ikke rigtig nogen andre at købe, lyder det slukøret fra DSB's direktør
De danske togpassagerer kommer sandsynligvis til at kigge langt efter 83 nye IC4-togsæt. I weekenden erkendte direktøren for DSB, Søren Eriksen, at IC4-togsættene, der blev bestilt hos AnsaldoBreda i Italien i år 2000, fortsat lider af alt for mange børnesygdomme til at kunne blive godkendt.
Note
5. december 2007

Stadig uklarhed om IC4-tog

DSB kan stadig ikke sige noget om, hvornår de omstridte IC4-tog bliver sat på skinner i landsdelstrafikken.

Sider