Organisation

Arken Museum for Moderne Kunst

Anmeldelse
19. juli 2021

Astrid Myntekær lader tiden gå og insekterne dø. Det er utroligt smukt at se på

Kunstneren Astrid Myntekær viser med udstillingen ’Insecare’, at klimakrise og skønhed godt kan være to sider af samme sag. På Gl. Strand indvarsler kæmpemæssige bronzeinsekter de sidste dages komme
Astrid Myntekær leverer et overbevisende forsvar ikke bare for insekternes nytteværdi, men også for deres formers skønhed, som man næsten ikke kan bære tanken om at skulle miste.
Anmeldelse
7. maj 2021

Årets hidtil bedste og værste udstilling handler begge om … Afrika

To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme
og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
Anmeldelse
19. oktober 2019

Picasso efter #MeToo

Kan man se Picasso efter #MeToo? Den store kvindebedårer har fået en ny udstilling på Arken, der forsøger at trække hans muser ud af hans store skygge og gøre kvinderne selv til hovedpersoner på udstillingen. Men det bliver de aldrig – de er der jo stadig først og fremmest på grund af Picasso
Kvinderne i Picassos liv inspirerede Picasso videre i hans kunstneriske udvikling. Da han møder og indleder et forhold til den unge Marie-Thérèse bliver værkerne for eksempel langt lysere, langt mere erotiske, langt mere vovede. Her ses maleriet 'Nu Couché' fra 1932. 
Anmeldelse
20. august 2019

På Arkens nye udstilling er den unge danske kunst både skarp, sjov og lækker

Arkens udstilling med ung dansk kunst viser værker, der både eksperimenterer stilistisk og har masser af kritisk brod. Den beviser samtidig, at kunsten sagtens kan være sjov, selvom den både er klog og lækker
Filmkabareten ’Troe og Agtsom’ af kunstner Kirsten Astrup (2017) er en eklatant kritik af nyliberalismen forklædt i glitter og stiletter, skriver anmelder Maria Kjær Themsen.
Interview
15. februar 2019

Arken-udstilling rejser spørgsmålet om, hvad der gør et menneske til et menneske

Fremmedartede fabelvæsner og monstrøse mutanter indtager Arken i ny udstilling med Patricia Piccinini, der udforsker menneskelighedens grænser. Vi tog derud sammen med Ali Abbasi, manden bag troldefilmen ’Grænse’
The Couple af Patricia Piccinini (2018) er en opbyggelig omskrivning af Mary Shelleys Frankenstein, hvor monsteret finder kærligheden og sjælefred.
Anmeldelse
22. december 2017

En flok resignerede klovne har indtaget Arken

Den schweiziske kunstner Ugo Rondinone indtager Arkens kunstakse med en trup af resignerede klovne, der er mere tragiske end underholdende
Den schweiziske kunstner Ugo Rondinone indtager Arkens kunstakse med en trup af resignerede klovne, der er mere tragiske end underholdende
Anmeldelse
17. november 2017

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne
Anmeldelse
10. februar 2017

Arken-udstilling er som at forspise sig i tomme kalorier

Arken vil gerne ryste sit publikum og byde på eksistentielle udfordringer, men i sin iver efter at fremkalde frygt og bæven skaber udstillingen ’GYS! Er den levende’ alene plads til en følelse af gold tomhed
Uden titel (Knælende kvinde), 2015 af Sam Jink, Sullivan+Strumpf, Sydney. Værket er en del af udstilling ’GYS! Er den levende’ som i øjeblikket bliver vist på Arken Museum for Moderne Kunst.
Anmeldelse
13. marts 2015

Små mennesker mellem høje tårne

Mellem Randi & Katrines fantasifulde bygninger opstår et næsten magisk rum, hvor både kroppens sanser og hovedets tanker får lov at arbejde
De høje tårne er intimiderende, de lave upraktiske, men hyggelige på Arkens udstilling af menneskeliggjorte tårne.
Anmeldelse
15. oktober 2014

De malende damer

Efter 100 års arbejde er der stadig brug for, at Kvindelige Kunstneres Samfund spørger, hvordan ligestilling kan opnås på kunstens område
Kvinder havde indtil 1888 kun adgang til Det Kgl. Danske Kunstakademi i skikkelse af modeller. Og først fra 1924 blev der etableret fællesundervisning for begge køn i akademiets modelklasse. 
 Maleri: Édouard Dantan, ’Støbning efter levende Model’, 1887, olie på lærred, Göteborg Konstmuseum.

Sider

  • Anmeldelse
    19. juli 2021

    Astrid Myntekær lader tiden gå og insekterne dø. Det er utroligt smukt at se på

    Kunstneren Astrid Myntekær viser med udstillingen ’Insecare’, at klimakrise og skønhed godt kan være to sider af samme sag. På Gl. Strand indvarsler kæmpemæssige bronzeinsekter de sidste dages komme
    Astrid Myntekær leverer et overbevisende forsvar ikke bare for insekternes nytteværdi, men også for deres formers skønhed, som man næsten ikke kan bære tanken om at skulle miste.
  • Anmeldelse
    19. oktober 2019

    Picasso efter #MeToo

    Kan man se Picasso efter #MeToo? Den store kvindebedårer har fået en ny udstilling på Arken, der forsøger at trække hans muser ud af hans store skygge og gøre kvinderne selv til hovedpersoner på udstillingen. Men det bliver de aldrig – de er der jo stadig først og fremmest på grund af Picasso
    Kvinderne i Picassos liv inspirerede Picasso videre i hans kunstneriske udvikling. Da han møder og indleder et forhold til den unge Marie-Thérèse bliver værkerne for eksempel langt lysere, langt mere erotiske, langt mere vovede. Her ses maleriet 'Nu Couché' fra 1932. 
  • Anmeldelse
    20. august 2019

    På Arkens nye udstilling er den unge danske kunst både skarp, sjov og lækker

    Arkens udstilling med ung dansk kunst viser værker, der både eksperimenterer stilistisk og har masser af kritisk brod. Den beviser samtidig, at kunsten sagtens kan være sjov, selvom den både er klog og lækker
    Filmkabareten ’Troe og Agtsom’ af kunstner Kirsten Astrup (2017) er en eklatant kritik af nyliberalismen forklædt i glitter og stiletter, skriver anmelder Maria Kjær Themsen.
  • Anmeldelse
    10. februar 2017

    Arken-udstilling er som at forspise sig i tomme kalorier

    Arken vil gerne ryste sit publikum og byde på eksistentielle udfordringer, men i sin iver efter at fremkalde frygt og bæven skaber udstillingen ’GYS! Er den levende’ alene plads til en følelse af gold tomhed
    Uden titel (Knælende kvinde), 2015 af Sam Jink, Sullivan+Strumpf, Sydney. Værket er en del af udstilling ’GYS! Er den levende’ som i øjeblikket bliver vist på Arken Museum for Moderne Kunst.
  • Anmeldelse
    23. september 2011

    Damien Hirst har fået et skammens rum på Arken

    Har man ikke et ansvar som kunstner, når godtroende kunstmuseer slet ikke har forstået, hvad det hele handler om? Åbenbart ikke for Damien Hirst, der ser pengene som det vigtigste af alt
    Har man ikke et ansvar som kunstner, når godtroende kunstmuseer slet ikke har forstået, hvad det hele handler om? Åbenbart ikke for Damien Hirst, der ser pengene som det vigtigste af alt
  • 25. september 1998

    Om lidt er vi borte

    Maleren Carl-Henning Pedersen tilbagelagde distancen København-Paris t/r til fods i de sidste febrilske dage, før Anden Verdenskrig brød ud. Han ville se Picasso og Chagall, inden Europa lukkede...
  • Læserbrev
    3. december 2013

    Fesen Frida Kahlo-udstilling på Arken

    Det er ærgerligt at se modige mennesker undergravet, især Frida Kahlo, hvis kunst indeholder så store muligheder for at styrke og inspirere andre
  • 20. januar 2009

    Arken afviser kritik fra Århus

    Vi køber stort set aldrig værker, der er mere end et par måneder gamle, siger Michael Gether fra Arken som svar på kritikken af museet engagement i den nyeste kunst
    'At stirre ind i glemslen' er en del af Arkens kommende udstilling med den kinesiske kunstner Qiu Anxiong. Værket er en stor kinesisk togvogn tilsat dokumentariske videoklip og poetiske skyggebilleder.