For store ord og for dårlig installation får en ellers smuk udstilling med lyskunstneren Viera Collaro på Aros til at virke mere effektjagende end spirituel. Det er en skam
Hvad enten man bakser med eksistentiel tvivl eller vil opleve, hvordan det er at få internetinduceret epilepsi, er den kinesiske superkunstner Lu Yangs udstilling ’Digital Descending’ på Aros et besøg værd
Narkobønderne i den colombianske jungle er kommet på TikTok, og det kan få konsekvenser for næste års præsidentvalg. Imens fortsætter Jim Lyngvild med at iscenesætte kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen som vølve, nu med gipshoved, og Kuwait, Saudi-Arabien og Qatar fortsætter med ikke at være store tilhængere af mandekys
Nu er der en enestående mulighed for at se en stor udstilling, ’Sun is God’, med J.M.W. Turners værker på ARoS, der sætter fokus på den romantiske kunstners mest atmosfæriske og stemningsmættede billeder
To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme
og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
Vi bliver kritiseret for »klodset og forsimplende formidling« af vores nye udstilling på ARoS, men det er formidling i øjenhøjde, der er brug for. Vi lytter gerne til kritik, men der skal være plads til, at vi prøver nye formidlingsmetoder af, skriver formidlingschef for ARoS, Marianne Grymer Bargeman, i dette debatindlæg
ARoS’ kæmpeudstilling ’Mythologies’ vil fremlægge den vestlige kulturs fælles fortællinger, og myternes og historiens udvikling fra Antikken til i dag. Men hvilken rolle tildeler man sig selv som kurator, hvis man påstår at kunne overskue og formidle de helt store sammenhænge?
Med en række teknologiske tiltag har ARoS de senere år skruet op for den digitale museumsformidling i et forsøg på at fange og fastholde publikums opmærksomhed. Målet er at skabe nye anledninger for mere nærvær og flere samtaler om kunsten, mener museumsdirektør Erlend Høyersten
Katharina Grosses farveorgie ’The Garden’ i Mindeparken har bragt sindene i kog og vendt op og ned på de politiske fløje og gjort det næsten umuligt at se værket som en æstetisk oplevelse frem for provokerende handling
Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
For store ord og for dårlig installation får en ellers smuk udstilling med lyskunstneren Viera Collaro på Aros til at virke mere effektjagende end spirituel. Det er en skam
Olarfur Eliassons værk 'Your rainbow panorama' rækker mod himmelen og bliver Aarhus' nye vartegn, lød det til gårsdagens indvielse på taget af AROS. Og sådan et vartegn kan byen godt have brug for, mener forfatteren til bogen 'Århus i hjertet', Søren Højlund Carlsen. For Aarhus har for længe lidt af mindreværdskomplekser
Hvad enten man bakser med eksistentiel tvivl eller vil opleve, hvordan det er at få internetinduceret epilepsi, er den kinesiske superkunstner Lu Yangs udstilling ’Digital Descending’ på Aros et besøg værd
Det bliver en reduceret version af Olafur Eliassons oprindelige vinderforslag, der kommer til at pryde aRos' tag i 2010. Budgetoverskridelser har forhindret udførelsen af kunstnerens oprindelige ide