Organisation

ARoS Aarhus Kunstmuseum

Hun var indvandrer og orientalist, forretningskvinde og kunstmaler. Mød Elisabeth Jerichau Baumann

Stor ARoS-udstilling og ny bog gør endelig den polsk-danske maler Elisabeth Jerichau Baumann til et navn, man bør kende
Anmeldelse

Årets hidtil bedste og værste udstilling handler begge om … Afrika

To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår

ARoS: Vores formidlingsskilte er letlæselige, fordi de er lavet til almindelige mennesker

Vi bliver kritiseret for »klodset og forsimplende formidling« af vores nye udstilling på ARoS, men det er formidling i øjenhøjde, der er brug for. Vi lytter gerne til kritik, men der skal være plads til, at vi prøver nye formidlingsmetoder af, skriver formidlingschef for ARoS, Marianne Grymer Bargeman, i dette debatindlæg

På Aros’ udstilling om de store mytologier vil kurator være Gud

ARoS’ kæmpeudstilling ’Mythologies’ vil fremlægge den vestlige kulturs fælles fortællinger, og myternes og historiens udvikling fra Antikken til i dag. Men hvilken rolle tildeler man sig selv som kurator, hvis man påstår at kunne overskue og formidle de helt store sammenhænge?
Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne

Erlend Høyersten: Museet skal træne publikum i nærvær

Med en række teknologiske tiltag har ARoS de senere år skruet op for den digitale museumsformidling i et forsøg på at fange og fastholde publikums opmærksomhed. Målet er at skabe nye anledninger for mere nærvær og flere samtaler om kunsten, mener museumsdirektør Erlend Høyersten

Aros gør videokunstneren Douglas Gordon til en moderne Caravaggio

Douglas Gordons værker og udstillingen på Aros er meget som livet selv: fuld af forvirring, ømhed, nærhed, smerte, sorg og kamp. Det hele på én gang

Aros, tag lige drengerøvsbrillerne af, når I kuraterer en udstilling om kunst og porno i 2019

Udstillingen ’Art & Porn’ på Aros fejrer 50-året for billedpornoens frigivelse med en undersøgelse af relationen mellem pornogenren og kunsten. Men trods gode værker er udstillingen både tematisk uklar, bombastisk, heteronormativ og ret kedelig. Man må da kunne skildre porno i kunsten fra et andet perspektiv?

ARoS sætter fokus på FN’s verdensmål ved at udstille de samme (mandlige) kunstnere, man har set siden 1990’erne

FN’s 17 verdensmål er afsættet for ARoS’ nye storstilede særudstilling ’Tomorrow is the Question’, der byder på international topkunst. Men den konservative kuratering med vægt på kunstens tunge drenge tager ikke afsættet alvorligt

Må vi endnu en gang lære den enkle, ligefremme oplevelse af faktisk at se et maleri?

Peter Laugesen går i rette med danske og franske dagblades negative anmeldelser af billedkunstner Julian Schnabel, der er aktuel med en retrospektiv udstilling på ARoS i Aarhus

Sider

Mest læste

  1. Stor ARoS-udstilling og ny bog gør endelig den polsk-danske maler Elisabeth Jerichau Baumann til et navn, man bør kende
  2. Olarfur Eliassons værk 'Your rainbow panorama' rækker mod himmelen og bliver Aarhus' nye vartegn, lød det til gårsdagens indvielse på taget af AROS. Og sådan et vartegn kan byen godt have brug for, mener forfatteren til bogen 'Århus i hjertet', Søren Højlund Carlsen. For Aarhus har for længe lidt af mindreværdskomplekser
  3. To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
  4. Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
  5. Information har talt med personer fra tre forskellige områder i kunstbranchen, og bedt dem forholde sig til ARoS og museets kunstneriske profil
  6. Var det i virkeligheden moderne kunst, da en 24-årig mand sidste weekend aflagde Aros et besøg og skrev på museets værker med en sprittusch?
  7. Udstillingen ’Art & Porn’ på Aros fejrer 50-året for billedpornoens frigivelse med en undersøgelse af relationen mellem pornogenren og kunsten. Men trods gode værker er udstillingen både tematisk uklar, bombastisk, heteronormativ og ret kedelig. Man må da kunne skildre porno i kunsten fra et andet perspektiv?
  8. Århus Kunstmuseum, der nu hedder ARoS, har 150 års jubilæum. Det fejres med et tilbageblik på museets første år, mens museumsdirektøren Jens Erik Sørensen fortsætter balancegangen mellem kolde og varme udstillinger