Organisation

ARoS Aarhus Kunstmuseum

Aros gør videokunstneren Douglas Gordon til en moderne Caravaggio

Douglas Gordons værker og udstillingen på Aros er meget som livet selv: fuld af forvirring, ømhed, nærhed, smerte, sorg og kamp. Det hele på én gang

Aros, tag lige drengerøvsbrillerne af, når I kuraterer en udstilling om kunst og porno i 2019

Udstillingen ’Art & Porn’ på Aros fejrer 50-året for billedpornoens frigivelse med en undersøgelse af relationen mellem pornogenren og kunsten. Men trods gode værker er udstillingen både tematisk uklar, bombastisk, heteronormativ og ret kedelig. Man må da kunne skildre porno i kunsten fra et andet perspektiv?

ARoS sætter fokus på FN’s verdensmål ved at udstille de samme (mandlige) kunstnere, man har set siden 1990’erne

FN’s 17 verdensmål er afsættet for ARoS’ nye storstilede særudstilling ’Tomorrow is the Question’, der byder på international topkunst. Men den konservative kuratering med vægt på kunstens tunge drenge tager ikke afsættet alvorligt

Må vi endnu en gang lære den enkle, ligefremme oplevelse af faktisk at se et maleri?

Peter Laugesen går i rette med danske og franske dagblades negative anmeldelser af billedkunstner Julian Schnabel, der er aktuel med en retrospektiv udstilling på ARoS i Aarhus

Er Museum of Ice Cream fremtidens museum?

Museum of Ice Cream er et modefænomen, som leger med den traditionelle opfattelse af et museum. Det er der intet galt i, mener museumsinspektør og kurator Mathias Ussing Seeberg fra Louisiana. Museumsdirektør på ARoS, Erlend Høyersten kalder Museum of Ice Cream, Museum of Candy, Museum of Pizza og en række af de andre nye, kommende og ekstremt populære udstillinger i USA for rendyrkede pengemaskiner

Når livet drukner i drømme

Isaac Juliens videoinstallation på ARoS suger én ned i en malstrøm af drømmebilleder, som smukt og skånselsløst skildrer menneskers ulige kampe for lykke

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne

Aros-udstilling rummer et utal af helt fantastiske kunstværker, som gør udstillingen til et must

Med generøse indlån af hovedværker fra Tate har Aros skabt en udstilling om kunsten i efterkrigstidens London, man ikke må gå glip af

Jeg er innovativ, innovativ, innovativ, innovativ

Var det i virkeligheden moderne kunst, da en 24-årig mand sidste weekend aflagde Aros et besøg og skrev på museets værker med en sprittusch?

Museets vold

Bør vi tage på museum for at lære om fortiden eller for at slippe af med os selv?

Sider

Mest læste

  1. Katharina Grosses farveorgie ’The Garden’ i Mindeparken har bragt sindene i kog og vendt op og ned på de politiske fløje og gjort det næsten umuligt at se værket som en æstetisk oplevelse frem for provokerende handling
  2. Douglas Gordons værker og udstillingen på Aros er meget som livet selv: fuld af forvirring, ømhed, nærhed, smerte, sorg og kamp. Det hele på én gang
  3. Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
  4. Udstillingen ’Art & Porn’ på Aros fejrer 50-året for billedpornoens frigivelse med en undersøgelse af relationen mellem pornogenren og kunsten. Men trods gode værker er udstillingen både tematisk uklar, bombastisk, heteronormativ og ret kedelig. Man må da kunne skildre porno i kunsten fra et andet perspektiv?
  5. FN’s 17 verdensmål er afsættet for ARoS’ nye storstilede særudstilling ’Tomorrow is the Question’, der byder på international topkunst. Men den konservative kuratering med vægt på kunstens tunge drenge tager ikke afsættet alvorligt
  6. Peter Laugesen går i rette med danske og franske dagblades negative anmeldelser af billedkunstner Julian Schnabel, der er aktuel med en retrospektiv udstilling på ARoS i Aarhus
  7. Det bliver en reduceret version af Olafur Eliassons oprindelige vinderforslag, der kommer til at pryde aRos' tag i 2010. Budgetoverskridelser har forhindret udførelsen af kunstnerens oprindelige ide