Organisation

ARoS Aarhus Kunstmuseum

Anmeldelse
8. april 2022

Aros’ udstilling med lyskunstneren Viera Collaro har for store spirituelle ambitioner

For store ord og for dårlig installation får en ellers smuk udstilling med lyskunstneren Viera Collaro på Aros til at virke mere effektjagende end spirituel. Det er en skam
Værket er interessant og kan noget, men der klæbes udnødigt alt for meget fortælling på det.
Anmeldelse
19. januar 2022

Gudernes glorier er neurokirurgiske apparater. Og sådan er intet, som man venter i Lu Yangs verden

Hvad enten man bakser med eksistentiel tvivl eller vil opleve, hvordan det er at få internetinduceret epilepsi, er den kinesiske superkunstner Lu Yangs udstilling ’Digital Descending’ på Aros et besøg værd
Sådan at forstørre sig selv kunne virke noget selvoptaget, bogstaveligt talt opblæst; men faktisk er Yang ved at transcendere sin krop. I kæmpe plastikform får kroppen et andet liv end det, hun selv lever.
Ugen på kulturgangen
12. november 2021

Narkobønder danser på TikTok. Og kulturministeren vølver videre

Narkobønderne i den colombianske jungle er kommet på TikTok, og det kan få konsekvenser for næste års præsidentvalg. Imens fortsætter Jim Lyngvild med at iscenesætte kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen som vølve, nu med gipshoved, og Kuwait, Saudi-Arabien og Qatar fortsætter med ikke at være store tilhængere af mandekys
Rebecca Matthews var glad den dag, det blev offentliggjort, at hun er ny direktør for Aros. Inden hun begynder, skal hun dog lige håndtere en sag angående museumsbutikken på Ebeltoft Glasmuseum, hvor hun lige nu er direktør.
Anmeldelse
22. oktober 2021

J.M.W. Turners solstudier var ved at sætte ild til anmeldernes øjne. Nu kan de ses på ARoS

Nu er der en enestående mulighed for at se en stor udstilling, ’Sun is God’, med J.M.W. Turners værker på ARoS, der sætter fokus på den romantiske kunstners mest atmosfæriske og stemningsmættede billeder
Joseph Mallord William Turners »The Visit to the Tomb«, udstillet 1850, olie på lærred. Photo: Tate
Anmeldelse
18. juni 2021

Hun var indvandrer og orientalist, forretningskvinde og kunstmaler. Mød Elisabeth Jerichau Baumann

Stor ARoS-udstilling og ny bog gør endelig den polsk-danske maler Elisabeth Jerichau Baumann til et navn, man bør kende
Stor ARoS-udstilling og ny bog gør endelig den polsk-danske maler Elisabeth Jerichau Baumann til et navn, man bør kende
Anmeldelse
7. maj 2021

Årets hidtil bedste og værste udstilling handler begge om … Afrika

To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
To udstillinger kaster sig lige ind i tidsåndens diskussioner af racisme
og kolonimagt. Men en tegneserie i Aalborg overfører langt mere kompleksitet til kroppen og sindet, end en udstilling i Aarhus med et udtalt hvidt frelserkompleks formår
Læserbrev
14. september 2020

ARoS: Vores formidlingsskilte er letlæselige, fordi de er lavet til almindelige mennesker

Vi bliver kritiseret for »klodset og forsimplende formidling« af vores nye udstilling på ARoS, men det er formidling i øjenhøjde, der er brug for. Vi lytter gerne til kritik, men der skal være plads til, at vi prøver nye formidlingsmetoder af, skriver formidlingschef for ARoS, Marianne Grymer Bargeman, i dette debatindlæg
Anmeldelse
14. august 2020

På Aros’ udstilling om de store mytologier vil kurator være Gud

ARoS’ kæmpeudstilling ’Mythologies’ vil fremlægge den vestlige kulturs fælles fortællinger, og myternes og historiens udvikling fra Antikken til i dag. Men hvilken rolle tildeler man sig selv som kurator, hvis man påstår at kunne overskue og formidle de helt store sammenhænge?
At se udstillingen ’Mythologies – The beginning and End of Civilizations’ og læse kurators prominent placerede vægtekster er som at se en masse rigtig god kunst i selskab med sin alt for ivrigt forklarende onkel.
Feature

Fra swingerklub til Kvickly: Fotos fra et lukket coronaland

Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
Interview
3. januar 2020

Erlend Høyersten: Museet skal træne publikum i nærvær

Med en række teknologiske tiltag har ARoS de senere år skruet op for den digitale museumsformidling i et forsøg på at fange og fastholde publikums opmærksomhed. Målet er at skabe nye anledninger for mere nærvær og flere samtaler om kunsten, mener museumsdirektør Erlend Høyersten
Med en række teknologiske tiltag har ARoS de senere år skruet op for den digitale museumsformidling i et forsøg på at fange og fastholde publikums opmærksomhed. Målet er at skabe nye anledninger for mere nærvær og flere samtaler om kunsten, mener museumsdirektør Erlend Høyersten

Sider