Organisation

ARoS Aarhus Kunstmuseum

ARoS: Vores formidlingsskilte er letlæselige, fordi de er lavet til almindelige mennesker

Vi bliver kritiseret for »klodset og forsimplende formidling« af vores nye udstilling på ARoS, men det er formidling i øjenhøjde, der er brug for. Vi lytter gerne til kritik, men der skal være plads til, at vi prøver nye formidlingsmetoder af, skriver formidlingschef for ARoS, Marianne Grymer Bargeman, i dette debatindlæg

På Aros’ udstilling om de store mytologier vil kurator være Gud

ARoS’ kæmpeudstilling ’Mythologies’ vil fremlægge den vestlige kulturs fælles fortællinger, og myternes og historiens udvikling fra Antikken til i dag. Men hvilken rolle tildeler man sig selv som kurator, hvis man påstår at kunne overskue og formidle de helt store sammenhænge?
Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne

Erlend Høyersten: Museet skal træne publikum i nærvær

Med en række teknologiske tiltag har ARoS de senere år skruet op for den digitale museumsformidling i et forsøg på at fange og fastholde publikums opmærksomhed. Målet er at skabe nye anledninger for mere nærvær og flere samtaler om kunsten, mener museumsdirektør Erlend Høyersten

Aros gør videokunstneren Douglas Gordon til en moderne Caravaggio

Douglas Gordons værker og udstillingen på Aros er meget som livet selv: fuld af forvirring, ømhed, nærhed, smerte, sorg og kamp. Det hele på én gang

Aros, tag lige drengerøvsbrillerne af, når I kuraterer en udstilling om kunst og porno i 2019

Udstillingen ’Art & Porn’ på Aros fejrer 50-året for billedpornoens frigivelse med en undersøgelse af relationen mellem pornogenren og kunsten. Men trods gode værker er udstillingen både tematisk uklar, bombastisk, heteronormativ og ret kedelig. Man må da kunne skildre porno i kunsten fra et andet perspektiv?

ARoS sætter fokus på FN’s verdensmål ved at udstille de samme (mandlige) kunstnere, man har set siden 1990’erne

FN’s 17 verdensmål er afsættet for ARoS’ nye storstilede særudstilling ’Tomorrow is the Question’, der byder på international topkunst. Men den konservative kuratering med vægt på kunstens tunge drenge tager ikke afsættet alvorligt

Må vi endnu en gang lære den enkle, ligefremme oplevelse af faktisk at se et maleri?

Peter Laugesen går i rette med danske og franske dagblades negative anmeldelser af billedkunstner Julian Schnabel, der er aktuel med en retrospektiv udstilling på ARoS i Aarhus

Er Museum of Ice Cream fremtidens museum?

Museum of Ice Cream er et modefænomen, som leger med den traditionelle opfattelse af et museum. Det er der intet galt i, mener museumsinspektør og kurator Mathias Ussing Seeberg fra Louisiana. Museumsdirektør på ARoS, Erlend Høyersten kalder Museum of Ice Cream, Museum of Candy, Museum of Pizza og en række af de andre nye, kommende og ekstremt populære udstillinger i USA for rendyrkede pengemaskiner

Når livet drukner i drømme

Isaac Juliens videoinstallation på ARoS suger én ned i en malstrøm af drømmebilleder, som smukt og skånselsløst skildrer menneskers ulige kampe for lykke

Sider

Mest læste

  1. Katharina Grosses farveorgie ’The Garden’ i Mindeparken har bragt sindene i kog og vendt op og ned på de politiske fløje og gjort det næsten umuligt at se værket som en æstetisk oplevelse frem for provokerende handling
  2. Se billeder fra begge sider af Storebælt af et land i coronakarantæne
  3. Dødens blodige grusomheder forvandles til smukke, hvide marmorskulpturer i billedhuggeren Christian Lemmerz' særudstilling på ARoS i Aarhus. Det handler om at give værdigheden tilbage til de døde, siger han. Men er det etisk at gøre grusomheden æstetisk?
  4. Nøgne mennesker med svin ud af kæften på den nye fotoudstilling, CENSUR på AroS er vigtig, fordi mennesket kvæles i normer, der forhindrer ytringer i det offentlige rum, siger kunstneren. Der er en ny følsomhed omkring censur, der let bliver til selvcensur, mener kunsthistorikere
  5. Det bliver en reduceret version af Olafur Eliassons oprindelige vinderforslag, der kommer til at pryde aRos' tag i 2010. Budgetoverskridelser har forhindret udførelsen af kunstnerens oprindelige ide
  6. Efter årtier med store armbevægelse og ambitioner om at være vildere og sjovere end hovedstaden, lægger Aarhus nu stilen om: ’Vi har indset, at Aarhus jo bare er en helt almindelig, middelstor provinsby,’ siger direktøren for Aarhus Kulturhovedstad 2017. Dette er 17. låge i Informations postfaktuelle julekalender
  7. Museum of Ice Cream er et modefænomen, som leger med den traditionelle opfattelse af et museum. Det er der intet galt i, mener museumsinspektør og kurator Mathias Ussing Seeberg fra Louisiana. Museumsdirektør på ARoS, Erlend Høyersten kalder Museum of Ice Cream, Museum of Candy, Museum of Pizza og en række af de andre nye, kommende og ekstremt populære udstillinger i USA for rendyrkede pengemaskiner
  8. Var det i virkeligheden moderne kunst, da en 24-årig mand sidste weekend aflagde Aros et besøg og skrev på museets værker med en sprittusch?