Organisation

Berliner Filharmonikerne

Artikler
Musikkritik
11. januar 2023

Rundt om en klassiker: Brahms’ symfonier er som en tidevandsbølge mellem to følelsesverdener

I indspilningerne af Brahms’ symfonier er Danmarks Underholdningsorkester og Ádám Fischer kommet med et udfordrende bud på nummer tre. Fischer vender den vedtagne tradition ryggen og lægger strygerbruset i mølposen. Valdemar Lønsted holder den ungarske enegænger op mod flere af fortidens store Brahms-dirigenter
Ádám Fischers energi og fantasi motiverer musikerne til at give os en transformeret Brahms, som især et kammerorkester kan formidle.
Anmeldelse
10. november 2022

Carl Nielsen sanset og forstået af en italiensk mesterdirigent

Lyden er imponerende, orkesterspillet er fantastisk flot, og der kommer nye ting frem i DR’s SymfoniOrkestrets Carl Nielsen-serie på Deutsche Grammophon. Men med det første album med fjerde og femte symfoni overskygger chefdirigent Fabio Luisi ikke orkestrets tidligere dirigenter
Chefdirigent i DR Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret lægger fremmede øjne på Carl Nielsen.
Anmeldelse
12. juli 2022

Berlin har lokket vores klassiske musikanmelder til byen og belønner med mangfoldighed og klasse

Musikturisten møder højkultur, mainstream og nytænkning i den tyske hovedstad, og en tilsvarende magnetisme udgår fra byens museumsverden. Ovenikøbet kan besøget åbenbare relationer mellem musik, kunst og historie på måder, man ikke havde forestillet sig
Berlin råder over to exceptionelle koncertsale. Det ene er Konzerthaus (billedet) og det andet Berliner Philharmonie.
Anmeldelse
12. januar 2022

Rundt om en klassiker: Haydns oratorium ’Skabelsen’ forener det sublime med det jordnære

I kritikserien ’Rundt om en klassiker’ er vi nået til Joseph Haydns oratorium om verdens skabelse. Blandt de syv valgte album skiller et enkelt sig ud – med dirigenten John Eliot Gardiner – som anbefales stærkt til de mørke vintermåneder
Franz Jospeh Haydns oratorium ’Skabelsen’ fra 1797 kunne være en væsentlig årsag til Haydns overvældende ry ved hans død i 1809.
Anmeldelse
23. november 2021

Det suveræne orkesterkollektiv Berliner Filharmonikernes blændende gæstespil i Aarhus

Anført af chefdirigent Kirill Petrenko viste det berømte tyske orkester sit format i Sjostakovitjs tiende symfoni, der ofte beskrives som et opgør med Stalins terror. Det var mærkbart, at musikerne gav sig 100 procent med hjerne og hjerte involveret i musikken og i fuldkommen balance
I sidste uge besøgte Berliner Filharmonikerne Aalborg og Aarhus.
Anmeldelse
26. januar 2021

Mahlers 5. kan både være en tung romantisk orkestermaskine og i elegant emotionel ligevægt

Gustav Mahlers femte symfoni rummer en verden af dybe almenmenneskelige livserfaringer. Vi nærmer os storværket sats for sats og illustrerer det med vurderinger af en håndfuld markante fortolkninger, der spænder fra narkotisk skønhedsdis til vægtløs elegance
Gustav Mahler og hans hustru, Alma Mahler, fotograferet i 1905.
Baggrund
5. marts 2019

Wien drager og ulmer af europæisk musikkultur

Wien er fortsat en af de førende musikhovedstæder. De fleste klassiske musikere rejser dertil for at gøre det særlig godt, og byen er hjemstedet for berømte orkestre og et operahus i topklasse. Valdemar Lønsted tilbragte en uge i den særlige by med blandt andet jubel over Statsoperaens sublime opførelse af ’Tosca’ og et ubehøvlet publikum ved London Symfonikerne
Wien er fortsat en af de førende musikhovedstæder. De fleste klassiske musikere rejser dertil for at gøre det særlig godt, og byen er hjemstedet for berømte orkestre og et operahus i topklasse. Valdemar Lønsted tilbragte en uge i den særlige by med blandt andet jubel over Statsoperaens sublime opførelse af ’Tosca’ og et ubehøvlet publikum ved London Symfonikerne
Anmeldelse
19. november 2012

Orkestermagi i Koncerthuset

Berliner Filharmonikerne besøgte sidst København i 1965. I fredags kom de omsider igen og demonstrerede til overflod, hvorfor man kalder dem et af verdens bedste orkestre
Simon Rattle og Berliner Filharmonikerne leverede en blændende opvisning i Koncerthuset.