Organisation

Betty Nansen teatret

Anmeldelse
5. april 2022

Putins favoritrolle i ’Animal Farm’ er indlysende

Elisa Kragerups eminente teaterfortolkning af George Orwell’s roman ’Animal Farm’ på Betty Nansen Teatret rammer krigens uundgåelighed. Med smerte og sult – og masser af mudder
Elisa Kragerups fortolkning af ’Animal Farm’ på Betty Nansen Teatret bliver til en uhyggeligt aktuel teaterforestilling om trangen til at føre krig – og til at udnytte dem, der forstår at dyrke jorden og udføre det hårde arbejde. Her Tina Gylling Mortensen som herskeren.
Anmeldelse
25. januar 2022

’Stolthed og fordom’ er hverken dybt eller politisk teater. Men det er forelskelsesteater, der spreder varme i vinterkulden

Det unge skuespillerensemble i ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret danser sig gennem Jane Austens roman med sus i skørterne og længsel i kroppene
Alle styrter rundt med forelskelsen uden på tylsskørterne i den forrygende fortolkning ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret.
Vi er vilde med ...
26. november 2021

Ugens anbefalinger: Britisk ubådsdrama, konspirationspodcast om psykologer og spas med Indien

Britisk tv-drama tager os med om bord på en atomubåd, Line Knutzon finder et gammelt kassettebånd i ny podcast, den indiske standupkomiker Vir Das laver sjov med Indien, og så får nyt mediemagasin sveden frem på journaliststandens pande
’Vigil – døden i dybet’ kan ses på dr.dk/tv.
Anmeldelse
21. september 2021

’Generation 9/11’ om skoleelever i New York under terrorangrebet er symbolsk teater

Anna Malzers iscenesættelse af ’Generation 9/11’ for Mungo Park og Betty Nansen Teatret er så overtydelig i sin symbolik, at den i bedste fald minder om en teenageforestilling
Symbolikken med den amerikanske græsplæne, der slår revner, er effektiv i Ida Grarups scenografi til ’Generation 9/11’.
Nekrolog
19. juni 2021

Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
Lily Weiding er hun død, 96 år gammel. Hun lod sig først pensionere som skuespiller, da hun var 83 år. Stadig på toppen og med ufravigelig disciplin i sin stærke stemme – efter en bemærkelsesværdig lykkelig skuespillerkarriere.
Anmeldelse
17. maj 2021

Overgearet karnevalsversion af ’Woyzeck’ viser, at de aldrig gør noget halvt på Teater Nordkraft

På Teater Nordkraft i Aalborg har teaterchef Minna Johannesson iscenesat Georg Büchners ’Woyzeck’ i en højenergisk karnevalsudgave, der er mere fest end teater, men hvor melankolien hele tiden lurer under overfladen
Under overfladen lurer melankolien og det spirende vanvid i ’Woyzeck’.
Interview
16. oktober 2020

Kunstnerduoen How to kill a dog er alt for meget, så vi andre kan være lidt mere os selv

Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen har fået succes med at lave teater, der tager udgangspunkt i alle deres pinligste og grimmeste sider. De vil gerne være ligeglade med, hvad andre tænker, men skal de være helt ærlige, elsker de godt nok applausen efter tæppefald
Jennifer Vedsted Christiansen (t.v.) og Emma Sehested Høeg mødte hinanden på Den Danske Scenekunstskole, hvorfra de begge dimitterede sidste år. Med et brag. Billetterne til deres selvstændige afgangsprojekt, kabareten Velkommen til Pandora, blev udsolgt, så de genopsatte forestillingen på Østerbro Teater og teatret Mungo Park, hvor den blev udsolgt igen. Deres næste forestilling, Lolita for altid, har premiere på Østerbro Teater den 29. oktober.
Anmeldelse
28. september 2020

’Livstidsgæsterne’ bliver til rammende replikker om dig og mig på Betty Nansen Teatret

Elisa Kragerups iscenesættelse får os til at skraldgrine over Line Knutzons ’Livstidsgæsterne’, der er en insisterende hyldest til meningsløsheden
De seks skuespillere i ’Livstidsgæsterne’ matcher i Elisa Kragerups præcise iscenesættelse hinanden eminent som et broget ensemble i deres portrætter af forskelligrettede lyster.
Feature
26. juni 2020

Tid er som bekendt penge. Og på Betty Nansen har de fået begge dele »til at dumme sig«

Det sidste punktum i manuskriptet er langt fra blevet sat, og 90 procent af alle forsøg er kasseret, da Information for tredje gang er forbi Betty Nansens workshops for at følge deres kollektive arbejdsproces. Men det ufærdige og det kasserede er også pointen med det hele – og netop det, som en masse fondspenge giver mulighed for
Holdet laver improvisationsøvelser for blandt andet at opnå den tryghed mellem skuespillerne, der kan give forestillingen en reel flerstemmighed.
Baggrund
18. juni 2020

Efter nedlukningen spirer kollektivet på Betty Nansen Teatret igen. Men det er instruktøren, der taler højest

På Betty Nansen Teatret arbejder de med en mere kollektiv arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er muligt på et institutionsteater. Det giver alle en stemme i processen, fortæller de her i andet kapitel af Informations føljeton fra Betty Nansen Teatret. Men er det også et brud med teaterets traditionelle rollefordeling?
På Betty Nansen Teatret eksperimenterer man med en mere kollektiv og langstrakt arbejdsproces, end hvad der sædvanligvis er mulighed for på et institutionsteater.

Sider