Organisation

Betty Nansen teatret

Schopenhauer var Svend Brinkmann 150 år før Svend Brinkmann – bare bedre

Lyseslukkerfilosoffen Schopenhauers saliggørende sortsynede livsvisdom fungerer fornemt som feel-good-feel-bad-teater på Betty Nansen Teatrets Edison-scene

’Mod alle odds’ er et af de bedste bud på, hvordan man kan lave teater, der er engageret og engagerende

Teaterinstruktøren Tue Biering og 22 brillante børn vækker en velgørende ubehagelig forældrefølelse i sit publikum med socialt anfægtet og anfægtende teater, der både oplyser os med statistik og omvender os fra vores skæbnetro på den

Statistik er det moderne menneskes skæbnefortælling

Teaterinstruktøren Tue Biering er aktuel med en ny forestilling om fremtiden, som den statistisk set kommer til at se ud for nutidens børn. Stykket sætter spørgsmål ved den frie vilje og tager udgangspunkt i, at vi allerede fra fødslen udstyres med en række kort, som har afgørende betydning for, hvordan vores liv udfolder sig. Information har været med til en prøvedag

Dansk teaters nye regentpar: »Det er på tide, vi kommer ud af offerrollen og begynder at tale teatret op«

Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv

Betty Nansens ’Kat på et varmt bliktag’ er en potent påmindelse om den klassiske dramatiks queer-arv

Genren kernefamiliekritisk nedsmeltningskomedie er sjældent sjov i Minna Johannessons veloplagte version af Tennessee Williams’ ’Kat på et varmt bliktag’, der også på passende vis afrunder Betty Nansen Teatrets nye chef Elisa Kragerups fine første sæson med teater om kampe for frihed i køn og kærlighed

Elisa Kragerup var vildere på Det Kongelige Teater, end hun er i eget hus

Virginia Woolfs geniale ’genderbender’-roman ’Orlando’ bliver på Betty Nansen Teatret til smertefri, karnevalistisk kønsballade. En lidt skuffende åbning på en ellers lovende sæson med Elisa Kragerup som ny teaterchef

Nyt køn, samme person: Gensyn med historiens første transseksuelle roman

En helt, der bliver til en heltinde, der både elsker kvinder og mænd – Virginia Woolfs ’Orlando’ er fortællingen om en ung adelsmand med smukke ben, som fødes i 1500-tallets England, men et århundrede senere vågner op som kvinde i Konstantinopel
Anmeldelse

Måske skulle ’Underkastelse’ bare ikke være opsat som teater

Lars Brygmann ligner Michel Houellebecq og er god til at være lidenskabsløs au naturel, men Anja Behrens’ skarpt skårne teaterstykke over den franske forfatters omtalte roman ’Underkastelse’ overbetoner kontroversen og underbetoner kompleksiteten i portrættet af tidens machomelankoliker

Teatermonologen ’Manning er fri’ viser os, at det er Chelsea Mannings krop, der er scenen for det virkelige drama

Det giver god mening at fortælle den på én gang personlige og politiske historie om mennesket Manning som teater. For på teatret er der faktisk en krop. Når monologen ’Manning er fri’ viser os kroppen som den scene, det virkelige drama udspiller sig på, tilfører den en klarhed, der heldigvis aldrig bliver entydig

Hultbergs 500 indre monologer på en scene er virtuost teater

Requiem på Betty Nansen Teatret er præcis så imponerende kakofonisk et korværk af indre stemmer, som romanforlægget af Peer Hultberg er. Men som en uimponeret og blasert teenager på nettet siger, kan skøn støj også blive ligegyldig larm

Sider

Mest læste

  1. Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv
  2. Genren kernefamiliekritisk nedsmeltningskomedie er sjældent sjov i Minna Johannessons veloplagte version af Tennessee Williams’ ’Kat på et varmt bliktag’, der også på passende vis afrunder Betty Nansen Teatrets nye chef Elisa Kragerups fine første sæson med teater om kampe for frihed i køn og kærlighed
  3. Teaterinstruktøren Tue Biering er aktuel med en ny forestilling om fremtiden, som den statistisk set kommer til at se ud for nutidens børn. Stykket sætter spørgsmål ved den frie vilje og tager udgangspunkt i, at vi allerede fra fødslen udstyres med en række kort, som har afgørende betydning for, hvordan vores liv udfolder sig. Information har været med til en prøvedag
  4. Morten Grunwald, der er mest kendt for sin rolle som Benny i Olsen Banden, er død efter kræftsygdom.
  5. PLATT-FORM på Edison er alt, hvad du drømmer om i en teaterforestilling op til jul: musikalitet, selvironi, sexismesatire – og et anarkistisk drys af Gud
  6. Lars Brygmann ligner Michel Houellebecq og er god til at være lidenskabsløs au naturel, men Anja Behrens’ skarpt skårne teaterstykke over den franske forfatters omtalte roman ’Underkastelse’ overbetoner kontroversen og underbetoner kompleksiteten i portrættet af tidens machomelankoliker
  7. Virginia Woolfs geniale ’genderbender’-roman ’Orlando’ bliver på Betty Nansen Teatret til smertefri, karnevalistisk kønsballade. En lidt skuffende åbning på en ellers lovende sæson med Elisa Kragerup som ny teaterchef
  8. Flere hundrede kvinder fra det danske teater- og filmmiljø har i hemmelighed delt vidnesbyrd om seksuelle krænkelser i branchen over mail og i en lukket gruppe på Facebook. Søndag blev 100 anonymiserede bidrag præsenteret på Edison Teatret. Branchen er forfærdet over, at der foregår så mange krænkelser på uddannelserne