Organisation

Betty Nansen teatret

På Betty Nansen føles det fuldkommen oplagt at mixe ballet og rap med Bonnie og Clyde

Historier om oprør, kærlighed og vold går aldrig af mode. Måske er det derfor, vi stadig elsker fortællingen om Bonnie og Clyde her næsten 100 år efter, den fandt sted. På Betty Nansen Teatret får den en ny frisk form med alt fra gangsterrap til yndefulde ballettrin

Man farer nemt vild i trylleskoven i Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’

Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’ på Betty Nansen byder på fortryllende smuk scenografi og koreografi. Men gennem David Lynch-inspireret surrealisme er den også nem at fare vild i og affejer snarere end engagerer sig i moderne begær og virkeligheder

Sort Samvittigheds magi er flygtig og forvirrende i deres længe ventede ’I et forhold’

Sort Samvittigheds tredje forestilling taler med mange tunger om den magi, der både opstår og foregår i parforholdet. Men måske er kærlighedens bittersøde væsen for lille en pointe til at løfte teaterkollektivets magi

Schopenhauer var Svend Brinkmann 150 år før Svend Brinkmann – bare bedre

Lyseslukkerfilosoffen Schopenhauers saliggørende sortsynede livsvisdom fungerer fornemt som feel-good-feel-bad-teater på Betty Nansen Teatrets Edison-scene

’Mod alle odds’ er et af de bedste bud på, hvordan man kan lave teater, der er engageret og engagerende

Teaterinstruktøren Tue Biering og 22 brillante børn vækker en velgørende ubehagelig forældrefølelse i sit publikum med socialt anfægtet og anfægtende teater, der både oplyser os med statistik og omvender os fra vores skæbnetro på den

Statistik er det moderne menneskes skæbnefortælling

Teaterinstruktøren Tue Biering er aktuel med en ny forestilling om fremtiden, som den statistisk set kommer til at se ud for nutidens børn. Stykket sætter spørgsmål ved den frie vilje og tager udgangspunkt i, at vi allerede fra fødslen udstyres med en række kort, som har afgørende betydning for, hvordan vores liv udfolder sig. Information har været med til en prøvedag

Dansk teaters nye regentpar: »Det er på tide, vi kommer ud af offerrollen og begynder at tale teatret op«

Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv

Betty Nansens ’Kat på et varmt bliktag’ er en potent påmindelse om den klassiske dramatiks queer-arv

Genren kernefamiliekritisk nedsmeltningskomedie er sjældent sjov i Minna Johannessons veloplagte version af Tennessee Williams’ ’Kat på et varmt bliktag’, der også på passende vis afrunder Betty Nansen Teatrets nye chef Elisa Kragerups fine første sæson med teater om kampe for frihed i køn og kærlighed

Elisa Kragerup var vildere på Det Kongelige Teater, end hun er i eget hus

Virginia Woolfs geniale ’genderbender’-roman ’Orlando’ bliver på Betty Nansen Teatret til smertefri, karnevalistisk kønsballade. En lidt skuffende åbning på en ellers lovende sæson med Elisa Kragerup som ny teaterchef

Nyt køn, samme person: Gensyn med historiens første transseksuelle roman

En helt, der bliver til en heltinde, der både elsker kvinder og mænd – Virginia Woolfs ’Orlando’ er fortællingen om en ung adelsmand med smukke ben, som fødes i 1500-tallets England, men et århundrede senere vågner op som kvinde i Konstantinopel

Sider

Mest læste

  1. Hvem er Medea i dag? Ifølge forfatter Sara Stridsberg, der har genskrevet det klassiske stykke, er Medea blevet historien om en kvinde, for hvem kærligheden er så stor, at den ikke brydes uden at udslette både ægtefæller og børn. Og samtidig er det historien om et menneske, der ikke har nogen plads i verden. Stykket Medealand har dansk premiere på fredag på Betty Nansen Teatret
  2. Flere hundrede kvinder fra det danske teater- og filmmiljø har i hemmelighed delt vidnesbyrd om seksuelle krænkelser i branchen over mail og i en lukket gruppe på Facebook. Søndag blev 100 anonymiserede bidrag præsenteret på Edison Teatret. Branchen er forfærdet over, at der foregår så mange krænkelser på uddannelserne
  3. Virginia Woolfs geniale ’genderbender’-roman ’Orlando’ bliver på Betty Nansen Teatret til smertefri, karnevalistisk kønsballade. En lidt skuffende åbning på en ellers lovende sæson med Elisa Kragerup som ny teaterchef
  4. Søndag eftermiddag blev 100 vidnesbyrd om seksuelle krænkelser i den danske teater- og filmbranche læst op fra scenen på Edison Teatret på Frederiksberg. Det kom bag på publikum, hvor massivt problemet er. Ikke mindst på uddannelsesinstitutionerne
  5. Når Ann Eleonora Jørgensen lader sig forføre af Søren Spanning, så kan vi tilskuere vel også bare drømme os væk under Øjeblikket på Edison. Men det er svært at give slip, fordi teksten er så klumpet
  6. Sort Samvittigheds tredje forestilling taler med mange tunger om den magi, der både opstår og foregår i parforholdet. Men måske er kærlighedens bittersøde væsen for lille en pointe til at løfte teaterkollektivets magi
  7. Der er en bedre historie i virkelighedens stærke kvinde end i Michael Frayns hustrurolle i "København" Kvinden Michael Frayn har sat tre personer på scenen i sit skuespil "København", videnskabsmændene Niels Bohr og Werner Heisenberg samt hustruen, Margrethe Bohr...
  8. Tre dansksprogede hiphop-plader opererer i hver deres tid. En rammer durk i den aktuelle debat, en anden vader i nostalgisk brakvand og en tredje rapporterer fra et gadeplan, hvor jungleloven tilsyneladende hersker for tid og evighed