Krigens gru til evig tid opstår som stærkt fysisk teater over Homers ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret. Med Ena Spottag og Xenia Noetzelmann i et sidste desperat favntag
Astrid Elbo og Sebastian Kloborg er besættende stærke dansere med psykologisk interessant nærvær i barnløshedsforestillingen ’I AM GOLD’. Men forestillingen på Betty Nansen Teatret hæmmes af et langstrakt plot med gentagelser
Råt, sort, væmmeligt og desperat. Scenekunsten i 2022 bød på ærlighed og krigsfrygt. Fra hvileløs kabaret til ondskabsfuld dans – og fra neurotisk skuespil til angstfyldt klimateater
Flere teaterforestillinger har ventet flere år på at få premiere på grund af coronaen. Denne udskydelse kan godt ændre tilskuerens blik på forestillingerne. Der er god mulighed for at tjekke dette blik. For der er masser af teaterbilletter til salg
Livslykken er på spil i teatret. Både i ’Spilleren’ på Betty Nansen Teatret og i ’Fly Me to the Moon’ hos That Theatre Company. Med masser af drømme og begær, men også med en underlig tomhed
Den forbandet velskrevne erindringsbog ’En skidt knægt’ af skuespilleren Henning Jensen er et stærkt og følelsesafklaret portræt af en psykisk syg mor og en søn, der forsøger at få hendes kærlighed ved at spille roller
Elisa Kragerups eminente teaterfortolkning af George Orwell’s roman ’Animal Farm’ på Betty Nansen Teatret rammer krigens uundgåelighed. Med smerte og sult – og masser af mudder
Det unge skuespillerensemble i ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret danser sig gennem Jane Austens roman med sus i skørterne og længsel i kroppene
Britisk tv-drama tager os med om bord på en atomubåd, Line Knutzon finder et gammelt kassettebånd i ny podcast, den indiske standupkomiker Vir Das laver sjov med Indien, og så får nyt mediemagasin sveden frem på journaliststandens pande
Anna Malzers iscenesættelse af ’Generation 9/11’ for Mungo Park og Betty Nansen Teatret er så overtydelig i sin symbolik, at den i bedste fald minder om en teenageforestilling
Krigens gru til evig tid opstår som stærkt fysisk teater over Homers ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret. Med Ena Spottag og Xenia Noetzelmann i et sidste desperat favntag
Emma Sehested Høeg og Jennifer Vedsted Christiansen har fået succes med at lave teater, der tager udgangspunkt i alle deres pinligste og grimmeste sider. De vil gerne være ligeglade med, hvad andre tænker, men skal de være helt ærlige, elsker de godt nok applausen efter tæppefald
Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
Søndag eftermiddag blev 100 vidnesbyrd om seksuelle krænkelser i den danske teater- og filmbranche læst op fra scenen på Edison Teatret på Frederiksberg. Det kom bag på publikum, hvor massivt problemet er. Ikke mindst på uddannelsesinstitutionerne
Råt, sort, væmmeligt og desperat. Scenekunsten i 2022 bød på ærlighed og krigsfrygt. Fra hvileløs kabaret til ondskabsfuld dans – og fra neurotisk skuespil til angstfyldt klimateater
Hvem er Medea i dag? Ifølge forfatter Sara Stridsberg, der har genskrevet det klassiske stykke, er Medea blevet historien om en kvinde, for hvem kærligheden er så stor, at den ikke brydes uden at udslette både ægtefæller og børn. Og samtidig er det historien om et menneske, der ikke har nogen plads i verden. Stykket Medealand har dansk premiere på fredag på Betty Nansen Teatret
En helt, der bliver til en heltinde, der både elsker kvinder og mænd – Virginia Woolfs ’Orlando’ er fortællingen om en ung adelsmand med smukke ben, som fødes i 1500-tallets England, men et århundrede senere vågner op som kvinde i Konstantinopel
Astrid Elbo og Sebastian Kloborg er besættende stærke dansere med psykologisk interessant nærvær i barnløshedsforestillingen ’I AM GOLD’. Men forestillingen på Betty Nansen Teatret hæmmes af et langstrakt plot med gentagelser