Organisation

Betty Nansen teatret

Artikler
Teaterkritik
18. marts 2023

Den handlede kvinde er centrum for Betty Nansen Teatrets stærke fortolkning af ’Iliaden’

Krigens gru til evig tid opstår som stærkt fysisk teater over Homers ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret. Med Ena Spottag og Xenia Noetzelmann i et sidste desperat favntag
Kroppene nedslagtes og lægges i plastikposer af de dedikerede skuespillere i den blodige teaterfortolkning af Homérs ’Iliaden’ på Betty Nansen Teatret.

 
teaterkritik
10. januar 2023

Den rå barnløshedsdans i ’I AM GOLD’ viser, at drømmen om et barn kan blive for dyr

Astrid Elbo og Sebastian Kloborg er besættende stærke dansere med psykologisk interessant nærvær i barnløshedsforestillingen ’I AM GOLD’. Men forestillingen på Betty Nansen Teatret hæmmes af et langstrakt plot med gentagelser
Hvad gør barnløshed ved parforholdet? Sebastian Kloborg spiller forrygende som kæresten, der gør alt for at fejre Astrid Elbo, der danserkæresten, der ikke kan blive gravid i ’I AM GOLD’.
Årets forestillinger
23. december 2022

Teaterredaktøren har tilbragt et år i teatersalene: Blod, sort kabaret og ærlighed gjorde indtryk

Råt, sort, væmmeligt og desperat. Scenekunsten i 2022 bød på ærlighed og krigsfrygt. Fra hvileløs kabaret til ondskabsfuld dans – og fra neurotisk skuespil til angstfyldt klimateater
 
Kulturkommentar
11. november 2022

De coronaaflyste forestillinger får premiere i en helt anden virkelighed

Flere teaterforestillinger har ventet flere år på at få premiere på grund af coronaen. Denne udskydelse kan godt ændre tilskuerens blik på forestillingerne. Der er god mulighed for at tjekke dette blik. For der er masser af teaterbilletter til salg
 
Anmeldelse
19. oktober 2022

Gamblerteater med uimodståelige gamblersjæle

Livslykken er på spil i teatret. Både i ’Spilleren’ på Betty Nansen Teatret og i ’Fly Me to the Moon’ hos That Theatre Company. Med masser af drømme og begær, men også med en underlig tomhed
Den eksplosive Tammi Øst vælter alle andre af scenen i rollen som den nærige, gamle tante, der kaster sig ud i kasinoets spænding med grænseløst begær.
Anmeldelse
19. juli 2022

Henning Jensens rå erindringer rummer ingen forsonende glemsel

Den forbandet velskrevne erindringsbog ’En skidt knægt’ af skuespilleren Henning Jensen er et stærkt og følelsesafklaret portræt af en psykisk syg mor og en søn, der forsøger at få hendes kærlighed ved at spille roller
’En skidt knægt’ er forbandet godt skrevet. Hvert kapitel skriver sig selv op mod et suspense, hvis spænding først bliver udløst langt senere.
Anmeldelse
5. april 2022

Putins favoritrolle i ’Animal Farm’ er indlysende

Elisa Kragerups eminente teaterfortolkning af George Orwell’s roman ’Animal Farm’ på Betty Nansen Teatret rammer krigens uundgåelighed. Med smerte og sult – og masser af mudder
Elisa Kragerups fortolkning af ’Animal Farm’ på Betty Nansen Teatret bliver til en uhyggeligt aktuel teaterforestilling om trangen til at føre krig – og til at udnytte dem, der forstår at dyrke jorden og udføre det hårde arbejde. Her Tina Gylling Mortensen som herskeren.
Anmeldelse
25. januar 2022

’Stolthed og fordom’ er hverken dybt eller politisk teater. Men det er forelskelsesteater, der spreder varme i vinterkulden

Det unge skuespillerensemble i ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret danser sig gennem Jane Austens roman med sus i skørterne og længsel i kroppene
Alle styrter rundt med forelskelsen uden på tylsskørterne i den forrygende fortolkning ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret.
Vi er vilde med ...
26. november 2021

Ugens anbefalinger: Britisk ubådsdrama, konspirationspodcast om psykologer og spas med Indien

Britisk tv-drama tager os med om bord på en atomubåd, Line Knutzon finder et gammelt kassettebånd i ny podcast, den indiske standupkomiker Vir Das laver sjov med Indien, og så får nyt mediemagasin sveden frem på journaliststandens pande
’Vigil – døden i dybet’ kan ses på dr.dk/tv.
Anmeldelse
21. september 2021

’Generation 9/11’ om skoleelever i New York under terrorangrebet er symbolsk teater

Anna Malzers iscenesættelse af ’Generation 9/11’ for Mungo Park og Betty Nansen Teatret er så overtydelig i sin symbolik, at den i bedste fald minder om en teenageforestilling
Symbolikken med den amerikanske græsplæne, der slår revner, er effektiv i Ida Grarups scenografi til ’Generation 9/11’.

Sider