Organisation

Bisse

Artikler
Anmeldelse
29. juli 2022

SVIN og Tvivler kradser i den danske folkesjæl med støjende og kantet musik

To aktuelle udgivelser skubber til dansk selvtilstrækkelighed og musikalsk vanetænkning med en blanding af jazz, punk, avantgarde og poesi
Udgangspunktet for det danske band SVIN’s nye album ’Introducing SVIN’ er det instrumentale. Båret frem af saxofon, guitar og trommer lyder det på én gang som både jazz, heavy metal og soundtracket til en horrorfilm.
Essay
18. juli 2020

Internettet ved alt om mig, men jeg har selv skrevet alle mine oplysninger ind

Sara slutter fred med fremtiden: Sara Mering er vokset op med internettet helt tæt på, men alligevel føles det fjernt. Da hun besøger sin mormor, går det op for hende, hvordan internettet ikke bare er oplysninger til hende, men også oplysninger om hende
Hvad er internettet egentlig blevet til for et sted? Hvad gør algoritmerne ved os? Og hvad ville Walter Benjamin have ment om Instagram? Sara Mering er vokset op med internettet helt tæt på, men alligevel er der en del af det, som føles meget fjernt. Ved et besøg hos hendes mormor opdager hun, hvorfor internettet ikke længere bare er oplysninger til hende men også om hende.
Anmeldelse
5. juni 2020

Bisses nødalbum om coronakrisen er forløsende at lytte til

Selv om Bisse ligesom alle andre har været i isolation, lader hans folkelige spillemandstalent ikke til at have manglet noget. Hans seneste album, ’Cobid-20’, er fuldt på højde med de forudgående, både poetisk og musikalsk
Bisse skulle have været i studiet med bandet Bissebanden den dag, Danmark lukkede ned. I stedet måtte han finde på noget andet. Det blev albummet ’Cobid-20’
Anmeldelse
18. maj 2020

Musikfestivalen Brodie Sessions stilrene kukkassekoncerter er en smuk substitut for forårets aflyste festivaler

Den livestreamede musikfestival Brodie Sessions er et velkurateret og retroæstetisk event, der dog stadig mangler publikum til at udfylde pauserne mellem numrene med velfortjente applauser
Med Selma Judith har Danmark fået sin helt egen Joanna Newsom. Den sene aftensol reflekteres i Judiths harpes mørke mahognistel og indsvøber stuen i et orangelummert lys, der kun gør den sygt sexede »Inner Thigh« endnu mere æggende, skriver anmelder Louise Rosengreen om Selma Judiths online koncert til Brodie Sessions.
Anmeldelse
4. februar 2020

Køn har ingen grænser i Odense Teaters opdatering af ’Helligtrekongersaften’

En iscenesættelse af Shakespeares ’Helligtrekongersaften’ kunne lyde som en pligtopgave for Odense Teater, men i teaterdirektør Jens August Willes version med Bisse i en central rolle har komedien fået et forfriskende pust af kønsudviskning anno 2020
Inddragelsen af Bisse i rollen som hofnarren Feste samt legen med heteronormativiteten løfter ’Helligtrekongersaften’ på Odense Teater op over det trivielle.
Anmeldelse
23. november 2018

Bisses ’Tanmaurk’ er bissebombastisk

Den kludetæppede kunstpop er skiftet ud med storslået symfonik, når Bisse på ’Tanmaurk’ springer ud som croonende nationalforkynder
På Bisses nye album ’Tanmaurk’’ får vi filmromantiske blæsertemaer, kvidrende strygeranløb og forførende melodier, som hist og her er krydret med en firseragtig nattehimmelsynthesizer.
Anmeldelse
25. maj 2018

Bisse vil ligge i ske med verden

På sit ottende album skærer Bisse tænder og krøller sig sammen i angst. Det er blodigt, destruktivt, pessimistisk og bedst, når melodierne får lov at folde sig ud
Én af Bisses styrker er, at han kan skrue helt op på patos-knappen uden at blive patetisk. Foto fra videoen til »FONTEX« fra Bisses nye album ’Bizzin’.
Anmeldelse
23. april 2018

C.V. Jørgensen gav os et for småt tænkt festfyrværkeri

C.V. Jørgensen bød os indenfor i sin komfortzone på københavnerudgaven af hans første koncertturné i otte år. Det var en både gribende og gumpetung oplevelse, en for rustik og konservativ fejring af et ellers imponerende værk
C.V. Jørgensen forholdt sig lidt for hyggeligt til sit ellers imponerende værk ved koncerten i Vega fredag.
Baggrund
9. november 2017

Kødklumpens kamp for at ramme kunsten

88 mennesker presset sammen på et alt, alt for lille område – som sædceller om et æg. I færd med en befrugtning, der kræver 88 fingre på hver af klaverets 88 tangenter – ramt samtidig. Informations musikredaktør har været ’embedded’ journalist, midt i kødklumpen, ved opførslen af den japanske legende Keiji Hainos værk ’Miracle’. Og sidenhen til en koncert med Haino og Bisse og deres frygtløse musikalske vokabularium
88 mennesker presset sammen på et alt, alt for lille område – som sædceller om et æg. I færd med en befrugtning, der kræver 88 fingre på hver af klaverets 88 tangenter – ramt samtidig. Informations musikredaktør har været ’embedded’ journalist, midt i kødklumpen, ved opførslen af den japanske legende Keiji Hainos værk ’Miracle’. Og sidenhen til en koncert med Haino og Bisse og deres frygtløse musikalske vokabularium
Anmeldelse
22. september 2017

Et bisset og kærligt storværk

Det er svært at få armene ned over den unge danske sangskriver Bisse, der bliver ved med at føje perler til den danske sangskat. På sit nye album slår han dørene op til barndommens land, ser på det med barnets funklende blik, men kigger også sin egen trediveårskrise dybt i øjnene
Bisses nye album er dybt og rørende, og kun ganske få steder i løbet af de 13 numre, der spænder over mere end 60 minutter, er det en lille smule mindre end fremragende.

Sider