Organisation

Cannes Filmfestival

Leder
19. juli 2021

Filmfestivalen i Cannes er tilbage – og det er godt. Der er brug for den

Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
Julia Ducournau blev vinderen af Den Gyldne Palme på filmfestivalen i Cannes.
Leder
3. september 2019

Handling skal sikre ligestilling i filmbranchen

Kønsulighed og manglende repræsentation i filmbranchen skal afhjælpes gennem handling. Men det vil være ærgerligt, hvis det bliver på bekostning af kunsten
CPH:DOX er en ud af fem nordiske festivaler, som netop har underskrevet en såkaldt Gender Equality Pledge, som skal sikre en ligelig kønsfordeling blandt festivalpersonale og film.
Anmeldelse
16. maj 2018

Lars von Triers ’The House That Jack Built’ er et grænseoverskridende, anfægtende og opløftende kunstværk

Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
Der er brutale, modbydelige og eksplicitte mord i Triers nye film, og det skal nok give de mere sarte blandt publikum ondt i maven.
Podcast
11. maj 2018

Radio Information om insekter, Cannes og mænd med atomvåben

Vi skal smage på insektberigede fødevareprodukter og tale om, hvordan vi kommer til at elske insekter. En verden uden insekter er nemlig også en verden uden mennesker. Monggaard er med på en telefon fra Cannes. Og så har Rune Lykkeberg nedtur på
Vi skal smage på insektberigede fødevareprodukter og tale om, hvordan vi kommer til at elske insekter. En verden uden insekter er nemlig også en verden uden mennesker. Monggaard er med på en telefon fra Cannes. Og så har Rune Lykkeberg nedtur på
Interview
30. maj 2017

Guldpalmevinder Ruben Östlund: ’Vores frygt for hinanden er blevet større’

Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
Svenske Ruben Östlund har vundet årets guldpalme ved filmfestivalen i Cannes med sin film ’The Square’, der vittigt og næsten sociologisk udforsker sociale konstruktioner og kontrakter, anstændig opførsel, politisk korrekthed og kønsroller.
Leder
29. maj 2017

Netflix kom, så – og tog hjem igen

Cannes er nødt til at erkende, at verden har ændret sig, hvis festivalen vil forblive relevant
De to Netflix-film, ’Okja’ og ’The Meyerowitz Stories’, har været blandt de bedste i konkurrencen, men der var ingen gevinst. Og nu har festivalen ændret reglerne, så der fra næste år ikke er mulighed for Netflix-producerede og -distribuerede film i hovedkonkurrencen.
Folk
18. maj 2017

FOLK

FOLK fra dagens avis
Leder
24. maj 2016

Solidariteten lever

Det er sjældent, at filmfestivalen i Cannes er så åbenlyst politisk – den opgave har konkurrenten i Berlin taget på sig – men i år handlede adskillige af konkurrencefilmene om menneskelig og økonomisk armod, flygtninge og kampen for et værdigt liv
Baggrund
23. maj 2016

Et lille mørkt glædesudbrud

De internationale mediers reaktioner på Nicolas Winding Refns nye film, ’The Neon Demon’, der just har været med i hovedkonkurrencen i Cannes, svinger fra afsky til begejstring
Instruktøren Nicolas Winding Refn med Elle Fanning, der spiller hoved-rollen i hans nyeste film, The Neon Demon’.
Baggrund
21. maj 2016

Hvad er et godt menneske?

Det har været et godt år på filmfestivalen i Cannes. Mange af filmene i hovedkonkurrencen har haft held med at sige noget vedkommende og meningsfyldt om mennesker, moral og jagten på et værdigt liv
En af de internationale kritikeres favoritter til at vinde Guldpalmen ved året filmfestival i Cannes er ’Toni Erdmann’, der handler om en far, der ved at forklæde sig og bruge aliaset Toni Erdmann forsøger at blive forsonet med sin datter.

Sider

  • Anmeldelse
    18. maj 2011

    Lars von Triers ’Melancholia’ er en smuk film om verdens undergang

    Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
    Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
  • 16. maj 2008

    Sprækker i virkeligheden

    Jens, hovedpersonen i Martin de Thurahs kortfilm 'Ung mand falder' - der er udvalgt til filmfestivalen i Cannes - er mentalt og følelsesmæssigt i frit fald, og det udtrykker instruktøren visuelt ved at lade Jens' omgivelser falde fra hinanden
    Udfald. -Han er uden for verden og ved ikke, hvordan han skal forholde sig til den,- siger Martin de Thurah om sin hovedperson, Jens, i Cannes-kortfilmen -Ung mand falder-.PR-
  • Anmeldelse
    10. maj 2014

    ’Sådan skal et western-shootout være’

    Civilisation er blot en tynd skal, der dækker over menneskets indre bæst. Det er et centralt tema for filminstruktør Kristian Levring, også i hans nye film ’The Salvation’. Sjældent bliver det tydeligere end i westerngenren, hvor samfundet eksisterer på kanten af lov og orden
    Kristian Levring kender westerngenren ud og ind – da han var en lille dreng, var det de første film, han så. Nu har han selv lavet en western med Mads Mikkelsen i hovedrollen som en mand, der finder ud af, hvad det koster at slå et menneske ihjel. 
 Fotos: Fra filmen.
  • Anmeldelse
    19. maj 2016

    Jagten på skønhed

    Nicolas Winding Refn leger med både genrerne og sit publikum i den gådefulde og uhørt smukke ’The Neon Demon’
    Elle Fanning spiller 16-årige Jesse, der forsøger sig som model i blodsugerbyen Los Angeles i Nicolas Winding Refns gyserfilm, ’The Neon Demon’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • Anmeldelse
    14. maj 2009

    Optimalt opløftende debut

    Morskab, melankoli og eventyr er der rigeligt af i Pixars nye, computeranimerede og digitale 3D-film, 'Op', som i går sendte filmfestivalen i Cannes i luften
    Den gamle sure Carl får en idé, og snart er hans hus i luften takket være utallige heliumfyldte balloner og han taget på opdagelse til Sydamerika med en blind passager ombord, drengen Russell. Det umage par rejser afsted sammen og møder sjældne fugle, talende hunde og e beundret opdagelsesrejsende.
  • Anmeldelse
    16. maj 2016

    Den poetiske buschauffør

    Poesi og parforhold er i centrum af Jim Jarmuschs nye, finurlige og fine film, ’Paterson’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
    Adam Driver som Paterson og Golshifteh Farahani som Laura i Jim Jarmuschs ’Paterson’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • Anmeldelse
    14. maj 2016

    Tjenestepigen, greven, hans udkårne og hendes elsker

    Den sydkoreanske billedmager, Park Chan-wook, tager publikum med på en smuk, erotisk og overraskende rejse i sin nye film, ’The Handmaiden’
    Fruen og hendes tjenestepige, Hideko og Sookee, forelsker sig i Park Chan-wooks overraskende ’The Handmaiden’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • Leder
    19. juli 2021

    Filmfestivalen i Cannes er tilbage – og det er godt. Der er brug for den

    Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
    Julia Ducournau blev vinderen af Den Gyldne Palme på filmfestivalen i Cannes.