Kønsulighed og manglende repræsentation i filmbranchen skal afhjælpes gennem handling. Men det vil være ærgerligt, hvis det bliver på bekostning af kunsten
Lars von Trier bringer sit samlede værk i spil i sin nye film, ’The House That Jack Built’, hvor han på én gang går i dialog og i rette med sine kritikere, diskuterer kunstens væsen, formulerer en poetik og måske endda også sætter punktum for sit samlede værk. Det er i sandhed respektindgydende
Vi skal smage på insektberigede fødevareprodukter og tale om, hvordan vi kommer til at elske insekter. En verden uden insekter er nemlig også en verden uden mennesker. Monggaard er med på en telefon fra Cannes. Og så har Rune Lykkeberg nedtur på
Det fælles ansvar i det offentlige rum og individets principper og handlinger er nogle af de temaer, som Ruben Östlund tager under skarp og humoristisk behandling i sin nye film, ’The Square’, der søndag aften vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes
Det er sjældent, at filmfestivalen i Cannes er så åbenlyst politisk – den opgave har konkurrenten i Berlin taget på sig – men i år handlede adskillige af konkurrencefilmene om menneskelig og økonomisk armod, flygtninge og kampen for et værdigt liv.
De internationale mediers reaktioner på Nicolas Winding Refns nye film, ’The Neon Demon’, der just har været med i hovedkonkurrencen i Cannes, svinger fra afsky til begejstring
Det har været et godt år på filmfestivalen i Cannes. Mange af filmene i hovedkonkurrencen har haft held med at sige noget vedkommende og meningsfyldt om mennesker, moral og jagten på et værdigt liv
Publikum tog pænt imod Lars von Triers nye film, ’Melancholia’, der havde sin verdenspremiere onsdag formiddag på filmfestivalen i Cannes og er en af hans mest tilgængelige og mindst kontroversielle
Børn spiller en vigtig rolle i flere af de konkurrencefilm, som bliver vist på årets filmfestival i Cannes, og det tematiske fokus synes at være på det nære og indadvendte
Jens, hovedpersonen i Martin de Thurahs kortfilm 'Ung mand falder' - der er udvalgt til filmfestivalen i Cannes - er mentalt og følelsesmæssigt i frit fald, og det udtrykker instruktøren visuelt ved at lade Jens' omgivelser falde fra hinanden
Michael Hanekes ’Amour’, en rørende film om den evige, altopofrende kærlighed mellem to gamle mennesker, synes lige nu at være kritikernes favorit til at vinde en Guldpalme på årets filmfestival i Cannes – sammen med Thomas Vinterbergs ’Jagten’
To mesterinstruktører, amerikanske Terrence Malick og finske Aki Kaurismäki, er i Cannes med meget forskellige, men samtidig vellykkede film, der blandt andet udforsker meningen med livet og udfordrer genre- og vanetænkning
10 år efter de danske dogmefilms indtog i Cannes præger danske film ikke festivalen i det franske. Norsk og svensk film fylder mere i årets program, men udlandet lader ikke til at have mistet troen på dansk film, som snart også vil bestå af elitære brilleabefilm fra Zentropa