Japanske Kore-eda Hirokazu har været i Sydkorea og indspille den fremragende ’Regnen skyller alt bort’. Det er en film om forældreløshed og tung social arv. En stor del foregår i en minibus lastet med muligheden for en alternativ familiestruktur
Med Danmarks oscarhåb, ’Holy Spider’ – om en iransk seriekvindemorder – rammer Ali Abbasi direkte ned i en tid, hvor kvinder er på gaderne i oprør over deres kår i Iran. Og så bæres filmen af en sublim hovedrolleindehaver, iranske Zar Amir Ebrahimi
Dardenne-brødrene, Ali Abbasi, Ruben Östlund og Hirokazu Kore-eda er alle i Cannes med socialt engagerede, medmenneskelige, vrede film. Og alle kunne godt vinde et eller andet, måske endda Guldpalmen, når filmfestivalens priser uddeles lørdag aften
Ingen sirener afbrød skønsangen, da operaen i Kyiv kunne genåbne, i Afghanistan udviser mandlige tv-værter solidaritet med deres kvindelige kolleger ved at bære mundbind på skærmen, og i Danmark æres en række kvinder med et frimærke
Filmfestivalen i Cannes har ikke noget ønske om at være politisk, men er det ofte, især i år, hvor man ikke har fået lov til at glemme, at der er krig i Ukraine. Og sådan skal det også være
I sin nye film, ’Triangle of Sadness’, der lørdag aften blev årets guldpalmemodtager i Cannes, hudfletter svenske Ruben Östlund klassesamfund og skønhed som valuta. Filmen ’ser på, hvordan vores opførsel forandrer sig alt efter den position, vi har i en social og økonomisk struktur’, siger han
En underholdende fransk zombiefilm om optagelserne til en zombiefilm satte punktum for filmfestivalen i Cannes’ åbningsceremoni, der ellers var præget af krigen i Ukraine
Der er blevet sagt og skrevet meget om, at filmkunsten og biografoplevelsen er i krise. Det bekymrer filmredaktøren, der er på vej til årets filmfestival i Cannes. Men der er ingen grund til bekymring, siger britisk kritiker og svensk guldpalmevinder
Selv om det gik galt til selve prisuddelingen lørdag aften, så viste årets konkurrencefilm, at filmkunsten lever, og at filmfestivalen i Cannes er tilbage efter sin ufrivillige coronapause. Det er godt, for der er brug for begge dele.
Kønsulighed og manglende repræsentation i filmbranchen skal afhjælpes gennem handling. Men det vil være ærgerligt, hvis det bliver på bekostning af kunsten
Japanske Kore-eda Hirokazu har været i Sydkorea og indspille den fremragende ’Regnen skyller alt bort’. Det er en film om forældreløshed og tung social arv. En stor del foregår i en minibus lastet med muligheden for en alternativ familiestruktur
Kønsulighed og manglende repræsentation i filmbranchen skal afhjælpes gennem handling. Men det vil være ærgerligt, hvis det bliver på bekostning af kunsten
Med Danmarks oscarhåb, ’Holy Spider’ – om en iransk seriekvindemorder – rammer Ali Abbasi direkte ned i en tid, hvor kvinder er på gaderne i oprør over deres kår i Iran. Og så bæres filmen af en sublim hovedrolleindehaver, iranske Zar Amir Ebrahimi
I sin nye film, ’Triangle of Sadness’, der lørdag aften blev årets guldpalmemodtager i Cannes, hudfletter svenske Ruben Östlund klassesamfund og skønhed som valuta. Filmen ’ser på, hvordan vores opførsel forandrer sig alt efter den position, vi har i en social og økonomisk struktur’, siger han
Der er blevet sagt og skrevet meget om, at filmkunsten og biografoplevelsen er i krise. Det bekymrer filmredaktøren, der er på vej til årets filmfestival i Cannes. Men der er ingen grund til bekymring, siger britisk kritiker og svensk guldpalmevinder
Børn spiller en vigtig rolle i flere af de konkurrencefilm, som bliver vist på årets filmfestival i Cannes, og det tematiske fokus synes at være på det nære og indadvendte
Thomas Vinterbergs nye film, ’Jagten’, handler om løgnen, der spreder sig som en virus og ødelægger menneskers liv. Det er en slags antitese til ’Festen’, der for 14 år siden kickstartede den danske filminstruktørs internationale karriere på filmfestivalen i Cannes. Nu er ’Jagten’ også udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes – og dermed synes en cirkel at være sluttet for Vinterberg