Organisation

Center for Ungdomsforskning

Interview
8. februar 2022

Ny undersøgelse: Det er især de ressourcestærke unge, der føler et pres for at præstere

Unge fra ressourcestærke skoler er langt hårdere ramt af usund præstationskultur end unge med svagere socioøkonomisk baggrund, viser ny forskning. Derfor skal vi passe på med at gøre præstationspres til et alment problem blandt børn og unge, påpeger forskeren bag
Unge fra ressourcestærke skoler er langt hårdere ramt af usund præstationskultur end unge med svagere socioøkonomisk baggrund, viser ny forskning. Derfor skal vi passe på med at gøre præstationspres til et alment problem blandt børn og unge, påpeger forskeren bag
Feature
20. juli 2021

De unge betalte en høj pris for at passe på de gamle under coronakrisen

Da samfundet lukkede ned, gik det hårdt ud over de unge. Mange bekymrer sig om fremtiden, frivillige rådgivninger melder om alvorligere henvendelser, og unge er samtidig en gruppe, der ofte har fået offentlig skældud
Da samfundet lukkede ned, gik det hårdt ud over de unge. Mange bekymrer sig om fremtiden, frivillige rådgivninger melder om alvorligere henvendelser, og unge er samtidig en gruppe, der ofte har fået offentlig skældud
Baggrund
28. september 2020

Unge er den mest ensomme aldersgruppe. Men lærere og forældre har svært ved at hjælpe

Følelsen af ensomhed blandt børn og unge vokser. Det viser flere undersøgelser. Men skoler og uddannelser er ofte ikke rustede til at spotte og hjælpe unge, der føler sig ensomme, mener de frivillige organisationer, der arbejder med de ensomme børn og unge
Skolen og lærerne mangler viden og redskaber til at håndtere problemet med ensomme børn og unge.
Nyhed
22. oktober 2012

Uddannelser kæmper med overambitiøse studerende

De overambitiøse studerende er et voksende problem på mange uddannelser. Konkurrencen om at klare sig allerbedst betyder nemlig ofte, at de studerende isolerer sig socialt – og det forringer indlæringen
Dybt ambitiøse studerende risikerer at isolere sig. Det kan ramme dem hårdt socialt og går ud over indlæringsevnen.