Organisation

Centre Pompidou

Anmeldelse
27. juli 2019

Forhistorien, en uløst gåde

Ifølge udstillingen ’Prehistory, A Modern Enigma’ på Centre Pompidou i Paris er forhistorien en konstruktion fra det 19. århundrede, som fundamentalt ændrede vores arts selvforståelse. Men begrebet har endnu ikke udspillet sin rolle, og på kanten til en ny æra er det måske mere aktuelt end nogensinde før.
Bortset fra et par dryp fra det 19. århundrede i form af Cezanne, Odilon Redon og en skøn litografi af George Baxter fra 1854 forestillende fortidsdyr, der vandrer rundt med borgerskabet i Crystal Palaces haveanlæg, er ’Prehistory – A Moderne Enigma’-udstillingen centreret om værker fra 1930’erne og op til 1980’erne.
Anmeldelse
7. december 2018

Manets ’Nana’ tager imod i indgangen og giver akut åndenød

Kunstredaktøren tog toget til Paris, gjorde et stop i Hamburger Kunsthalle og spandt tråde mellem Lili Fischers kosmiske insekter og Tomás Saracenos fremtidsvibrerende edderkopper i Palais de Tokyo. Udstillinger med rå samtidskunst, revolutionerende renæssancemaleri, sjov selvudlevering og Paula Regos psykologiske kvindeportrætter gør hver og én en tur til Paris værd lige nu
Selvom Tomás Saraceno har arbejdet med sine fremtidsmodeller og biosfærer i mange år, forekommer hans kunst mere aktuel end nogensinde. I den betagende udstilling ’On Air’ kan man blandt andet hive i snorene i et gigantisk edderkoppespind og se hvordan det påvirker hele værket.

Tomás Saraceno: ’Galaxies forming along filaments’, 2009.
28. december 2016

Rauschenberg og hans venner

For første gang i ti år falder Venedig Biennalen og Documenta i Kassel sammen i 2017, og begge disse ekstraordinære, ekstravagante udstillinger har igennem historien vist, at de har fingeren på den til en hver tid moderne puls
Et værk af Cy Twomble bliver tilpasset af en medarbejder på Sotheby’s.
Anmeldelse
23. november 2016

Tænk, hvis vi slet ikke ved, hvad en pibe er

Den belgiske kunstner René Magritte sætter både surrealisme, maleri og den store forundring over sproget på dagsordenen igen med en stor udstilling på Centre Pompidou i Paris
Anmeldelse
14. september 2016

Kerouacs dødehavsrulle

Pompidoucentret i Paris udstiller beatgenerationen og at se Kerouacs ”On the Road” totalt foldet ud, er et godt sted at starte for bare at humpe lidt ind i vor egen tid.
Jack Kerouac fotograferet i 1967.
Anmeldelse
11. marts 2016

Muligheden for ruin

Den tyske kunstner Anselm Kiefer viser med en retrospektiv udstilling i Paris et nedslag af en kæmpemæssig stoflig refleksion over ruinerne fra nazitidens Tyskland, der peger på noget endnu større
Anselm Kiefer: Die Orden der Nacht (1996).
22. maj 2010

Snup en Picasso

Torsdag slog ret velinformerede tyve en rude i stykker, klippede en hængelås over og gik deres vej med mesterværker for en halv milliard på museet for moderne kunst i Paris
I disse dage er der mange spekulationer i Paris om, hvordan det store kunsttyveri kunne finde sted. Den ultimative fantasi er, at tyveriet er en happening for at vise, hvad der er ægte og uerstatteligt, og hvad der ikke er det.
Anmeldelse
19. juni 2009

Er kvindekunst altid kussekunst?

Som det første museum i verden viser Centre Pompidou i Paris en ophængning af den permanente samling udelukkende valgt blandt kvindelige kunstnere. Det har ikke undgået at skabe rygmarvspolemik. Det kan dog rapporteres, at der er en hel del mænd, selvom der altså kun er kvinder
Som det første museum i verden viser Centre Pompidou i Paris en ophængning  af den permanente samling udelukkende valgt blandt kvindelige kunstnere. Det har ikke undgået at skabe rygmarvspolemik.  Det kan dog rapporteres, at der er en hel del mænd, selvom der altså kun er kvinder
27. oktober 2008

Kinesisk kunst følger kapitalstrømmen

Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
1. oktober 2008

Bygningskunst som sikker navigation

Den italienske arkitekt Renzo Piano bliver i dag tildelt Sonningprisen, som tidligere er gået til bl.a. Jørn Utzon og Alvar Aalto foruden Dario Fo, Miles Davis og Niels Bohr
Den italienske arkitekt Renzo Piano bliver i dag tildelt Sonningprisen, som tidligere er gået til bl.a. Jørn Utzon og Alvar Aalto foruden Dario Fo, Miles Davis og Niels Bohr

Sider

  • Anmeldelse
    23. november 2016

    Tænk, hvis vi slet ikke ved, hvad en pibe er

    Den belgiske kunstner René Magritte sætter både surrealisme, maleri og den store forundring over sproget på dagsordenen igen med en stor udstilling på Centre Pompidou i Paris
  • Anmeldelse
    11. marts 2016

    Muligheden for ruin

    Den tyske kunstner Anselm Kiefer viser med en retrospektiv udstilling i Paris et nedslag af en kæmpemæssig stoflig refleksion over ruinerne fra nazitidens Tyskland, der peger på noget endnu større
    Anselm Kiefer: Die Orden der Nacht (1996).
  • Anmeldelse
    14. september 2016

    Kerouacs dødehavsrulle

    Pompidoucentret i Paris udstiller beatgenerationen og at se Kerouacs ”On the Road” totalt foldet ud, er et godt sted at starte for bare at humpe lidt ind i vor egen tid.
    Jack Kerouac fotograferet i 1967.
  • 26. februar 2004

    Visuel kidnapning

    Zevs maler skygger og skyder reklamer. Og nu har han bortført en reklamedame, der p.t. udstilles og måske senere henrettes
  • 6. oktober 2007

    Monumentet i Alexandria

    Kritikere kalder det storstilede projekt en hvid elefant, mens bibliotekets ledelse betragter institutionen som den arabiske verdens kulturelle centrum
    Ambitiøst. To norske arkitekter har med biblioteket i Alexandria udformet et sandt vidunder af en bygning, der med sine 63.000 kvadratmeter er et af klodens største biblioteker.
  • 28. december 2016

    Rauschenberg og hans venner

    For første gang i ti år falder Venedig Biennalen og Documenta i Kassel sammen i 2017, og begge disse ekstraordinære, ekstravagante udstillinger har igennem historien vist, at de har fingeren på den til en hver tid moderne puls
    Et værk af Cy Twomble bliver tilpasset af en medarbejder på Sotheby’s.
  • Anmeldelse
    27. juli 2019

    Forhistorien, en uløst gåde

    Ifølge udstillingen ’Prehistory, A Modern Enigma’ på Centre Pompidou i Paris er forhistorien en konstruktion fra det 19. århundrede, som fundamentalt ændrede vores arts selvforståelse. Men begrebet har endnu ikke udspillet sin rolle, og på kanten til en ny æra er det måske mere aktuelt end nogensinde før.
    Bortset fra et par dryp fra det 19. århundrede i form af Cezanne, Odilon Redon og en skøn litografi af George Baxter fra 1854 forestillende fortidsdyr, der vandrer rundt med borgerskabet i Crystal Palaces haveanlæg, er ’Prehistory – A Moderne Enigma’-udstillingen centreret om værker fra 1930’erne og op til 1980’erne.