Organisation

Centre Pompidou

Artikler
Anmeldelse
23. februar 2022

Verden falder fra hinanden i flager på Georg Baselitz’ modbydelige lærreder

Den tyske maler Georg Baselitz har altid trukket den vestlige civilisations grimhed frem. Stor retrospektiv udstilling på Centre Pompidou i Paris er en unik mulighed for at lade sig overrumple af den tyske kunstners samlede virke
Den tyske maler Georg Baselitz har altid trukket den vestlige civilisations grimhed frem. Stor retrospektiv udstilling på Centre Pompidou i Paris er en unik mulighed for at lade sig overrumple af den tyske kunstners samlede virke
Anmeldelse
27. juli 2019

Forhistorien, en uløst gåde

Ifølge udstillingen ’Prehistory, A Modern Enigma’ på Centre Pompidou i Paris er forhistorien en konstruktion fra det 19. århundrede, som fundamentalt ændrede vores arts selvforståelse. Men begrebet har endnu ikke udspillet sin rolle, og på kanten til en ny æra er det måske mere aktuelt end nogensinde før.
Bortset fra et par dryp fra det 19. århundrede i form af Cezanne, Odilon Redon og en skøn litografi af George Baxter fra 1854 forestillende fortidsdyr, der vandrer rundt med borgerskabet i Crystal Palaces haveanlæg, er ’Prehistory – A Moderne Enigma’-udstillingen centreret om værker fra 1930’erne og op til 1980’erne.
Anmeldelse
7. december 2018

Manets ’Nana’ tager imod i indgangen og giver akut åndenød

Kunstredaktøren tog toget til Paris, gjorde et stop i Hamburger Kunsthalle og spandt tråde mellem Lili Fischers kosmiske insekter og Tomás Saracenos fremtidsvibrerende edderkopper i Palais de Tokyo. Udstillinger med rå samtidskunst, revolutionerende renæssancemaleri, sjov selvudlevering og Paula Regos psykologiske kvindeportrætter gør hver og én en tur til Paris værd lige nu
Selvom Tomás Saraceno har arbejdet med sine fremtidsmodeller og biosfærer i mange år, forekommer hans kunst mere aktuel end nogensinde. I den betagende udstilling ’On Air’ kan man blandt andet hive i snorene i et gigantisk edderkoppespind og se hvordan det påvirker hele værket.

Tomás Saraceno: ’Galaxies forming along filaments’, 2009.
28. december 2016

Rauschenberg og hans venner

For første gang i ti år falder Venedig Biennalen og Documenta i Kassel sammen i 2017, og begge disse ekstraordinære, ekstravagante udstillinger har igennem historien vist, at de har fingeren på den til en hver tid moderne puls
Et værk af Cy Twomble bliver tilpasset af en medarbejder på Sotheby’s.
Anmeldelse
23. november 2016

Tænk, hvis vi slet ikke ved, hvad en pibe er

Den belgiske kunstner René Magritte sætter både surrealisme, maleri og den store forundring over sproget på dagsordenen igen med en stor udstilling på Centre Pompidou i Paris
Anmeldelse
14. september 2016

Kerouacs dødehavsrulle

Pompidoucentret i Paris udstiller beatgenerationen og at se Kerouacs ”On the Road” totalt foldet ud, er et godt sted at starte for bare at humpe lidt ind i vor egen tid.
Jack Kerouac fotograferet i 1967.
Anmeldelse
11. marts 2016

Muligheden for ruin

Den tyske kunstner Anselm Kiefer viser med en retrospektiv udstilling i Paris et nedslag af en kæmpemæssig stoflig refleksion over ruinerne fra nazitidens Tyskland, der peger på noget endnu større
Anselm Kiefer: Die Orden der Nacht (1996).
22. maj 2010

Snup en Picasso

Torsdag slog ret velinformerede tyve en rude i stykker, klippede en hængelås over og gik deres vej med mesterværker for en halv milliard på museet for moderne kunst i Paris
I disse dage er der mange spekulationer i Paris om, hvordan det store kunsttyveri kunne finde sted. Den ultimative fantasi er, at tyveriet er en happening for at vise, hvad der er ægte og uerstatteligt, og hvad der ikke er det.
Anmeldelse
19. juni 2009

Er kvindekunst altid kussekunst?

Som det første museum i verden viser Centre Pompidou i Paris en ophængning af den permanente samling udelukkende valgt blandt kvindelige kunstnere. Det har ikke undgået at skabe rygmarvspolemik. Det kan dog rapporteres, at der er en hel del mænd, selvom der altså kun er kvinder
Som det første museum i verden viser Centre Pompidou i Paris en ophængning  af den permanente samling udelukkende valgt blandt kvindelige kunstnere. Det har ikke undgået at skabe rygmarvspolemik.  Det kan dog rapporteres, at der er en hel del mænd, selvom der altså kun er kvinder
27. oktober 2008

Kinesisk kunst følger kapitalstrømmen

Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa

Sider

  • Anmeldelse
    23. november 2016

    Tænk, hvis vi slet ikke ved, hvad en pibe er

    Den belgiske kunstner René Magritte sætter både surrealisme, maleri og den store forundring over sproget på dagsordenen igen med en stor udstilling på Centre Pompidou i Paris
  • Anmeldelse
    11. marts 2016

    Muligheden for ruin

    Den tyske kunstner Anselm Kiefer viser med en retrospektiv udstilling i Paris et nedslag af en kæmpemæssig stoflig refleksion over ruinerne fra nazitidens Tyskland, der peger på noget endnu større
    Anselm Kiefer: Die Orden der Nacht (1996).
  • 27. oktober 2008

    Kinesisk kunst følger kapitalstrømmen

    Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
    Når de økonomiske magtforhold ændrer sig i verden, følger kulturen med. Man så det efter Anden Verdenskrig, hvor Danmark blev amerikaniseret, og man ser det i dag, hvor kunst fra Kina boomer i Europa
  • 22. juni 2006

    Chiracs primitive kunst

    Den franske præsident Jacques Chirac, klippede tirsdag snoren over til et museum, der måske sikrer hans eftermæle
  • Anmeldelse
    23. februar 2022

    Verden falder fra hinanden i flager på Georg Baselitz’ modbydelige lærreder

    Den tyske maler Georg Baselitz har altid trukket den vestlige civilisations grimhed frem. Stor retrospektiv udstilling på Centre Pompidou i Paris er en unik mulighed for at lade sig overrumple af den tyske kunstners samlede virke
    Den tyske maler Georg Baselitz har altid trukket den vestlige civilisations grimhed frem. Stor retrospektiv udstilling på Centre Pompidou i Paris er en unik mulighed for at lade sig overrumple af den tyske kunstners samlede virke