Organisation

Cinemateket

Ugen på kulturgangen
31. december 2021

Dansk ballerina hitter i Hamburg, og Folketinget vil portrættere 30 markante kvinder

Her mellem jul og nytår har kulturgangen på Information været optaget af en filmpioners død, en balletdansers succes i udlandet, et maleri af 30 markante kvindelige politikere, og hvordan Belgiens højesteret er kommet trængte biografer til undsætning
Den danske solodanser Ida Praetorius fik stormende bifald, da hun søndag inden jul sprang ind i John Neumeiers nyopsætning af Tornerose for Hamborgballetten.
Anmeldelse
4. november 2021

’To the Ends of the Earth’ er et demonstrativt begivenhedsløst japansk drama

En ung kvindelig japansk tv-vært smiler på kommando, når kameraet kører, og strejfer ellers rundt på udebane i Usbekistans byer og emmer af fremmedhedsfølelse og formålsløshed i månedens film i Cinemateket, ’To the Ends of the Earth’
I det japanske drama ’To the Ends of the World’ følger man den unge tv-vært Yoko (Atsuko Maeda), der rejser rundt i Usbekistan og optager et rejseprogram med et lille tv-hold. Foto: Cinemateket
Anmeldelse
15. september 2021

Kelly Reichardts afdæmpede westerndrama ’First Cow’ er en oplevelse, man tager med sig

I sin nye film, ’First Cow’, skildrer Kelly Reichardt endnu en gang nænsomt og empatisk stille eksistenser, som kæmper med en verden og et samfund, de ikke passer ind i. Det er både poetisk, dramatisk og morsomt
King-Lu (Orion Lee) og Cookie (John Magaro) knytter et venskab og skaber sig en lille forretning i Kelly Reichardts westerndrama ’First Cow’.
Kommentar
23. april 2021

Biografturen er en aerosolfattig fornøjelse, der burde være mulig nu

I det samlede smittefarebudget udgør biograferne en forsvindende lille post, og selv om vi forhåbentlig ikke skal vente længe, før de åbner igen, er det skuffende, at de ikke har fået lov at åbne i denne omgang
Der er ikke fundet nogen eksempler på smitteudbrud knyttet til en biograf noget sted i verden. Alligevel er biograferne ikke prioriteret i denne uges genåbningsrunde.
Anmeldelse
13. november 2020

Nordmakedonsk komedie får en fin forsoningshistorie ud af sorg, smerte og fattigdom

Selv om alt umiddelbart er gråt i gråt i ’Secret Ingredient’, er denne månedens film i Cinemateket alligevel en ret opløftende komedie om bryske mænd, der finder hinanden efter en stor sorg. Ved hjælp af hashkager
Handlingen falder gråt i gråt og billedsiden følger med i ’Secret Ingredient’
Anmeldelse
20. august 2020

Rodeodramaet ’Bull’ er et troværdigt dobbeltportræt af to stædige bæster uden særligt meget håb for fremtiden

Annie Silversteins debutfilm er en smukt underspillet coming of age-historie om en teenagepige fra Texas’ underklasse, der bliver venner med sin nabo, en midaldrende, nedslidt rodeorytter
Både Kris og Abe er nogle forknytte, egenrådige typer med gevaldige selvdestruktive tendenser. Og da han finder hende i færd med at sove rusen ud i hans hjem, bliver det begyndelsen på et atypisk venskab, der filmen igennem fremstår skrøbeligt, men ikke desto mindre vigtigt og smukt.
Anmeldelse
16. januar 2020

Menneskeligheden har svære vilkår i Taliban-land i ’The Swallows of Kabul’

Fire mennesker kæmper for at overleve både fysisk og mentalt i en ødelagt, Taliban-kontrolleret by i Afghanistan i stærke, universel animationsfilm
Zunaira og Mohsen drømmer om en tid, hvor Kabul ikke var under Taliban-styre, og mennesker og tanker kunne være frie, i animationsfilmen ’The Swallows of Kabul’.
Interview
27. september 2019

Claus Ladegaard: »Vi plejede selv at omprioritere, men før gjorde vi det for at kunne udvikle os«

Nedskæringer har medført, at der ikke længere er råd til udvikling i samme grad som før på Det Danske Filminstitut. Instiuttets adm. dir. Claus Ladegaard fortæller, at det blandt andet har kostet danskerne en streamingplatform, der skulle gøre så mange danske dokumentarfilm som muligt tilgængelige for alle
Nedskæringer har medført, at der ikke længere er råd til udvikling i samme grad som før på Det Danske Filminstitut. Instiuttets adm. dir. Claus Ladegaard fortæller, at det blandt andet har kostet danskerne en streamingplatform, der skulle gøre så mange danske dokumentarfilm som muligt tilgængelige for alle
Anmeldelse
15. august 2019

Isabelle Huppert trækker et stort læs i en sløj opdatering af ’Dr. Jekyll og Mr. Hyde’

Komedien 'Madame Hyde' med Isabelle Huppert vises som månedens film i Cinemateket. Den er langt fra at være et højdepunkt i den store franske skuespillerindes karriere, men viser dog, hvor stor en forskel en fremragende skuespiller kan gøre for en film med et rodet plot
Komedien  'Madame Hyde' med Isabelle Huppert vises som månedens film  i Cinemateket. Den er langt fra at være et højdepunkt i den store franske skuespillerindes karriere, men viser dog, hvor stor en forskel en fremragende skuespiller kan gøre for en film med et rodet plot
Anmeldelse
9. maj 2019

’Sorry to Bother You’ er en vred og meget underholdende film fuld af overraskelser

Rapperen og aktivisten Boots Riley brager igennem med sin spillefilmdebut, ’Sorry to Bother You’, en syret og satirisk film om alt det, der er galt med USA og verden
Cassius Green (Lakeith Stanfield) bliver forført af det søde liv som supersælger i Riley Boots syrede og satiriske ’Sorry to Bother You’.

Sider

  • Ugen på kulturgangen
    31. december 2021

    Dansk ballerina hitter i Hamburg, og Folketinget vil portrættere 30 markante kvinder

    Her mellem jul og nytår har kulturgangen på Information været optaget af en filmpioners død, en balletdansers succes i udlandet, et maleri af 30 markante kvindelige politikere, og hvordan Belgiens højesteret er kommet trængte biografer til undsætning
    Den danske solodanser Ida Praetorius fik stormende bifald, da hun søndag inden jul sprang ind i John Neumeiers nyopsætning af Tornerose for Hamborgballetten.
  • Baggrund
    5. april 2017

    ’Gyserfilm har et eksistentielt lag, hvad enten de vil det eller ej’

    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
  • Feature
    12. september 2016

    De psykisk syge er de nye superhelte

    Fra den moderkomplekse galning i Psycho til Glenn Closes kanindræbende borderliner i Farligt begær. Psykisk sygdom har altid været et yndlingstema for filmen med særlig forkærlighed for kreativ fordrejning og dæmonisering. Men en modsatrettet tendens tegner sig i mere idealiserende portrætter af sindslidelser på film og i tv. Men er de mindre fordrejede?
    I ’Gøgereden fra 1976, der har Jack Nicholson i hovedrollen, bliver den psykisk syge hyldet som antitesen til et repressivt, glædesløst normalsamfund.
  • Anmeldelse
    15. september 2021

    Kelly Reichardts afdæmpede westerndrama ’First Cow’ er en oplevelse, man tager med sig

    I sin nye film, ’First Cow’, skildrer Kelly Reichardt endnu en gang nænsomt og empatisk stille eksistenser, som kæmper med en verden og et samfund, de ikke passer ind i. Det er både poetisk, dramatisk og morsomt
    King-Lu (Orion Lee) og Cookie (John Magaro) knytter et venskab og skaber sig en lille forretning i Kelly Reichardts westerndrama ’First Cow’.
  • Baggrund
    25. november 2017

    Det var Agatha Christie, der gjorde det

    Agatha Christies eviggrønne kriminalhistorier om den belgiske detektiv Hercule Poirot og den ærkeengelske pebermø Miss Marple er fulde af psykologisk indsigt, menneskeklogskab, opfindsomme mord og flamboyante mordere. I anledning af Kenneth Branaghs genindspilning af ’Mordet i Orientekspressen’, der lige nu kan ses i danske biografer, er her en lille guide til Christies univers og geni
    Agatha Christie er en ganske blodtørstig forfatter, som ikke holder sig tilbage, når det gælder om at slå mennesker ihjel.
  • Baggrund
    13. februar 2014

    Blikket følger ikke det ’vigtige’

    Filminstruktør og forfatter Marguerite Duras inspirerer med sit særegne blik og sin påtrængende stemme nye danske forfatteres forhold til det politiske og det sanselige. Sammen med dem udforsker Cinemateket en intim og vanskelig filmkunst, hvor stemmen fjernes fra billedet, og kamerablikket glider væk fra det, vi forventer at se
    »Det holder tit fast ved et hjørne af rummet, mens skuespillerne er gået forbi og taler fra et andet sted. Kameraet og blikket følger ikke det, vi er vant til at opfatte som værende det vigtige,« siger Morten Chemnitz om Marguerite Duras’ film. 
 Illustration: Marie Boye
  • 6. juni 2008

    Brandes lever i filmen

    Dansk film bygger på en institutionaliseret udgave af det moderne gennembrud med film, som sætter problemer under debat. Sådan præsenterede kultursociolog Henrik Dahl sin analyse af dansk film, da branchen denne uge holdt sin første fiktionsdag
    Det danske publikum. Ulrich Thomsens figur Tonny i -Sprægfarlig bombe- er i følge Henrik Dahl personificeringen af det danske filmpublikum.
  • Nyhed
    5. maj 2011

    Klassikere, der lyser af erotik, vid og livsglæde

    Cinemateket i København viser i denne måned otte film af den betydeligste komedieinstruktør nogensinde, Ernst Lubitsch
    Cinemateket i København viser i denne måned otte film af den betydeligste komedieinstruktør nogensinde, Ernst Lubitsch