Organisation

Cinemateket

Vi er vilde med
7. oktober 2022

Ugens anbefalinger: Det uendelige univers, Jacques Tati, klubmusik og klassisk kærlighed

I denne uge lader vi os både forvirre og forundre over universets uendelighed og begejstre af Tati og Jamie XX
Hovedpersonen i den franske filminstruktør og humorist Jacques Tatis film, der lige nu kan ses i Cinemateket, er Monsieur Hulot, som er en letgenkendelig, stumfilminspireret figur med pibe, blød hat, frakke, for korte bukser og en hoppende gangart.
Kulturanbefaling
29. april 2022

Ugens anbefalinger: En uægte Robin Hood, biograf uden lærred, paradisisk nostalgi og et sommerhit

I denne uge er kulturredaktionen blevet underholdt og inspireret af en tv-serie om en bedrager og en verden, der gerne vil bedrages, en stor lydoplevelse i en mørklagt biograf og et gensyn med tårefremkaldende og gåseshudspirrende filmkunst
I denne uge er kulturredaktionen blevet underholdt og inspireret af en tv-serie om en bedrager og en verden, der gerne vil bedrages, en stor lydoplevelse i en mørklagt biograf og et gensyn med tårefremkaldende og gåseshudspirrende filmkunst
Ugens anbefalinger
4. februar 2022

Ugens anbefalinger: henrivende keramikere, enestående koncertfilm og sansevækkende P2-program

Der er dobbelt op på begejstring over vor tids keramikere i ugens anbefalinger fra Informations kulturredaktion
Du har chancen for at se eller gense David Byrnes turné ’American Utopia’ i form af en koncertfilm instrueret af Spike Lee, når filmen i februar vises i Cinemateket.
Ugen på kulturgangen
31. december 2021

Dansk ballerina hitter i Hamburg, og Folketinget vil portrættere 30 markante kvinder

Her mellem jul og nytår har kulturgangen på Information været optaget af en filmpioners død, en balletdansers succes i udlandet, et maleri af 30 markante kvindelige politikere, og hvordan Belgiens højesteret er kommet trængte biografer til undsætning
Den danske solodanser Ida Praetorius fik stormende bifald, da hun søndag inden jul sprang ind i John Neumeiers nyopsætning af Tornerose for Hamborgballetten.
Anmeldelse
4. november 2021

’To the Ends of the Earth’ er et demonstrativt begivenhedsløst japansk drama

En ung kvindelig japansk tv-vært smiler på kommando, når kameraet kører, og strejfer ellers rundt på udebane i Usbekistans byer og emmer af fremmedhedsfølelse og formålsløshed i månedens film i Cinemateket, ’To the Ends of the Earth’
I det japanske drama ’To the Ends of the World’ følger man den unge tv-vært Yoko (Atsuko Maeda), der rejser rundt i Usbekistan og optager et rejseprogram med et lille tv-hold. Foto: Cinemateket
Anmeldelse
15. september 2021

Kelly Reichardts afdæmpede westerndrama ’First Cow’ er en oplevelse, man tager med sig

I sin nye film, ’First Cow’, skildrer Kelly Reichardt endnu en gang nænsomt og empatisk stille eksistenser, som kæmper med en verden og et samfund, de ikke passer ind i. Det er både poetisk, dramatisk og morsomt
King-Lu (Orion Lee) og Cookie (John Magaro) knytter et venskab og skaber sig en lille forretning i Kelly Reichardts westerndrama ’First Cow’.
Kommentar
23. april 2021

Biografturen er en aerosolfattig fornøjelse, der burde være mulig nu

I det samlede smittefarebudget udgør biograferne en forsvindende lille post, og selv om vi forhåbentlig ikke skal vente længe, før de åbner igen, er det skuffende, at de ikke har fået lov at åbne i denne omgang
Der er ikke fundet nogen eksempler på smitteudbrud knyttet til en biograf noget sted i verden. Alligevel er biograferne ikke prioriteret i denne uges genåbningsrunde.
Anmeldelse
13. november 2020

Nordmakedonsk komedie får en fin forsoningshistorie ud af sorg, smerte og fattigdom

Selv om alt umiddelbart er gråt i gråt i ’Secret Ingredient’, er denne månedens film i Cinemateket alligevel en ret opløftende komedie om bryske mænd, der finder hinanden efter en stor sorg. Ved hjælp af hashkager
Handlingen falder gråt i gråt og billedsiden følger med i ’Secret Ingredient’
Anmeldelse
20. august 2020

Rodeodramaet ’Bull’ er et troværdigt dobbeltportræt af to stædige bæster uden særligt meget håb for fremtiden

Annie Silversteins debutfilm er en smukt underspillet coming of age-historie om en teenagepige fra Texas’ underklasse, der bliver venner med sin nabo, en midaldrende, nedslidt rodeorytter
Både Kris og Abe er nogle forknytte, egenrådige typer med gevaldige selvdestruktive tendenser. Og da han finder hende i færd med at sove rusen ud i hans hjem, bliver det begyndelsen på et atypisk venskab, der filmen igennem fremstår skrøbeligt, men ikke desto mindre vigtigt og smukt.
Anmeldelse
16. januar 2020

Menneskeligheden har svære vilkår i Taliban-land i ’The Swallows of Kabul’

Fire mennesker kæmper for at overleve både fysisk og mentalt i en ødelagt, Taliban-kontrolleret by i Afghanistan i stærke, universel animationsfilm
Zunaira og Mohsen drømmer om en tid, hvor Kabul ikke var under Taliban-styre, og mennesker og tanker kunne være frie, i animationsfilmen ’The Swallows of Kabul’.

Sider

  • Baggrund
    5. april 2017

    ’Gyserfilm har et eksistentielt lag, hvad enten de vil det eller ej’

    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
    Hvorfor kan så mange mennesker godt lide at se gyserfilm, selv om de bliver skræmt fra vid og sans? Og hvad kan den stadigt mere populære filmgenre egentlig bruges til? I morgen begynder den årlige gyserfilmfestival Blodig Weekend i Cinemateket i København
  • Baggrund
    25. november 2017

    Det var Agatha Christie, der gjorde det

    Agatha Christies eviggrønne kriminalhistorier om den belgiske detektiv Hercule Poirot og den ærkeengelske pebermø Miss Marple er fulde af psykologisk indsigt, menneskeklogskab, opfindsomme mord og flamboyante mordere. I anledning af Kenneth Branaghs genindspilning af ’Mordet i Orientekspressen’, der lige nu kan ses i danske biografer, er her en lille guide til Christies univers og geni
    Agatha Christie er en ganske blodtørstig forfatter, som ikke holder sig tilbage, når det gælder om at slå mennesker ihjel.
  • Vi er vilde med
    7. oktober 2022

    Ugens anbefalinger: Det uendelige univers, Jacques Tati, klubmusik og klassisk kærlighed

    I denne uge lader vi os både forvirre og forundre over universets uendelighed og begejstre af Tati og Jamie XX
    Hovedpersonen i den franske filminstruktør og humorist Jacques Tatis film, der lige nu kan ses i Cinemateket, er Monsieur Hulot, som er en letgenkendelig, stumfilminspireret figur med pibe, blød hat, frakke, for korte bukser og en hoppende gangart.
  • Anmeldelse
    17. november 2011

    Hjem til jul

    Bent Hamers nye film, ’Hjem til jul’, er en ambitiøs, men også ujævn multiplot-historie om behovet for samhørighed og næstekærlighed
    Bent Hamers nye film, ’Hjem til jul’, er en ambitiøs, men også ujævn multiplot-historie om behovet for samhørighed og næstekærlighed
  • Anmeldelse
    3. maj 2012

    Faust

    Det skorter ikke på store spørgsmål i russiske Aleksandr Sokurovs Faust, inspireret af Goethes klassiker, hvor en læge og alkymist (Johannes Zeiler) bliver fristet til at tage en djævelsk genvej til viden og kærlighed. Filmen er sidste del i Sokurovs tetralogi om magt
  • 6. juni 2008

    Brandes lever i filmen

    Dansk film bygger på en institutionaliseret udgave af det moderne gennembrud med film, som sætter problemer under debat. Sådan præsenterede kultursociolog Henrik Dahl sin analyse af dansk film, da branchen denne uge holdt sin første fiktionsdag
    Det danske publikum. Ulrich Thomsens figur Tonny i -Sprægfarlig bombe- er i følge Henrik Dahl personificeringen af det danske filmpublikum.
  • Anmeldelse
    12. april 2012

    Monstermor eller horrorbarn?

    Lynne Ramsay er omsider tilbage med et sansechok af en psykologisk gyser og en fremragende Tilda Swinton i centrum for en mors mareridt
    Lynne Ramsay er omsider tilbage med et sansechok af en psykologisk gyser og en fremragende Tilda Swinton i centrum for en mors mareridt
  • Feature
    12. september 2016

    De psykisk syge er de nye superhelte

    Fra den moderkomplekse galning i Psycho til Glenn Closes kanindræbende borderliner i Farligt begær. Psykisk sygdom har altid været et yndlingstema for filmen med særlig forkærlighed for kreativ fordrejning og dæmonisering. Men en modsatrettet tendens tegner sig i mere idealiserende portrætter af sindslidelser på film og i tv. Men er de mindre fordrejede?
    I ’Gøgereden fra 1976, der har Jack Nicholson i hovedrollen, bliver den psykisk syge hyldet som antitesen til et repressivt, glædesløst normalsamfund.