Organisation

Cobra

Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Anmeldelse
28. januar 2020

Revolutionen udebliver i udstilling om de revolutionære COBRA-kunstnere

COBRA-værker fra en privat tysk samling er sluppet løs på Fuglsang Kunstmuseum, men de vilde visioner i kunsten lander noget fladt i en uinspireret ophængning
Asger Jorn, 1943, Fuglsang Kunstmuseum.
Anmeldelse
30. marts 2012

Hundrede store danske år

Statens Museum for Kunst ligner et internationalt kunstmuseum i et land sprængfyldt med vitalitet og skaberkraft. Det er i hvert fald ikke et kedeligt land, vi, vores forældre og bedsteforældre er opvokset i
Asger Jorn har hidtil været dårligt præsenteret på Statens Museum for Kunst, men nu har han fået sit eget rum, og samlingen er blevet suppleret med nyerhvervelse og inddeponering. Værket er Asger Jorns ’Le soleil m’emmerde’ (Jeg er led og ked af solen) 1961.
10. november 2011

Legen har regler, den har former

Essay. To interessante udstillinger på Danmarks to internationalt mest betydende kunstmuseer belyser legen og det banales rolle i kunstens væsen med udgangspunkt i Klee, Cobra og Kirkeby
Beslægtede. Tre af de kunstværker, der rundt om i Danmark netop nu udforsker børnenes tilgang til kunsten og legen med det banale: Constants 'Stigen', Paul Klees 'Maske lapul', og Asger Jorns 'Smil kolde gade'.
Anmeldelse
14. august 2009

Dukkefilm

Stephen Sommers’ ’G.I. Joe’ er ikke spor original, men indimellem er den underholdende på en fuldstændig overdreven, skamløse facon
Baggrund
29. juni 2009

Håbet lever i Afghanistan

Siden USA gik ind i Afghanistan i 2001 har titusindvis af genopbygningsprojekter set dagens lys. Genopbygningen skæmmes af mislykkede projekter og galopperende korruption, men der er også mange successer imellem
I landsbyen Joe Duktar i Parwan-provinsen kan Yar Muhammed og hans naboer se frem til bedre afgrøder og bedre levestandard takket være en tre kilometer lang vandingskanal, som Danmark har været med til at finansiere.
Baggrund
5. juni 2009

Skizofren på en munter måde

Dødbringende machomænd, marginale kunstfilm, mortorsave og fætterfejde. Historien om filmselskabet Cannon er omtrent så dramatisk som filmene, det producerede, og for nylig fyldte dets farverige frontmand Menahem Golan 80
Dødbringende machomænd, marginale kunstfilm, mortorsave og fætterfejde. Historien om filmselskabet Cannon er omtrent så dramatisk som filmene, det producerede, og for nylig fyldte dets farverige frontmand Menahem Golan 80
Baggrund
29. april 2009

Jorn for fuldt tryk

Den lange rejse fra barndom gennem besættelsens lille trykkammer til det store, åbne nye. Asger Jorns komplette grafiske værk udstilles på Silkeborg Kunstmuseum
-Ins unbekannte- hedder dette træsnit i fem farver, et prøvetryk fra 1970. Titlen er en hilsen til Rimbaud, hvis digte var en livslang inspiration for Jorn, og det er jo under alle omstændigheder den vej, man som kunstner skal.
19. december 2008

I Danmark er alle døre åbne

Adnans jobkonsulent, Nils Hamburger, har haft mange skuffelser i sit arbejde. Men ikke med 19-årige Adnan. Information har fulgt et af de unge flygtningebørn, som er svære at fastholde og som bærer på noget inden i. Hos Adnan er det en stor, urolig verden, man kun ser, når han bokser
En voldsom kæmper. Adnan er imødekommende, høflig, smilende, svarer når han bliver spurgt, griner meget. Kommer man for tæt på hans privatliv, svarer han undvigende - aldrig afvisende. Men under overfladen gemmer der sig en stor, urolig verden. Noget ser man, når Adnan er i ringen: Agressionen. Vreden. Når han fortæller om sin sport, er det med ord om at -straffe- sin modstander, -ramme ham hårdt-, så du -sætter ham på plads-, så han har -respekt for dig-.
10. oktober 2008

Subkulturens Blekingegadebande

De overlevende fra den tidlige punk og omegn mødtes for nylig i Rockmaskinen. Og pludselig føltes punken relevant igen, nu da lavkonjunktur og kommende massearbejdsløshed truer, mens post hipster-consumer-nonsens-gøglet, som vi fylder vores banale liv med, har tabt den sidste energi
Fint besøg i Statsministeriet i starten af 80-erne.

Sider

  • 25. september 1998

    Om lidt er vi borte

    Maleren Carl-Henning Pedersen tilbagelagde distancen København-Paris t/r til fods i de sidste febrilske dage, før Anden Verdenskrig brød ud. Han ville se Picasso og Chagall, inden Europa lukkede...
  • 23. november 2002

    Hvad det gælder om

    Mixdoublen i Baden-Baden, mikrofonen i kosteskaftet, knæturen til Rødby og et ’snigmord’ på Arne Jacobsen. Torben Ulrichs sammensatte, men sammenhængende univers
  • 22. april 2006

    Kunst er alvor

    Profeten Vilhelm Bjerke Petersen, var et eksempel på det. Han var veteran fra det store nybrud mellem det 20. århundredes to store krige. Han var stort set glemt i Danmark, men moderne dansk kunst skylder ham alt
  • 13. august 1998

    KULTUR i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,TORBEN BILLE,ERIK THYGESEN,ANNE MIDDELBOE CHRISTENSEN,og ALLAN DE WAAL *Anette Harboe Flensburgs fotoinspirerede malerier udstilles under titlen 'The Saturated Image' - det gennemblødte billede...
  • 10. november 2011

    Legen har regler, den har former

    Essay. To interessante udstillinger på Danmarks to internationalt mest betydende kunstmuseer belyser legen og det banales rolle i kunstens væsen med udgangspunkt i Klee, Cobra og Kirkeby
    Beslægtede. Tre af de kunstværker, der rundt om i Danmark netop nu udforsker børnenes tilgang til kunsten og legen med det banale: Constants 'Stigen', Paul Klees 'Maske lapul', og Asger Jorns 'Smil kolde gade'.
  • 1. december 2005

    Kunsten tilbage til livet

    Diskussionen af avantgarden i kunsten får nye præmisser gennem udgivelsen af righoldig mammutantologi
  • 15. oktober 2007

    Cobras islandske forbindelse

    Cobra-bevægelsen var kun en realitet gennem tre år. Til gengæld fik den stor betydning: Både for genrejsningen af en international, abstrakt kunst efter verdenskrig og censur. Og for etableringen af dansk-islandske alliancer, der for tiden kan opleves på KunstCentret Silkeborg Bad
    Cobra-bevægelsen var kun en realitet gennem tre år. Til gengæld fik den stor betydning: Både for genrejsningen af en international, abstrakt kunst efter verdenskrig og censur. Og for etableringen af dansk-islandske alliancer, der for tiden kan opleves på KunstCentret Silkeborg Bad