Organisation

Concerto Copenhagen

Anmeldelse
12. april 2022

Mozarts heroiske tragedie forvandlet til highlights på samlebånd

Det var sindsoprivende at møde den 14-årige Mozart i Det Kongelige Teater. Hans ’Mitridate’ er en drøm af en opera, opfyldt af de dybeste emotioner. Produktionen udmærker sig lykkeligvis ved bemærkelsesværdige sangere, hvorimod iscenesættelsen blev martret af et kryptisk koncept i slowmotion
Der var bemærkelsesværdige præstationer fra flere sangere i Den Kongelige Operas opsætning af ’Mitridate’.
Anmeldelse
28. september 2021

Pianisten András Schiff skræller traditionens fernis af Brahms’ klaverkoncerter

Den ungarske pianist har udgivet et bemærkelsesværdigt album med Oplysningstidens Orkester, hvor de søger tilbage til den oprindelige Brahms. Det samme gør cellisten Andreas Brantelid og Concerto Copenhagen med stort held i Haydns og Carl Philipp Emanuel Bachs koncerter
Den 67-årige ungarske pianist András Schiff har spillet Brahms’ to klaverkoncerter på moderne flygler, med moderne orkestre og med dirigent. Men nu er Schiff gået en anden vej med det historisk informerede Oplysningstidens Orkester på et tysk Blüthner-flygel fra 1859 og uden en dirigent.
Anmeldelse
25. maj 2021

Bachs ypperste orkestermusik spillet med lethed, elegance og retorisk mangfoldighed

Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen kommer med Johann Sebastian Bachs orkestersuiter i en kammermusikalsk pragtudgivelse. Og pianisten Marie-Luise Bodendorff bringer med sin kraftfuldhed, intelligens og tekniske begavelse Friedrich Kuhlau tæt på forbilledet Beethoven
Cembalisten Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen excellerer stort i ouverturerne i nyudgivelsen af ’Johann Sebastian Bach: The Overtures'.
Anmeldelse
19. december 2020

Concerto Copenhagens italienske julefryd er perfekt til en juleaften i lænestolen

Concerto Copenhagens julekoncerter er som så meget andet blevet aflyst på grund af corona-restriktioner, men heldigvis er der udkommet et album med deres juleprogram, der uden hyggelige fløjter eller forkyndende trompeter formidler gennem strengenes særlige tekstur af æterisk lethed og følsom intensitet
Årets julekoncert med Concerto Copenhagen er som så meget andet aflyst i år på grund af corona. På billedet leder Lars Ulrik Mortensen musikken stående foran orkestret ved sit lille orgel og med et cembalo ved sidste års koncert i Trinitatis Kirke i København.
Interview
7. juni 2019

»Jeg har altid set blokfløjten som noget, der egentlig ikke var der. Jeg spillede den luft, der gik gennem fløjten«

Michala Petris tilværelse har været bestemt af musikken, siden hun var tre år. Gennem et halvt århundrede har den 60-årige blokfløjtevirtuos rejst verden tynd, og hun er blevet et begreb også for folk, der ikke plejer at lytte til klassisk musik. Valdemar Lønsted har mødt Michala Petri for at komme tættere på et levet liv, der viser sig at være mangesidet
»Jeg kan ikke sige, hvordan mit liv ville have været uden fløjten, for jeg kan ikke huske noget liv uden fløjten,« siger Michala Petri.
Anmeldelse
9. april 2019

’Tidens og Visdommens Triumf’ er en kongelig teatertriumf

’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
Anmeldelse
25. april 2018

Bachs orkestersuiter sprudlede af energi og idérigdom med Concerto Copenhagen

Det danske barokorkester har længe været allieret med den italienske stjerneoboist Alfredo Bernardini. De har været på danmarksturné med Bachs fænomenale orkestersuiter, og turen kom tirsdag i sidste uge til København, hvor man måtte fryde sig over den mangfoldighed af udtryk, der kan lokkes ud af noderne
Anmeldelse
17. april 2018

Nyudgivelse beriger ‘Elverskud’ med en stærk europæisk dimension

‘Erlkönigs Tochter’ er en nyopdaget tysk version af vores nationalklenodie, som nu har fået sin første indspilning. Med den fyrige ankermand foran Concerto Copenhagen Lars Ulrik Mortensen, tre udenlandske solister og DR Vokalensemblet får vi et manende korrektiv til vores syn på nationalklenodiet. På en anden nyudgivelse befæster samme vokalensemble sin position som europæisk elitekor
Anmeldelse
3. marts 2017

Gades mesterværk ’Elverhøj’ fremført mesterligt i technicolor

Kan man tude over et gammelt dumt eventyr om en mand, der ridder ud og lægger sit hoved til Elverhøj for dernæst at ende død for fødderne af sin mor? Det kan man i hvert fald
Anmeldelse
18. september 2012

Messias går til operaen

Den kongelige Operas dramatisering af Händels ’Messias’ fristes af scenisk geskæftighed på et svingende sangligt niveau. Lyspunktet er ubetinget Concerto Copenhagen

Sider

  • Anmeldelse
    9. april 2019

    ’Tidens og Visdommens Triumf’ er en kongelig teatertriumf

    ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
    ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
  • Interview
    7. juni 2019

    »Jeg har altid set blokfløjten som noget, der egentlig ikke var der. Jeg spillede den luft, der gik gennem fløjten«

    Michala Petris tilværelse har været bestemt af musikken, siden hun var tre år. Gennem et halvt århundrede har den 60-årige blokfløjtevirtuos rejst verden tynd, og hun er blevet et begreb også for folk, der ikke plejer at lytte til klassisk musik. Valdemar Lønsted har mødt Michala Petri for at komme tættere på et levet liv, der viser sig at være mangesidet
    »Jeg kan ikke sige, hvordan mit liv ville have været uden fløjten, for jeg kan ikke huske noget liv uden fløjten,« siger Michala Petri.
  • Anmeldelse
    28. september 2021

    Pianisten András Schiff skræller traditionens fernis af Brahms’ klaverkoncerter

    Den ungarske pianist har udgivet et bemærkelsesværdigt album med Oplysningstidens Orkester, hvor de søger tilbage til den oprindelige Brahms. Det samme gør cellisten Andreas Brantelid og Concerto Copenhagen med stort held i Haydns og Carl Philipp Emanuel Bachs koncerter
    Den 67-årige ungarske pianist András Schiff har spillet Brahms’ to klaverkoncerter på moderne flygler, med moderne orkestre og med dirigent. Men nu er Schiff gået en anden vej med det historisk informerede Oplysningstidens Orkester på et tysk Blüthner-flygel fra 1859 og uden en dirigent.
  • Anmeldelse
    17. april 2018

    Nyudgivelse beriger ‘Elverskud’ med en stærk europæisk dimension

    ‘Erlkönigs Tochter’ er en nyopdaget tysk version af vores nationalklenodie, som nu har fået sin første indspilning. Med den fyrige ankermand foran Concerto Copenhagen Lars Ulrik Mortensen, tre udenlandske solister og DR Vokalensemblet får vi et manende korrektiv til vores syn på nationalklenodiet. På en anden nyudgivelse befæster samme vokalensemble sin position som europæisk elitekor
  • Anmeldelse
    20. januar 2012

    Størst er kærligheden

    Har man ikke kærlighed, er man intet, står der hos Paulus. Vover man ikke i højeste forstand, taber man sig selv, står der hos Kierkegaard. Glucks opera ’Alceste’ handler om begge dele, og det kommer overbevisende frem i Det Kgl. Teaters nyopsætning
  • Anmeldelse
    3. marts 2017

    Gades mesterværk ’Elverhøj’ fremført mesterligt i technicolor

    Kan man tude over et gammelt dumt eventyr om en mand, der ridder ud og lægger sit hoved til Elverhøj for dernæst at ende død for fødderne af sin mor? Det kan man i hvert fald