Organisation

Concito

Eksperter: Misvisende at kalde transportplan ’klimaneutral’

Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken

Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen

Klimabevægelsen har vundet de første, store sejre, men der er lang vej igen. Så hvad nu?

For to år siden kunne den danske klimabevægelse samle op mod 70.000 mennesker til demonstrationer. Siden er radikale krav blevet til reel politik. Men i takt med frustrationerne over den manglende politiske vilje til »at gå hele vejen« er der blandt de grønne aktører opstået uenighed om, hvor og hvordan de næste store klimakampe skal kæmpes

De røde står over for en kæmpe opgave: At gøre Danmark grønnere uden at tabe arbejderne på gulvet

Den grønne omstilling vil fundamentalt forandre det danske arbejdsmarked. Men gjort rigtigt kan den sikre bedre liv og arbejdsvilkår for den arbejdende klasse, lyder det fra blandt andre beskæftigelsesministeren, der ønsker at definere en ny social og grøn samfundskontrakt

Den grønne omstilling kan blive en jobfest for faglærte. Men snart mangler vi 99.000 af dem

Det er en bombe under Danmarks klimamål, at alt for få unge tager en erhvervsuddannelse. Frem mod 2030 risikerer vi at stå med masser af penge og byggeplaner, men ingen faglærte til at føre omstillingen ud i livet, skriver Monika Skadborg fra Ungeklimarådet og Lizette Risgaard fra Fagbevægelsens Hovedorganisation i dette debatindlæg

Regeringens infrastrukturplan kritiseres for manglende CO2-gevinst

Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt

Danskerne går ind for et mindre kødforbrug, men deres madvaner er ikke fulgt med

Selv om danskerne i højere grad end tidligere har fået øjnene op for klimavenlig mad, spiser vi stadig meget store mængder kød. Det er ikke nok med kostråd og vejledning. Der er brug for politiske tiltag for at skabe den nødvendige udvikling, skriver Morten Wendler Jørgensen, Mikael Bellers Madsen og Clara Berg-Jensen i denne kronik
Nyt afsnit

Podcast: Ny klimadatabase viser CO2-aftryk for nærmest alt, vi spiser og drikker

I denne uges udgave af klimapodcasten fortæller lektor Jannick Schmidt om Concitos nye klimadatabase med oversigt over CO2-aftryk for 500 føde- og drikkevarer

»Kæmpe fejlskud« at lade affaldsforbrænding fortsætte, siger ekspert

Også tre grønne organisationer advarer mod forslag fra affaldsselskab og Concito om at åbne klimaaftale for affaldssektor og lade afbrænding fortsætte

Ønskeliste til Københavns næste overborgmester: »Øverst står bæredygtig byudvikling«

København skal have en ny overborgmester efter Frank Jensens exit, og flere kandidater har allerede meldt sig på banen. Men hvordan bør de udvikle København? Information har spurgt en række interessenter og samlet en ønskeliste til den kommende overborgmester

Sider

Mest læste

  1. Regeringen kalder sin nye infrastrukturplan klimaneutral, men ifølge eksperter giver det åbenlyst ikke mening. De kritiserer blandt andet, at CO2-udslippet fra selve anlægsfasen ikke er medregnet i opgørelsen. Transportministeren afviser kritikken
  2. Selv om danskerne i højere grad end tidligere har fået øjnene op for klimavenlig mad, spiser vi stadig meget store mængder kød. Det er ikke nok med kostråd og vejledning. Der er brug for politiske tiltag for at skabe den nødvendige udvikling, skriver Morten Wendler Jørgensen, Mikael Bellers Madsen og Clara Berg-Jensen i denne kronik
  3. Det er en bombe under Danmarks klimamål, at alt for få unge tager en erhvervsuddannelse. Frem mod 2030 risikerer vi at stå med masser af penge og byggeplaner, men ingen faglærte til at føre omstillingen ud i livet, skriver Monika Skadborg fra Ungeklimarådet og Lizette Risgaard fra Fagbevægelsens Hovedorganisation i dette debatindlæg
  4. For to år siden kunne den danske klimabevægelse samle op mod 70.000 mennesker til demonstrationer. Siden er radikale krav blevet til reel politik. Men i takt med frustrationerne over den manglende politiske vilje til »at gå hele vejen« er der blandt de grønne aktører opstået uenighed om, hvor og hvordan de næste store klimakampe skal kæmpes
  5. Vækstøkonomien fremmer hverken menneskelig velfærd eller bæredygtighed, mener den britiske økonom Kate Raworth. Hun foreslår derfor en radikalt ny model for økonomien, hvor succeskriteriet ikke er stigende vækstkurver, men bedst kan beskrives med ... en doughnut
  6. Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
  7. Mere asfalt og mere vejtrafik synes at være hovedingredienserne i forslaget til en omfattende infrastrukturplan, som regeringen vil bruge 160 milliarder kroner på frem til år 2035. De mange forslag vil i bedste fald formindske transportsektorens klimabelastning marginalt
  8. København skal have en ny overborgmester efter Frank Jensens exit, og flere kandidater har allerede meldt sig på banen. Men hvordan bør de udvikle København? Information har spurgt en række interessenter og samlet en ønskeliste til den kommende overborgmester