Organisation

COOP

Jo, tilbudsaviser skader klimaet. Derfor udkommer vi kun digitalt

Hvis man virkelig mener, at trykte tilbudsaviser er til gavn for klimaet, vil vi gerne se den rapport, der viser, hvor mange tilbudsaviser Coop skal trykke, før vi når i mål med klimamålsætningerne i 2030. Det skader klimaet – især når der er digitale alternativer, skriver klimachef i Coop i dette debatindlæg

Nej, Coop, tilbudsaviser er gode for klimaet, fordi de finansierer skovdrift

Hvis trykte tilbudsaviser forbydes, bliver resultatet ikke en CO2-reduktion, men tværtimod ophøret af en omsætning, der årligt binder mange gange mere CO2, end den frigør. Det viser, hvor vigtigt kvalitetssikring af nye klimatiltag er, skriver e-læringskonsulent og projektkoordinator Asger Harlung i dette debatindlæg

Coop er med sin grønne plan langt foran regeringen og folketinget

Coop har lanceret, hvad dagligvarevirksomheden selv kalder ’verdens måske mest ambitiøse klimaplan’. Den går blandt andet ud på at opfordre forbrugerne til at købe mere klimavenligt og nedbringe CO2-udledningen både fra Coops egen drift, men også for koncernens leverandører i ind- og udland

FOLK

FOLK fra dagens avis

Coop: Vi trækker i de grønne veste, ikke de gule

Demokratiske virksomheder betyder åbenhed, ’et medlem, en stemme’ og stor mulighed for kontrol – principper, der er gode at have med sig i dag, hvor private virksomheder aldrig har haft større indflydelse på samfundet, skriver Coops formand Lasse Bolander i dette debatindlæg

Medarbejdereje er kun afgørende, hvis virksomheden støtter opgør med kapitalismen

Medarbejdereje er ikke nok, hvis ambitionen er frigørelse fra kapitalismens tvang. Tænk, hvis COOP sendte madpakker til de sociale kampe i Hongkong eller klimastrejkerne i stedet for bare at være optaget af konkurrencen med andre virksomheder, skriver Eskil Halberg i dette debatindlæg.

I Afrika tror børnene, at hvide mennesker er kinesere

Kinesernes massive tilstedeværelse i Afrika vidner om en ny verdensorden, der er på vej. Det er også et forvarsel om det enorme ressourceforbrug, Kinas økonomi vil kræve i de kommende år. Det er ikke bare nuttede pandabjørne, kineserne har med som værtindegaver, men også planer, der ikke nødvendigvis er til gavn for hverken Afrika eller planeten

Tænketank: Demokratiske virksomheder skal sikre økonomisk selvbestemmelse

Demokratiske virksomheder som COOP og Nykredit giver den enkelte borger mulighed for at øve indflydelse og kan sikre et lokalområde øget økonomisk selvbestemmelse. Sådan lyder det fra erhvervets nyetablerede tænketank, som arbejder for at styrke den demokratiske ejerform

COOP bør kræve bæredygtighed af sine pensionsselskaber

Jeg undrer mig over, at COOP øjensynligt blot ser på, når medarbejdernes pensionsopsparinger investeres i menneskerettighedskrænkelser og klimaødelæggelser. Jeg synes, at COOP har en forpligtigelse til at handle og sikre, at bæredygtighed er gennemgående for hele COOP’s virksomhed

Det er forbrugerne og ikke politikerne, der skal drive den kødløse bølge

I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen

Sider

Mest læste

  1. Hvis trykte tilbudsaviser forbydes, bliver resultatet ikke en CO2-reduktion, men tværtimod ophøret af en omsætning, der årligt binder mange gange mere CO2, end den frigør. Det viser, hvor vigtigt kvalitetssikring af nye klimatiltag er, skriver e-læringskonsulent og projektkoordinator Asger Harlung i dette debatindlæg
  2. Hvis man virkelig mener, at trykte tilbudsaviser er til gavn for klimaet, vil vi gerne se den rapport, der viser, hvor mange tilbudsaviser Coop skal trykke, før vi når i mål med klimamålsætningerne i 2030. Det skader klimaet – især når der er digitale alternativer, skriver klimachef i Coop i dette debatindlæg
  3. Trods hvidvaskskandalen i Danske Bank, og tidligere Nordea og Jyske Bank, skifter alt for få kunder bank, mener Forbrugerrådet Tænk og initiativet Skift Bank Dag. Der er ellers både økonomisk og moralsk ræson i at overveje et bankskifte. Information guider til, hvordan du gør, og hvilke banker du bør overveje at skifte til
  4. Coop har lanceret, hvad dagligvarevirksomheden selv kalder ’verdens måske mest ambitiøse klimaplan’. Den går blandt andet ud på at opfordre forbrugerne til at købe mere klimavenligt og nedbringe CO2-udledningen både fra Coops egen drift, men også for koncernens leverandører i ind- og udland
  5. Der er behov for nytænkning om Afrika. Den traditionelle bistand har ikke skabt massive forbedringer. Moderne kommunikationsteknologi og forretningsmetoder kan derimod fordoble fødevareproduktionen og skabe en ny udgave af ’den grønne revolution’. Det burde være højt på dagsordenen, når G20-topmødet i de kommende dage sætter Afrika i fokus
  6. Kinesernes massive tilstedeværelse i Afrika vidner om en ny verdensorden, der er på vej. Det er også et forvarsel om det enorme ressourceforbrug, Kinas økonomi vil kræve i de kommende år. Det er ikke bare nuttede pandabjørne, kineserne har med som værtindegaver, men også planer, der ikke nødvendigvis er til gavn for hverken Afrika eller planeten
  7. I Coop vil vi ikke agere sundhedspoliti. Så det er forbrugerne, der skal fortsætte med at stemme med indkøbskurven, hvis udviklingen skal fortsætte i retning af mindre kød på gaflen
  8. Når butikkerne lokker med medlemskort, handler det ikke om fællesskaber, rabatter eller VIP-arrangementer, men derimod om overvågning af forbrugeradfærd. Vi har samlet plastickort og undersøgt, om det virkelig kan være rigtigt, at COOP overvåger sine egne medejere