Organisation

Copenhagen Jazz Festival

Mellemøstlig anarki og tre andre koncerter fra årets jazzfestival, der er meget mere end trompetsoloer og bigbands

Fire koncerter på årets jazzfestival vidner om, at jazz i det nye årtusind kan være meget andet en trompetsoloer og bigbands, der spiller standarter. Loopstationer og digitale effekter har gjort deres indtog. Men de digitale elementer skal bruges i kontrolleret samspil med de akustiske, og improvisationen leveres bedst med humor. Ellers bliver det elektroniske greb om jazzen for maskinelt
Spiller i aften

Gilberto Gil er en kreativ kannibal, der har mistet sit Brasilien til en højrepopulist

Gilberto Gil er en vibrerende påmindelse om Brasiliens venstreorienterede kulturrevolution i 1968 i en tid, hvor nationen er forsumpet i højrepopulisme. Den toneangivende tropikalist og tidligere kulturminister er aktuel på Copenhagen Jazz Festival. Vi tegner et portræt

Jazz er musikken til den moderne verdens overgangsriter

Copenhagen Jazz Festival er i fuld gang, og snart begynder Aarhus Jazz Festival. Peter Laugesen skriver om musikken, der har fulgt ham altid
Copenhagen Jazz

Hear we go #2

En tak til jazzfestivalen, kumpaner, kollegaer, kollektiver og publikum med honnør fra Høeg
Copenhagen Jazz

A peacock crossing the road

Musikken summer over byen. Jazz i al sin brogede natur og diversitet. Informations udsendte jazzmusiker, Sonja LaBianca, skriver sine sidste dagbogsnoter fra Copenhagen Jazz Festival

Hear we go #1 – T.S. Høegs noter fra jazzfestivalen

Som durkdreven kunstner gælder det om at forberede sig og i forhåbentlig god tid, som alligevel altid har det med at rykke fra masser af den, da tættere på og så til lige op over. Og i mit tilfælde, som den der altid tager teten med egne projekter, begyndte jeg og mine pålidelige kumpaner allerede i maj at komponere og arrangere nyt materiale, øve og ikke mindst at huske at selvøve sine egne lektier eller chops, som det også kan hedde. Kort sagt: det er et game af et også praktisk puslespil

Tekster uden ord, men tekstur i metal i strenge i skind

Jazzfestivalens første dage var for Informations udsendte jazzudøver, -lytter og -skribent Sonja LaBianca hektiske og følelsesfulde. De bød på en rejse fra world til hiphop, lidt mudret jazz, hendes egen koncert i Skuespilhusets foyer og metal for akustisk opretstående klaver. Blandt andet. Her er hendes dagbog

Jazzfestivalen er som en kæmpestor lejrskole

Følg jazzmusikerne Sonja LaBianca og T.S. Høeg, når de på skift skriver personlige noter til Informations læsere om koncerter, samtaler og oplevelser under Copenhagen Jazz Festival

Jazz-legenden Herbie Hancock blev afsporet af sin egen trommeslager

Da Herbie Hancock besøgte København torsdag aften, havde han alle muligheder for at lave en musikhistorisk genistreg. Men mere end at vække sit eget værk til live og forbinde det med nutidens hiphop landede han alt for ofte i nærheden af smagløs fusionsjazz
Copenhagen Jazz

Anoushka Shankar leverede Sting-spiritualitet som svar på flygtningekrisen

Ved Copenhagen Jazz Festivals åbningskoncert forsøgte Anoushka Shankar at komme med et musikalsk svar på flygtningekrisen. Det blev desværre et meget mondænt et af slagsen, mere eller mindre blottet for den dybe visdom, der ligger i de gamle indiske musiktraditioner, som hun blev skolet i af sin far, Ravi Shankar

Sider

Mest læste

  1. Copenhagen Jazz Festival er i fuld gang, og snart begynder Aarhus Jazz Festival. Peter Laugesen skriver om musikken, der har fulgt ham altid
  2. Malinesiske og koncertaktuelle Oumou Sangaré kaldes ’Sangfuglen fra Wassoulou’. Hendes nye album, det første i otte år, tackler sociale problemer, især for kvinder – og denne gang også selvmord. Det er forunderlig musik, som løfter selv den leverpostejfarvede vestlige sjæl højt
  3. Gilberto Gil er en vibrerende påmindelse om Brasiliens venstreorienterede kulturrevolution i 1968 i en tid, hvor nationen er forsumpet i højrepopulisme. Den toneangivende tropikalist og tidligere kulturminister er aktuel på Copenhagen Jazz Festival. Vi tegner et portræt
  4. Da Herbie Hancock besøgte København torsdag aften, havde han alle muligheder for at lave en musikhistorisk genistreg. Men mere end at vække sit eget værk til live og forbinde det med nutidens hiphop landede han alt for ofte i nærheden af smagløs fusionsjazz
  5. Fire koncerter på årets jazzfestival vidner om, at jazz i det nye årtusind kan være meget andet en trompetsoloer og bigbands, der spiller standarter. Loopstationer og digitale effekter har gjort deres indtog. Men de digitale elementer skal bruges i kontrolleret samspil med de akustiske, og improvisationen leveres bedst med humor. Ellers bliver det elektroniske greb om jazzen for maskinelt
  6. Festivalsæsonen er i gang og det er højsæson for øldrikning i det fri. Danskernes druk er så omsiggribende, at vi omtaler det som en naturlig og vigtig del af vores kultur. Ølreklamer har altid sat direkte lighedstegn mellem hygge og øl, så ve den, der ikke kan nyde en pilsner
  7. Men kun lille, for klavergeniet fik os selv til at glemme lydfortrædeligheder
  8. Benjamin Koppels rolle som koncertarrangør er atter i fokus