Organisation

Copenhagen JazzHouse

Artikler
Kommentar
19. december 2019

De visionsløse politikere ser ikke, at kulturen er en enestående kreativ ressource

Regeringen viderefører den visionsløse kulturpolitik, vi efterhånden kender, på trods af at omprioriteringsbidraget er droppet. Danmark skal lære at udnytte kulturens store ressourcer kommercielt, skriver musiker Steen Meier i dette debatindlæg.
»Livekulturen er det eneste, der kan modvirke en næsten rent digital medieindustri. Så kære regering, vågn nu op, og tænk offensivt i stedet for defensivt,« skriver Steen Møller i denne kommentar. Billedet er fra Copenhagen Jazz Festival 2017.
Baggrund
3. juni 2016

Hvad må man kalde jazz?

En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre
En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre
Anmeldelse
3. juni 2016

Støjrenseri med bodyguard

Til voksen-Distortion med britisk hiphops uudgrundelighed nummer ét: kompromisløse Dean Blunt under sit nye forlorent anglofile alias Babyfather
Anmeldelse
17. januar 2014

Opløsningen af alting – også fadølsskum

Det 28 m/k høje Fire! Orchestra gav en koncert, som burde have fået ørerne til at falde af i forbavselse. Heldigvis blev de siddende. Forandrede
Anmeldelse
25. november 2013

På drømmefangst i glemmebogen

Sangerinden Linda Perhacs udgav i 1970 et visionært album, der lå i dvale i 30 år. Fredag kom seersken til ære og værdighed i Jazzhouse med sin lige lovlig esoteriske folkpop
Kommentar
17. juli 2012

Jazzfestivalen sluttede harmolodisk

Men der er kun brug for harmolodik i musikken, ikke i administrationen
Årets jazzfestival har været vellykket – i hvert fald musikalsk, omend med uro på de indre linjer. Her er det en koncert i starten af festivalen med Jakob Bro.
Anmeldelse
18. juni 2012

Trommeslager med strygere

Men Palle Mikkelborg blev dog hovedperson i Stefan Pasborgs fusionsprojekt
Kommentar
3. juni 2012

Jazzhouse ser ud til at satse på den rigtige jazz

Men huset sejler ud i farligt farvand og skylder at vise, det har været savnet
Anmeldelse
2. april 2011

Jazzklassens uartige elever

Ung dansk jazz i Jazzhouse og en gammel gademusikant i Montmartre
Anmeldelse
22. februar 2011

Når formen tager magten

The Bad Plus er virkelig bad, når det kommer til egentlig improvisation

Sider

  • 1. september 2003

    Musik for en misbruger

    Bassisten Jens Melgaard havde et blakket ry som alkoholiseret musiker. I kølvandet på hans død opstår en støtteforening for musikere med misbrug
  • 22. november 1997

    Danmark er blevet mere råt

    Den amerikanske jazz-komponist og arrangør Ray Pitts ser tilbage på 35 år i det danske jazz-miljø, hvor han har bevæget sig fra musiker- til komponistrollen - og hvor danskernes forhold til det og de fremmede er blevet mere hysterisk INTERVIEW Når Ray Pitts på mandag og tirsdag tager plads foran Radioens Big Band i Copenhagen JazzHouse for at dirigere det i et program med hans egne kompositioner, vil han befinde sig på en gammelkendt plads...
  • Baggrund
    3. juni 2016

    Hvad må man kalde jazz?

    En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre
    En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre
  • Anmeldelse
    4. maj 2009

    Ud på de vilde vover med to kvinder

    På to meget forskellige måder leverede veteranen Elisabeth og debutanten Marie Fisker hver sin underspillede og uforglemmelige koncert i Jazzhouse
    På programmet i Jazzhouse stod veteranen Elisabeth Gjerluff Nielsen (tv.), debutanten Marie Fisker (i midten), og den svenske visekunstner Sofia Karlsson (herover), som dog måtte aflyse på grund af et ildebefindende. Men hendes band gav nogle gode trøstenumre.
  • Anmeldelse
    18. juni 2012

    Trommeslager med strygere

    Men Palle Mikkelborg blev dog hovedperson i Stefan Pasborgs fusionsprojekt
  • Baggrund
    2. september 2009

    'Jazzhouse har brug for en leder som mig'

    Der skal være plads til at være krukket og højrøvet på Copenhagen Jazzhouse. 'Jazz skal ikke være et taberord længere,' lyder det fra klubbens nye musikchef, Lennart Ginman, der vil lede på musikkens præmisser
    'Efter jeg fik jobbet, opdagede jeg, at jeg havde været på vej mod det i mange år. Jeg har altid haft en ide om, at koncertoplevelsen kunne være noget mere end bare at spille,' fortæller Lennart Ginman, der i januar blev ny musikchef for Copenhagen Jazzhouse.
  • 23. april 1998

    Kultur i ugen

    UDSTILLING *Wilhelm Lehmbruck (1881-1919) er en tysk billedhugger, hvis værker rangerer på linje med Rodin, Giacometti og Modiglianis. Han blev først taget til indtægt for nationalsocialisterne i 1935 for kun to år efter at blive vist på udstillingen 'Entartete Kunst' i München...
  • 30. december 1997

    GUIDE

    UDSTILlING *Koloristerne åbner på lørdag 13-17 deres årlige udstilling med den faste garde, der bl. a. tæller Eli Benveniste, Maria Buras, Peter Hentze, Ole Heerup, Pia Schutzmann, Leif Lage, Inge Lise Westman, Poul Winther m...