Organisation

Copenhagen JazzHouse

De visionsløse politikere ser ikke, at kulturen er en enestående kreativ ressource

Regeringen viderefører den visionsløse kulturpolitik, vi efterhånden kender, på trods af at omprioriteringsbidraget er droppet. Danmark skal lære at udnytte kulturens store ressourcer kommercielt, skriver musiker Steen Meier i dette debatindlæg.

Hvad må man kalde jazz?

En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre

Støjrenseri med bodyguard

Til voksen-Distortion med britisk hiphops uudgrundelighed nummer ét: kompromisløse Dean Blunt under sit nye forlorent anglofile alias Babyfather

Opløsningen af alting – også fadølsskum

Det 28 m/k høje Fire! Orchestra gav en koncert, som burde have fået ørerne til at falde af i forbavselse. Heldigvis blev de siddende. Forandrede

På drømmefangst i glemmebogen

Sangerinden Linda Perhacs udgav i 1970 et visionært album, der lå i dvale i 30 år. Fredag kom seersken til ære og værdighed i Jazzhouse med sin lige lovlig esoteriske folkpop

Jazzfestivalen sluttede harmolodisk

Men der er kun brug for harmolodik i musikken, ikke i administrationen

Trommeslager med strygere

Men Palle Mikkelborg blev dog hovedperson i Stefan Pasborgs fusionsprojekt

Jazzhouse ser ud til at satse på den rigtige jazz

Men huset sejler ud i farligt farvand og skylder at vise, det har været savnet

Jazzklassens uartige elever

Ung dansk jazz i Jazzhouse og en gammel gademusikant i Montmartre

Når formen tager magten

The Bad Plus er virkelig bad, når det kommer til egentlig improvisation

Sider

Mest læste

  1. Bassisten Jens Melgaard havde et blakket ry som alkoholiseret musiker. I kølvandet på hans død opstår en støtteforening for musikere med misbrug
  2. Paul Motians konceptbårne sekstet har fået nyt potentiale med to danskere i gruppen
  3. *Midtfyns Festivalen præsenterer på sine tre scener sit kunstnerisk mest ambitiøse program nogensinde, især hvad angår metal og alternativ rock. Og dét uden at sætte sit mainstream-renommé overstyr, thi på papiret ser det ud til, at arrangørerne har fundet en prisværdig balance mellem det populære og det afsøgende...
  4. USTILLING *Carstensen 'Claus Carstensen Crossover' er en udstilling, der bryder med den klassiske skaberakt, hvor kunstneren står alene og maler. Serierne på udstillingen er skabt i samarbejde med Carstensens onkel, hans datter, Superflex m...
  5. Til et fornemt arrangement i Jazzhouse præsenteredes tre kvindelige kunstnere, hvoriblandt Annika Aakjær viste et ustyrligt potentiale
  6. Carly Bley og Steve Swallow, Gianluigi Trovesi, Jim Hall, Dino Saluzzi og flere til - samt noget om årets plade Bortset fra et lifligt besøg af den skønne Maria Schneider, der sammen med Radioens Big Band og David Sanborn fyldte det meste af Cirkusbygningen til en Gil Evans-koncert sidst i januar - bortset fra det har det jo været småt med mere bemærkelsesværdige jazzbesøg i første del af året...
  7. UDSTILLING *Mix-Blended Spaces er en udstilling med 17 kunstnere fra den danske og europæiske samtidskunstscene. Udstillingen er kurateret af kunsthistoriestuderende fra Københavns Universitet under lektor Morten Søndergaards ledelse...
  8. AntiPiratGruppen bliver ikke mere overbevisende af at steppe rundt på grænsen til selvtægt. Branchens troværdighed ville være større, hvis den bidrog konstruktivt