Organisation

Copenhagen JazzHouse

De visionsløse politikere ser ikke, at kulturen er en enestående kreativ ressource

Regeringen viderefører den visionsløse kulturpolitik, vi efterhånden kender, på trods af at omprioriteringsbidraget er droppet. Danmark skal lære at udnytte kulturens store ressourcer kommercielt, skriver musiker Steen Meier i dette debatindlæg.

Hvad må man kalde jazz?

En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre

Støjrenseri med bodyguard

Til voksen-Distortion med britisk hiphops uudgrundelighed nummer ét: kompromisløse Dean Blunt under sit nye forlorent anglofile alias Babyfather

Opløsningen af alting – også fadølsskum

Det 28 m/k høje Fire! Orchestra gav en koncert, som burde have fået ørerne til at falde af i forbavselse. Heldigvis blev de siddende. Forandrede

På drømmefangst i glemmebogen

Sangerinden Linda Perhacs udgav i 1970 et visionært album, der lå i dvale i 30 år. Fredag kom seersken til ære og værdighed i Jazzhouse med sin lige lovlig esoteriske folkpop

Jazzfestivalen sluttede harmolodisk

Men der er kun brug for harmolodik i musikken, ikke i administrationen

Trommeslager med strygere

Men Palle Mikkelborg blev dog hovedperson i Stefan Pasborgs fusionsprojekt

Jazzhouse ser ud til at satse på den rigtige jazz

Men huset sejler ud i farligt farvand og skylder at vise, det har været savnet

Jazzklassens uartige elever

Ung dansk jazz i Jazzhouse og en gammel gademusikant i Montmartre

Når formen tager magten

The Bad Plus er virkelig bad, når det kommer til egentlig improvisation

Sider

Mest læste

  1. Bassisten Jens Melgaard havde et blakket ry som alkoholiseret musiker. I kølvandet på hans død opstår en støtteforening for musikere med misbrug
  2. *Midtfyns Festivalen præsenterer på sine tre scener sit kunstnerisk mest ambitiøse program nogensinde, især hvad angår metal og alternativ rock. Og dét uden at sætte sit mainstream-renommé overstyr, thi på papiret ser det ud til, at arrangørerne har fundet en prisværdig balance mellem det populære og det afsøgende...
  3. Århus Festuge byder torsdag på det danske funkinferno URD i Musikcafeen. Fredag åbner Suede deres Europaturné i Scandinavian Congress Center. Med deres netop udgivne tredje album Coming Up er forventningerne store til den fænomenale forsanger Brett Anderson med band...
  4. The World med Alex Vargas i front og Jacob Moth som gæstemusiker giver her deres eneste koncert i Danmark i år. Den fire mand høje gruppe har lige udsendt deres pletvist vellykkede, altid stilsikre og prunkløst afviklede, andet album Vargas præget af afdæmpede ballader (se anmeldelse på modsat side)...
  5. (2. sektion) *Simon Spang-Hanssen høres med tenorsax i trio med Niels Davidsen (bas) og Ole Rømer (trommer) i cd-butikken, Gothersgade 107. Jazzcup fr. kl. 15.30-18.30 (fri entré) *Niels-Henning Ørsted Pedersen passerer med sin bas og sin NHØP Trio hovedstaden...
  6. (2. sektion) *Doc Houlind & His New Orleans All Stars dyrker au-tentisk New Orleans-jazz. Denne musiks udøvere udgør i DK en uddøende race, kan man læse i det nyeste nummer af Jazz Special...
  7. En gammel kamp om Jazzhouses kunsteriske linje er blusset op igen efter kritik fra dele af det danske jazzmiljø. Konflikten handler i første omgang om fordeling af støttemidler i et lille musikmiljø, men trækker tråde gennem jazzens historie og peger på, hvor vanskeligt det er at definere jazzen som genre
  8. Til et fornemt arrangement i Jazzhouse præsenteredes tre kvindelige kunstnere, hvoriblandt Annika Aakjær viste et ustyrligt potentiale