Organisation

Copenhagen Phil

Artikler
Krigssprog
17. februar 2023

Krig er med til at forme sprog. I Ukraine indsamler digteren Ostap Slyvynsky historier om hvordan

’Skønhed’ bliver farlig, en ’artikel’ bliver synonym med en nekrolog, og dåsemad bliver til trælse e-mails. Krige har historisk påvirket vores sprog, og i Ukraine har digteren Ostap Slyvynsky med ’The War Dictionary’ samlet vidnesbyrd, der viser, hvordan ord ændrer, opnår eller mister betydning i krigstid
’Skønhed’ bliver farlig, en ’artikel’ bliver synonym med en nekrolog, og dåsemad bliver til trælse e-mails. Krige har historisk påvirket vores sprog, og i Ukraine har digteren Ostap Slyvynsky med ’The War Dictionary’ samlet vidnesbyrd, der viser, hvordan ord ændrer, opnår eller mister betydning i krigstid
Musikkritik
25. januar 2023

Eminent cellist udviste forståelse for modsætningerne i Sjostakovitjs menneskelighed

Sjostakovitjs anden cellokoncert og Schuberts store C-dur-symfoni fik opførelser af intensitet og dedikation, da Thomas Dausgaard igen dirigerede Copenhagen Phil efter 25 års pause. Og dertil var Sjostakovitjs koncert begunstiget med en eminent solist
Solist Daniel Müller-Schott fik det fornødne frirum og var synligt bevæget, da det hele var overstået. Her ses han ved en internationale musikfestival i Prag, 2021.
Anmeldelse
27. september 2022

Tung Beethoven og overbevisende Berg med Copenhagen Phil

Copenhagen Phils æresgæstedirigent, tyske Christoph Eschenbach, står i spidsen for orkestrets nye Beethoven-projekt efter det succesfulde sæt under Lan Shui for nogle år siden. Fredagskoncertens ottende symfoni levede ikke op til orkestrets tidligere bedrifter, men blev opvejet af en smuk opførelse af syv Alban Berg-sange
Den 82-årige dirigent Christoph Eschenbach blev fredag udnævnt til æresgæstedirigent af Copenhagen Phil. Hans Beethoventolkning lod dog en del tilbage at ønske hos Informations anmelder.
Anmeldelse
24. maj 2022

Ballettens superliga fejrede dronning Margrethe II’s 50-årsregentjubilæum

De danske balletdansere strålede i den storslåede, internationale balletgalla i Tivoli, der fejrede dronningens 50-årsregentjubilæum. Med den danske solodanser Ida Praetorius og den rumænske solodanser Alina Cojocaru som hjertedanserne
Den danske solodanser Ida Praetorius viste dansk ballets høje niveau, da hun charmerede publikum til dronningens balletgalla i Tivoli. Her i John Neumeiers duet fra ’Hamlet 21’ med den ukrainske solodanser Edvin Revazo fra Hamburgballetten.
Anmeldelse
15. februar 2022

Middelalderlige myter forenede Kaija Saariahos æteriske musik med Wagners operaverden

Den berømte finske komponist kuraterede fælleskoncerten med Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: To af hendes egne værker kædet sammen med forspil til tre af Wagners operaer. Det lagde op til en anderledes koncertdramaturgi, men den blev ikke konsekvent gennemført
Kaija Saariahos æteriske musik blev kombineret med Wagners operaverden.
Anmeldelse
16. november 2021

Bent Sørensen og Robert Schumann forenet i åndsbeslægtede storværker

Katrine Gislinge var solist i uropførelsen af ægtemandens tredje klaverkoncert, og Copenhagen Phil spillede den med urette kasserede originalversion af Schumanns fjerde symfoni. En perspektivrig begivenhed i Konservatoriets Koncertsal, som blev kompetent og engageret styret af den finske dirigent John Storgårds
Ægteparret Katrine Gislinge og Bent Sørensen – her fotograferet i 2018.
Anmeldelse
10. august 2021

Vokalfænomenet Barbara Hannigan bød på musikalsk lystrejse til Paris og Broadway i Tivoli

Den canadiske kunstner var den dirigerende inspiration i Tivoli-koncertens balletmusik af Stravinskij og symfoni af Haydn. Men først til sidst omfavnede Hannigan for alvor salen og viste sit bemærkelsesværdige format som både sanger og dirigent i højdepunkter fra Gershwins musical ’Girl Crazy’
Dirigenten Barbara Hannigan er også et vokalfænomen i moderne kompositionsmusik, og hun arbejder lidenskabeligt på at hjælpe unge dirigenter og musikere på vej.
Nyhed
4. december 2019

Kulturlivet fejrer enden på sparekrav med billige bobler – der er ikke råd til champagne

Med afskaffelsen af de årlige, forhadte kulturbesparelser har en følelse af lettelse bredt sig i kulturlivet. Men der er brug for flere penge, hvis de udmagrede kulturinstitutioner skal genrejses efter fire års nedskæringspolitik, lyder appellen
»I dag skal der skåles,« siger Louise Stenstrup, direktør i brancheforeningen Dansk Teater, og tilføjer, at der desværre ikke er råd til champagne. »For vi har jo allerede skullet spare 72 millioner kroner.«
Anmeldelse
22. oktober 2019

Katrine Gislinge var fokuseret og rustet til tænderne i Beethovens klaverkoncert

Koncerten med Copenhagen Phil og dirigenten Lan Shui viste styrker og svagheder i deres ellers så lovpriste Beethoven-speciale, hvor solisten i 4. klaverkoncert stjal billedet. I en meditationskoncert med DR VokalEnsemblet og dirigenten Nigel Short kom højdepunktet til sidst med et stærkt og renfærdigt værk af letten Erik Esenvalds
Anmeldelse
2. oktober 2018

Erfarne filharmonikere og morgendagens orkestermusikere i en lang nats rejse mod dagen

Gustav Mahlers ’7. Symfoni’ kaldes ’nattens symfoni’, og den går for at være et af komponistens mindst tilgængelige storværker. Copenhagen Phil gav sig fredag i kast med symfonien og fik hjælp af et større kontingent af velspillende konservatoriestuderende. Resultatet var opløftende

Sider

  • Krigssprog
    17. februar 2023

    Krig er med til at forme sprog. I Ukraine indsamler digteren Ostap Slyvynsky historier om hvordan

    ’Skønhed’ bliver farlig, en ’artikel’ bliver synonym med en nekrolog, og dåsemad bliver til trælse e-mails. Krige har historisk påvirket vores sprog, og i Ukraine har digteren Ostap Slyvynsky med ’The War Dictionary’ samlet vidnesbyrd, der viser, hvordan ord ændrer, opnår eller mister betydning i krigstid
    ’Skønhed’ bliver farlig, en ’artikel’ bliver synonym med en nekrolog, og dåsemad bliver til trælse e-mails. Krige har historisk påvirket vores sprog, og i Ukraine har digteren Ostap Slyvynsky med ’The War Dictionary’ samlet vidnesbyrd, der viser, hvordan ord ændrer, opnår eller mister betydning i krigstid
  • Anmeldelse
    27. september 2022

    Tung Beethoven og overbevisende Berg med Copenhagen Phil

    Copenhagen Phils æresgæstedirigent, tyske Christoph Eschenbach, står i spidsen for orkestrets nye Beethoven-projekt efter det succesfulde sæt under Lan Shui for nogle år siden. Fredagskoncertens ottende symfoni levede ikke op til orkestrets tidligere bedrifter, men blev opvejet af en smuk opførelse af syv Alban Berg-sange
    Den 82-årige dirigent Christoph Eschenbach blev fredag udnævnt til æresgæstedirigent af Copenhagen Phil. Hans Beethoventolkning lod dog en del tilbage at ønske hos Informations anmelder.
  • Anmeldelse
    16. november 2021

    Bent Sørensen og Robert Schumann forenet i åndsbeslægtede storværker

    Katrine Gislinge var solist i uropførelsen af ægtemandens tredje klaverkoncert, og Copenhagen Phil spillede den med urette kasserede originalversion af Schumanns fjerde symfoni. En perspektivrig begivenhed i Konservatoriets Koncertsal, som blev kompetent og engageret styret af den finske dirigent John Storgårds
    Ægteparret Katrine Gislinge og Bent Sørensen – her fotograferet i 2018.
  • Anmeldelse
    15. februar 2022

    Middelalderlige myter forenede Kaija Saariahos æteriske musik med Wagners operaverden

    Den berømte finske komponist kuraterede fælleskoncerten med Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: To af hendes egne værker kædet sammen med forspil til tre af Wagners operaer. Det lagde op til en anderledes koncertdramaturgi, men den blev ikke konsekvent gennemført
    Kaija Saariahos æteriske musik blev kombineret med Wagners operaverden.
  • Anmeldelse
    2. oktober 2018

    Erfarne filharmonikere og morgendagens orkestermusikere i en lang nats rejse mod dagen

    Gustav Mahlers ’7. Symfoni’ kaldes ’nattens symfoni’, og den går for at være et af komponistens mindst tilgængelige storværker. Copenhagen Phil gav sig fredag i kast med symfonien og fik hjælp af et større kontingent af velspillende konservatoriestuderende. Resultatet var opløftende
  • Anmeldelse
    10. august 2021

    Vokalfænomenet Barbara Hannigan bød på musikalsk lystrejse til Paris og Broadway i Tivoli

    Den canadiske kunstner var den dirigerende inspiration i Tivoli-koncertens balletmusik af Stravinskij og symfoni af Haydn. Men først til sidst omfavnede Hannigan for alvor salen og viste sit bemærkelsesværdige format som både sanger og dirigent i højdepunkter fra Gershwins musical ’Girl Crazy’
    Dirigenten Barbara Hannigan er også et vokalfænomen i moderne kompositionsmusik, og hun arbejder lidenskabeligt på at hjælpe unge dirigenter og musikere på vej.
  • Musikkritik
    25. januar 2023

    Eminent cellist udviste forståelse for modsætningerne i Sjostakovitjs menneskelighed

    Sjostakovitjs anden cellokoncert og Schuberts store C-dur-symfoni fik opførelser af intensitet og dedikation, da Thomas Dausgaard igen dirigerede Copenhagen Phil efter 25 års pause. Og dertil var Sjostakovitjs koncert begunstiget med en eminent solist
    Solist Daniel Müller-Schott fik det fornødne frirum og var synligt bevæget, da det hele var overstået. Her ses han ved en internationale musikfestival i Prag, 2021.