’Skønhed’ bliver farlig, en ’artikel’ bliver synonym med en nekrolog, og dåsemad bliver til trælse e-mails. Krige har historisk påvirket vores sprog, og i Ukraine har digteren Ostap Slyvynsky med ’The War Dictionary’ samlet vidnesbyrd, der viser, hvordan ord ændrer, opnår eller mister betydning i krigstid
Sjostakovitjs anden cellokoncert og Schuberts store C-dur-symfoni fik opførelser af intensitet og dedikation, da Thomas Dausgaard igen dirigerede Copenhagen Phil efter 25 års pause. Og dertil var Sjostakovitjs koncert begunstiget med en eminent solist
Copenhagen Phils æresgæstedirigent, tyske Christoph Eschenbach, står i spidsen for orkestrets nye Beethoven-projekt efter det succesfulde sæt under Lan Shui for nogle år siden. Fredagskoncertens ottende symfoni levede ikke op til orkestrets tidligere bedrifter, men blev opvejet af en smuk opførelse af syv Alban Berg-sange
De danske balletdansere strålede i den storslåede, internationale balletgalla i Tivoli, der fejrede dronningens 50-årsregentjubilæum. Med den danske solodanser Ida Praetorius og den rumænske solodanser Alina Cojocaru som hjertedanserne
Den berømte finske komponist kuraterede fælleskoncerten med Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: To af hendes egne værker kædet sammen med forspil til tre af Wagners operaer. Det lagde op til en anderledes koncertdramaturgi, men den blev ikke konsekvent gennemført
Katrine Gislinge var solist i uropførelsen af ægtemandens tredje klaverkoncert, og Copenhagen Phil spillede den med urette kasserede originalversion af Schumanns fjerde symfoni. En perspektivrig begivenhed i Konservatoriets Koncertsal, som blev kompetent og engageret styret af den finske dirigent John Storgårds
Den canadiske kunstner var den dirigerende inspiration i Tivoli-koncertens balletmusik af Stravinskij og symfoni af Haydn. Men først til sidst omfavnede Hannigan for alvor salen og viste sit bemærkelsesværdige format som både sanger og dirigent i højdepunkter fra Gershwins musical ’Girl Crazy’
Med afskaffelsen af de årlige, forhadte kulturbesparelser har en følelse af lettelse bredt sig i kulturlivet. Men der er brug for flere penge, hvis de udmagrede kulturinstitutioner skal genrejses efter fire års nedskæringspolitik, lyder appellen
Koncerten med Copenhagen Phil og dirigenten Lan Shui viste styrker og svagheder i deres ellers så lovpriste Beethoven-speciale, hvor solisten i 4. klaverkoncert stjal billedet. I en meditationskoncert med DR VokalEnsemblet og dirigenten Nigel Short kom højdepunktet til sidst med et stærkt og renfærdigt værk af letten Erik Esenvalds
Gustav Mahlers ’7. Symfoni’ kaldes ’nattens symfoni’, og den går for at være et af komponistens mindst tilgængelige storværker. Copenhagen Phil gav sig fredag i kast med symfonien og fik hjælp af et større kontingent af velspillende konservatoriestuderende. Resultatet var opløftende
’Skønhed’ bliver farlig, en ’artikel’ bliver synonym med en nekrolog, og dåsemad bliver til trælse e-mails. Krige har historisk påvirket vores sprog, og i Ukraine har digteren Ostap Slyvynsky med ’The War Dictionary’ samlet vidnesbyrd, der viser, hvordan ord ændrer, opnår eller mister betydning i krigstid
Copenhagen Phils æresgæstedirigent, tyske Christoph Eschenbach, står i spidsen for orkestrets nye Beethoven-projekt efter det succesfulde sæt under Lan Shui for nogle år siden. Fredagskoncertens ottende symfoni levede ikke op til orkestrets tidligere bedrifter, men blev opvejet af en smuk opførelse af syv Alban Berg-sange
Katrine Gislinge var solist i uropførelsen af ægtemandens tredje klaverkoncert, og Copenhagen Phil spillede den med urette kasserede originalversion af Schumanns fjerde symfoni. En perspektivrig begivenhed i Konservatoriets Koncertsal, som blev kompetent og engageret styret af den finske dirigent John Storgårds
Den berømte finske komponist kuraterede fælleskoncerten med Copenhagen Phil og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: To af hendes egne værker kædet sammen med forspil til tre af Wagners operaer. Det lagde op til en anderledes koncertdramaturgi, men den blev ikke konsekvent gennemført
Gustav Mahlers ’7. Symfoni’ kaldes ’nattens symfoni’, og den går for at være et af komponistens mindst tilgængelige storværker. Copenhagen Phil gav sig fredag i kast med symfonien og fik hjælp af et større kontingent af velspillende konservatoriestuderende. Resultatet var opløftende
Den canadiske kunstner var den dirigerende inspiration i Tivoli-koncertens balletmusik af Stravinskij og symfoni af Haydn. Men først til sidst omfavnede Hannigan for alvor salen og viste sit bemærkelsesværdige format som både sanger og dirigent i højdepunkter fra Gershwins musical ’Girl Crazy’
Sjostakovitjs anden cellokoncert og Schuberts store C-dur-symfoni fik opførelser af intensitet og dedikation, da Thomas Dausgaard igen dirigerede Copenhagen Phil efter 25 års pause. Og dertil var Sjostakovitjs koncert begunstiget med en eminent solist