Organisation

Danmarks Lærerforening

Interview
7. juni 2021

Skolereformen skal ændres: Mindre detailstyring og mere trivsel er nogle af budene

Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
»Både lærere og pædagoger har haft travlt med de mange krav i reformen, der skulle indfases, men også med inklusionsopgaven, samtidig med at der er blev skruet ned for forberedelsestiden« siger Elisa Rimpler.
Baggrund
11. januar 2021

Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.
Leder
25. september 2020

Lærernes nye formand skal skabe fred, så udviklingen af den gode skole igen kommer i fokus

Lærernes nye formand Gordon Ørskov Madsen må skabe fred internt blandt lærerne, mens politikerne må give folkeskolen nogle friheder, så der igen kan blive tid til at fokusere på det vigtigste: Elevernes læring og trivsel i skolen fremfor
Den 54-årige Gordon Ørskov Madsen overtager posten som formand for Danmarks Lærerforening, efter at  Anders Bondo Christensen er gået af.
Folk
22. september 2020

FOLK

Det vil være bedst, hvis Trump bliver genvalgt, erklærede Ungarns premierminister mandag
Kronik
31. august 2020

Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
’Det moderne menneske har mulighed for at foretage selvstændige valg og må hermed også tage en egentlig samfundsopgave. Det er det, den pædagogiske praksis i folkeskolen skal understøtte. Folkeskolens opgave er alene pædagogisk, fordi folkeskolen er en dannelsesinstitution – ikke alt muligt andet,’ skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.
Kommentar
15. august 2020

Hvis lærerne vil, kan den nye aftale blive banebrydende for at skabe en bedre folkeskole

Meget af det, som gør forskellen mellem et godt arbejdsliv og det modsatte, handler ikke om løn, tid og ferie og reguleres derfor ikke normalt i overenskomsten. Men med den nye aftale får lærere og ledelse pligt til at samarbejde om alt det vigtige, skriver direktør i DeltagerDanmark Bjørn Hansen i dette debatindlæg
'Aftalen skaber en pligt til samarbejde, som andre faggrupper vil kunne misunde. Blandt andet skal hver kommune hvert år fremlægge sine målsætninger for folkeskolen og beskrive, hvad de indebærer for organiseringen af arbejdet og arbejdstiden. Og lærerne har retten til at blive hørt,' skriver direktør i DeltagerDanmark Bjørn Hansen i dette debatindlæg.
Analyse
13. august 2020

Der er ikke mange faste rammer i lærernes arbejdstidsaftale. Men den kan alligevel føre til bedre arbejdsvilkår

Der sættes ikke faste rammer for undervisnings- og forberedelsestid i lærernes ny arbejdstidsaftale, men den rummer forbedringer i form af mere bløde krav om forudsigelighed, rimelighed og samarbejde. Spørgsmålet er, om det er tilstrækkeligt for lærerne
Den ny arbejdstidsaftale vil formentlig kunne føre til bedre vilkår for de mest pressede lærere i kommuner uden lokalaftaler.
Interview
12. august 2020

Ny aftale om lærernes arbejdstid: Forberedelse skal ikke længere blive spist af småopgaver

Efter syv lange år ser det ud til, at lærerne igen får en aftale om deres arbejdstid. Aftalen lægger op til at skærme forberedelsestiden bedre, og at lærerne skal have mere medbestemmelse. Men i sidste ende er det stadig ledelsen, der bestemmer
Gordon Ørskov Madsen og Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening og Michael Ziegler og Jacob Bundsgaard fra Kommunernes Landsforening præsenterer en ny arbejdstidsaftale for lærerne på en pressekonference i DGI-byen i København tirsdag.
Nyhed
4. august 2020

Ingen kender smitterisikoen ved at lade børnene vende tilbage til en normal skole. Og det bekymrer lærerne

Det bekymrer medlemmer af Danmarks Lærerforening, at skolerne i næste uge åbner under normale forhold. Det er ikke til at sige, hvilken effekt skoleåbningerne kommer til at have på smittespredningen i samfundet, lyder det fra eksperter
De opdaterede retningslinjer for skolerne indebærer blandt andet, at man ophæver afstandskravet om, at der skal være en meter mellem hver elev samt personalet på skolerne.
Leder
2. juni 2020

Coronaskolen har fokus på det vigtigste. Det kan skolen lære af, når det igen bliver hverdag

Coronaskolen har givet lærere og elever mere tid, ro og luft, og det skal vi lære af, også når det bliver hverdag igen i reformskolen
En folkeskolelærer har taget den ene halvdel af klassen med en tur på Strøget i København, for at bruge fliserne til at undervise i trekanter og geometri. Arkivfoto.

Sider

  • 24. september 2004

    Hurra for en kanon!

    Der blæser nye vinde i den danske undervisningsverden. Almen dannelse og respekt for viden er for alvor ved at erobre dagsordenen efter 1970’ernes danske gymnasiepædagogik, hvor man ud fra misforståede ideologiske præmisser lod eleverne tabe fornemmelse for kronologi og sammenhæng, og hvor man overlod børn til lærere med kun sparsomme evner udi at undervise i det danske sprog og dets grammatik...
  • Interview
    7. juni 2021

    Skolereformen skal ændres: Mindre detailstyring og mere trivsel er nogle af budene

    Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
    »Både lærere og pædagoger har haft travlt med de mange krav i reformen, der skulle indfases, men også med inklusionsopgaven, samtidig med at der er blev skruet ned for forberedelsestiden« siger Elisa Rimpler.
  • Nyhed
    25. april 2013

    Konflikten stopper efter fire uger

    »Vi har fået et lovindgreb, der i uhørt grad tilgodeser KL's ønsker,« siger Anders Bondo
    Lærer demonstration.: Lockoutede skolelærere mødte torsdag d. 25 april 2013 op ved Aalborg Kongres og Kulturcenter hvor KL , Kommunernes Landsforening, holdt et møde om implementering af den kommende skolereform for nord- og midtjyske borgmestre og udvalgsformænd for skoleområdet. Her ses nogle af de lockoutede lærere. 
  • Kronik
    6. december 2016

    PISA-resultaterne skal ikke diktere fremtidens folkeskole

    Danmarks midterplacering i PISA-test har siden begyndelsen af årtusindskiftet medvirket til voldsomme omlægninger i folkeskolen. Men der er så mange usikkerheder i testresultaterne, at de ikke bør ophøjes til rettesnor for folkeskolens udvikling
    Danmark har i væsentlig grad reageret og indrettet skolesystemet efter PISA-resultaterne. Hver gang de har vist sig dårligere, end man havde håbet, har man forsøgt at indrette sig, så testene kunne klares bedre næste gang. Men spørgsmålet er, om det er den rigtige vej at gå. Hvor meget vil vi lade internationale sammenligninger styre vores skolesystem?
  • Nyhed
    29. september 2017

    Forskere: Det er gift for den danske model, hvis lærerlockout var aftalt spil

    Hvis Anette Vilhelmsen har ret i, at SRSF-regeringen på forhånd havde aftalt med KL’s topledelse, at lærerne skulle lockoutes i 2013, så er det gift for den danske model, mener to arbejdsmarkedsforskere
    Lærere demonstrerer på slotspladsen foran Christiansborg under konflikten i 2013.
  • Kronik
    31. august 2020

    Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

    Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
    ’Det moderne menneske har mulighed for at foretage selvstændige valg og må hermed også tage en egentlig samfundsopgave. Det er det, den pædagogiske praksis i folkeskolen skal understøtte. Folkeskolens opgave er alene pædagogisk, fordi folkeskolen er en dannelsesinstitution – ikke alt muligt andet,’ skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.
  • 30. november 2005

    Regeringen afskaffer gruppe-eksamen

    Regeringen har besluttet, at studerende fremover kun må gå alene til eksamen
  • Interview
    5. december 2012

    Skoleleder: Arbejdstids-aftalen har altid været rigid

    Da statsministeren tidligere på året indledte snakken om en kommende folkeskolereform, bad Information skolelederen på en københavnsk skole om at lave en ønskeliste til den. I går blev et udspil til reformen fremlagt, og det blev positivt modtaget hos skolelederen
    Eleverne på Guldberg Skole på Nørrebro har med skolereformen udsigt til længere skoledage, og det bliver modtaget positivt af skolelederen Uwe Herter, som samtidig understreger, at det er vigtigt, at lærerne fortsat er godt forberedt til timerne.