Organisation

Danmarks Lærerforening

Artikler
Skolestart
9. november 2022

Børnehaveklasseledere oplever flere børn, der ikke er skoleparate

Hver tredje børnehaveklasseleder svarer i ny undersøgelse, at de oplever, at en håndfuld børn i klassen ikke er skoleklar. Næste år vil flere børn kunne få udskudt skolestart, men det løser langt fra problemerne i 0. klasse, mener børnehaveklasseledere, lærere og pædagoger
De seneste par årtier er børnene blevet sendt tidligere i skole, samtidig med at kravene til, hvad man skal lære i børnehaveklassen, er skærpet. Den er derfor ikke længere en blød start på skolen, hvor det primært handlede om at skabe et fællesskab.
Kommentar
7. november 2022

21 organisationer i opråb: Inflation og energikrise har gjort børnefattigdommen akut

Vi har den højeste inflation i 40 år, og før den aktuelle krise levede 56.500 børn allerede i fattigdom. Fattigdom påvirker børns opvækst negativt og trækker spor langt ind i voksenlivet, derfor må vi sætte bredt ind for at bekæmpe det
I juni indgik en aftale om en kontanthjælpsreform med et fritidstillæg og en omlægning af ydelserne. Men den nåede ikke at blive vedtaget af Folketinget før valget, så det midlertidige børnetilskud udløber ved årsskiftet. Situationen for mange fattige børnefamilier bliver derfor kun endnu mere desperat.
Folkeskolen
30. august 2022

Ny analyse: Næsten hver anden nyuddannet lærer vælger folkeskolen fra

Kun 55 procent af de nyuddannede lærere fra årgang 2020 blev ansat i offentlige skoler det år, viser ny analyse. Det er en foruroligende udvikling, som skal ændres, siger lærerforeningen og skoleeksperter
»Der er noget galt med overgangen fra læreruddannelsen, for det er jo et kæmpe problem, at så mange læreruddannede søger væk fra folkeskolen, når der mangler uddannede lærere,« siger docent på Københavns Professionshøjskole Pia Rose Böwadt.
skoleforlig
6. august 2022

Eksperter om SF’s opsigelse af skoleforlig: Mere frihed kan måske lokke flere lærere til folkeskolen

SF vil opsige bredt forlig efter et kommende valg for at sætte folkeskolen fri. Det kan være fornuftigt, fordi mindre kontrol kan give motivation hos lærerne og være en måde at løse rekrutteringsproblemer i skolerne, siger både eksperter og Danmarks Lærerforening. Det betyder dog ikke, at skolerne bør sættes helt fri
Hvis der bliver større frihed i folkeskolen, forudser eksperter og Danmarks Lærerforening, at lærerfaget vil blive mere populært.
Kommentar
13. juni 2022

Fem omsorgsorganisationer: Børn og unge skal hjælpes, længe inden de har brug for psykiatrien

Vi kan ikke behandle os ud af problemet med de mange børn og unge, der mistrives. Derfor skal en tiårsplan for psykiatrien ikke snævert se på sundhedssektoren, men være en ambitiøs forebyggelsesplan, der involverer både børne-, undervisnings- og specialområdet, skriver fem omsorgsorganisationer i dette fælles opråb
Børn og unge i mistrivsel skal have den hjælp, de har brug for, og de skal have den hurtigere, end det sker i dag, skriver fem omsorgsorganisationer i fælles opråb.
Inklusion
4. april 2022

Langvarigt skolefravær er tæt forbundet med mangel på støtte i skolen. Løsningen kan være mere behandling i kommunerne

Flere elever med særlige behov får ikke den støtte i skolen, de har behov for. Men elever med uindfriede støttebehov ender oftere med højt skolefravær, viser inklusionsevalueringen. Kommuner og skoler mangler viden og ressourcer til at tage sig af problemer med skolevægring, mener eksperter
Skoleangst eller skolevægring har været et problem i flere år, og mange skoler har ikke kompetencerne til at tage sig af de elever, som ikke trives mentalt.
Kronik
10. december 2021

Her er tre grunde til, at vi skal rydde op i vores slemt forringede folkeskole

Kombinationen af besparelser, inklusions- og folkeskolereform har bragt folkeskolen i den sørgelige situation, den er i nu. Ministeren mener, at skolen skal have ro, men der er behov for at rydde op efter de seneste 12 år først. Og det er et politisk ansvar, skriver gymnasielærer Morten Rudfeld Henriksen i denne kronik
Omkring 2013 havde folkeskolen aldrig tidligere havde været ramt af så mange besparelser som på det tidspunkt og var samtidig pålagt at skulle inkludere tidligere specialskolebørn med langt færre ressourcer. Derefter kom folkeskolereformen, der kun forværrede situationen, skriver gymnasielærer Morten Rudfeld Henriksen i denne kronik.
Interview
7. juni 2021

Skolereformen skal ændres: Mindre detailstyring og mere trivsel er nogle af budene

Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
»Både lærere og pædagoger har haft travlt med de mange krav i reformen, der skulle indfases, men også med inklusionsopgaven, samtidig med at der er blev skruet ned for forberedelsestiden« siger Elisa Rimpler.
Baggrund
11. januar 2021

Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.
Leder
25. september 2020

Lærernes nye formand skal skabe fred, så udviklingen af den gode skole igen kommer i fokus

Lærernes nye formand Gordon Ørskov Madsen må skabe fred internt blandt lærerne, mens politikerne må give folkeskolen nogle friheder, så der igen kan blive tid til at fokusere på det vigtigste: Elevernes læring og trivsel i skolen fremfor
Den 54-årige Gordon Ørskov Madsen overtager posten som formand for Danmarks Lærerforening, efter at  Anders Bondo Christensen er gået af.

Sider