Hver tredje børnehaveklasseleder svarer i ny undersøgelse, at de oplever, at en håndfuld børn i klassen ikke er skoleklar. Næste år vil flere børn kunne få udskudt skolestart, men det løser langt fra problemerne i 0. klasse, mener børnehaveklasseledere, lærere og pædagoger
Vi har den højeste inflation i 40 år, og før den aktuelle krise levede 56.500 børn allerede i fattigdom. Fattigdom påvirker børns opvækst negativt og trækker spor langt ind i voksenlivet, derfor må vi sætte bredt ind for at bekæmpe det
Kun 55 procent af de nyuddannede lærere fra årgang 2020 blev ansat i offentlige skoler det år, viser ny analyse. Det er en foruroligende udvikling, som skal ændres, siger lærerforeningen og skoleeksperter
SF vil opsige bredt forlig efter et kommende valg for at sætte folkeskolen fri. Det kan være fornuftigt, fordi mindre kontrol kan give motivation hos lærerne og være en måde at løse rekrutteringsproblemer i skolerne, siger både eksperter og Danmarks Lærerforening. Det betyder dog ikke, at skolerne bør sættes helt fri
Vi kan ikke behandle os ud af problemet med de mange børn og unge, der mistrives. Derfor skal en tiårsplan for psykiatrien ikke snævert se på sundhedssektoren, men være en ambitiøs forebyggelsesplan, der involverer både børne-, undervisnings- og specialområdet, skriver fem omsorgsorganisationer i dette fælles opråb
Flere elever med særlige behov får ikke den støtte i skolen, de har behov for. Men elever med uindfriede støttebehov ender oftere med højt skolefravær, viser inklusionsevalueringen. Kommuner og skoler mangler viden og ressourcer til at tage sig af problemer med skolevægring, mener eksperter
Kombinationen af besparelser, inklusions- og folkeskolereform har bragt folkeskolen i den sørgelige situation, den er i nu. Ministeren mener, at skolen skal have ro, men der er behov for at rydde op efter de seneste 12 år først. Og det er et politisk ansvar, skriver gymnasielærer Morten Rudfeld Henriksen i denne kronik
Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
Lærernes nye formand Gordon Ørskov Madsen må skabe fred internt blandt lærerne, mens politikerne må give folkeskolen nogle friheder, så der igen kan blive tid til at fokusere på det vigtigste: Elevernes læring og trivsel i skolen fremfor
Vi har den højeste inflation i 40 år, og før den aktuelle krise levede 56.500 børn allerede i fattigdom. Fattigdom påvirker børns opvækst negativt og trækker spor langt ind i voksenlivet, derfor må vi sætte bredt ind for at bekæmpe det
Flere elever med særlige behov får ikke den støtte i skolen, de har behov for. Men elever med uindfriede støttebehov ender oftere med højt skolefravær, viser inklusionsevalueringen. Kommuner og skoler mangler viden og ressourcer til at tage sig af problemer med skolevægring, mener eksperter
Kun 55 procent af de nyuddannede lærere fra årgang 2020 blev ansat i offentlige skoler det år, viser ny analyse. Det er en foruroligende udvikling, som skal ændres, siger lærerforeningen og skoleeksperter
Skole-hjem-samarbejdet har i årtier været hyldet som afgørende for barnets læring. Men digitaliseringen af kommunikationen mellem skole og hjem har fået samarbejdet til at eskalere, og det kan skabe mere ulighed og mindre selvstændige elever, lyder det fra forskere
Vi kan ikke behandle os ud af problemet med de mange børn og unge, der mistrives. Derfor skal en tiårsplan for psykiatrien ikke snævert se på sundhedssektoren, men være en ambitiøs forebyggelsesplan, der involverer både børne-, undervisnings- og specialområdet, skriver fem omsorgsorganisationer i dette fælles opråb
Hver tredje børnehaveklasseleder svarer i ny undersøgelse, at de oplever, at en håndfuld børn i klassen ikke er skoleklar. Næste år vil flere børn kunne få udskudt skolestart, men det løser langt fra problemerne i 0. klasse, mener børnehaveklasseledere, lærere og pædagoger