Organisation

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole

Kronik
30. november 2019

Uddannelse må gerne give fagligt pres, men ikke pres for at være en anden, end man er

Det hjælper ikke på trivslen at fortælle studerende, de bør være mere modstandsdygtige over for pres og ubehag. Det bidrager til en problematisk tendens, hvor man stiller lige så mange krav til personlighed som til faglighed hos de studerende, skriver nyuddannet kandidat i pædagogik Mette Pugflod Madsen i dette debatindlæg
Det væsentligste pres, som både elever i folkeskolen og studerende på landets uddannelsesinstitutioner møder og bliver syge af, er presset til at blive en anden, end den de er.
Leder
12. juni 2012

Big Mother

Statens interesse i opdragelsesarbejdet er i det seneste tiår intensiveret, og tomrummet efter den autoritære forældrerolle fyldes af en lind strøm af opdragelsesparadigmer, der ofte direkte modsiger hinanden
Nyhed
3. november 2011

De hippe dyrker det laaangsomme liv

Unge trendsættere er inspireret af amishkulturen og efterstræber det simple, naturlige og uprætentiøse liv. Det sker som et opgør med hele den glittede realitybølge og karriereræset i det hæsblæsende tempo
Modspil. Tv-værten Thomas Skov forsøger i sit 'Verdens bedste tv-program' at komme med et roligt og autentisk alternativ til den hurtige og overfladiske realitybølge.
Nyhed
2. september 2011

Nordjyske gymnasier vil forbedre drenges resultater

Pigerne er ved at overhale drengene på ungdomsuddannelserne. Det vil en række skoler i Nordjylland nu gøre op med ved blandt andet at tage højde for kønsforskelle i undervisningen. Ekspert kalder tiltaget fornuftigt
Kronik
9. juni 2011

Krænkende kuglerammelogik

Hvad koster en indvandrer? Er humanisten pengene værd? Er der råd til at hjælpe de handicappede? Den slags spørgsmål krænker mulighedssansen og er ødelæggende for samfundet
Har vi råd til at hjælpe handicappede til mindeværdige oplevelser? Spørgsmålet er forkert stillet, for den slags kan ikke gøres op i penge, mener Steen Nepper Larsen.
30. april 2011

International kritik af flytning af center for børnelitteratur

42 ledende forskere opfordrer i et brev til rektoratet Aarhus Universitet til at genoverveje beslutningen om at flytte Center for Børnelitteratur væk fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Dekan Mette Thunø afviser kritikken
Mange forskere fremhæver, at Center for Børnelitteraturs tilknytning til Danmarks Pædagogiske Universitet giver en hel unik mulighed for tværfaglige studier inden for barndomsforskning.
Baggrund
14. februar 2011

Ansatte har reelt ikke haft noget at skulle have sagt om fusion

80 procent af de ansatte og studerende på Aarhus Universitet mener ikke, de har haft nogen indflydelse på ledelsens store sammenlægning af studier, institutter og fakulteter. Det viser en ny undersøgelse lavet af Studenterrådet
Baggrund
9. februar 2011

Diagnoser er folkeeje

Alt imens ventelisterne bliver længere og længere for behandling af psykisk syge børn, fejlhenviser de praktiserende læger uopdragne, men raske børn til psykiatrien
Mange b©™rn lider i dag under, at deres for©°ldre ikke kan finde ud af at opdrage dem, og b©™rnene  bliver derfor fejlagtigt henvist til det psykiatriske behandlings°©system.
Nyhed
5. januar 2011

DPU-fyring presser pædagogisk forskning

Med fyringen af DPUs dekan er den pædagogiske forskning under alvorligt pres, lyder det fra flere forskere. Den afgående dekan, Lars Qvortrup, kalder processen frem mod en ny struktur for meget lukket, men det afviser ny leder
Pisa-testene er kommet til at fylde mere og mere i det danske uddannelsessystem i de senere år, således at undervisning og forskning i vid udstrækning udformes med det mål, at eleverne skal klare sig godt inden for Pisa's afmålte rammer. Men forskere på DPU frygter, at testene vil komme til at fylde alt for meget i forskningen, og at alsidigheden oguafh ængigheden vil ryge, når DPU lægges ind under en fælles ledelse med Det Humanistiske Fakultet og Det Teologiske Fakultet.
Baggrund
3. november 2010

Lilleskolerne har 70 pct. mere musikundervisning

Elever på lilleskolerne får næsten 70 pct. mere musikundervisning end deres jævnaldrende i folkeskolerne, viser ny undersøgelse. Samtidig er det oftest de socialt belastede skoler, der skærer musikken fra, og det er helt skævt, mener forsker fra DPU. For det er de ressourcesvage børn, der har allermest brug for musikken

Sider

  • Baggrund
    15. maj 2009

    Vi elsker børnehaver, men det har vi ingen grund til

    'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
    Svagt. -Jeg har set mange eksempler på børn, hvis behov er blevet overset. Børn, som burde stimuleres på en anden måde. Til gengæld er der faktisk temmelig få eksempler på virkeligt gode pædagogiske interventioner,- siger børnepsykologen Ditte Winther Lindquist om sit feltarbejde i en række daginstitutioner.Arkiv
  • 14. marts 2008

    Drengehjerner og skoleliv

    En rigtig dreng. Kan vi ikke lige så godt indrette skolerne på, at de to køns hjerner beviseligt er forskellige?
    Udvikling. Man må se på de individuelle forskelle i drenge- og pigegruppen og huske at bruge sin viden om de generelle forskelle til at give både piger og drenge muligheder for at udvikle flere sider af sig selv, frem for at putte drenge og piger i de kendte kønsbokse.
  • Baggrund
    21. august 2009

    Skolen skaber selv sine utilpassede elever

    Lærere fokuserer på at give eleverne selvværd og lære dem at styre sig selv. Men hvad med de elever, der savner autoritet og ikke passer ind i rollen som 'den gode elev'?
    Lærerrolle. Den moderne folkeskolelærer er antiautoritær og fokuserer i høj grad på elevernes følelser for at styre dem i en retning, der fremstår som værende i elevens egen interesse. Idealet er, at eleverne ikke bare gør, hvad der bliver sagt, men at de selv har lyst til at gøre det. Det er en form for psykologisk magtudøvelse, lyder det fra kritikere, 
 der opfordrer lærerene til at stå ved den magt, de har.
  • Kronik
    30. november 2019

    Uddannelse må gerne give fagligt pres, men ikke pres for at være en anden, end man er

    Det hjælper ikke på trivslen at fortælle studerende, de bør være mere modstandsdygtige over for pres og ubehag. Det bidrager til en problematisk tendens, hvor man stiller lige så mange krav til personlighed som til faglighed hos de studerende, skriver nyuddannet kandidat i pædagogik Mette Pugflod Madsen i dette debatindlæg
    Det væsentligste pres, som både elever i folkeskolen og studerende på landets uddannelsesinstitutioner møder og bliver syge af, er presset til at blive en anden, end den de er.
  • Nyhed
    17. juli 2010

    Fire ud af fem specialskoleelever får ingen uddannelse

    Udgifterne til specialundervisning eksploderer, og flere elever sendes på specialskole. Men det er ikke nødvendigvis en god ide - under hver femte elev på specialskoler får efterfølgende en uddannelse. Udskillelsen fra folkeskolen er stigmatiserende, vurderer eksperter
  • Baggrund
    25. august 2007

    Fra velfærdsstat til velværestat

    Folkeskolens primære formål er blevet at skabe trygge rammer. Men erkendelse og udvikling har også brug for realitetschok og fiaskoer
    Lykke i onkelskolen. Lærerens job er blevet at tage ansvaret for at give eleven mulighed for at realisere sig selv som en tryg helhed. Det sker ved, at det enkelte barns positive selvfølelse ikke brydes af en krævende læringsproces. Problemet med den rare onkelskole og idealiseringen af denne trygge helhed er bare, at den ikke rummer forståelse for, at erkendelse og udvikling har brug for realitetschok, fiaskoer og skuffelser.
  • 22. august 2008

    Et godt børneliv?

    Børnehaveliv. Et nyt forskningsprojekt sammenligner kvaliteten i tre børnehaver. En amerikansk, en almindelig dansk børnehave og en institution på Christiania. I én af dem går det meste af pædagogernes tid med dokumentation
    Tid til børn. Christianias børnhave er den danske institution i undersøgelsen, hvor tiden bliver brugt på børnene og ikke på papirarbejde, men den er heller ikke underlagt andre regler end Christianias.
  • 3. oktober 2008

    Kønskampen i børneopdragelsen er død

    Pigerne er i lyserødt og drengene i kamptøj. De danske forældre dyrker kønsforskellene, også når pligterne og skideballerne skal fordeles