Organisation

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole

Big Mother

Statens interesse i opdragelsesarbejdet er i det seneste tiår intensiveret, og tomrummet efter den autoritære forældrerolle fyldes af en lind strøm af opdragelsesparadigmer, der ofte direkte modsiger hinanden

De hippe dyrker det laaangsomme liv

Unge trendsættere er inspireret af amishkulturen og efterstræber det simple, naturlige og uprætentiøse liv. Det sker som et opgør med hele den glittede realitybølge og karriereræset i det hæsblæsende tempo

Brug skolemilliarder rigtigt

FOLKESKOLEN BLEV aldrig det store valgkampstema. Trods afgående statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) stort anlagte 360 graders eftersyn af folkeskolen og skarpe kanter til den daværende opposition i rød blok, var det økonomien, der tog dagsordenen...

Nordjyske gymnasier vil forbedre drenges resultater

Pigerne er ved at overhale drengene på ungdomsuddannelserne. Det vil en række skoler i Nordjylland nu gøre op med ved blandt andet at tage højde for kønsforskelle i undervisningen. Ekspert kalder tiltaget fornuftigt

Krænkende kuglerammelogik

Hvad koster en indvandrer? Er humanisten pengene værd? Er der råd til at hjælpe de handicappede? Den slags spørgsmål krænker mulighedssansen og er ødelæggende for samfundet

International kritik af flytning af center for børnelitteratur

42 ledende forskere opfordrer i et brev til rektoratet Aarhus Universitet til at genoverveje beslutningen om at flytte Center for Børnelitteratur væk fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Dekan Mette Thunø afviser kritikken

Ansatte har reelt ikke haft noget at skulle have sagt om fusion

80 procent af de ansatte og studerende på Aarhus Universitet mener ikke, de har haft nogen indflydelse på ledelsens store sammenlægning af studier, institutter og fakulteter. Det viser en ny undersøgelse lavet af Studenterrådet

Diagnoser er folkeeje

Alt imens ventelisterne bliver længere og længere for behandling af psykisk syge børn, fejlhenviser de praktiserende læger uopdragne, men raske børn til psykiatrien

DPU-fyring presser pædagogisk forskning

Med fyringen af DPUs dekan er den pædagogiske forskning under alvorligt pres, lyder det fra flere forskere. Den afgående dekan, Lars Qvortrup, kalder processen frem mod en ny struktur for meget lukket, men det afviser ny leder

Lilleskolerne har 70 pct. mere musikundervisning

Elever på lilleskolerne får næsten 70 pct. mere musikundervisning end deres jævnaldrende i folkeskolerne, viser ny undersøgelse. Samtidig er det oftest de socialt belastede skoler, der skærer musikken fra, og det er helt skævt, mener forsker fra DPU. For det er de ressourcesvage børn, der har allermest brug for musikken

Sider

Mest læste

  1. 'Jeg er ikke længere sikker på, at jeg kan anbefale de danske daginstitutioner,' siger en af Danmarks førende udviklingspsykologer, Dion Sommer. Forskningen peger på, at børn fungerer dårligere motorisk, sprogligt og socialt. Men forældre har brug for institutionerne og har svært ved at se i øjnene, at de skader deres børn
  2. En rigtig dreng. Kan vi ikke lige så godt indrette skolerne på, at de to køns hjerner beviseligt er forskellige?
  3. Unge hører musik konstant, men ikke bare fordi de keder sig. Derimod udnytter de musikkens øgede mobilitet til at vise omverdenen, hvem de er, forklarer forsker fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  4. Spiseforstyrrelser. Rundt omkring i verden findes der skumle baggårde, hvor mange aldrig ville sætte deres ben. Og det gælder også på internettet. Det internationale netværk pro-ana/mia lever blandt andre kontroversielle sider i nettets parallelverden, og her giver unge piger hinanden gode råd til, hvordan de kan blive så tynde, at de kan dø af det
  5. Børnehaveliv. Et nyt forskningsprojekt sammenligner kvaliteten i tre børnehaver. En amerikansk, en almindelig dansk børnehave og en institution på Christiania. I én af dem går det meste af pædagogernes tid med dokumentation
  6. Ud med 'hvad synes du selv', ind med kanon. Sådan har regeringens mantra for uddannelsessystemet lydt, lige siden den trådte til i 2001, og sjældent har postmodernismens barn, den subjektive tolkning, været så bandlyst som nu
  7. Lærere fokuserer på at give eleverne selvværd og lære dem at styre sig selv. Men hvad med de elever, der savner autoritet og ikke passer ind i rollen som 'den gode elev'?
  8. Selvværdet er den vigtigste ressource i det anerkendende samfund, hvor man er sit livs egen arkitekt. Men det er også en mangelvare blandt nutidens børn og unge, mener psykologer. De forkælede drømmebørn får masser af ros, men kan ikke leve op til forventningerne, mister selvstændighed og kan ikke tåle kritik