Organisation

Dansk Danseteater

Anmeldelse
20. august 2021

Tidens ballet blomstrer af ung vildskab, livsglæde og kærlighed – mellem alle køn

Lysten til at skabe ny koreografi til balletdansere trives for tiden, hvor danserne blander sig med deres egne vilde koreografiske ideer – både hos Kammerballetten, på Pantomimeteatret og under koreografkonkurrencen Cph Made
Den russiske ballerina Maria Kochetkova stråler gennem rummet med sit sorte blik og sine skarpe albuer i rollen som dødsdiva i det nye værk ’Selvportræt’ af Paul Lightfoot hos Kammerballetten.
Anmeldelse
3. juni 2021

Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
’Amduat. En iltmaskine’ sætter publikum direkte ind i egypternes dødeverden hos Hotel Pro Forma.
Anmeldelse
19. maj 2021

Anne Linnet-teaterkoncert på Det Kongelige Teater ligner en anstrengt coronaboble

Skuespillerne synger Anne Linnets sange flot og energisk til et raffineret orkester. Men teaterkoncerten ’Jeg er jo lige her’ på Det Kongelige Teaters Gamle Scene virker udvendig og forfjamsket med paniksjove kostumer og glimmerøjenskygge
Alt er overdrevet flot, men også temmelig tomt i Anne Linnet-teaterforestillingen ’Jeg er jo lige her’.
Anmeldelse
20. januar 2020

Collagekunst, moderne dans og Den Sorte Skole mødes i overvældende ’Nattergalen’

Følelserne er så markante, at de bliver fysisk mærkbare, og det visuelle udtryk er særdeles velfungerende i Dansk Danseteaters nye forestilling, der er inspireret af to forskellige fortællinger om nattergalen
Musikken i ’Nattergalen’, der flere steder har brudstykker, som minder om lydeffekterne på 1980’ernes keyboards, stiger i intensitet sammen med dansernes bevægelser. Vi mærker den under fødderne og op gennem kroppen til brystet, hvor den næsten tager pusten fra os.
Anmeldelse
13. august 2019

Anmeldelse: Dansefestival rummer på en gang kærlig leg og dyb alvor

Copenhagen Summer Dance byder på smidige og glidende kroppe i farverige kostumer i sommervinden. Med dans om dovne længsler og galgenhumoristiske krigstraumer. Søndag er sidste chance for at opleve den gratis dansefestival på Ofelia Beach
Copenhagen Summer Dance har klaret sin ufrivillige flytning fra Politigårdens tempelarkitektur til havnefrontens åbne plads uden at miste sin tiltrækningskraft på publikum.
Anmeldelse
3. maj 2019

Dans om menneskerettigheder løftede Dansk Danseteater fra europæisk til internationalt topniveau

Tim Rushton har skabt et nyt, aggressivt mesterværk med menneskerettighedsballet ’Carrying a Dream’ for Dansk Danseteater. Her udtrykker dansernes kroppe alle slags krænkelser – smidigt, grusomt og magisk
Dansk Danseteaters dansere har aldrig været bedre end her i Tim Rushtons foruroligende smukke og vrede afskedsværk ’Carrying a Dream’ om menneskerettigheder.
Anmeldelse
4. februar 2019

Sorgfuld måneskinsdans og livsglade vildskabsritualer hos Dansk Danseteater

’Krash & Chopin danser’ stråler af rituel danseglæde og fællesskab
Stilheden og sorgen er dybt medrivende i Tim Rushtons nye værk ’Chopin danser’ for Dansk Danseteater.
Anmeldelse
11. august 2018

Copenhagen Summer Dance bød på havfruer og cubanske danseguder i havnen

Copenhagen Summer Dance funkler i solen på den nye dansescene på Ofelia Plads med både cubanske dansere og Alban Lendorf som gæster. Mere af det!
Copenhagen Summer Dance funkler i solen på den nye dansescene på Ofelia Plads med både cubanske dansere og Alban Lendorf som gæster. Mere af det!
Anmeldelse
13. oktober 2012

Danserens dilemma

Kan man danse angsten for det overgreb, der måske sker lige om lidt? Ja, Dansk Danseteaters dansere kan
Interview
13. oktober 2012

En excentrisk blind date

Itzik Galili er en af tidens mest efterspurgte koreografer, og netop nu opfører Dansk Danseteater to af hans forestillinger. Information mødte den verdensberømte og excentriske israeler til dét, der viste sig at være en blind date centreret om temaet rodløshed og trods alt også lidt om kunstnerisk filosofi
Den 50-årige koreograf Itzik Galili fortæller, at koreografierne i den aktuelle forestilling, ’Walking in the Night’, er en stor udfordring for de danske dansere. Og det kan der være noget om. Ved premieren kom en af danserne til skade.

Sider

  • Anmeldelse
    19. maj 2021

    Anne Linnet-teaterkoncert på Det Kongelige Teater ligner en anstrengt coronaboble

    Skuespillerne synger Anne Linnets sange flot og energisk til et raffineret orkester. Men teaterkoncerten ’Jeg er jo lige her’ på Det Kongelige Teaters Gamle Scene virker udvendig og forfjamsket med paniksjove kostumer og glimmerøjenskygge
    Alt er overdrevet flot, men også temmelig tomt i Anne Linnet-teaterforestillingen ’Jeg er jo lige her’.
  • Anmeldelse
    20. august 2021

    Tidens ballet blomstrer af ung vildskab, livsglæde og kærlighed – mellem alle køn

    Lysten til at skabe ny koreografi til balletdansere trives for tiden, hvor danserne blander sig med deres egne vilde koreografiske ideer – både hos Kammerballetten, på Pantomimeteatret og under koreografkonkurrencen Cph Made
    Den russiske ballerina Maria Kochetkova stråler gennem rummet med sit sorte blik og sine skarpe albuer i rollen som dødsdiva i det nye værk ’Selvportræt’ af Paul Lightfoot hos Kammerballetten.
  • 1. august 2007

    Hübbe og herlighederne

    Hans præcision er lige så skarp, som den er kærlig.
    Hvilken skønhed skal han vælge? Caroline Cavallo med smidig hals, den nye solist Femke Mølbach Slot med bøjet knæ eller Silja Schandorff med de lange ben inden for hofterækkevidde? Nikolaj Hübbe i luksusdilemma.
  • 28. december 2007

    I ildsjælenes teater

    Overbærenheden med menneskets svaghed og bekymringen for verdens galskab har præget teatret i 2007. Parforholdets navlepilleri på scenen røg ud til fordel for større tanker
    Teatret i 2007 skildrede bekymret et globaliseret samfund, der knuser menneskene og deres kærlighed. Hos Dansk Danseteater sad Hilary Briggs og Kenneth Carlson begge alene midt mellem slaggerne i Tim Rushton og Michael Kviums -Passion-.
  • Anmeldelse
    11. august 2010

    Knips af hud og guld

    Tim Rushton er inde i en koreografisk raptus, hvor han ikke kan lade en danser strække en arm frem, uden det virker genialt. Så det er Dansk Danseteaters egne dansere, der scorer størst bifald i Politigården
    Guldet smyger sig til huden, mens kvinderne tager lårføringen i Dansk Danseteaters forsmag på Tim Rushtons lovende 'Love Songs' i Politigården.
  • Anmeldelse
    13. oktober 2012

    Danserens dilemma

    Kan man danse angsten for det overgreb, der måske sker lige om lidt? Ja, Dansk Danseteaters dansere kan