Dyremose-udvalgets mediestøtterapport åbner døren på klem for smagsdommere og netmedier. Det lyder nyt, men når magtens mænd skal bestemme, flyttes der ikke på ret meget
Trods massiv kritik af forslaget til en ny offentlighedslov har ingen af de danske medier benyttet sig af deres ret til at udarbejde et individuelt høringssvar
Palle Weis bruger (27.-28. februar) en helsidesleder på at tage afstand fra, hvad han kalder Politikens »pinlige« forlig med otte muslimske organisationer. Efter endt læsning er det stadig uklart, præcis hvad det pinlige er ved en aftale, der er det første forsøg på at sætte et dialogbaseret punktum for Muhammed-krisen
Politikere og medier fordømmer Politikens undskyldning for Muhammed-tegningerne. Imens peger kommunikationseksperter på, at undskyldningen mest af alt er et udtryk for avisens udvikling fra nyhedsformidler til kampagneorganisation
Seidenfaden, der ellers tilbage i oktober stillede sig frem som ytringsfrihedens frontkæmper, da han brød Ophavsretsloven og trykte 'Jægerbogen', er nu endt med et beskæmmende forlig, hvor han muligvis ikke har fraskrevet sig retten til en anden god gang at trykke Westergaards tegning
Landets medier er bekymrede over forslag til ny offentlighedslov, som de frygter vil indskrænke muligheden for at kigge ministrene over skuldrene. Ebbe Dal, direktør for Danske Dagblades Forening, har som medlem af kommissionen stemt for forslaget. Dog mener han ikke, at han har handlet imod baglandets ønsker
Medierne har indledt en krig mod gratis. De vender sig mod nyhedstjenester som Google News, og på deres egne hjemmesider skal vi i stigende grad betale for at læse med. Kritikere mener, at medierne helt har misforstået gevinsten ved at dele informationer på nettet
Fra Ugebrevet Mandag Morgen over Aarhus Stiftstidende, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende til Ekstra Bladet er chefredaktører og mediechefer bekymrede over en omstridt paragraf i det nye forslag til offentlighedslov
For flere medierepræsentanter i Offentligheds-kommissionen har troværdighed været vigtig. Det var måske medvirkende til, at en indskrænkning af muligheden for aktindsigt ikke blev mødt med protest
Dagbladene taber læsere på papirversionen, men vinder dem på nettet. Og gratisaviserne er kommet for at blive. Hvis det danske mediesystem skal bevare en stærk publicistisk tradition, er det tid til at formulere nye publicistiske mål
Den ledige radiofrekvens efter lukningen af Sky Radio skal indgå i et større spil om fordelingen af fremtidens radiokanaler, hvis det står til den kommercielle radiokanal 100 FM. Bestyrelsesformand Jesper Sehested Lund ønsker mindre lokalradio og mere konkurrence blandt de store spillere