’Bad Bitch’ er den første afrodanske tv-serie, og den er blevet til i trods. Det fortæller seriens manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver, Diêm Camille, og instruktør, Patricia Bbaale Bandak, der begge er vokset op med ikke at kunne se sig selv på lærredet eller skærmen i danske film og tv-serier
Instruktør Hlynur Pálmason og filmfotograf Maria von Hausswolff skulpterer i tid og rum. Information har mødt det kreative makkerpar, der har arbejdet sammen siden Filmskolen, og som efter ’Vinterbrødre’ og ’En hvid, hvid dag’ er aktuelle med en tredje spillefilm, ’Vanskabte land’
Hlynur Pálmason bekræfter med det dansk-islandske kolonitidsepos ’Vanskabte land’, at han er en af Nordens mest originale filmskabere, der både lader sine centrale karakterer slå gnister og skildrer den omgivende natur, så det kan mærkes
De filmstuderendes kritik af velkendte begreber og etablerede synsmåder er helt efter bogen, men deres moralisme hører hjemme i en ideologi, ikke på det hvide lærred, skriver tv- og radiovært og ph.d. i moderne historie Adam Holm i denne kommentar
En anonym filmskolestuderendes klage over pensum har udløst et hav af modsvar fra repræsentanter for den etablerede norm om frigørelse. Men de studerende undergraver ikke vores frihedsværdier, de bidrager til en nødvendig udvikling af vores frihedsmoral, skriver lektor Jørn Bjerre i denne kronik
Selvfølgelig kan den enkelte underviser vælge at advare, hvis man ved, der sidder studerende, der reagerer stærkt på bestemte film. Men det vil være en fejl at etablere en overordnet moralsk anskuelse, som undervisere skal følge i valg og fravalg af materiale, skriver filminstruktør og ekstern underviser på Den Danske Filmskole Sven Vinge i denne kronik
Med indførelsen af bestyrelser og en ambition om afbureaukratisering er der udsigt til, at kunstskolernes selvstændighed styrkes, og fleksibiliteten øges. Det er i det store og hele godt nyt
Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner
Vinca Wiedemann stopper som rektor for Den Danske Filmskole. Det er bedst for alle, for den seneste uges voldsomme aktioner og reaktioner har været ét stort mistillidsvotum
Hlynur Pálmason bekræfter med det dansk-islandske kolonitidsepos ’Vanskabte land’, at han er en af Nordens mest originale filmskabere, der både lader sine centrale karakterer slå gnister og skildrer den omgivende natur, så det kan mærkes
’Bad Bitch’ er den første afrodanske tv-serie, og den er blevet til i trods. Det fortæller seriens manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver, Diêm Camille, og instruktør, Patricia Bbaale Bandak, der begge er vokset op med ikke at kunne se sig selv på lærredet eller skærmen i danske film og tv-serier
Instruktør Hlynur Pálmason og filmfotograf Maria von Hausswolff skulpterer i tid og rum. Information har mødt det kreative makkerpar, der har arbejdet sammen siden Filmskolen, og som efter ’Vinterbrødre’ og ’En hvid, hvid dag’ er aktuelle med en tredje spillefilm, ’Vanskabte land’
Der er smerte, fiksering, kærlighed, død, hashere og middelalderfrygt i de syv meget forskellige afgangsfilm fra Den Danske Filmskoles fiktionsinstruktører. Nogle af filmene kunne dog godt trænge til lidt mere nerve
Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier
En anonym filmskolestuderendes klage over pensum har udløst et hav af modsvar fra repræsentanter for den etablerede norm om frigørelse. Men de studerende undergraver ikke vores frihedsværdier, de bidrager til en nødvendig udvikling af vores frihedsmoral, skriver lektor Jørn Bjerre i denne kronik
Vinca Wiedemann stopper som rektor for Den Danske Filmskole. Det er bedst for alle, for den seneste uges voldsomme aktioner og reaktioner har været ét stort mistillidsvotum
De filmstuderendes kritik af velkendte begreber og etablerede synsmåder er helt efter bogen, men deres moralisme hører hjemme i en ideologi, ikke på det hvide lærred, skriver tv- og radiovært og ph.d. i moderne historie Adam Holm i denne kommentar