Organisation

Den Danske Filmskole

Artikler
Interview
9. december 2022

’Bad Bitch’-instruktør: ’Hvis man ser ud, som vi gør, får man i Danmark roller som prostitueret’

’Bad Bitch’ er den første afrodanske tv-serie, og den er blevet til i trods. Det fortæller seriens manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver, Diêm Camille, og instruktør, Patricia Bbaale Bandak, der begge er vokset op med ikke at kunne se sig selv på lærredet eller skærmen i danske film og tv-serier
’Bad Bitch’ er den første afrodanske tv-serie, og den er blevet til i trods. Det fortæller seriens manuskriptforfatter og hovedrolleindehaver, Diêm Camille, og instruktør, Patricia Bbaale Bandak, der begge er vokset op med ikke at kunne se sig selv på lærredet eller skærmen i danske film og tv-serier
Interview
2. december 2022

For Hlynur Pálmason og Maria von Hausswolff er tid en af de vigtigste ressourcer, når de laver film

Instruktør Hlynur Pálmason og filmfotograf Maria von Hausswolff skulpterer i tid og rum. Information har mødt det kreative makkerpar, der har arbejdet sammen siden Filmskolen, og som efter ’Vinterbrødre’ og ’En hvid, hvid dag’ er aktuelle med en tredje spillefilm, ’Vanskabte land’
Instruktør Hlynur Pálmason og filmfotograf Maria von Hausswolff skulpterer i tid og rum. Information har mødt det kreative makkerpar, der har arbejdet sammen siden Filmskolen, og som efter ’Vinterbrødre’ og ’En hvid, hvid dag’ er aktuelle med en tredje spillefilm, ’Vanskabte land’
Filmkritik
2. december 2022

På islandsk findes der mange måder at sige ’hold kæft’ og ’regnvejr’ på

Hlynur Pálmason bekræfter med det dansk-islandske kolonitidsepos ’Vanskabte land’, at han er en af Nordens mest originale filmskabere, der både lader sine centrale karakterer slå gnister og skildrer den omgivende natur, så det kan mærkes
Hlynur Pálmason bekræfter med det dansk-islandske kolonitidsepos ’Vanskabte land’, at han er en af Nordens mest originale filmskabere, der både lader sine centrale karakterer slå gnister og skildrer den omgivende natur, så det kan mærkes
Kommentar
14. februar 2022

Adam Holm: De filmstuderendes godhedsparadigme vil give os enfoldig kunst

De filmstuderendes kritik af velkendte begreber og etablerede synsmåder er helt efter bogen, men deres moralisme hører hjemme i en ideologi, ikke på det hvide lærred, skriver tv- og radiovært og ph.d. i moderne historie Adam Holm i denne kommentar
Hvad vil vi helst se, læse og lytte til; et allerede velkendt univers, der bekræfter ens forudfattede holdninger, eller et miljø og et sæt af ideer og begreber, som man må bearbejde kritisk, spørger Adam Holm.
Kronik
8. februar 2022

Balladen på filmskolen viser, at to fortolkninger af frigørelse kæmper mod hinanden

En anonym filmskolestuderendes klage over pensum har udløst et hav af modsvar fra repræsentanter for den etablerede norm om frigørelse. Men de studerende undergraver ikke vores frihedsværdier, de bidrager til en nødvendig udvikling af vores frihedsmoral, skriver lektor Jørn Bjerre i denne kronik
Debattører var hurtige til at beskylde en kritisk filmskoleelev for begrænsning af ytringsfriheden. Men er der faktisk tale om et stormløb mod samfundets værdier eller måske nærmere om et bidrag til en nødvendig fornyelse, spørger lektor Jørn Bjerre i denne kronik.
Kronik
28. januar 2022

Påbud om trigger-warnings er ikke vejen frem for Filmskolen. Men vi skal lytte til de unge

Selvfølgelig kan den enkelte underviser vælge at advare, hvis man ved, der sidder studerende, der reagerer stærkt på bestemte film. Men det vil være en fejl at etablere en overordnet moralsk anskuelse, som undervisere skal følge i valg og fravalg af materiale, skriver filminstruktør og ekstern underviser på Den Danske Filmskole Sven Vinge i denne kronik
Selvfølgelig kan den enkelte underviser vælge at advare, hvis man ved, der sidder studerende, der reagerer stærkt på bestemte film. Men det vil være en fejl at etablere en overordnet moralsk anskuelse, som undervisere skal følge i valg og fravalg af materiale, skriver filminstruktør og ekstern underviser på Den Danske Filmskole Sven Vinge i denne kronik
Kommentar
31. december 2021

Ny plan for kunstuddannelserne skal sikre tiltrængt afbureaukratisering og professionel ledelse

Med indførelsen af bestyrelser og en ambition om afbureaukratisering er der udsigt til, at kunstskolernes selvstændighed styrkes, og fleksibiliteten øges. Det er i det store og hele godt nyt
Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen
Leder
10. februar 2021

Diplomati, fremtidsvisioner og pædagogisk indsigt er afgørende for ny filmskole-rektor

Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner
Filmskolens nye rektor, Tine Fischer, har opnået store ting på de 18 år, hun stod i spidsen for CPH:DOX – festivalens besøgstal er i takt med dens ambitioner og størrelse vokset fra 14.000 det første år til 114.000 i 2019.
Interview
29. november 2019

Efter rektors afgang: Hvad skal der ske med Filmskolen?

Information har spurgt en håndfuld filmfolk og kulturministeren, om hvad der nu skal ske med Filmskolen
Elever fra filmskolen i København blokerede skolen tidligere i november, og rektor Vinca Wiedemann endte med at gå af.
Leder
23. november 2019

Det er den helt rigtige beslutning, at Filmskolens upopulære rektor stopper

Vinca Wiedemann stopper som rektor for Den Danske Filmskole. Det er bedst for alle, for den seneste uges voldsomme aktioner og reaktioner har været ét stort mistillidsvotum
Kulturministeriet oplyser fredag formiddag, at Vinca Wiedemann stopper som rektor på Filmskolen.

Sider