Organisation

Den Danske Filmskole

Ny filmaftale opfordrer til at tænke kommercielt

På mange måder ser den nye, femårige filmaftale tilforladelig ud. Men det øgede fokus på billetsalg, der er skrevet ind i aftalen, kan være skadeligt for dansk film

Egon Clausen: DF’s kulturpolitik er hjemstavnsnepotisme

Dansk Folkepartis kulturpolitik er udtryk for en særlig form for nepotisme, som godt nok ikke er baseret på biologiske slægtsforhold, men som støtter ens åndelige fætre og kusiner. Derfor skal Filmskolen flyttes til Odense og Det Danske Filmakademi til Svendborg, og der er mere i vente

Alex Ahrendtsen: Det handler ikke om at give kultureliten et rap over nallerne

Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen

Fremtidens danske filmfortællere

Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier

Nu ikke så bange for det anderledes

Rummelighed og tolerance er i fokus i de fleste af afgangsfilmene fra filmskolens animationslinje

Et veritabelt genreorgie

Der er smerte, fiksering, kærlighed, død, hashere og middelalderfrygt i de syv meget forskellige afgangsfilm fra Den Danske Filmskoles fiktionsinstruktører. Nogle af filmene kunne dog godt trænge til lidt mere nerve

Nødvendig forandring

Med nedlæggelsen af flerkameralinjen vil Vinca Wiedemann og Arne Bro, der har udsendt en fælles udtalelse, revitalisere Filmskolen ved at nedbryde mure og sørge for, at linjens eksperimenter og energi også kommer resten af skolen til gode

Drama på filmskolen

Nuværende og tidligere elever er rasende på rektor Vinca Wiedemann, der har besluttet at lukke Den Danske Filmskoles 22 år gamle flerkameralinje. Dermed kvæler hun et kreativt rum på skolen og skader dansk dokumentarfilm, siger de. Nej, siger støtter, der kalder beslutningen ’nødvendig’ for at modernisere skolen

Læserne spørger: Vinca Wiedemann

»Skyldes manglen på unge fiktionsinstruktører, at spillefilmen med det store filmhold og dyre budgetter mere ses som en potensforlænger end som en håndskrift?«

Filmrektors huskeseddel

Fornyelse og energi skal komme fra unge filmfolk, der tør og vil noget

Sider

Mest læste

  1. Dansk Folkepartis kulturpolitik er udtryk for en særlig form for nepotisme, som godt nok ikke er baseret på biologiske slægtsforhold, men som støtter ens åndelige fætre og kusiner. Derfor skal Filmskolen flyttes til Odense og Det Danske Filmakademi til Svendborg, og der er mere i vente
  2. På mange måder ser den nye, femårige filmaftale tilforladelig ud. Men det øgede fokus på billetsalg, der er skrevet ind i aftalen, kan være skadeligt for dansk film
  3. Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen
  4. Nuværende og tidligere elever er rasende på rektor Vinca Wiedemann, der har besluttet at lukke Den Danske Filmskoles 22 år gamle flerkameralinje. Dermed kvæler hun et kreativt rum på skolen og skader dansk dokumentarfilm, siger de. Nej, siger støtter, der kalder beslutningen ’nødvendig’ for at modernisere skolen
  5. Følelsen af ikke at høre til nogen steder er både en belastning og en gave for dokumentar-instruktøren Ditte Haarløv Johnsen, som på skift voksede op i Danmark og Mozambique. I sidste uge vendte hun tilbage til Mozambique for at vise sin seneste film, 'Hjemløs', på en filmfestival
  6. Kortfilmen er stadig en krumtap i udviklingen af dansk film, men efter at have været Danmarks Oscar-vindende stolthed i 1990’erne lever den nu en mere upåagtet tilværelse. Men at rygterne om kortfilmens død er stærkt overdrevne, kan man i denne uge konstatere på Odense International Film Festival
  7. Der er smerte, fiksering, kærlighed, død, hashere og middelalderfrygt i de syv meget forskellige afgangsfilm fra Den Danske Filmskoles fiktionsinstruktører. Nogle af filmene kunne dog godt trænge til lidt mere nerve
  8. De seks nye afgangsfilm fra Den Danske Filmskole er på mange måder pæne og velformede, men måtte godt have været lidt mere beskidte og kantede