Organisation

Den Danske Filmskole

Diplomati, fremtidsvisioner og pædagogisk indsigt er afgørende for ny filmskole-rektor

Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner

Efter rektors afgang: Hvad skal der ske med Filmskolen?

Information har spurgt en håndfuld filmfolk og kulturministeren, om hvad der nu skal ske med Filmskolen

Det er den helt rigtige beslutning, at Filmskolens upopulære rektor stopper

Vinca Wiedemann stopper som rektor for Den Danske Filmskole. Det er bedst for alle, for den seneste uges voldsomme aktioner og reaktioner har været ét stort mistillidsvotum

Vinca Wiedemann om kritik: »Jeg er ansat af Kulturministeriet til at løfte den her opgave, og sådan er det«

Filmskolens rektor, Vinca Wiedemann, er under beskydning fra skolens elever og filmbranchen, som frygter, at hendes omstruktureringer vil betyde, at eleverne kommer ud som generalister. Men ændringerne vil faktisk give mulighed for en større specialisering, lyder det fra rektoren

En kamp for at fremtidssikre sit håndværk

Det er meget svært at forestille sig det stærke argument for at udhule selve Filmskolens særegenhed: Den fagspecifikke del af undervisningen og den kreative frihed, som virker til at være nærmest forsvundet

Filmskoleelever blokerer, indtil rektor trækker sig: »Nu kan vi ikke leve med den ledelsesstil mere«

Fredag eskalerede en langvarig konflikt mellem Filmskolens rektor, Vinca Wiedemann, og elever, som kræver hendes afgang. Hjemsendelsen af den skattede lærer Arne Bro var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Han er et symbol på den skole, som eleverne oplever at have mistet med Wiedemanns reformer

Ny filmaftale opfordrer til at tænke kommercielt

På mange måder ser den nye, femårige filmaftale tilforladelig ud. Men det øgede fokus på billetsalg, der er skrevet ind i aftalen, kan være skadeligt for dansk film

Egon Clausen: DF’s kulturpolitik er hjemstavnsnepotisme

Dansk Folkepartis kulturpolitik er udtryk for en særlig form for nepotisme, som godt nok ikke er baseret på biologiske slægtsforhold, men som støtter ens åndelige fætre og kusiner. Derfor skal Filmskolen flyttes til Odense og Det Danske Filmakademi til Svendborg, og der er mere i vente

Alex Ahrendtsen: Det handler ikke om at give kultureliten et rap over nallerne

Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen

Fremtidens danske filmfortællere

Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier

Sider

Mest læste

  1. Tine Fischer, leder og grundlægger af den succesfulde dokumentarfilmfestival CPH:DOX, er ny rektor for Den Danske Filmskole. Der venter hende mange og store udfordringer på en skole, der både har brug for ro og fremtidsvisioner
  2. Kortfilmen er stadig en krumtap i udviklingen af dansk film, men efter at have været Danmarks Oscar-vindende stolthed i 1990’erne lever den nu en mere upåagtet tilværelse. Men at rygterne om kortfilmens død er stærkt overdrevne, kan man i denne uge konstatere på Odense International Film Festival
  3. Det store filmiske nybrud mangler blandt de unge fiktionsinstruktører, der nu tager afgang fra Den Danske Filmskole. Men de kender deres virkemidler og forstår at fortælle historier
  4. Information har spurgt en håndfuld filmfolk og kulturministeren, om hvad der nu skal ske med Filmskolen
  5. Vinca Wiedemann stopper som rektor for Den Danske Filmskole. Det er bedst for alle, for den seneste uges voldsomme aktioner og reaktioner har været ét stort mistillidsvotum
  6. Rummelighed og tolerance er i fokus i de fleste af afgangsfilmene fra filmskolens animationslinje
  7. Det er meget svært at forestille sig det stærke argument for at udhule selve Filmskolens særegenhed: Den fagspecifikke del af undervisningen og den kreative frihed, som virker til at være nærmest forsvundet
  8. Filmskolens rektor, Vinca Wiedemann, er under beskydning fra skolens elever og filmbranchen, som frygter, at hendes omstruktureringer vil betyde, at eleverne kommer ud som generalister. Men ændringerne vil faktisk give mulighed for en større specialisering, lyder det fra rektoren