Organisation

Den Hirschsprungske Samling

Artikler
Kunstkritik
20. januar 2023

Anna Sybergs bror mente ikke, hendes værker var værd at købe, men her er de – radikale og helende

De kvindelige fynbomalere har ikke haft samme gennemslagskraft som deres mænd. Men nu bliver Anna Sybergs viltre blomsterflor omsider udfoldet på Den Hirschsprungske Samling og viser, hvor radikal en kunstner hun var
Anna Syberg: ’Druer i et drivhus’ (1903).
Kunstkritik
18. november 2022

Ejnar Nielsen lånte fingerspidsfornemmelser hos de blinde og de syge

Sæsonens mest efterårsagtige udstilling er en retrospektiv en af slagsen med Ejnar Nielsen. Men »dødemaleren« er mere livfuld, end man lige skulle tro
Sæsonens mest efterårsagtige udstilling er en retrospektiv en af slagsen med Ejnar Nielsen. Men »dødemaleren« er mere livfuld, end man lige skulle tro
Ugens anbefalinger
3. juni 2022

Ugens anbefalinger: Roskilde-podcast, mælkebøttekunst og Monty Python

En podcast kan genlære dig at gå på festival, et maleri kan få dig til at værdsætte mælkebøtten, og en absurd opera kan få dig til at drømme om gakkede gangarter og lingeriklædte højesteretsdommere
Kulturredaktøren var nervøs for, om han havde glemt, hvordan man går til festival. En podcast kom ham til hjælp.
Anmeldelse
19. februar 2022

Bertha Wegmann var de mange sprogs maler

Den Hirschsprungske Samling præsenterer Bertha Wegmanns værker i en smuk udstilling, der sætter det facetterede oeuvre ind i en køns- og nationalpolitisk ramme
Bertha Wegmanns blomstermalerier kan ses både som udtryk for kærlighed til den vilde natur, men også som en tematisering af kvindefrigørelsen. Opstilling med markbuket og kunstnerens palet, ca. 1882.
Anmeldelse
10. november 2017

Med blinde piger og ekstatiske feminister tilbage til fortiden

To små og meget vellykkede udstillinger folder store historier ud gennem halvglemte arkivalier, der viser de intrikate sammenhænge mellem kunsten og historien
Maleriet ’Den blinde pige’ (tv.) blev malet af Ejnar Nielsen i slutningen af 1800-tallet. I 1916 genbrugte skuespiller Asta Nielsen motivet i filmen ’Den evige nat’, da hun skulle spille en blind kvinde. I en af filmens scener ses hun stå på en mark, mens hun med fingrene rører ved en afblomstret mælkebøtte.
Baggrund
1. juli 2017

Pigen sidder fanget i et øjeblik, som måske er barndommens sidste

Jeg er kommet igen flere gange på Den Hirschsprungske Samling for at se Harald Slott-Møllers portræt ’Foråret’. Pigen på billedet venter trofast på mig derinde. Det er lidt som at besøge en indsat i et fængsel
Udsnit af ’Foråret’ (1896) af Harald Slott-Møller. Olie på lærred. 120 x 93 cm
Anmeldelse
9. oktober 2010

En munter musikalsk aften på Hirschsprungske

En klassisk koncert behøver ikke at foregå i dyb tavshed og med begravelsesminer. Kunstmuseet på Østerbro prøvede noget anderledes med duoen Brantelid-Forsberg. Veltalende musikere, beskænkning i pausen og miniforedrag om et udvalgt maleri