Organisation

Den Kongelige Ballet

Bizart, at kvinderne i ’Come Fly Away’ bare venter på at blive taget på takt tre og fire

Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’

Provokatøren Flemming Flindt beskrevet som en forunderligt pæn mandarin

Koreografen og balletmesteren Flemming Flindt har nu fået sin egen hyldestbog. Men skaberen bag ’Dødens triumf’ er beskrevet nydeligt og ufarligt

Ironien dræber Carmen hos Den Kgl. Ballet

Energien er hæsblæsende, og kostumerne er rasende flotte. Men jalousihistorien om Carmen og José forsvinder i kitsch og videoeffekter i Marcos Moraus rodede koreografi til Den Kongelige Ballet

At se på Ida Praetorius i ’Spar dame’ er et skæbnesvangert eventyr i sig selv

’Spar dame’ er en ny helaftensballet med alt, hvad der skal til af begær og bedrag. Med Ida Praetorius som Den Kongelige Ballets lysende følelsesdanser

Erotikken bliver kvalt i tylsskørter i Hübbes nye ballet

’Raymonda’ er Nikolaj Hübbes nyeste russerballet på repertoiret. Perfekt, men temmelig ligegyldig

I Kyliáns verden bliver hver eneste danser til den bedste version af sig selv

’Silk & Knife 2’ med Den Kongelige Ballet rammer tilskuerkroppen med en overvældende skønhedskraft

Det Kongelige Teater smadrer sig selv

Det Kongelige Teater er i gang med en selvdestruktion uden sidestykke. En kunstnerisk selvdestruktion, hvor kunstnerne bliver fyret, mens administrationen går fri.

Alice i Nøddeknækkerland

Årets juleballet ’Alice’ hos Den Kongelige Ballet er broget og overfladisk. Selv om Ida Praetorius og Andreas Kaas brillerer som Alice og hendes Hjerter Knægt

Giselle bliver vanvittig af kærlighed

Det er bare ikke til at få øje på Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes bizarre iscenesættelse af den romantiske balletklassiker

’Danserne spiser af min hånd’

Balletmester Nikolaj Hübbe kalder sig for fan af sine dansere. Han kan ikke se, at det er et problem, at Den Kongelige Ballet har så mange udenlandske dansere. Men han mener, at dyrkelsen af den danske Bournonville-stil er en svøbe

Sider

Mest læste

  1. Koreografen og balletmesteren Flemming Flindt har nu fået sin egen hyldestbog. Men skaberen bag ’Dødens triumf’ er beskrevet nydeligt og ufarligt
  2. Den Kongelige Ballet udsender endelig en Bournonville-ballet på dvd, nemlig ’Napoli’. Med en forelsket og karismatisk Alban Lendorf på scooteren
  3. Teaterdirektør Morten Hesseldahl og hans bestyrelse må jo vide, at der er en undergrænse for, hvor få operaer, der kan være på repertoiret, og hvor få musikere, der kan spille i graven, for at teatret kan præsentere et internationalt interessant repertoire
  4. Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
  5. At der bliver taget kokain i Den Kongelige Ballet kommer ikke bag på misbrugseksperter. Høje ambitioner i den kulturelle verden resulterer nemlig ofte i et misbrug af præstationsfremmende stoffer som kokain
  6. ’Kameliadamen’ danses lidenskabeligt og fejende flot af Den Kgl. Ballet, hvor Gudrun Bojesen og Alban Lendorf skaber åndeløse øjeblikke. Krisen er væk. Hulken er forbeholdt lykkelige tilskuere
  7. Balletten om tempeldanserinden er en teknisk sejr for Den Kgl. Ballet. Men Nikolaj Hübbe kan ikke få den svage historie i Petipas blæreklassiker til at blive nærværende
  8. Den Kongelige Ballet eksperimenterer med såkaldt onlinesæder under deres ungdomsforestilling ’Dans2go’. Sæder, hvor man må medbringe sin smartphone og være online under forestillingen, så man kan dele oplevelsen med sit netværk på de sociale medier. Information har taget mobiltelefonen med i balletten, hvor det for en aften er tilladt at dele små tekstbeskeder kaldet ’tweets’