Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
Energien er hæsblæsende, og kostumerne er rasende flotte. Men jalousihistorien om Carmen og José forsvinder i kitsch og videoeffekter i Marcos Moraus rodede koreografi til Den Kongelige Ballet
’Spar dame’ er en ny helaftensballet med alt, hvad der skal til af begær og bedrag. Med Ida Praetorius som Den Kongelige Ballets lysende følelsesdanser
Det Kongelige Teater er i gang med en selvdestruktion uden sidestykke. En kunstnerisk selvdestruktion, hvor kunstnerne bliver fyret, mens administrationen går fri.
Årets juleballet ’Alice’ hos Den Kongelige Ballet er broget og overfladisk. Selv om Ida Praetorius og Andreas Kaas brillerer som Alice og hendes Hjerter Knægt
Balletmester Nikolaj Hübbe kalder sig for fan af sine dansere. Han kan ikke se, at det er et problem, at Den Kongelige Ballet har så mange udenlandske dansere. Men han mener, at dyrkelsen af den danske Bournonville-stil er en svøbe
Den Kongelige Ballet eksperimenterer med såkaldt onlinesæder under deres ungdomsforestilling ’Dans2go’. Sæder, hvor man må medbringe sin smartphone og være online under forestillingen, så man kan dele oplevelsen med sit netværk på de sociale medier. Information har taget mobiltelefonen med i balletten, hvor det for en aften er tilladt at dele små tekstbeskeder kaldet ’tweets’
Den Kongelige Ballets storsatsning virker gammeldags. Men Alban Lendorfs prins funkler - og det gør Caroline Cavallos Tornerose sikkert også, når hun i aften danser på Gamle Scene for sidste gang
At der bliver taget kokain i Den Kongelige Ballet kommer ikke bag på misbrugseksperter. Høje ambitioner i den kulturelle verden resulterer nemlig ofte i et misbrug af præstationsfremmende stoffer som kokain