Organisation

Den Kongelige Ballet

Anmeldelse
21. maj 2021

Atter føler jeg mig taknemmelig over, at Neumeier formår at skabe så storladen en skønhed

Det er vidunderligt at opleve Neumeiers ballet over Mahlers 3. symfoni. En storhedsbedrift af Den Kongelige Ballet, hvis dansere skaber landskaber af nysgerrighed og muskelkraft, forelskelse og sorg
Skønhed og sårbarheden strålede over den gudeflotte Jonathan Chmelensky, der dansede hovedfiguren i Neumeiers ballet ’Mahlers 3. symfoni’ på Operaen.
Anmeldelse
12. september 2020

Bizart, at kvinderne i ’Come Fly Away’ bare venter på at blive taget på takt tre og fire

Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
Anmeldelse
15. marts 2019

Provokatøren Flemming Flindt beskrevet som en forunderligt pæn mandarin

Koreografen og balletmesteren Flemming Flindt har nu fået sin egen hyldestbog. Men skaberen bag ’Dødens triumf’ er beskrevet nydeligt og ufarligt
Flemming Flindt er kendt for sine heftige nøgenballetter, ikke mindst balletten Dødens triumf. Men her ses han i Bournonvilles ballet Blomsterfesten i Genzanosammen med den franske danser Josette Amiel.
Anmeldelse
6. oktober 2018

Ironien dræber Carmen hos Den Kgl. Ballet

Energien er hæsblæsende, og kostumerne er rasende flotte. Men jalousihistorien om Carmen og José forsvinder i kitsch og videoeffekter i Marcos Moraus rodede koreografi til Den Kongelige Ballet
Farverne skriger vellystigt fra de vilde kostumer i den nye ballet ’Carmen’ hos Den Kongelige Ballet. Men fortællingen drukner i showeffekter.
Anmeldelse
4. maj 2018

At se på Ida Praetorius i ’Spar dame’ er et skæbnesvangert eventyr i sig selv

’Spar dame’ er en ny helaftensballet med alt, hvad der skal til af begær og bedrag. Med Ida Praetorius som Den Kongelige Ballets lysende følelsesdanser
’Spar dame’ er en ny helaftensballet med alt, hvad der skal til af begær og bedrag. Med Ida Praetorius som Den Kongelige Ballets lysende følelsesdanser
Anmeldelse
17. november 2017

Erotikken bliver kvalt i tylsskørter i Hübbes nye ballet

’Raymonda’ er Nikolaj Hübbes nyeste russerballet på repertoiret. Perfekt, men temmelig ligegyldig
Det kniber med spændingen i Nikolaj Hübbes opsætning af russerballetten ’Raymonda’. Men Jón Axel Franssons muslimske bejler bringer et vidunderligt sus af erotik ind i den ellers ret statiske forestilling over for J’aime Crandalls perfekte prinsesse.
Anmeldelse
13. oktober 2017

I Kyliáns verden bliver hver eneste danser til den bedste version af sig selv

’Silk & Knife 2’ med Den Kongelige Ballet rammer tilskuerkroppen med en overvældende skønhedskraft
’Silk & Knife 2’ med Den Kongelige Ballet rammer tilskuerkroppen med en overvældende skønhedskraft
Leder
12. januar 2017

Det Kongelige Teater smadrer sig selv

Teaterdirektør Morten Hesseldahl og hans bestyrelse må jo vide, at der er en undergrænse for, hvor få operaer, der kan være på repertoiret, og hvor få musikere, der kan spille i graven, for at teatret kan præsentere et internationalt interessant repertoire
Anmeldelse
9. december 2016

Alice i Nøddeknækkerland

Årets juleballet ’Alice’ hos Den Kongelige Ballet er broget og overfladisk. Selv om Ida Praetorius og Andreas Kaas brillerer som Alice og hendes Hjerter Knægt
Det groteske univers fra børnebogen ’Alice i Eventyrland’ virker ret makabert i Christopher Wheeldons ballet ’Alice’, som Den Kongelige Ballet nu har fået på repertoiret.
Anmeldelse
18. november 2016

Giselle bliver vanvittig af kærlighed

Det er bare ikke til at få øje på Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes bizarre iscenesættelse af den romantiske balletklassiker
Ida Praetorius fra Den Kongelige Ballet danser en vidunderlig Giselle – uskyldig, nysgerrig, forelsket og sårbar – men anbragt i et kostume, der minder om en Wolford-kreation. Her er hun i vanvidsscenen, hvor det går det op for hende, at Albrecht har bedraget hende.

Sider

  • Anmeldelse
    12. september 2020

    Bizart, at kvinderne i ’Come Fly Away’ bare venter på at blive taget på takt tre og fire

    Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
    Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
  • Anmeldelse
    6. november 2015

    Charmerende, men gudsforskrækket ’Napoli’

    Den Kongelige Ballet udsender endelig en Bournonville-ballet på dvd, nemlig ’Napoli’. Med en forelsket og karismatisk Alban Lendorf på scooteren
    Alban Lendorf er herligt forelsket i Alexandra Lo Sardos temperamentsfulde Taeresina i dvd’en af Bournonvilles ballet ’Napoli’.
  • Anmeldelse
    27. januar 2009

    Så smukke som kun Romeo og Julie

    Den Kgl. Ballet løfter endnu en gang Neumeiers klassiker til stor og vedkommende Shakespeare-fortolkning - med Hübbe som personinstruktør
    Ulrik Birkkjær og Femke Mølbach Slot danser med naturligste skønhed og inderlighed ind i de legendariske roller som Romeo og Julie i Den Kgl. Ballets nye, stærke personinstruktion af Neumeiers ballet. Her i det tragiske sidste øjeblik, hvor vågner Julie af sin -giftsøvn- og konstaterer, at Romeo har taget sit eget liv af sorg med en dolk.
  • Nyhed
    8. juli 2011

    En dans på coke

    At der bliver taget kokain i Den Kongelige Ballet kommer ikke bag på misbrugseksperter. Høje ambitioner i den kulturelle verden resulterer nemlig ofte i et misbrug af præstationsfremmende stoffer som kokain
    Ifølge en fortrolig rapport, som Jyllands-Posten er i besiddelse af, har der i de seneste år været et stigende kokainmisbrug blandt Den Kongelige Ballets dansere. Billedet her er fra New York, hvor dansere fra Den Kongelige Ballet gæstede Lincoln Center i for nylig.
  • Anmeldelse
    18. november 2016

    Giselle bliver vanvittig af kærlighed

    Det er bare ikke til at få øje på Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes bizarre iscenesættelse af den romantiske balletklassiker
    Ida Praetorius fra Den Kongelige Ballet danser en vidunderlig Giselle – uskyldig, nysgerrig, forelsket og sårbar – men anbragt i et kostume, der minder om en Wolford-kreation. Her er hun i vanvidsscenen, hvor det går det op for hende, at Albrecht har bedraget hende.
  • Nyhed
    5. marts 2013

    Ballet set gennem en telefon

    Den Kongelige Ballet eksperimenterer med såkaldt onlinesæder under deres ungdomsforestilling ’Dans2go’. Sæder, hvor man må medbringe sin smartphone og være online under forestillingen, så man kan dele oplevelsen med sit netværk på de sociale medier. Information har taget mobiltelefonen med i balletten, hvor det for en aften er tilladt at dele små tekstbeskeder kaldet ’tweets’
    Den Kongelige Ballet eksperimenterer med såkaldt onlinesæder under deres ungdomsforestilling ’Dans2go’. Sæder, hvor man må medbringe sin smartphone og være online under forestillingen, så man kan dele oplevelsen med sit netværk på de sociale medier. Information har taget mobiltelefonen med i balletten, hvor det for en aften er tilladt at dele små tekstbeskeder kaldet ’tweets’
  • Anmeldelse
    1. april 2016

    ’Romeo og Julie’ er en højaktuel historie om had

    ’Romeo og Julie’ danses brusende uimodståeligt af Ida Praetorius og Andreas Kaas. Se dem, før de har prøvet at dø for mange gange
    Den teknisk overlegne Ida Praetorius og den bomstærke Andreas Kaas udstråler en forelskelse og en spontanitet, som er fuldkommen uimodståelig.
  • Anmeldelse
    13. november 2012

    Hübbe i Disneyland

    Balletten om tempeldanserinden er en teknisk sejr for Den Kgl. Ballet. Men Nikolaj Hübbe kan ikke få den svage historie i Petipas blæreklassiker til at blive nærværende
    Dansen for Den Blå Gud var et af de heldige indslag i Nikolaj Hübbes ellers problematiske ’La Bayadère’. Her danset muskelfirkantet flot af Jon Axel Fransson.