Organisation

Den Kongelige Ballet

Anmeldelse
12. maj 2022

Spansk flæsedans og guld for alle pengene hos Den Kongelige Ballet

Nikolaj Hübbes nye opsætning af ’Don Quixote’ byder på stærke dansere med teknisk overskud hos Den Kongelige Ballet. Og en ny smuk scenografi med symbolsk, rødglødende måne
Steffen Aarfings nye scenografi til balletten ’Don Quixote’ hos Den Kongelige Ballet er blevet forrygende flot – med en blodrød måne som sensuel symbolik.
Læserbrev
27. april 2022

Indkald Hübbe til en skole-hjem-samtale om Balletskolens skuffende output af topdansere

Sammensætningen af kompagniet i Den Kongelige Ballet er ganske påfaldende. Vi mangler en forklaring på, hvorfor vi skal opretholde en dyr og fornem skole, hvis de dansere, der uddannes, ikke er gode nok til at blive ansat, endsige blive solodansere, skriver journalist Lone Kühlmann i dette debatindlæg
Essay
8. april 2022

Det Kongelige Teaters Balletskole kan sagtens levere varen og konkurrere med udlandet

Det Kongelige Teaters Balletskole har lige fejret 250 års jubilæum. Men hvorfor har Danmark brug for en balletskole, når balletmesteren kan hyre dansere fra udlandet? Dette er et essay om Bournonville-traditionens vigtige balletskole
Balletbørnene fra Det Kongelige Teaters Balletskole står på broen i 3. akt af Bournonvilles ballet ’Napoli’ – og ser ned på den koreografi, som de håber på, at de en dag selv vil komme til at danse. Hvis de altså bliver ansat i kompagniet.
Anmeldelse
28. januar 2022

Den Kongelige Ballets ’Et folkesagn’ inviterer til queerparty i Bournonvilles troldehøj

Balletten ’Et folkesagn’ er blevet genopsat med komik og danseglæde hos Den Kongelige Ballet. Med Andreas Kaas som den længselsfulde Bournonville-helt, der lyser op i alt det groteske
Scenen, hvor elverpigerne forsøger at danse den unge Junker Ove til døde, er en af de smukkeste i genopsætningen af Bournonvilles ’Et folkesagn’. Her med Andreas Kaas som Junker Ove.

 
Anmeldelse
26. november 2021

Lige nu er Den Kongelige Ballet fyldt af stjernespækkede balletdansere. De har teknik og temperament i verdensklasse

Hvem funkler mest interessant af Den Kongelige Ballets dansere lige nu? Det har balletanmelder Anne Middelboe Christensen et bud på, efter hun har overværet flere af efterårets balletforestillinger
Ida Praetorius har en lidenskabelig sovekammerscene fra 'Romeo og Julie' sammen med Ryan Tomash.
Leder
26. oktober 2021

At Hübbe forbliver balletmester på Det Kongelige i 17 år er skidt for kunstens udvikling

Nikolaj Hübbe har fået forlænget sin kontrakt, så han forbliver balletmester i indtil videre 17 år, frem til 2026. Det er sikkert godt for billetsalget, men dårligt for repertoiret hos Den Kongelige Ballet, som han har udmagret i årevis
Nikolaj Hübbe blev balletmester i 2008. Forlængelsen vil altså give ham en samlet balletmesterperiode på 17 år.
Anmeldelse
21. maj 2021

Atter føler jeg mig taknemmelig over, at Neumeier formår at skabe så storladen en skønhed

Det er vidunderligt at opleve Neumeiers ballet over Mahlers 3. symfoni. En storhedsbedrift af Den Kongelige Ballet, hvis dansere skaber landskaber af nysgerrighed og muskelkraft, forelskelse og sorg
Skønhed og sårbarheden strålede over den gudeflotte Jonathan Chmelensky, der dansede hovedfiguren i Neumeiers ballet ’Mahlers 3. symfoni’ på Operaen.
Anmeldelse
12. september 2020

Bizart, at kvinderne i ’Come Fly Away’ bare venter på at blive taget på takt tre og fire

Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
Den Kongelige Ballets dansere viser overskud og danseglæde i ’Come Fly Away’, men ballettens kønsstereotyper er massive. Og nationalscenens eksperimenterende kompagni Corpus får aldrig vristet dansen fri af gulvtæppet i ’Home #1’
Anmeldelse
15. marts 2019

Provokatøren Flemming Flindt beskrevet som en forunderligt pæn mandarin

Koreografen og balletmesteren Flemming Flindt har nu fået sin egen hyldestbog. Men skaberen bag ’Dødens triumf’ er beskrevet nydeligt og ufarligt
Flemming Flindt er kendt for sine heftige nøgenballetter, ikke mindst balletten Dødens triumf. Men her ses han i Bournonvilles ballet Blomsterfesten i Genzanosammen med den franske danser Josette Amiel.
Anmeldelse
6. oktober 2018

Ironien dræber Carmen hos Den Kgl. Ballet

Energien er hæsblæsende, og kostumerne er rasende flotte. Men jalousihistorien om Carmen og José forsvinder i kitsch og videoeffekter i Marcos Moraus rodede koreografi til Den Kongelige Ballet
Farverne skriger vellystigt fra de vilde kostumer i den nye ballet ’Carmen’ hos Den Kongelige Ballet. Men fortællingen drukner i showeffekter.

Sider