Organisation

Det Danske Filminstitut

Læserbrev
21. februar 2020

Filminstituttets streamingtjeneste kan løfte arven efter Filmstriben

Københavns Kommune har opsagt sin aftale med Filmstriben, hvilket blev begrædt her i avisen. Men måske det kan trøste, at Filminstituttet har en streamingtjeneste, der er klar til at løfte arven fra den hedengangne filmstribe, skriver Ebbe Preisler i dette debatindlæg
Interview
27. september 2019

Claus Ladegaard: »Vi plejede selv at omprioritere, men før gjorde vi det for at kunne udvikle os«

Nedskæringer har medført, at der ikke længere er råd til udvikling i samme grad som før på Det Danske Filminstitut. Instiuttets adm. dir. Claus Ladegaard fortæller, at det blandt andet har kostet danskerne en streamingplatform, der skulle gøre så mange danske dokumentarfilm som muligt tilgængelige for alle
Nedskæringer har medført, at der ikke længere er råd til udvikling i samme grad som før på Det Danske Filminstitut. Instiuttets adm. dir. Claus Ladegaard fortæller, at det blandt andet har kostet danskerne en streamingplatform, der skulle gøre så mange danske dokumentarfilm som muligt tilgængelige for alle
Leder
3. november 2018

Ny filmaftale opfordrer til at tænke kommercielt

På mange måder ser den nye, femårige filmaftale tilforladelig ud. Men det øgede fokus på billetsalg, der er skrevet ind i aftalen, kan være skadeligt for dansk film
På mange måder ser den nye, femårige filmaftale tilforladelig ud. Men det øgede fokus på billetsalg, der er skrevet ind i aftalen, kan være skadeligt for dansk film
Leder
13. juni 2016

Film og køn

Hvis man tror på, at de film, der bliver lavet i et land, og de mennesker, der laver dem, afspejler det pågældende land og dets befolkning, så får man det indtryk, at der i Danmark stort set kun bor heteroseksuelle, hvide mænd.
Interview
28. august 2015

’Se på alle de gode kortfilm, der bliver lavet i kongeriget – det banker af sted!’

Det Danske Filminstitut nedprioriteret støtten til at brande sig på små internationale kortfilmsfestivaler. Det har vakt harme i instruktørkredse. Instituttets direktør giver svar på tiltale
Henrik Bo NielsenDirektør for Det Danske Filminstitut
Leder
10. november 2014

Film i fremtiden

Dansk film er presset økonomisk på grund af blandt andet et faldende hjemmevideosalg og omlægning til knapt så indbringende streamingtjenester og et biografmarked, hvor få film sælger stort, andre slet ikke
Baggrund
4. september 2014

Hold nu kæft, det passer ikke!

Kulturministeren opfordrede til dialog, da Det Danske Filminstitut i mandags inviterede til heldagsseminar om dansk films fremtid. Branchen lod i nogen grad hånt om opfordringen og begyndte i stedet at kalde hinanden navne
Lige så snart kulturminister Marianne Jelved – havde forladt klasselokalet, begyndte klassens skrappe drenge at skyde med kramper og kalde hinanden grimme ting. Det får man sjældent noget godt ud af, og det synes ikke så smart, de forestående filmaftaleforhandlinger taget i betragtning.
Klumme
4. september 2014

Ønskes: Panik

I dagens Film & Fjernsyn rapporterer vi fra et møde indkaldt af Det Danske Filminstitut, der havde til formål at finde nye måder at finansiere dansk film på fremover
Nyhed
11. marts 2014

’De, der løber den store risiko, får mindst ud af det’

Dansk film står over for nogle store og svære udfordringer, både økonomisk, strukturelt og kunstnerisk. Det skriver Det Danske Filminstitut i sit ambitiøse oplæg til en ny fireårig filmaftale, som skal forhandles på plads, inden 2014 er forbi
’Spil er ikke et eller andet sekterisk begreb for 16-årige ungersvende. Der er faktisk en bred del af befolkningen, som spiller. Spil som kulturbærende faktor har overordentlig stor betydning, og det må et samfund i sin måde at tænke støtte på også reflektere over,’ siger Henrik Bo Nielsen.
Nyhed
10. juni 2013

Elever skal lære at lave film på trods

Det nytter ikke noget, at man som nyuddannet filminstruktør venter på støtte fra Det Danske Filminstitut. Man skal bare gå i gang og vise, hvad man kan. Det siger filmskolelærerne Jonas Wagner og Rumle Hammerich, i anledning af at seks instruktørelever i disse dage tager deres afgang

Sider

  • Nyhed
    18. maj 2012

    Film nægtes støtte, fordi hovedperson er brun

    ASA Film har fået afslag på støtte fra Det Danske Filminstitut til sin kommende børnespillefilm ’MGP Missionen’. Det sker med henvisning til, at film med skuespillere af anden etnisk herkomst end dansk ikke sælger i provinsen. Dybt problematisk, lyder kritikken
    Det Danske Filminstitut har afvist at støtte dansk børnefilm med den begrundelse, at den ikke er salgbar i provinsen, fordi flere af skuespillerne i filmen er brune.
  • Baggrund
    3. november 2010

    Den kritiske dokumentar er genfødt

    Danske dokumentarfilm har oplevet en opblomstring og vinder adskillige priser i udlandet for deres måde at behandle kontroversielle emner. I aften åbner årets største festival for dokumentarfilm
    'Den danske opblomstring inden for dokumentargenren har helt sikkert noget med indholdet at gøre,' siger Klara Grunning-Harris, der er konsulent for kort- og dokumentarfilm ved Det Danske Filminstitut. Hun mener, at dokumentarfilmene - billedet her er fra filmen 'Armadillo' - tager nogle kreative risici i forhold til historien, men også med hensyn til det visuelle udtryk.
  • Leder
    25. november 2011

    Den visse biografdød

    Den danske filmbranche — instruktører, producenter, distributører og biografejere — er nødt til at opdyrke alternative måder at distribuere og fremvise film på. Der skal eksperimenteres og findes frem til en måde, som sikrer, at filmkunsten i Danmark forbliver lige så rig og mangfoldig, som den er nu.
  • Nyhed
    9. juni 2011

    Filmbranchen skal ændre vaner ellers dør den

    'Den, der har adgang til publikum, har adgang til pengene og magten,' siger danske Thomas Mai, der rejser verden rundt og fortæller en desperat filmbranche, hvordan den kan følge med et publikum, hvis adfærd takket være internettet har ændret sig markant. 'Hele systemet er ved at kollapse,' siger han
    Der er efterhånden færre og færre incitamenter til at gå i biografen, mener den danske filmmand, Thomas Mai: 'Folk ved, at hvis de ikke når at se den i biografen, så kan de se den på betalings-tv eller dvd, hvor den først koster meget, men hurtigt bliver billig. Og ellers kan de vente på, at filmen kommer gratis på tv.'
  • Interview
    14. juli 2009

    Camre: Enkeltpersoner tvang filmforlig igennem

    Henning Camre var administrerende direktør for Det Danske Filminstitut, da det sidste filmforlig blev banket på plads. Med et nyt forlig på trapperne advarer han mod, at enkelte personer endnu en gang får for stor indflydelse
    Det er ejendommeligt, at vi har en regering, som mægtig gerne vil have, at vi skal gøre os gældende i udlandet, men som samtidig gerne vil støtte de film, som aldrig vises sig i udlandet, siger den tidligere direktør for Filminstituttet, Henning Camre, som ikke er glad for det seneste filmforlig.
  • Baggrund
    12. oktober 2010

    Hvordan laver vi film i morgen?

    Kontinuitet, armslængde, bedre og mere attraktive film, fornyelse og beskyttelse af de kreative kræfter er nogle af de ting, der er brug for, hvis dansk film skal ud af sin nuværende krise. Det mener de fire branchefolk, Information inviterede til at lave den perfekte filmaftale
    Kontinuitet, armslængde, bedre og mere attraktive film, fornyelse og beskyttelse af de kreative kræfter er nogle af de ting, der er brug for, hvis dansk film skal ud af sin nuværende krise. Det mener de fire branchefolk, Information inviterede til at lave den perfekte filmaftale
  • Nyhed
    22. september 2011

    Børn og unge bag kameraet

    Fra forbruger til skaber. For nutidens børn og unge er film og medier ikke længere kun underholdning. De skaber dem nemlig selv. Og i takt med at børn og unge er blevet medskabere af medierne, er de også blevet bedre til at forstå og afkode dem
    Fremtidens filmskabere. Malthe Gaarden og Cecilia Weiland Mathiasen vandt Brancheprisen for dokumentarfilmen Vores Englebarn i årets OREGON filmkonkurrence, der hører under Buster Filmfesival.