Organisation

Det kongelige kapel

Artikler
Anmeldelse
6. oktober 2021

Mogens Dahl Koncertsal genopstod med en stor norsk-dansk festival

Collage Festivalen i Mogens Dahl Koncertsal forløb delvist som en gedigen norsk musikeksport. Trompetisten Tine Thing Helseth og pianisten Leif Ove Andsnes var blandt de etablerede navne, men flokken af unge musikere vidnede om, at nordmændene arbejder med en misundelsesværdig offensiv talentudvikling
Collage Festivalen i Mogens Dahl Koncertsal forløb delvist som en gedigen norsk musikeksport. Trompetisten Tine Thing Helseth og pianisten Leif Ove Andsnes var blandt de etablerede navne, men flokken af unge musikere vidnede om, at nordmændene arbejder med en misundelsesværdig offensiv talentudvikling
Anmeldelse
15. maj 2018

Det Kongelige Kapel hentede dansende furier op fra dybe klangrum

Hartmut Haenchen er en vægtig arvtager i rækken af store tyske kapelmestre, som har dirigeret Det Kongelige Kapel gennem tiderne. Han er blevet en fast gæst i København og medvirker på bedste vis til at forfine orkestrets klangkultur. Det fremgik af kapelkoncerten med højdepunkter i Brahms’ første symfoni og et ekstranummer af Schubert
Det Kongelige Kapel under Hartmut Haenchen.
Anmeldelse
13. marts 2018

Den lettiske mesterdirigent løftede Det Kongelige Kapel til skyerne

Årets modtager af Léonie Sonnings Musikpris, dirigenten Mariss Jansons, er klodens bedste orkestertræner. Det fik man indblik i, da Det Kongelige Kapel spillede Gustav Mahlers mægtige ‘Opstandelsessymfoni’ under Jansons’ olympiske lederskab. Det var en kapelkoncert, som må gå over i annalerne som en af de mest opsigtsvækkende i nyere tid
Anmeldelse
18. september 2015

Mareridt og farveorgie

Sjældent føler man sig så suget ind i musikken som ved Det Kongelige Kapels seance fredag med en nervebetændt sopran
Sjældent føler man sig så suget ind i musikken som ved Det Kongelige Kapels seance fredag med en nervebetændt sopran
Anmeldelse
10. februar 2014

Beethovens violinkoncert i nyt lys

Christian Tetzlaff har længe været en tilbagevendende solist i det københavnske musikliv, men denne gang overgik han sig selv i selskab med Det Kongelige Kapel
Anmeldelse
30. oktober 2013

Kapelkoncert vakte forhåbning

Det Kgl. Kapel er godt inde i en offensiv koncertsæson. Den nye musikchef, Michael Boder, har store ambitioner på sit orkesters vegne, og han har noget af have dem i
Foto: Natascha Thiara Rydvald
Anmeldelse
23. maj 2012

Tragisk dårlig iscenesat komedie

Keith Warners iscenesættelse af Benjamin Brittens opera ’Albert Herring’ er pinligt dårlig kunstnerisk forvaltning af et fremragende musikalsk værk
Hele ensemblet i skøn stilforvirring med Gert Henning-Jensen i titelrollen som en lidt for gammel yndling i Union Jack-kostume og dronning Elizabeth I i 1500-tals tøj.
Anmeldelse
14. december 2011

Klovner for kærligheden

Paul Currans muse i ’Bajadser’ slog den stiliserede ’Cavalleria Rusticana’ i Kasper Holtens udgave, men i begge operaer blev der sunget formidabelt
Sine Bundgaard gav forestillingen et særligt omdrejningspunkt ved at være en betagende skrøbelig og erotisk Nedda.
Anmeldelse
8. september 2009

Den selvforskyldte Onegin

Fremragende orkesterspil under Schønwandt i en ujævn iscenesættelse af Tjajkovskijs store hit
Det var sangernes aften i Det Kongelige Kapel. Her Natalia Kreslina i det dominerende   parti som Tatjana og Audun Iversen som Onegin.
Anmeldelse
6. maj 2008

Figaro a la mode

Traditionel moderniseringsopsætning af Mozarts genistreg med bovlam logik og løse ender
Don Bartolo er i hænderne på Guido Paevatalu, og den figur glider som i olie. Få har sceneudstråling som han, den fødte Figaro.
  • Anmeldelse
    10. februar 2014

    Beethovens violinkoncert i nyt lys

    Christian Tetzlaff har længe været en tilbagevendende solist i det københavnske musikliv, men denne gang overgik han sig selv i selskab med Det Kongelige Kapel
  • Anmeldelse
    15. maj 2018

    Det Kongelige Kapel hentede dansende furier op fra dybe klangrum

    Hartmut Haenchen er en vægtig arvtager i rækken af store tyske kapelmestre, som har dirigeret Det Kongelige Kapel gennem tiderne. Han er blevet en fast gæst i København og medvirker på bedste vis til at forfine orkestrets klangkultur. Det fremgik af kapelkoncerten med højdepunkter i Brahms’ første symfoni og et ekstranummer af Schubert
    Det Kongelige Kapel under Hartmut Haenchen.
  • Anmeldelse
    6. oktober 2021

    Mogens Dahl Koncertsal genopstod med en stor norsk-dansk festival

    Collage Festivalen i Mogens Dahl Koncertsal forløb delvist som en gedigen norsk musikeksport. Trompetisten Tine Thing Helseth og pianisten Leif Ove Andsnes var blandt de etablerede navne, men flokken af unge musikere vidnede om, at nordmændene arbejder med en misundelsesværdig offensiv talentudvikling
    Collage Festivalen i Mogens Dahl Koncertsal forløb delvist som en gedigen norsk musikeksport. Trompetisten Tine Thing Helseth og pianisten Leif Ove Andsnes var blandt de etablerede navne, men flokken af unge musikere vidnede om, at nordmændene arbejder med en misundelsesværdig offensiv talentudvikling