Organisation

Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater: »Det er jo vores vurdering, om vi vil have nogle potentielt overbelastede musikere«

I en periode med besparelser har Det Kongelige Teater hyret et eksternt orkester til at spille ’Nøddeknækkeren’ i 2017 og 2019, selv om om teatret eget orkester, Det Kongelige Kapel, kunne spille den samme forestilling billigere. Vi spørger direktør for Det Kongelige Teater, Morten Hesseldahl, hvorfor

Den faktafri Bournonville-ekspert

Læserbrev

Teaterchef om besparelser: ’Jeg bliver jo ikke spurgt. På den måde er jeg embedsmand’

Det Kongelige Teater har den seneste uge været udsat for kritik af den måde, det har valgt at gennemføre politikernes pålagte besparelser, og i sidste uge opsagde operachefen sin kontrakt i protest. En del af kritikken rettes mod teaterchef Morten Hesseldahl, der dog ikke mener, at kunsten rammes uproportionelt

Det Kongelige Teater smadrer sig selv

Det Kongelige Teater er i gang med en selvdestruktion uden sidestykke. En kunstnerisk selvdestruktion, hvor kunstnerne bliver fyret, mens administrationen går fri.

Operaen skal ikke forsøge at være ung med de unge

Den Kongelige Opera vil trække de unge til og inviterer derfor til særforestilling. Men det fremmedgør mere, end det inkluderer

’Mahagonny’ – en opera, der ikke må være opera

En nyopsætning af operaen ’Mahagonny’ rummer fortsat stykkets gamle splittelse mellem opdragende samfundskritik og forførende musik

’Jeg er en præmiespasser’

»Jeg er meget tilfreds med den tid, jeg er født i. Hvis jeg levede i fortiden, havde jeg ikke haft de muligheder, jeg har i dag. Og hvis jeg levede i fremtiden, var jeg nok slet ikke blevet født«

Er der en kulturpolitik til stede?

Kulturministeriet skal ligesom en række andre ministerier spare over de kommende år. Men denne uges udspil til finansloven for 2017 viser ifølge eksperter et problem: Der mangler en politik for, hvordan besparelserne skal findes. Der mangler en kulturpolitik. Kulturminister Bertel Haarder (V) erkender problemet
En dag med Kasper Holten

’Det kunstneriske lå aldrig i mine gener’

Som en del af en europæisk operaelite har han sat mere end 70 operaer op over hele verden. Alligevel kan operachef Kasper Holten, der er vokset op i et hjem af økonomer, have svært ved at føle sig som rigtig kunstner. Og når hans navn står på plakaten på operaen i Milano, kan han stadig føle sig som ni år indeni. Information har fulgt Kasper Holten en dag i Milano

Spændstig sommerdramatik

’Kong Arthur’ byder både på drengehørm og patos i Ulvedalene. Med Martin Hestbæk som helten og Nicholas Bro som dyb tvivler

Sider

Mest læste

  1. Som en del af en europæisk operaelite har han sat mere end 70 operaer op over hele verden. Alligevel kan operachef Kasper Holten, der er vokset op i et hjem af økonomer, have svært ved at føle sig som rigtig kunstner. Og når hans navn står på plakaten på operaen i Milano, kan han stadig føle sig som ni år indeni. Information har fulgt Kasper Holten en dag i Milano
  2. For bare få måneder siden gik den 27-årige dansk-serbiske skuespiller Danica Curcic stadig på Teaterskolen i København. Nu skal hun spille hovedrollen i ’Lulu’ på Skuespilhusets største scene. Man må gerne dytte lidt for at komme frem, siger hun. Det gør de fleste ikke, men Danica Curcic er også ’lidt Balkan’
  3. Teaterdirektør Morten Hesseldahl og hans bestyrelse må jo vide, at der er en undergrænse for, hvor få operaer, der kan være på repertoiret, og hvor få musikere, der kan spille i graven, for at teatret kan præsentere et internationalt interessant repertoire
  4. Kulturministeriet skal ligesom en række andre ministerier spare over de kommende år. Men denne uges udspil til finansloven for 2017 viser ifølge eksperter et problem: Der mangler en politik for, hvordan besparelserne skal findes. Der mangler en kulturpolitik. Kulturminister Bertel Haarder (V) erkender problemet
  5. Den Kongelige Ballets Sinatra-ballet er en halvpinlig affære med amerikanske klicheer om liderlighed. Men de afklædte dansere er i topform
  6. Så er Mariinskij Balletten i København med en version af ’Svanesøen’, hvor ondskaben er tydelig – og hvor armene stadig er vigtigere end psykologien. Heldigvis
  7. »Jeg er meget tilfreds med den tid, jeg er født i. Hvis jeg levede i fortiden, havde jeg ikke haft de muligheder, jeg har i dag. Og hvis jeg levede i fremtiden, var jeg nok slet ikke blevet født«
  8. Det Kongelige Teater har den seneste uge været udsat for kritik af den måde, det har valgt at gennemføre politikernes pålagte besparelser, og i sidste uge opsagde operachefen sin kontrakt i protest. En del af kritikken rettes mod teaterchef Morten Hesseldahl, der dog ikke mener, at kunsten rammes uproportionelt