Organisation

Det Kongelige Teater

Selvfølgelig skal vi sammenligne fodboldfester med biografsale og kritisere absurditeten

Vi må først sidde ved siden af hinanden i Det Kongelige Teater igen, når vi også må snave på natklubberne igen. Den politiske prioritering af restriktioner kan uden sundhedsfaglige argumenter gøre slem skade på de helt ufarlige biografer og teatre

Denne uge lærte os, at selv en ’Mona Lisa’-kopi er dyr, og at ’Barnaby’ er en trussel mod Europa

Betyder det noget, om det er den ægte vare eller ej? Tilsyneladende ikke meget, for en kopi af Mona Lisa er netop blevet solgt for over 20 millioner kroner. Til gengæld betyder det åbenbart noget om en chef i et operahus i verdenseliten taler dansk. Kulturredaktionen undrer sig. Også over at Golden Globes stadig findes

Kasper Holtens ’Hobbitten’ må have kostet kassen, men det er også i orden. Flottere kan det næppe gøres

’Hobbitten’ er lykkedes som ekstravagant udendørsteater i Kasper Holtens storladne og overdådige iscenesættelse i Ulvedalene. Med Signe Egholm Olsen som uimodståelig Bilbo

At se Bachs musik omsat til bevægelser er en lille smule mindblowing

Bach danser. Bachs passion for døden og livsdygtig moderne dans sættes sammen i smuk forestilling om at huske at leve livet

Liam Scarletts balletter var befolket af folk fanget i andres farlige spil. Nu er han død

Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel

Hvis jeg må tage en ballet med i himlen, så bliver det Neumeiers ’Romeo og Julie’

Når Julie løber frem på bare tæer med håndklæde om sig, åbnes tilskuerens sanser for ’Romeo og Julie’ og dens storladne tåspidsdans og actionagtige gadekampe. John Neumeiers ballet er lige fyldt 50 år. Men den føles stadig jublende ung – og kan ses på Det Kongelige Teaters hjemmeside

Musicals kan sagtens høre hjemme på Det Kongelige Teater

Kulturministeren vil gerne tillade flere musicals på Det Kongelige Teater. Hvorfor ikke bruge anledningen til at gøre det til stedet, hvor en helt ny inkluderende musikdramatik bliver udviklet og fremført med institutionens ubestridelige professionalisme?

Det Kongelige Teater burde bekæmpe strukturel racisme i scenekunsten, ikke knæsætte den

Det er sjældent, at der er minoritetsetniske kunstnere på scenen. Og når der er, spiller deres hudfarve næsten altid hovedrollen. Det Kongelige Teater siger, at det vil være noget for et mangfoldigt publikum, men det lever scenen ikke op til, skriver dramaturg Dominyka Skarbaliute i dette debatindlæg

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed

Esben Smed er en Hamlet, der handler, men tragedien udebliver i tragedien over dem alle

Det Kongelige Teaters ’Hamlet’ er for alle. Letforståelig og prangende. Men den efterlader en del ubesvarede spørgsmål

Sider

Mest læste

  1. Birgitte Hjort Sørensen har spillet Shakespeare på den fineste scene i London med de største stjerner. Hun fortæller her om rigdommen i Shakespeares vers, om at finde både musikken og meningen i replikkerne og om tragedien ’Coriolanus’, som iscenesætter en ultimativ konflikt mellem overklassen og folkemasser, den aristokratiske leder og de ordinære borgere
  2. ’Hobbitten’ er lykkedes som ekstravagant udendørsteater i Kasper Holtens storladne og overdådige iscenesættelse i Ulvedalene. Med Signe Egholm Olsen som uimodståelig Bilbo
  3. Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel
  4. Betyder det noget, om det er den ægte vare eller ej? Tilsyneladende ikke meget, for en kopi af Mona Lisa er netop blevet solgt for over 20 millioner kroner. Til gengæld betyder det åbenbart noget om en chef i et operahus i verdenseliten taler dansk. Kulturredaktionen undrer sig. Også over at Golden Globes stadig findes
  5. I februar dansede Nikolaj Hübbe af efter 16 år som stjernedanser i verdens største balletkompagni, New York City Ballet. Information fulgte i hælene på hovedpersonen
  6. Vi må først sidde ved siden af hinanden i Det Kongelige Teater igen, når vi også må snave på natklubberne igen. Den politiske prioritering af restriktioner kan uden sundhedsfaglige argumenter gøre slem skade på de helt ufarlige biografer og teatre
  7. Uddrag. Flytningen fra Det Kgl. Teater på Kongens Nytorv til det nye skuespilhus betød for Ghita Nørby ikke bare afsked med sjælen i det gamle hus, men også afsked med en tid, hvor arbejdsform — og måske også kunst — var alt andet end demokratisk, og den sublime kunstner var i centrum. I næste uge udkommer bogen 'Ghita' af Lea Korsgaard. Vi bringer her kapitlet 'Aristokrati'
  8. Komediemode. Der er udbrudt Molière-mani på de danske scener. For selv om hans komedier har 300 år på bagen, rammer de lige ind i samtiden