Organisation

Det Kongelige Teater

Kulturkommentar
25. november 2022

Balletmellemleder Hübbe ser frem til at blive afløst af nogen med ’alle de rigtige tanker’

Sjældent har udsigten til tre og et halvt års yderligere ansvar for en af de vigtigste kunstneriske institutioner i kongeriget været så tåget til som det, vi er tilskuere til i et sigende tv-interview med balletmester Nikolaj Hübbe
Nikolaj Hübbe føler sig mere ufri som balletchef, fortæller han i et interview med DR’s Kulturelt
Feature
28. oktober 2022

Musikken er den samme, men verden er blevet værre

22 år efter verdenspremieren bliver ’The Handmaid’s Tale’ genopsat i Operaen, og Margaret Atwoods fortælling om kvindeundertrykkelse er i dag mere relevant end nogensinde. Vi har fulgt prøverne på en opera, der er så voldsom, at en intimkoordinator har hjulpet til
Poul Ruders’ operaversion af Margaret Atwoods roman ’The Handmaid’s Tale’ havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 2000 og er siden blev opført flere steder i både Europa og USA
Kommentar
23. september 2022

Georg Metz: Hvorfor fanden var Støjberg inviteret til royal taffel?

Efter flere hundrede år lever den kongelige komedie stadig i bedste velgående. Det så vi til dronningens gallataffel, da Inger Støjberg mødte op
Den straffede Inger Støjberg stod med ét og hilste med dybe nej og smil i hele kontrafejet, uden at Livgarden greb ind og satte hende på porten, skriver Georg Metz om dronningens gallataffel.
Feature
3. september 2022

Er du en Giselle eller en Albrecht? Ballet fra 1841 er som at være vidne til datingmarkedet i dag

Den 181 år gamle ballet ’Giselle’ er et perfekt prisme for moderne dating. Information har talt med solodanserne Holly Dorger og Jonathan Chmelensky, der kan relatere til deres roller som Giselle og Albrecht i den dramatiske historie om svigt, løgne og bogstavelig ghosting, der har premiere lørdag
Holly Dorger i rollen som Giselle, der mister forstanden, efter hun lige har fundet ud af, at hendes elskede Albrecht er forlovet og har udgivet sig for at være en anden.
Interview
19. august 2022

Katrine Wiedemann instruerer Holberg: »Jeg har ikke grinet så meget, siden jeg som teenager første gang røg pot«

Da teaterinstruktør Katrine Wiedemann endelig sagde ja til at instruere et Holberg-stykke, blev hun overrasket over, hvor meget hun kunne kende sig selv i ’Den Vægelsindede’. Holberg var selv vægelsindet, og det gavner i stykket, som han aldrig helt fik hold på. 300 år senere giver ’Den Vægelsindede’ Katrine Wiedemann den sjoveste tid i en prøvesal, hun nogensinde har haft
Da teaterinstruktør Katrine Wiedemann endelig sagde ja til at instruere et Holberg-stykke, blev hun overrasket over, hvor meget hun kunne kende sig selv i ’Den Vægelsindede’. Holberg var selv vægelsindet, og det gavner i stykket, som han aldrig helt fik hold på. 300 år senere giver ’Den Vægelsindede’ Katrine Wiedemann den sjoveste tid i en prøvesal, hun nogensinde har haft
Folk
3. juni 2022

Kongelige balletdansere: Nej tak til stammedans med abelyde

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
Opera om aktiv dødshjælp
6. maj 2022

Komponist Louise Alenius vil fastholde vores blik på den lidende krop i opera om aktiv dødshjælp

Hvorfor er der ikke nogen steder at gå hen, når man trænger til at dø? Det undrer den danske komponist Louise Alenius, der har skrevet en opera om aktiv dødshjælp ud fra lægen Svend Lings’ omstridte manual, som har premiere på Det Kongelige Teater den 15. maj. Information har mødt kunstneren, som et medlem af Etisk Råd anklager for at være med til at forherlige kriminalitet
Hvorfor er der ikke nogen steder at gå hen, når man trænger til at dø? Det undrer den danske komponist Louise Alenius, der har skrevet en opera om aktiv dødshjælp ud fra lægen Svend Lings’ omstridte manual, som har premiere på Det Kongelige Teater den 15. maj. Information har mødt kunstneren, som et medlem af Etisk Råd anklager for at være med til at forherlige kriminalitet
Anmeldelse
12. april 2022

Mozarts heroiske tragedie forvandlet til highlights på samlebånd

Det var sindsoprivende at møde den 14-årige Mozart i Det Kongelige Teater. Hans ’Mitridate’ er en drøm af en opera, opfyldt af de dybeste emotioner. Produktionen udmærker sig lykkeligvis ved bemærkelsesværdige sangere, hvorimod iscenesættelsen blev martret af et kryptisk koncept i slowmotion
Der var bemærkelsesværdige præstationer fra flere sangere i Den Kongelige Operas opsætning af ’Mitridate’.
Essay
8. april 2022

Det Kongelige Teaters Balletskole kan sagtens levere varen og konkurrere med udlandet

Det Kongelige Teaters Balletskole har lige fejret 250 års jubilæum. Men hvorfor har Danmark brug for en balletskole, når balletmesteren kan hyre dansere fra udlandet? Dette er et essay om Bournonville-traditionens vigtige balletskole
Balletbørnene fra Det Kongelige Teaters Balletskole står på broen i 3. akt af Bournonvilles ballet ’Napoli’ – og ser ned på den koreografi, som de håber på, at de en dag selv vil komme til at danse. Hvis de altså bliver ansat i kompagniet.
Operachefens farvel
12. marts 2022

Operachef John Fulljames forlader Det Kongelige Teater med en elegant signatur-opsætning af Wagners storværk

John Fulljames og scenograf Tom Scutts iscenesættelse af Wagners ’Valkyrien’ er sparsom og minimalistisk og taler lavere end musikken, men lander det tunge drama elegant i en moderne verden
I John Fulljames’ tidssvarende opsætning af ’Valkyrien’ er Wotan en mesterarkitekt med en stor tegnestue.

Sider

  • Kulturkommentar
    25. november 2022

    Balletmellemleder Hübbe ser frem til at blive afløst af nogen med ’alle de rigtige tanker’

    Sjældent har udsigten til tre og et halvt års yderligere ansvar for en af de vigtigste kunstneriske institutioner i kongeriget været så tåget til som det, vi er tilskuere til i et sigende tv-interview med balletmester Nikolaj Hübbe
    Nikolaj Hübbe føler sig mere ufri som balletchef, fortæller han i et interview med DR’s Kulturelt
  • Portræt
    31. december 2021

    Nikolaj Hübbe: »Jeg er ballettens sprechstallmeister. Værten. Afsenderen.«

    Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med
    Nikolaj Hübbe har været balletmester på Det Kongelige Teater i 13 år og har netop fået forlænget sin kontrakt med yderligere fire år. Vi besøger balletmesteren for at gøre status, se frem, og forholde ham til den kritik, han ofte bliver mødt med
  • Feature
    28. april 2018

    ’Den kroniske uskyld’ beskriver uskyldstabet til alle generationer og livsfaser

    60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
    Klaus Rifbjergs Tore og Janus portrætteret af Morten Hee Andersen og Simon Bennebjerg.
  • Folk
    3. juni 2022

    Kongelige balletdansere: Nej tak til stammedans med abelyde

    Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
    Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
  • Feature
    28. oktober 2022

    Musikken er den samme, men verden er blevet værre

    22 år efter verdenspremieren bliver ’The Handmaid’s Tale’ genopsat i Operaen, og Margaret Atwoods fortælling om kvindeundertrykkelse er i dag mere relevant end nogensinde. Vi har fulgt prøverne på en opera, der er så voldsom, at en intimkoordinator har hjulpet til
    Poul Ruders’ operaversion af Margaret Atwoods roman ’The Handmaid’s Tale’ havde urpremiere på Det Kongelige Teater i 2000 og er siden blev opført flere steder i både Europa og USA
  • Anmeldelse
    9. april 2019

    ’Tidens og Visdommens Triumf’ er en kongelig teatertriumf

    ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
    ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
  • Nekrolog
    20. april 2021

    Liam Scarletts balletter var befolket af folk fanget i andres farlige spil. Nu er han død

    Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel
    Den engelske koreograf Liam Scarlett skabte kompromisløse balletter om menneskets mørke sider, ikke mindst balletten ’Spar Dame’ til Den Kongelige Ballet. Men anklager om seksuelt krænkende adfærd satte en stopper for hans karriere. Han døde fredag, kun 35 år gammel
  • Interview
    14. marts 2008

    'Tænk på dem, der kommer helt fra New Jersey'

    I februar dansede Nikolaj Hübbe af efter 16 år som stjernedanser i verdens største balletkompagni, New York City Ballet. Information fulgte i hælene på hovedpersonen
    I februar dansede Nikolaj Hübbe af efter 16 år som stjernedanser i verdens største balletkompagni, New York City Ballet. Information fulgte i hælene på hovedpersonen