Organisation

Det Kongelige Teater

Musicals kan sagtens høre hjemme på Det Kongelige Teater

Kulturministeren vil gerne tillade flere musicals på Det Kongelige Teater. Hvorfor ikke bruge anledningen til at gøre det til stedet, hvor en helt ny inkluderende musikdramatik bliver udviklet og fremført med institutionens ubestridelige professionalisme?

Det Kongelige Teater burde bekæmpe strukturel racisme i scenekunsten, ikke knæsætte den

Det er sjældent, at der er minoritetsetniske kunstnere på scenen. Og når der er, spiller deres hudfarve næsten altid hovedrollen. Det Kongelige Teater siger, at det vil være noget for et mangfoldigt publikum, men det lever scenen ikke op til, skriver dramaturg Dominyka Skarbaliute i dette debatindlæg

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed

Esben Smed er en Hamlet, der handler, men tragedien udebliver i tragedien over dem alle

Det Kongelige Teaters ’Hamlet’ er for alle. Letforståelig og prangende. Men den efterlader en del ubesvarede spørgsmål

Hvad vi før coronavirus gjorde sammen, må vi nu gøre hver for sig

Kampen mod coronasmitte har hensat Danmark i en form for kulturel undtagelsestilstand. Det, vi før gjorde sammen, må vi nu gøre hver for sig. Det overkommer vi nok. Værre forholder det sig for de mange løstansatte kulturarbejdere, der må se deres levebrød svinde for hver ny aflysning
Anmeldelse

’Corpo Surreal’ er det mest mærkværdige, jeg endnu har oplevet inden for scenekunst

En karismatisk islandsk operasanger, en japansk danser, fem surrealistiske dukker og en dreven dansk dukkefører, der vækker dem til live. Det danske performancekompagni Sew Flunk Fury Wits ’Corpo Surreal’ på Teater Katapult og snart på Det Kongelige Teater vækker undren og drager

Tine Høegs forbudte kærlighed i toget hænger smukt sammen som teater

Tine Høegs korte digtroman ’Nye rejsende’ har fået repremiere på Det Kongelige Teater og er som skabt til den sceniske fremstilling. Enkel. Fragmentarisk. Velfungerende

Vanvid er ikke bare noget, man siger, det er noget, man mærker

Hvad skal man med et stjernespækket hold, hvis skuespillerne ikke får lov at udfolde deres talenter? Det Kongelige Teaters opsætning af Heinrich von Kleists ’Penthesilea’ – kampen mellem kønnene – låser sig selv og skuespillerne fast trods mange gode takter

Sufflør Line Wilton om sit fag: Jeg vil helst være hjælperen

Line Wilton er en af Det Kongelige Teaters to tilbageværende faste sufflører. Sufflør har hun villet være, siden hun som tiårig hjalp sin mor, der var skuespiller, og i snart fyrre år har hun skabt tryghed for dem, der optræder

Det Kongelige Teaters opsætning af Platons ’Symposion’ er decideret sexet og kunstnerisk selvlysende

Et umuligt projekt bliver til storslået magi på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet: Platons ’Symposion’ – med godt 2400 år på bagen – fremkaldes så teksten ikke bare fremstår frisk og streetwise, men decideret sexet og kunstnerisk selvlysende

Sider

Mest læste

  1. 60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
  2. Skuespilleren Henning Moritzen har spillet sin sidste rolle. ’Det er jeg iskold over for,’ siger han – for han kan ikke længere leve op til sine egne krav. Og så kan man lige så godt lade være
  3. Den Kongelige Opera vil trække de unge til og inviterer derfor til særforestilling. Men det fremmedgør mere, end det inkluderer
  4. Henning Moritzen var en af vores allerstørste skuespillere – og en af de flotteste. Alligevel fik han sit internationale gennembrud i sin karrieres mest modbydelige figur som incestfaderen i ’Festen’
  5. Line Wilton er en af Det Kongelige Teaters to tilbageværende faste sufflører. Sufflør har hun villet være, siden hun som tiårig hjalp sin mor, der var skuespiller, og i snart fyrre år har hun skabt tryghed for dem, der optræder
  6. Arnold Schwarzenegger uddelte i aftes i Det Kgl. Teater den første Sustainia-pris til folkene bag solenergi pr. skrabekort til mennesker uden adgang til elnettet i u-landene
  7. Sponsorater til kunst og kulturaktiviteter er blevet helt grundlæggende og nødvendige midler, når kunstneriske og kulturelle arrangementer skal stables på benene. Men den sponsorerede kultur kræver et nyt kulturkritisk publikum, vurderer det private erhvervsliv
  8. Det Kongelige Teater banker for alvor på døren til operahusenes Champions League. Det kan ses af de fire Richard Wagner Ring-operaer som nu kan opleves på dvd