Organisation

Det Kongelige Teater

Vanvid er ikke bare noget, man siger, det er noget, man mærker

Hvad skal man med et stjernespækket hold, hvis skuespillerne ikke får lov at udfolde deres talenter? Det Kongelige Teaters opsætning af Heinrich von Kleists ’Penthesilea’ – kampen mellem kønnene – låser sig selv og skuespillerne fast trods mange gode takter

Sufflør Line Wilton om sit fag: Jeg vil helst være hjælperen

Line Wilton er en af Det Kongelige Teaters to tilbageværende faste sufflører. Sufflør har hun villet være, siden hun som tiårig hjalp sin mor, der var skuespiller, og i snart fyrre år har hun skabt tryghed for dem, der optræder

Det Kongelige Teaters opsætning af Platons ’Symposion’ er decideret sexet og kunstnerisk selvlysende

Et umuligt projekt bliver til storslået magi på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet: Platons ’Symposion’ – med godt 2400 år på bagen – fremkaldes så teksten ikke bare fremstår frisk og streetwise, men decideret sexet og kunstnerisk selvlysende

Carmen er en gorilla, en toreador eller måske bare en fantasi

Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen

Kasper Holten: »Der er kommet positive elementer ud af at have effektiviseret. Men der kommer et punkt, hvor det går ud over risikovilligheden«

Finanskrisen satte stiften i ballonen for Det Kongelige Teaters årlige bevillinger, der siden 2009 er skrumpet med 17 procent. Ifølge Kasper Holten, teaterchef på Det Kongelige Teater, går så store besparelser ud over risikovilligheden til at udvide teatrets repertoire. I yderste konsekvens kan teatret blive mere elitært

Først lokker kunsten, og så går der Temalørdag på DR2 i ’Adressaten ubekendt’ på Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater byder med en kunstnerisk opsætning af en brevroman om 1930’ernes Tyskland, ’Adressaten ubekendt’, både på klassisk drama og efterfølgende historietime med live dramatisering. Man bliver bestemt klogere, men kunstnerisk er det lidt kedeligt

Nixon ville ikke selv se operaen ’Nixon in China’ – men den fænger

For første gang herhjemme spilles amerikanske John Adams’ opera om præsident Richard Nixons besøg i Maos Kina. Det Kongelige Teaters nye produktion glimrer først og fremmest ved et intelligent og fantasifuldt mix af scenografi, projektioner og lyssætning, som holder publikum fanget på trods af længere tidsrum med trættende musikalsk monotoni

Sæsonstatus over Den Kongelige Ballet – Ida Praetorius lyser over det hele

Hvem er egentlig de spændende balletdansere ved Den Kongelige Ballet lige nu? Og hvilke chancer har danserne fået i sæsonens repertoire, ikke mindst i forårsprogrammet med Wayne McGregors nye værk ’AfteRite’ og Harald Landers klassiker ’Etudes’? Balletkritikker Anne Middelboe Christensen giver her et bud på kompagniets ledende dansere og dets nye 21-årige håb

Det er overraskende originalt at lade fjorten skidefulde folk diskutere meningen med livet, døden og Gud i stykket ’De fulde’

Det er forbavsende dyb drukdramatik at lade fjorten fulde folk vælte rundt på et balancebræt så stort som en scene på Det Kongelige Teater i to timer

Dans om menneskerettigheder løftede Dansk Danseteater fra europæisk til internationalt topniveau

Tim Rushton har skabt et nyt, aggressivt mesterværk med menneskerettighedsballet ’Carrying a Dream’ for Dansk Danseteater. Her udtrykker dansernes kroppe alle slags krænkelser – smidigt, grusomt og magisk

Sider

Mest læste

  1. Hvad skal man med et stjernespækket hold, hvis skuespillerne ikke får lov at udfolde deres talenter? Det Kongelige Teaters opsætning af Heinrich von Kleists ’Penthesilea’ – kampen mellem kønnene – låser sig selv og skuespillerne fast trods mange gode takter
  2. Danskerne har fået materiel forstoppelse, og vi vil gerne signalere, at vi er kulturelle og sådan nogle, der går op i åndslivet. Derfor ligger der et væld af teaterforestillinger, koncerter, tivoliture og årskort til yndlingsmuseet under træet i år
  3. I februar dansede Nikolaj Hübbe af efter 16 år som stjernedanser i verdens største balletkompagni, New York City Ballet. Information fulgte i hælene på hovedpersonen
  4. Det sælger sikkert billetter at lave teater af kendte og elskede tv-serier, og tv-dramatikkens dynamik gør meget godt for teatrets træghed. Teaterversionen af Lars von Triers ’Riget’ kan med sine gys og grin knap kaldes en kedelig kopi. Men ligesom andre af tidens dramatiske coverversioner føles den som teater kunstnerisk amputeret
  5. Ønskedrøm og mareridt danser side om side i Peter Langdal og Kenneth Greves hvirvlende teaterfortolkning. Men blomsterpoesien knækkes af abrupte trin
  6. Hvem er egentlig de spændende balletdansere ved Den Kongelige Ballet lige nu? Og hvilke chancer har danserne fået i sæsonens repertoire, ikke mindst i forårsprogrammet med Wayne McGregors nye værk ’AfteRite’ og Harald Landers klassiker ’Etudes’? Balletkritikker Anne Middelboe Christensen giver her et bud på kompagniets ledende dansere og dets nye 21-årige håb
  7. Ny opsætning af operaen ’Carmen’ er garvet og begavet teater og værd at opleve, selv om det er endnu én af disse opsætninger, hvor Carmen fylder mere, end godt er – og den største kliché om Carmen som selvstændighedens symbol truer med at vinde igen
  8. 60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen