Organisation

Det Kongelige Teater

Nixon ville ikke selv se operaen ’Nixon in China’ – men den fænger

For første gang herhjemme spilles amerikanske John Adams’ opera om præsident Richard Nixons besøg i Maos Kina. Det Kongelige Teaters nye produktion glimrer først og fremmest ved et intelligent og fantasifuldt mix af scenografi, projektioner og lyssætning, som holder publikum fanget på trods af længere tidsrum med trættende musikalsk monotoni

Sæsonstatus over Den Kongelige Ballet – Ida Praetorius lyser over det hele

Hvem er egentlig de spændende balletdansere ved Den Kongelige Ballet lige nu? Og hvilke chancer har danserne fået i sæsonens repertoire, ikke mindst i forårsprogrammet med Wayne McGregors nye værk ’AfteRite’ og Harald Landers klassiker ’Etudes’? Balletkritikker Anne Middelboe Christensen giver her et bud på kompagniets ledende dansere og dets nye 21-årige håb

Det er overraskende originalt at lade fjorten skidefulde folk diskutere meningen med livet, døden og Gud i stykket ’De fulde’

Det er forbavsende dyb drukdramatik at lade fjorten fulde folk vælte rundt på et balancebræt så stort som en scene på Det Kongelige Teater i to timer

Dans om menneskerettigheder løftede Dansk Danseteater fra europæisk til internationalt topniveau

Tim Rushton har skabt et nyt, aggressivt mesterværk med menneskerettighedsballet ’Carrying a Dream’ for Dansk Danseteater. Her udtrykker dansernes kroppe alle slags krænkelser – smidigt, grusomt og magisk

’Tidens og Visdommens Triumf’ er en kongelig teatertriumf

’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne

’Kleopatra’ er stærkt dansk erotisk drama hentet ud af glemslen

Den Jyske Operas initiativ med at opdyrke gamle danske operaer giver den danske operascene identitet. August Ennas musik er både lidenskabelig og internationalt klingende, erotikken og netop sanseligheden er operaens stærkeste kort. Sammen med librettisten Einar Christiansen fik de to smedet en ganske liderlig affære sammen

Kasper Holtens smukke, slikfarvede skuestykke om Mozart forfører imponerende lidt

Kasper Holtens første iscenesættelse som ny chef på Det Kongelige Teater er en sympatisk storladen kærlighedserklæring til den klassiske kunst og et sympatisk ambitiøst skuestykke, der forener alle teatrets kræfter og forsøger at gøre det fine lidt mere folkeligt. Men det føles mest som et manifest for et imponerende teater uden så meget at sige

Dansk teaters nye regentpar: »Det er på tide, vi kommer ud af offerrollen og begynder at tale teatret op«

Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv

Ironien dræber Carmen hos Den Kgl. Ballet

Energien er hæsblæsende, og kostumerne er rasende flotte. Men jalousihistorien om Carmen og José forsvinder i kitsch og videoeffekter i Marcos Moraus rodede koreografi til Den Kongelige Ballet

Sider

Mest læste

  1. 60 år efter udgivelsen sætter Elisa Kragerup nu en af de mest læste danske romaner nogensinde, Klaus Rifbjergs hovedværk ’Den kroniske uskyld’, op som teater. Romanen, der forvirrede og splittede samtidens anmeldere, er stadig helt relevant, siger eksperter. Og måske netop derfor har det i dramatiseringen ikke været nødvendigt at skrive så meget som et nyt ord i manuskriptet, der ikke i forvejen stod i romanen
  2. Elisa Kragerups sidste fysiske og følelsesfulde klassikerfortolkning som husinstruktør på Det Kongelige Teater står i mange gode gensyns tegn. Den intime iscenesættelse af Klaus Rifbjergs debutroman ’Den kroniske uskyld’ om kærlighedens første og evige flyv og fald får igen alt det gamle til at føles rørende nyt og råt
  3. For første gang herhjemme spilles amerikanske John Adams’ opera om præsident Richard Nixons besøg i Maos Kina. Det Kongelige Teaters nye produktion glimrer først og fremmest ved et intelligent og fantasifuldt mix af scenografi, projektioner og lyssætning, som holder publikum fanget på trods af længere tidsrum med trættende musikalsk monotoni
  4. Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv
  5. Hvem er egentlig de spændende balletdansere ved Den Kongelige Ballet lige nu? Og hvilke chancer har danserne fået i sæsonens repertoire, ikke mindst i forårsprogrammet med Wayne McGregors nye værk ’AfteRite’ og Harald Landers klassiker ’Etudes’? Balletkritikker Anne Middelboe Christensen giver her et bud på kompagniets ledende dansere og dets nye 21-årige håb
  6. Det sælger sikkert billetter at lave teater af kendte og elskede tv-serier, og tv-dramatikkens dynamik gør meget godt for teatrets træghed. Teaterversionen af Lars von Triers ’Riget’ kan med sine gys og grin knap kaldes en kedelig kopi. Men ligesom andre af tidens dramatiske coverversioner føles den som teater kunstnerisk amputeret
  7. ’Tidens og Visdommens Triumf’ af den unge Händel er en religiøst moraliserende kantate omsat til scenekunst på Det Kongelige Teater. I amerikaneren Ted Hoffmans iscenesættelse med det internationale sangerhold og Concerto Copenhagen kommer man tæt på det fuldkomne
  8. Tim Rushton har skabt et nyt, aggressivt mesterværk med menneskerettighedsballet ’Carrying a Dream’ for Dansk Danseteater. Her udtrykker dansernes kroppe alle slags krænkelser – smidigt, grusomt og magisk