I Danmark er vi langt bagud, når det kommer til at reducere vores pesticidforbrug. Vi bruger EU som undskyldning, men med Ursula von der Leyen ser EU langt mere ambitiøse ud, end vi selv er. Vi bør tage os sammen, skriver Christian Ege, seniorkonsulent i Det Økologiske Råd, i dette debatindlæg
Kun erhvervsfolk og forskere er repræsenteret i det nationale bioøkonomipanel, som Miljø- og Fødevareministeriet for nylig valgte at sætte gang i igen. Men når regeringen primært snakker med erhvervslivet, svækkes den grønne omstilling, mener Det Økologiske Råd
Kritikere mener, at regeringen er løbet fra sine løfter og forudser, at mange grønne investeringer og ikke mindst elbilsalget vil gå i stå på grund af den fortsatte usikkerhed
Kritikerne forstår ikke, hvorfor finansministeren ikke sænker diskonterings- eller kalkulationsrenten yderligere. Selv kalder Bjarne Corydon sin løsning for et ’columbusæg’
Første del af regeringens vækstplan er gift for klimaet og miljøet på grund af reduktioner i de grønne afgifter, mener den grønne tænketank Concito og Det Økologiske Råd. Klima- og energiministeren forsikrer om, at regeringen ikke har planer om flere grønne afgiftslempelser
Selv om det står i regeringsgrundlaget, har SRSF-regeringen stadig ikke sænket den såkaldte diskonterings- eller kalkulationsrente, der blandt andet skal gøre det mere rentabelt at investere i miljø-, klima- og energiforbedringer. Samtidig tyder alt på, at renten slet ikke bliver så lav som lovet
Audi skulle fremvise grøn teknologi på Christiansborg Slotsplads, men brugte samtidig pladsen til at markedsføre en ny Audi-model, der udleder mere CO2 end den gennemsnitlige EU-bil. Det er greenwash, mener Greenpeace. Nej, siger Audi, der i går valgte at fjerne deres reklamebil
Der er ingen konkrete nye tiltag til sikring af den grønne økonomi, som bl.a. Villy Søvndal lover. Til gengæld taler regerings plan om vækst 368 gange og BNP 110 gange
På lørdag lander den første elbil i Danmark, der ikke koster mere end benzinbiler og uden problemer kan køre fra København til Skagen. Elbil-fansene spår, at gennembruddet er på vej — men de har taget fejl før
Audi skulle fremvise grøn teknologi på Christiansborg Slotsplads, men brugte samtidig pladsen til at markedsføre en ny Audi-model, der udleder mere CO2 end den gennemsnitlige EU-bil. Det er greenwash, mener Greenpeace. Nej, siger Audi, der i går valgte at fjerne deres reklamebil