DR’s og Go’ Morgen Danmarks seneste nedlæggelse af filmformidling er symptomatisk for en dansk filmkultur i krise. Der er brug for et større politisk og økonomisk fokus, så dansk filmkultur ikke skal bæres af frivillige, og diversiteten i filmudbuddet sikres
Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
Når Filminstituttet for fremtiden vil have ansøgere om filmstøtte til at redegøre for, hvor mange med anden etnisk baggrund end dansk, der skal arbejde på filmen, er der tale om en nødvendig – og ufarlig – bevidstgørelsesproces
Efter 664 filmfolk har underskrevet en fælles erklæring mod sexisme i branchen, lover Det Danske Filminstituts direktør, at det magtfulde institut fremover vil tage ansvar for, at diskussionen bliver taget alvorligt og ikke går i sig selv
Sexchikaneanklager mod dokumentarfilminstruktøren Feras Fayyad bekræfter billedet af, at problemet ikke bare er dem, der begår chikanen, men også omgivelsernes tolerance af den
Nyslået ph.d. Tess Thorsen har brugt fire et halvt år på at undersøge beslutnings- og produktionsprocesser i den danske filmbranche med fokus på repræsentation af minoriteter. Efter blandt andet at have interviewet 17 repræsentanter fra brancen kan hun berette, at der – trods mange velvillige initiativer – stadig er udfordringer
Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
Selv om en ny undersøgelse af betydningen af danske film for samfund og publikum er spændende og inspirerende læsning, må den ikke blive et knæfald for en populisme, der forsøger at sætte kunst på formel
Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
Nyslået ph.d. Tess Thorsen har brugt fire et halvt år på at undersøge beslutnings- og produktionsprocesser i den danske filmbranche med fokus på repræsentation af minoriteter. Efter blandt andet at have interviewet 17 repræsentanter fra brancen kan hun berette, at der – trods mange velvillige initiativer – stadig er udfordringer
Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
Det er intet mindre end en katastrofe for dansk film, hvis der ikke længere er råd og mod til eksperimenter og talentudvikling. Hvor skal landvindingerne i filmsproget og de nye og originale filmskabere ellers komme fra?
Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
Zentropa og Peter Øvig Knudsen slås for tiden om, hvem der egentlig har retten til at fortælle det snart 30 år gamle stykke Danmarks-historie omkring Blekingegadebanden. Nu blander den tidligere journalist ved Information, Lars Villemoes, sig også
I et nyt ’ManusFest’ gennemgår organisationen Danske Dramatikere de udbredte kønsklicheer i dansk film og tv. Tonen er humoristisk, men formålet er alvorligt: at sætte fokus på de forstokkede kønsroller, der ifølge manifestets forfattere stadig dominerer skærmen
Filminstituttets direktør Henning Camre: Lars von Trier er helt galt på den med sin kritik af, at succesrige manuskriptforfattere bidrager til 'vanvittigt overfladiske' og upersonlige danske film
Informations tidligere administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, har skiftet dagbladet ud med filmen. Her prøver han nu at få puslespillet omkring kunst og antallet af solgte biografbilletter til at gå op på trods af en ufleksibel filmaftale