Organisation

DFI

Leder
14. november 2020

Det skader ikke at holde øje med mangfoldigheden i dansk film

Når Filminstituttet for fremtiden vil have ansøgere om filmstøtte til at redegøre for, hvor mange med anden etnisk baggrund end dansk, der skal arbejde på filmen, er der tale om en nødvendig – og ufarlig – bevidstgørelsesproces
I den bedste af alle verdener ville det være irrelevant at holde regnskab med mangfoldigheden. Men så længe minoriteter og kvinder er markant mere udsatte for chikane, er det på sin plads at gøre netop det. Her ses May el-Toukhy, der i 2020 – som den første kvindelige instruktør nogensinde – modtog Bodilprisen for bedste film for ’Dronningen’.
Nyhed
14. oktober 2020

DFI afviser ansvar for krænkelser i filmbranchen, men lover øget fokus på diskussionen

Efter 664 filmfolk har underskrevet en fælles erklæring mod sexisme i branchen, lover Det Danske Filminstituts direktør, at det magtfulde institut fremover vil tage ansvar for, at diskussionen bliver taget alvorligt og ikke går i sig selv
»Ansvaret ligger ude i selskaberne, som jo er arbejdsgiverne og skal opfylde kravene til arbejdsmiljø. Men hvis vi skal løse problemet, kommer det til at kræve fokus og samarbejde på tværs i branchen,« siger Claus Ladegaard, som er direktør for Det Danske Filminstitut.
Leder
5. oktober 2020

Sagen om Feras Fayyad viser, at krænkelser stadig bliver tolereret, hvis krænkeren er værdifuld

Sexchikaneanklager mod dokumentarfilminstruktøren Feras Fayyad bekræfter billedet af, at problemet ikke bare er dem, der begår chikanen, men også omgivelsernes tolerance af den
En forhenværende assistent på produktionsselskabet Danish Documentary ved navn Emilia Moth trådte i onsdags frem i Ekstra Bladet og fortalte, at Feras Fayyad havde udsat hende for seksuel chikane i forbindelse med arbejdet.
Interview
27. august 2020

Ny ph.d.: Repræsentation i filmbranchen halter trods mange initiativer

Nyslået ph.d. Tess Thorsen har brugt fire et halvt år på at undersøge beslutnings- og produktionsprocesser i den danske filmbranche med fokus på repræsentation af minoriteter. Efter blandt andet at have interviewet 17 repræsentanter fra brancen kan hun berette, at der – trods mange velvillige initiativer – stadig er udfordringer
Minoritetsgenerationerne er ikke det, vi ser i filmen ’Underverden’, siger Tess Thorsen, der ikke er ude efter den konkrete film, men efterlyser en anden type film. ’Hvordan kan det være, at vi bliver ved med at se gangsterfilm, hver gang vi skal se etniske minoriteter?’
Feature
12. august 2020

»Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
Patricia Bbaale Bandak er én af mange ikkehvide instruktører, skuespillere og andre filmfolk, som de seneste år har markeret sig foran og bag kameraet på danske film og tv-serier.
Folk
22. juni 2020

FOLK

Et operahus i Barcelona genåbner med en koncert for planter, K-pop-fans driller Trump og ligestillingsambitioner hos DFI fører til en klage
Leder
27. januar 2020

Dansk film skal have frihed til at være skæv, uforudsigelig og udfordre publikum

Selv om en ny undersøgelse af betydningen af danske film for samfund og publikum er spændende og inspirerende læsning, må den ikke blive et knæfald for en populisme, der forsøger at sætte kunst på formel
»Selvfølgelig skal danske filmfolk tænke over, hvad det er for historier, de fortæller. Ikke mindst fordi undersøgelsen viser, at publikum både vil underholdes og blive klogere, og hvis ikke en film bliver set, risikerer den at blive ligegyldig.« siger Claus Ladegaard, direktør for Det Danske Filminstitut.
Leder
16. januar 2020

Vi skal huske, at stumfilm er en vigtig del af vores kulturelle identitet

Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
Leder
16. oktober 2018

Filmbranchen holder vejret

Regeringens forslag til en ny filmaftale er ikke ligefrem ambitiøst, men det rummer heller ikke mange af de ødelæggende forslag, som især Dansk Folkeparti har smidt på banen gennem de seneste måneder. Måske er det netop derfor, at der har været så stille i filmbranchen, siden forslaget blev præsenteret for en uge siden
Interview
17. august 2018

Alex Ahrendtsen: Det handler ikke om at give kultureliten et rap over nallerne

Står det til Dansk Folkeparti, skal Det Danske Filminstitut og Den Danske Filmskole i fremtiden holde til i henholdsvis Svendborg og Odense. Det er et forsøg på at »hjælpe kultureliten med at blive bedre til at fortælle historier til alle danskere,« lyder det fra DF’s kulturordfører, Alex Ahrendtsen
Kulturordføreren for Dansk Folkeparti, Alex Ahrendtsen, er af den tro, at man med tiden vil få flere elever på Den Danske Filmskole, som ikke kommer fra området omkring København, hvis Den Danske Filmskole bliver flyttet til Odense.

Sider