Organisation

DFI

Artikler
Læserbrev
16. september 2022

Dansk filmkultur negligeres politisk og drives af frivillige. Det skader hele branchen

DR’s og Go’ Morgen Danmarks seneste nedlæggelse af filmformidling er symptomatisk for en dansk filmkultur i krise. Der er brug for et større politisk og økonomisk fokus, så dansk filmkultur ikke skal bæres af frivillige, og diversiteten i filmudbuddet sikres
Størstedelen af vores filmformidling varetages af frivillige, og hvis de nedlagde arbejdet i morgen, ville store dele af vores filmkultur kollapse. Derfor bør filmformidling komme tilbage som politisk prioritering, skriver filmentusiast og digital manager Lars B. Frahm i dette debatindlæg.
Interview
18. januar 2022

Hans Bonde klagede til Silje Riise Næss’ arbejdsgiver, fordi hun holder kønsregnskab – og det er hun faktisk glad for

Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
Leder
14. november 2020

Det skader ikke at holde øje med mangfoldigheden i dansk film

Når Filminstituttet for fremtiden vil have ansøgere om filmstøtte til at redegøre for, hvor mange med anden etnisk baggrund end dansk, der skal arbejde på filmen, er der tale om en nødvendig – og ufarlig – bevidstgørelsesproces
I den bedste af alle verdener ville det være irrelevant at holde regnskab med mangfoldigheden. Men så længe minoriteter og kvinder er markant mere udsatte for chikane, er det på sin plads at gøre netop det. Her ses May el-Toukhy, der i 2020 – som den første kvindelige instruktør nogensinde – modtog Bodilprisen for bedste film for ’Dronningen’.
Nyhed
14. oktober 2020

DFI afviser ansvar for krænkelser i filmbranchen, men lover øget fokus på diskussionen

Efter 664 filmfolk har underskrevet en fælles erklæring mod sexisme i branchen, lover Det Danske Filminstituts direktør, at det magtfulde institut fremover vil tage ansvar for, at diskussionen bliver taget alvorligt og ikke går i sig selv
»Ansvaret ligger ude i selskaberne, som jo er arbejdsgiverne og skal opfylde kravene til arbejdsmiljø. Men hvis vi skal løse problemet, kommer det til at kræve fokus og samarbejde på tværs i branchen,« siger Claus Ladegaard, som er direktør for Det Danske Filminstitut.
Leder
5. oktober 2020

Sagen om Feras Fayyad viser, at krænkelser stadig bliver tolereret, hvis krænkeren er værdifuld

Sexchikaneanklager mod dokumentarfilminstruktøren Feras Fayyad bekræfter billedet af, at problemet ikke bare er dem, der begår chikanen, men også omgivelsernes tolerance af den
En forhenværende assistent på produktionsselskabet Danish Documentary ved navn Emilia Moth trådte i onsdags frem i Ekstra Bladet og fortalte, at Feras Fayyad havde udsat hende for seksuel chikane i forbindelse med arbejdet.
Interview
27. august 2020

Ny ph.d.: Repræsentation i filmbranchen halter trods mange initiativer

Nyslået ph.d. Tess Thorsen har brugt fire et halvt år på at undersøge beslutnings- og produktionsprocesser i den danske filmbranche med fokus på repræsentation af minoriteter. Efter blandt andet at have interviewet 17 repræsentanter fra brancen kan hun berette, at der – trods mange velvillige initiativer – stadig er udfordringer
Minoritetsgenerationerne er ikke det, vi ser i filmen ’Underverden’, siger Tess Thorsen, der ikke er ude efter den konkrete film, men efterlyser en anden type film. ’Hvordan kan det være, at vi bliver ved med at se gangsterfilm, hver gang vi skal se etniske minoriteter?’
Feature
12. august 2020

»Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
Patricia Bbaale Bandak er én af mange ikkehvide instruktører, skuespillere og andre filmfolk, som de seneste år har markeret sig foran og bag kameraet på danske film og tv-serier.
Folk
22. juni 2020

FOLK

Et operahus i Barcelona genåbner med en koncert for planter, K-pop-fans driller Trump og ligestillingsambitioner hos DFI fører til en klage
Leder
27. januar 2020

Dansk film skal have frihed til at være skæv, uforudsigelig og udfordre publikum

Selv om en ny undersøgelse af betydningen af danske film for samfund og publikum er spændende og inspirerende læsning, må den ikke blive et knæfald for en populisme, der forsøger at sætte kunst på formel
»Selvfølgelig skal danske filmfolk tænke over, hvad det er for historier, de fortæller. Ikke mindst fordi undersøgelsen viser, at publikum både vil underholdes og blive klogere, og hvis ikke en film bliver set, risikerer den at blive ligegyldig.« siger Claus Ladegaard, direktør for Det Danske Filminstitut.
Leder
16. januar 2020

Vi skal huske, at stumfilm er en vigtig del af vores kulturelle identitet

Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur
Det Danske Filminstituts store formidlingsprojekt, stumfilm.dk, minder om, at de stumme film er en lige så vigtig del af vores kulturelle identitet som den øvrige filmkunst, billedkunst, musik, teater og litteratur

Sider

  • Interview
    27. august 2020

    Ny ph.d.: Repræsentation i filmbranchen halter trods mange initiativer

    Nyslået ph.d. Tess Thorsen har brugt fire et halvt år på at undersøge beslutnings- og produktionsprocesser i den danske filmbranche med fokus på repræsentation af minoriteter. Efter blandt andet at have interviewet 17 repræsentanter fra brancen kan hun berette, at der – trods mange velvillige initiativer – stadig er udfordringer
    Minoritetsgenerationerne er ikke det, vi ser i filmen ’Underverden’, siger Tess Thorsen, der ikke er ude efter den konkrete film, men efterlyser en anden type film. ’Hvordan kan det være, at vi bliver ved med at se gangsterfilm, hver gang vi skal se etniske minoriteter?’
  • Feature
    12. august 2020

    »Som 11-12-årig gik det op for mig, at det måske var spild af tid at gå til børneteater, for der ville aldrig være roller til sådan én som mig«

    Det begrænser ens drømme, og man føler sig usynlig, hvis man ikke ser sig selv på lærredet eller tv-skærmen, siger tre af de brune filmfolk, Patricia Bbaale Bandak, May el-Toukhy og Christopher Læssø, som lige nu tegner dansk film og tv. Dette er den fjerde og sidste artikel i Informations serie om repræsentation og etnicitet i film- og tv-branchen
    Patricia Bbaale Bandak er én af mange ikkehvide instruktører, skuespillere og andre filmfolk, som de seneste år har markeret sig foran og bag kameraet på danske film og tv-serier.
  • Leder
    1. juli 2014

    En skygge af sig selv

    Det er intet mindre end en katastrofe for dansk film, hvis der ikke længere er råd og mod til eksperimenter og talentudvikling. Hvor skal landvindingerne i filmsproget og de nye og originale filmskabere ellers komme fra?
  • Interview
    18. januar 2022

    Hans Bonde klagede til Silje Riise Næss’ arbejdsgiver, fordi hun holder kønsregnskab – og det er hun faktisk glad for

    Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
    Da Silje Riise Næss udtalte, at hun som filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut holder regnskab med kønsfordelingen blandt støttemodtagere og ønsker en fifty-fifty-fordeling, førte det til en klage for forskelsbehandling. Klagen blev afvist, men Riise Næss glæder sig over, at kønsdebatten er blevet allemandseje – og at det går den rigtige vej med mangfoldigheden
  • 7. marts 2008

    Det er min, min, min!

    Zentropa og Peter Øvig Knudsen slås for tiden om, hvem der egentlig har retten til at fortælle det snart 30 år gamle stykke Danmarks-historie omkring Blekingegadebanden. Nu blander den tidligere journalist ved Information, Lars Villemoes, sig også
    Retten til at fortælle og ikke mindst filmatisere Blekinggade-sagen er blevet til et rivegilde som mellem stridende børn.
  • Interview
    4. december 2017

    Danske Dramatikere vil gøre op med kønsstereotyper

    I et nyt ’ManusFest’ gennemgår organisationen Danske Dramatikere de udbredte kønsklicheer i dansk film og tv. Tonen er humoristisk, men formålet er alvorligt: at sætte fokus på de forstokkede kønsroller, der ifølge manifestets forfattere stadig dominerer skærmen
    Punkt 16 i Danske Dramatikeres ’ManusFest’.
  • 12. maj 2005

    Filminstitutchefen afviser von Triers kritik

    Filminstituttets direktør Henning Camre: Lars von Trier er helt galt på den med sin kritik af, at succesrige manuskriptforfattere bidrager til 'vanvittigt overfladiske' og upersonlige danske film
  • Baggrund
    2. april 2008

    Filmens mosaik

    Informations tidligere administrerende direktør, Henrik Bo Nielsen, har skiftet dagbladet ud med filmen. Her prøver han nu at få puslespillet omkring kunst og antallet af solgte biografbilletter til at gå op på trods af en ufleksibel filmaftale