Organisation

Disney

Anmeldelse

Skal kvinder også smile noget mere, når de har hugtænder?

Aldrig har der været så megen inderlig kvindelig affekt i et Disney-eventyr som i Angelina Jolies onde fefortolkning i ’Maleficent‘. Opfølgeren – en kattedronningefejde – er knap så skarp i sin dyrkelse af Jolie som matriark af fremtiden

Buñuel-animationsfilm skærer ikke tilstrækkeligt i øjeæblet

Den spanske filminstruktør Luis Buñuel undergravede verdensbilleder og revolutionerede filmkunst. Men en ny og o.k. charmerende animationsfilm, ’Buñuel i skildpaddernes labyrint’, om manden skuffer ved at fastholde en jovial tone og en kun behersket visuel fantasi
Anmeldelse

Heldigt for guderne i Valhalla, at der findes fornuftige menneskebørn med magisk ulvetække

Et menneskebarn med magisk ulvetække og en fredelig tilgang til konfliktløsning får de nordiske guder til at tage det kosmiske hierarki op til overvejelse i Fenar Ahmads underholdende ’Valhalla’

Har Ai Weiwei slået op med Berlin – eller omvendt?

Og er kendte sangere med masker på det nye X Factor? Det har vi i denne uge studset over på kulturredaktionens fjerde sal, alt imens en ny tids Mulan er blevet buhet ud for at støtte Hongkongs politi; Jay-Z har fået en pragmatisk klang; og kunsthistorien må skrives om. Og så frygter vi 3D-teknologiens muligheder i fremtiden for at styrke Anna Sophia Hermansens karaktermord på højskolesangsskribent Isam B

Beyoncé giver en hånd til Afrika og tager Simbas uskyld i samme ombæring

Man kan diskutere, om Beyoncés nye udgivelse, ’The Lion King: The Gift’, er den gave til den afrikanske musikkultur, som den hævder at være. Eller om de 14 sange, der er inspireret af Disneys filmklassiker, i virkeligheden mere er en gave til Beyoncé selv, hendes brand, hendes karriere, hendes bankkonto og i særdeleshed hendes familie, som hun – ikke uproblematisk – paralleliserer til den royale løvefamilie i filmen

’Løvernes konge’ smider Bambi-øjnene og udstiller vores forskruede forhold til naturen

Disney tager som regel det dyriske ud af dyret for at fortælle om mennesket. Men i Jon Favreaus loyale genindspilning af ’Løvernes konge’ er Disney-øjnene væk til fordel for fotorealisme a la BBC’s naturdokumentarer. Virkelighedseffekten forvandler et af historiens største populærkulturelle værker til en ny fortælling i økokrisens tid

’X-Men: Dark Phoenix’ er en kedelig film

Den seneste og forhåbentlig sidste X-Men-film, ’Dark Phoenix’, ligner mere et young adult-drama med surmulende hovedpersoner end et humørfyldt superhelteportræt

’Aladdin’ er den værste af Disneys genindspilninger af egne tegnefilmklassikere

Will Smith er langtfra det eneste problem med Disneys liveaction-genindspilning af ‘Aladdin’ – men han er et af de største
Arkivdyk

Du har aldrig haft en ven som mig

Disney er en kulturel gigant, der har formet børns eventyrverden gennem næsten et helt århundrede. Og som enhver anden magthaver, har Disney naturligvis været under kærlig behandling i spalterne hos nærværende dagblad

Man kan aldrig få Mary Poppins nok

Det er 54 år siden, at vi sidst så noget til Mary Poppins. Nu er den magiske og meget bestemte barnepige tilbage i en ny filmmusical, ’Mary Poppins vender tilbage’, og hun er (næsten) lige så frisk, frejdig og fantasifuld, som man husker hende

Sider

Mest læste

  1. Et menneskebarn med magisk ulvetække og en fredelig tilgang til konfliktløsning får de nordiske guder til at tage det kosmiske hierarki op til overvejelse i Fenar Ahmads underholdende ’Valhalla’
  2. Aldrig har der været så megen inderlig kvindelig affekt i et Disney-eventyr som i Angelina Jolies onde fefortolkning i ’Maleficent‘. Opfølgeren – en kattedronningefejde – er knap så skarp i sin dyrkelse af Jolie som matriark af fremtiden
  3. Når tvivlen melder sig i parforholdet, ser mange det som en falliterklæring. Men tvivlen behøver ikke betyde, at man ikke er rigtige for hinanden
  4. Den spanske filminstruktør Luis Buñuel undergravede verdensbilleder og revolutionerede filmkunst. Men en ny og o.k. charmerende animationsfilm, ’Buñuel i skildpaddernes labyrint’, om manden skuffer ved at fastholde en jovial tone og en kun behersket visuel fantasi
  5. Premieren på Disneys animerede spillefilm nr. 50 har givet Informations filmredaktør anledning til nogle overvejelser over sin egen barndom, filmenes tidløse, kunstneriske kvaliteter og Disneys kulturhistoriske betydning
  6. Disneys nye tegnefilm, 'Tarzan', er en knaldgod film for børn og deres forældre
  7. Børnefortællingens mest kendte vatnisse må ikke længere kaldes ved sit øgenavn – Gummi-Tarzan. Navnet Tarzan er nemlig solgt til Disney, og derfor må Ivan Olsen nøjes med navnet Gummi T i ny dansk animationsfilm
  8. Det kører igen på skinner for LEGO, der for nylig indgik en samarbejds-aftale med Disney-Pixar om at producere de kendte Disney-figurer i klodser. LEGO har med aftalen gjort et regulært scoop, mener legetøjsforsker