Organisation

Disney

Beyoncé giver en hånd til Afrika og tager Simbas uskyld i samme ombæring

Man kan diskutere, om Beyoncés nye udgivelse, ’The Lion King: The Gift’, er den gave til den afrikanske musikkultur, som den hævder at være. Eller om de 14 sange, der er inspireret af Disneys filmklassiker, i virkeligheden mere er en gave til Beyoncé selv, hendes brand, hendes karriere, hendes bankkonto og i særdeleshed hendes familie, som hun – ikke uproblematisk – paralleliserer til den royale løvefamilie i filmen

’Løvernes konge’ smider Bambi-øjnene og udstiller vores forskruede forhold til naturen

Disney tager som regel det dyriske ud af dyret for at fortælle om mennesket. Men i Jon Favreaus loyale genindspilning af ’Løvernes konge’ er Disney-øjnene væk til fordel for fotorealisme a la BBC’s naturdokumentarer. Virkelighedseffekten forvandler et af historiens største populærkulturelle værker til en ny fortælling i økokrisens tid

’X-Men: Dark Phoenix’ er en kedelig film

Den seneste og forhåbentlig sidste X-Men-film, ’Dark Phoenix’, ligner mere et young adult-drama med surmulende hovedpersoner end et humørfyldt superhelteportræt

’Aladdin’ er den værste af Disneys genindspilninger af egne tegnefilmklassikere

Will Smith er langtfra det eneste problem med Disneys liveaction-genindspilning af ‘Aladdin’ – men han er et af de største
Arkivdyk

Du har aldrig haft en ven som mig

Disney er en kulturel gigant, der har formet børns eventyrverden gennem næsten et helt århundrede. Og som enhver anden magthaver, har Disney naturligvis været under kærlig behandling i spalterne hos nærværende dagblad

Man kan aldrig få Mary Poppins nok

Det er 54 år siden, at vi sidst så noget til Mary Poppins. Nu er den magiske og meget bestemte barnepige tilbage i en ny filmmusical, ’Mary Poppins vender tilbage’, og hun er (næsten) lige så frisk, frejdig og fantasifuld, som man husker hende
Ugen på kulturgangen

I USA er det rent faktisk en straf at se Disneys ’Bambi’ én gang om måneden

… hvis man har slået hjorte ihjel. Det ryster kulturredaktionen i denne uge på hovedet af. Og så slår vi armene om den 107-årige, der kogte kylling i en vandmelon, vi står fast på retten til at sjæle Marvin Gayes ’feeling’ uden at skulle betale 32 millioner kroner for det. Og så svælger vi lidt i årets frække kunstværker og i rappernavne til Putin

FOLK

FOLK fra dagens avis

Dukkedetektiven, der bare kommer og kommer og kommer

Brian Hensons dukkemordmysterium ’The Happytime Murders’ er ikke så sjovt, som det gerne vil være – eller burde være – men det byder på enkelte morsomme, grænseoverskridende scener med dukker og mennesker i (u)skøn forening
Klumme

Mickey Mouse og Anders And kan godt lide at dominere

Disney har købt størstedelen af Rupert Murdochs medierige. Det er blot den seneste i en lang stribe af handler, der samler magten over vores medieforbrug på stadig færre hænder. Det er foruroligende og farligt

Sider

Mest læste

  1. Når tvivlen melder sig i parforholdet, ser mange det som en falliterklæring. Men tvivlen behøver ikke betyde, at man ikke er rigtige for hinanden
  2. Disney tager som regel det dyriske ud af dyret for at fortælle om mennesket. Men i Jon Favreaus loyale genindspilning af ’Løvernes konge’ er Disney-øjnene væk til fordel for fotorealisme a la BBC’s naturdokumentarer. Virkelighedseffekten forvandler et af historiens største populærkulturelle værker til en ny fortælling i økokrisens tid
  3. Børnefortællingens mest kendte vatnisse må ikke længere kaldes ved sit øgenavn – Gummi-Tarzan. Navnet Tarzan er nemlig solgt til Disney, og derfor må Ivan Olsen nøjes med navnet Gummi T i ny dansk animationsfilm
  4. Will Smith er langtfra det eneste problem med Disneys liveaction-genindspilning af ‘Aladdin’ – men han er et af de største
  5. De fleste har set den, Disneyklassikeren over dem alle, Løvernes Konge fra 1994. Vi har talt med fire fans, for hvem historien om Simba har haft afgørende betydning
  6. Disneys nye tegnefilm, 'Tarzan', er en knaldgod film for børn og deres forældre
  7. Det er 54 år siden, at vi sidst så noget til Mary Poppins. Nu er den magiske og meget bestemte barnepige tilbage i en ny filmmusical, ’Mary Poppins vender tilbage’, og hun er (næsten) lige så frisk, frejdig og fantasifuld, som man husker hende
  8. Man kan diskutere, om Beyoncés nye udgivelse, ’The Lion King: The Gift’, er den gave til den afrikanske musikkultur, som den hævder at være. Eller om de 14 sange, der er inspireret af Disneys filmklassiker, i virkeligheden mere er en gave til Beyoncé selv, hendes brand, hendes karriere, hendes bankkonto og i særdeleshed hendes familie, som hun – ikke uproblematisk – paralleliserer til den royale løvefamilie i filmen