Organisation

Documenta

Interview
26. juni 2020

I branchen forstår man godt Rosa Marie Frangs frustration over kunstneres vilkår i Danmark

I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, med videre til folk i branchen
I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, 
med videre til folk i branchen
Anmeldelse
29. november 2018

Enhver med moderat klimadesperation i sin dna vil blive opslugt af filmvæveværket ’Crossings’

Professor på Kunstakademiet i København Angela Melitopoulos, skabte et af de mest bemærkelsesværdige værker på Documenta 14 i Kassel. Hun har i videoværket ’Crossings’ kunstnerisk mod til at skildre flygtningekrisen som en destabiliserende kraft, en motor for forandring, og samtidig vise et desperat Europa råt for usødet i sitrende, sammenvævede billeder
Den 105 minutter lange videoinstallation ’Crossings’ blev udråbt til at være et af de mest politiske værker på sidste års Documenta i Kassel.
Anmeldelse
24. august 2018

Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Leder
20. september 2017

Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
»Den gamle kamp om form, komposition og originalitet synes at være bragt til ophør. Nu handler det om identitet, oprindelse, hudfarve og køn,« skrev Hanno Rauterberg her i avisen med henvisning til værker om race og oprindelige folk, der af nogen var blevet udskældt for at undertrykke og udnytte, og om værker af minoriteter på Documenta 14, der fra Rauterbergs synspunkt var udvalgt til festivalen udfra identitetspolitiske fremfor kunstneriske kriterier.
Interview
16. september 2017

’Forestil jer, at kunstnere fra Bayern kun beskæftigede sig med øl og pølser. Alle ville protestere og kalde det en kliché’

Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg svarer nu sine kritikere efter de seneste par ugers kunstdebat. Han siger, at med Documenta i Kassel har identitetspolitikken for alvor holdt sit indtog i den europæiske kunstverden, og han fastholder, at den samiske udstilling på Documenta er folklore og et udtryk for, at æstetikken er skubbet i baggrunden til fordel for etik og politik. Det truer kunstens frihed, siger han
Documenta i Kassel har inviteret flere oprindelige folk med end nogensinde før. Blandt andet Máret Ánne Saras rensdyrkranier (billedet) og sågar porcelænskæder fremstillet af knogleaske fra rensdyr – det hele medbragt til lejligheden af kunstnere, der tilhører det samiske folk. Men hvorvidt der er tale om kunstnerisk vellykkede genstande, er ifølge den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg sekundært. Foto fra Documenta, 2017.
Baggrund
28. august 2017

Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.
Klumme
27. juli 2017

Med kunstsult og relativt gode intentioner til Documenta 14

Ved at lægge en festival i udkanten af Europa bliver man bevidst om, hvor privilegeret det i grunden er at kunne rejse rundt relativt frit. Documenta gav mening, fordi det ikke er nok at vide, at kriserne foregår. Jeg tror, vi bliver nødt til at opleve dem og blive tvunget til at være en del af dem
Anmeldelse
2. november 2012

Alt godt til den der gider

Den verdenskendte konceptkunstner Ryan Gander skuffer ikke i sin første udstilling i Danmark
Den verdenskendte konceptkunstner Ryan Gander skuffer ikke i sin første udstilling i Danmark
Anmeldelse
12. oktober 2012

Velkommen i souvenirbutikken

Det virker slet ikke for alle de internationale stjerner på Gl. Strand, og med få undtagelser ender det i stedet i en flad gang etnoporno
Isaac Julien, Mazu Turning: Ten Thousand Waves, 2010.
Nyhed
28. juli 2012

Som en Roskilde Festival for samtidskunst

Udstillingen ’Documenta 13’ er nået halvvejs i sit magiske tidsrum ’100 dage’, og horderne af samtidskunstforbrugere shuffler gennem Kassel kl. 10-20 dag efter dag. Gæsterne opfordres til at bruge mindst to dage på udstillingen, og det er næppe for meget
Udstillingen ’Documenta 13’ er nået halvvejs i sit magiske tidsrum ’100 dage’, og horderne af samtidskunstforbrugere shuffler gennem Kassel kl. 10-20 dag efter dag. Gæsterne opfordres til at bruge mindst to dage på udstillingen, og det er næppe for meget

Sider

  • Leder
    20. september 2017

    Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

    Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
    »Den gamle kamp om form, komposition og originalitet synes at være bragt til ophør. Nu handler det om identitet, oprindelse, hudfarve og køn,« skrev Hanno Rauterberg her i avisen med henvisning til værker om race og oprindelige folk, der af nogen var blevet udskældt for at undertrykke og udnytte, og om værker af minoriteter på Documenta 14, der fra Rauterbergs synspunkt var udvalgt til festivalen udfra identitetspolitiske fremfor kunstneriske kriterier.
  • Anmeldelse
    24. august 2018

    Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

    Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
    Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
  • Nyhed
    28. juli 2012

    Som en Roskilde Festival for samtidskunst

    Udstillingen ’Documenta 13’ er nået halvvejs i sit magiske tidsrum ’100 dage’, og horderne af samtidskunstforbrugere shuffler gennem Kassel kl. 10-20 dag efter dag. Gæsterne opfordres til at bruge mindst to dage på udstillingen, og det er næppe for meget
    Udstillingen ’Documenta 13’ er nået halvvejs i sit magiske tidsrum ’100 dage’, og horderne af samtidskunstforbrugere shuffler gennem Kassel kl. 10-20 dag efter dag. Gæsterne opfordres til at bruge mindst to dage på udstillingen, og det er næppe for meget
  • Baggrund
    28. august 2017

    Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

    ’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
    Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.