Organisation

Documenta

Baggrund
28. juli 2022

En kavalkade af kontroverser på Documenta: Kan man vise antisemitisk kunst i Tyskland?

Det var nok ikke helt planen, at kunstudstillingen Documenta 15 i juni blev reduceret til én stor skandale: Et antisemitisk kunstværk, indbrud hos palæstinensiske kunstnere, og så gik direktør Sabine Schormann af. Sidstnævnte var dog det rigtige træk, mener den tyske kunstkritiker Carsten Probst
Et udsnit af det indonesiske kunstnerkollektiv Taring Padi’s 18 meter lange banner, der er blevet anklaget for at være antisemitisk, da det blandt andet viser en Mossad-soldat med et grisehoved.
Kommentar
24. juni 2022

Balladen i Kassel viser, at Tysklands krigssår og jødiske traume stadig er åbent

Årets Documenta-udstilling har været hjemsøgt af anklager om racisme og antisemitisme. Men de angreb, som en gruppe palæstinensiske kunstnere er blevet udsat for, har fået mindre spalteplads, skriver kunstredaktør Maria Kjær Themsen i denne kommentar
Detalje fra Taring Padis store banner på Documenta, der nu er dækket til på grund af beskyldninger om antisemitiske stereotyper.
Anmeldelse
24. juni 2022

Kunstverdenens vigtigste begivenhed, Documenta, viser et skifte i måden at opfatte kunsten på

Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
Vi glæder os
31. december 2021

Her er de film, album og teaterstykker, du skal glæde dig til i 2022

Der venter mange spændende kulturoplevelser i 2022. Her er anmeldernes favoritter
Foto fra komediefilmen ’Vildmænd’ (venstre) og teaterstykkerne ’Jolly Weltschmerz’ (midten) og ’Fra regnormenes liv’ (højre).

 
Interview
26. juni 2020

I branchen forstår man godt Rosa Marie Frangs frustration over kunstneres vilkår i Danmark

I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, med videre til folk i branchen
I ’Rosas Reality Radio’ lufter kunstneren Rosa Marie Frang sin frustration over at være kunstner i det danske velfærdssamfund. Vi har taget nogle af de spørgsmål, som værket rejser, 
med videre til folk i branchen
Anmeldelse
29. november 2018

Enhver med moderat klimadesperation i sin dna vil blive opslugt af filmvæveværket ’Crossings’

Professor på Kunstakademiet i København Angela Melitopoulos, skabte et af de mest bemærkelsesværdige værker på Documenta 14 i Kassel. Hun har i videoværket ’Crossings’ kunstnerisk mod til at skildre flygtningekrisen som en destabiliserende kraft, en motor for forandring, og samtidig vise et desperat Europa råt for usødet i sitrende, sammenvævede billeder
Den 105 minutter lange videoinstallation ’Crossings’ blev udråbt til at være et af de mest politiske værker på sidste års Documenta i Kassel.
Anmeldelse
24. august 2018

Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Leder
20. september 2017

Lad den frie kunst vokse ud over vores egne grænser

Kunsten lever, når vi ikke censurerer og destruerer den, så længe vi kritiserer den åbent fremfor at forbyde eller helt at afvise det, der strider imod vores egne idealer og kunstsyn
»Den gamle kamp om form, komposition og originalitet synes at være bragt til ophør. Nu handler det om identitet, oprindelse, hudfarve og køn,« skrev Hanno Rauterberg her i avisen med henvisning til værker om race og oprindelige folk, der af nogen var blevet udskældt for at undertrykke og udnytte, og om værker af minoriteter på Documenta 14, der fra Rauterbergs synspunkt var udvalgt til festivalen udfra identitetspolitiske fremfor kunstneriske kriterier.
Interview
16. september 2017

’Forestil jer, at kunstnere fra Bayern kun beskæftigede sig med øl og pølser. Alle ville protestere og kalde det en kliché’

Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg svarer nu sine kritikere efter de seneste par ugers kunstdebat. Han siger, at med Documenta i Kassel har identitetspolitikken for alvor holdt sit indtog i den europæiske kunstverden, og han fastholder, at den samiske udstilling på Documenta er folklore og et udtryk for, at æstetikken er skubbet i baggrunden til fordel for etik og politik. Det truer kunstens frihed, siger han
Documenta i Kassel har inviteret flere oprindelige folk med end nogensinde før. Blandt andet Máret Ánne Saras rensdyrkranier (billedet) og sågar porcelænskæder fremstillet af knogleaske fra rensdyr – det hele medbragt til lejligheden af kunstnere, der tilhører det samiske folk. Men hvorvidt der er tale om kunstnerisk vellykkede genstande, er ifølge den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg sekundært. Foto fra Documenta, 2017.
Baggrund
28. august 2017

Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.

Sider