Organisation

DPU

’Godnat og sov godt’-krigen er en krig mellem det gamle og det nye børnesyn

De sidste rester af industrisamfundets autoritative opdragelse er på vej ud og erstattes af en mere inkluderende og anerkendende opdragelsesform. Det er derfor, bogen ’Godnat og sov godt’ pludselig blevet kontroversiel og genstand for heftig debat

Nyt storværk opruster vores viden om pædagogikkens ideer

’Pædagogikkens idehistorie’ er uomgængelig for studerende, politikere, undervisere, forskere og ikke mindst nysgerrige læsere på jagt efter gedigen viden om de omskiftelige pædagogiske ideers historie fra antikken til nutiden

Et forsvar for universitetets hjerteblod

Den eksterne censor bliver et særsyn, og der skæres ned på vejledningen. Skal vi bryde med den nordiske tradition for social retfærdighed og tvinge de studerende til at købe privat lektiehjælp?

Ny undersøgelse: iPad-undervisning gør elever bedre til at skrive

Skolebørn lærer hurtigere at skrive, hvis de arbejder på iPads og anvender en særlig pædagogisk metode. Det viser en ny dansk undersøgelse, som stemmer overens med et svensk studie fra sidste år

Hvad man ikke ved om inklusion

Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke

Skal forskning udforske eller udvikle?

Kravet til forskere i dag er, at de ikke blot skal udforske, men også udvikle. Den tendens rejser en lang række nye spørgsmål for forskerne og øger samarbejdet med forskere med sociale og kulturelle fagligheder

Forældre vælger ikke skole for fællesskabets skyld

Folkeskolen er vigtig for samfundets fællesskabsfølelse og sammenhængskraft. Men tilsyneladende ikke for nutidens forældregeneration. Derfor vælger den privatskoler til sine børn. Generation X er nemlig mere individualistisk og resultatorienteret end tidligere generationer

Frafald er en frihed

Politikere ønsker studerende, der ikke fortryder deres uddannelsesvalg. Men ønsket preller af. Hvorfor? Fordi den største frihed for studerende er friheden til at fortryde

De sanseløse pingviner

Der er brug for debat om kvaliteten og indholdet i de offentlige tilbud, de mindste i vores samfund tilbringer vigtige år af deres liv i

Skolen bør satse på computere frem for blyanter

Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen

Sider

Mest læste

  1. De sidste rester af industrisamfundets autoritative opdragelse er på vej ud og erstattes af en mere inkluderende og anerkendende opdragelsesform. Det er derfor, bogen ’Godnat og sov godt’ pludselig blevet kontroversiel og genstand for heftig debat
  2. Succeshistorier i medierne fylder godt i unges fremtidsdrømme, viser forskning. Men daghøjskoler sporer mange ind på en realistisk fremtid, påpeger leder af designskole i Københavns kommune
  3. Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen
  4. I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser, hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
  5. Den klassiske mønsterbryder møder stolthed, når han fortæller om sit heroiske brud med sit opvækstmiljø. Den moderne mønsterbryder er derimod et ensomt menneske, der er os ligegyldig og halvpinlig at høre på
  6. Flere og flere forfattere fortæller dystre eller sørgelige historier for børn om for eksempel selvmord, vold mellem børn og aborter. Det ender ikke altid godt i den virkelige verden, men skal det afspejles i børnelitteraturen? Men skal man tage introducere børn til en voksenverden eller skærme dem fra den?
  7. I Norge og Sverige er det skolens ansvar at modvirke traditionelle kønsmønstre. Det burde det også være i Danmark, hvor børn kan komme igennem det obligatoriske uddannelsesforløb (1. - 9. klasse) uden at få indsigt i ligestillings-historiske begivenheder
  8. ’Pædagogikkens idehistorie’ er uomgængelig for studerende, politikere, undervisere, forskere og ikke mindst nysgerrige læsere på jagt efter gedigen viden om de omskiftelige pædagogiske ideers historie fra antikken til nutiden