Organisation

DPU

Nyt storværk opruster vores viden om pædagogikkens ideer

’Pædagogikkens idehistorie’ er uomgængelig for studerende, politikere, undervisere, forskere og ikke mindst nysgerrige læsere på jagt efter gedigen viden om de omskiftelige pædagogiske ideers historie fra antikken til nutiden

Et forsvar for universitetets hjerteblod

Den eksterne censor bliver et særsyn, og der skæres ned på vejledningen. Skal vi bryde med den nordiske tradition for social retfærdighed og tvinge de studerende til at købe privat lektiehjælp?

Ny undersøgelse: iPad-undervisning gør elever bedre til at skrive

Skolebørn lærer hurtigere at skrive, hvis de arbejder på iPads og anvender en særlig pædagogisk metode. Det viser en ny dansk undersøgelse, som stemmer overens med et svensk studie fra sidste år

Hvad man ikke ved om inklusion

Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke

Skal forskning udforske eller udvikle?

Kravet til forskere i dag er, at de ikke blot skal udforske, men også udvikle. Den tendens rejser en lang række nye spørgsmål for forskerne og øger samarbejdet med forskere med sociale og kulturelle fagligheder

Forældre vælger ikke skole for fællesskabets skyld

Folkeskolen er vigtig for samfundets fællesskabsfølelse og sammenhængskraft. Men tilsyneladende ikke for nutidens forældregeneration. Derfor vælger den privatskoler til sine børn. Generation X er nemlig mere individualistisk og resultatorienteret end tidligere generationer

Frafald er en frihed

Politikere ønsker studerende, der ikke fortryder deres uddannelsesvalg. Men ønsket preller af. Hvorfor? Fordi den største frihed for studerende er friheden til at fortryde

De sanseløse pingviner

Der er brug for debat om kvaliteten og indholdet i de offentlige tilbud, de mindste i vores samfund tilbringer vigtige år af deres liv i

Skolen bør satse på computere frem for blyanter

Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen

Ny forskning punkterer myten om taberdrengen

Forældrenes indkomst og ikke barnets køn er den altoverskyggende faktor for børns resultater i skolen, viser ny forskning. Taberdrengen findes ikke, siger forskere

Sider

Mest læste

  1. Ny ghettoaftale skal tvinge børn i nyt dagtilbud 25 timer om ugen for at lære om dansk sprog og værdier.
  2. Korte, intensive læringsforløb hjælper på den korte bane, men har ikke langvarig effekt, viser undersøgelse.
  3. I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser, hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
  4. Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen
  5. Det kan betale sig at give fraskilte eller enlige forældre økonomisk tilskud til at flytte i bofællesskab. Det skaber mere tryghed hos børnene, mener sociolog Karen Sjørup
  6. Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke
  7. ’Pædagogikkens idehistorie’ er uomgængelig for studerende, politikere, undervisere, forskere og ikke mindst nysgerrige læsere på jagt efter gedigen viden om de omskiftelige pædagogiske ideers historie fra antikken til nutiden
  8. Den eksterne censor bliver et særsyn, og der skæres ned på vejledningen. Skal vi bryde med den nordiske tradition for social retfærdighed og tvinge de studerende til at købe privat lektiehjælp?