Organisation

DPU

Baggrund
28. marts 2022

Ny forskning kaster lys over, hvordan skolen kan gøre eleverne bedre til at skrive i de små klasser

Danske forskere er dykket ned i 50.000 tekster skrevet af elever i 0.-4. klasse. Det har givet helt nye indsigter i børns måde at tilegne sig skrivning på. Resultaterne kan via ny sprogteknologi bruges direkte i undervisningen til at understøtte eleverne i deres tidlige skriveudvikling
Nyt dansk forskningsstudie af mere end 50.000 tekster skrevet af 0.-4. klasses elever viser, at der er nogle fælles træk i elevernes skriftlige udvikling.
Anmeldelse
19. februar 2021

Ny bog er en guldgrube af originalitet fra 2.500 års pædagogikhistorie

Hvordan skal barnet formes? Hvem bestemmer, hvad der sker i skolen? 25 originale tekster om opdragelse, pædagogik og undervisning byder sig til i ny bog
I dette digre værk fra Hans Reitzels Forlag får vi blandt andet serveret en glimrende originaltekst af den tyske videnskabsmand og grundlægger af universitetet i Berlin, Wilhelm von Humboldt (1762-1835).
Kommentar
20. april 2020

Forsvar børns frie leg: Vi skal ikke bytte et brækket ben for et liv på mentale krykker

Lige nu vejer sikkerhed og risiko for smitte tungere end fri og udviklende leg i daginstitutionerne. Det er nødvendigt. Men vi må ikke lade coronakrisen forstærke tendensen til at pakke børn ind i vat og bløde gummiunderlag. Det skader børnene, skriver leder af DPU Claus Holm i dette debatindlæg
Mange legepladser har udskiftet asfalten med det blødere gummiunderlag, så børn ikke slår sig så meget, hvis de falder på det. Et udtryk for en såkaldt »sikkerhedspædagogik«, som ifølge Claus Holm, leder af DPU, modvirker knubs, nederlag og en ramponeret ære, men også modvirker børnenes frie leg og legende læring.
Kronik
23. november 2019

Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med

Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
Baggrund
27. september 2019

Børn har fortjent litteratur, der tager sig selv alvorligt

Forfatterskolen for børnelitteratur fejrer 20-års jubilæum midt i nyheden om, at den lukker. Skolen har haft en enorm betydning for dansk børnelitteratur. Gakkede, gennemarbejdede, sprogligt bevidste, helstøbte værker om børn, der klarer sig, er ikke et særsyn i dansk børnelitteratur i dag
Mette Hegnhøjs lille sensation af et værk ’Ella er mit navn vil du købe det?’ repræsenterer alt det, som Forfatterskolen ville og lykkedes med. Det er et værk, jeg aldrig bliver færdig med.
Feature
10. november 2018

’Godnat og sov godt’-krigen er en krig mellem det gamle og det nye børnesyn

De sidste rester af industrisamfundets autoritative opdragelse er på vej ud og erstattes af en mere inkluderende og anerkendende opdragelsesform. Det er derfor, bogen ’Godnat og sov godt’ pludselig blevet kontroversiel og genstand for heftig debat
Tilpasning eller frigørelse. Det er den gamle kamp om opdragelsens og pædagogikkens formål, der blusser op igen. Frigørelsen vinder stadig fremad, vurderer børneforsker Erik Sigsgaard.
Anmeldelse
10. juni 2017

Nyt storværk opruster vores viden om pædagogikkens ideer

’Pædagogikkens idehistorie’ er uomgængelig for studerende, politikere, undervisere, forskere og ikke mindst nysgerrige læsere på jagt efter gedigen viden om de omskiftelige pædagogiske ideers historie fra antikken til nutiden
Kronik
18. april 2016

Et forsvar for universitetets hjerteblod

Den eksterne censor bliver et særsyn, og der skæres ned på vejledningen. Skal vi bryde med den nordiske tradition for social retfærdighed og tvinge de studerende til at købe privat lektiehjælp?
De aktuelle uddannelsesbesparelser, som bl.a. betyder, at der er mindre individuel vejledning, går ud over samspillet mellem undervisere og studerende og dermed kvaliteten af uddannelserne, mener dagens kronikører
Nyhed
11. marts 2016

Ny undersøgelse: iPad-undervisning gør elever bedre til at skrive

Skolebørn lærer hurtigere at skrive, hvis de arbejder på iPads og anvender en særlig pædagogisk metode. Det viser en ny dansk undersøgelse, som stemmer overens med et svensk studie fra sidste år
Baggrund
6. juli 2015

Hvad man ikke ved om inklusion

Alle børn kan have gavn af, at man inkluderer børn med specialbehov i de almene klasser. Men det kan også være skidt for dem. Modsat hvad Undervisningsministeriet har sagt i tre år, ved vi det faktisk ikke
Den tidligere undervisningsminister Christine Antorini (S) er en af dem, der har påstået, at inklusion i skolen har en positiv effekt på indlæring. Noget tyder imidlertid på, at inklusionsfortalerne ikke kan kende forskel på sammenhæng og årsagssammenhæng.

Sider

  • Kronik
    23. november 2019

    Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med

    Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
    Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
  • Baggrund
    13. august 2010

    'Hvis alle piger var prinsesser, ville samfundet gå i stå'

    I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser, hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
    I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser,  hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
  • Baggrund
    28. maj 2010

    Vi er i puberteten, til vi dør

    Hvem kan få øje på den nye 'Den kroniske uskyld'? Ungdomsromanen har mistet status på det litterære felt - ikke fordi ungdommen er blevet uinteressant - den er bare blevet en permanent tilstand
    Hvem kan få øje på den nye 'Den kroniske uskyld'? Ungdomsromanen har mistet status på det litterære felt - ikke fordi ungdommen er blevet uinteressant - den er bare blevet en permanent tilstand
  • Kronik
    5. maj 2009

    Mønsterbrydere - fra helte til ligegyldigheder

    Den klassiske mønsterbryder møder stolthed, når han fortæller om sit heroiske brud med sit opvækstmiljø. Den moderne mønsterbryder er derimod et ensomt menneske, der er os ligegyldig og halvpinlig at høre på
    Det uddannelsesmæssige gennembrud blev sikret i anden halvdel af århundredet via ungdomsuddannelserne og med udbredelsen og skabelsen af masseuniversitetet.
  • Baggrund
    19. marts 2010

    Må man slukke lyset, før det er blevet tændt?

    Flere og flere forfattere fortæller dystre eller sørgelige historier for børn om for eksempel selvmord, vold mellem børn og aborter. Det ender ikke altid godt i den virkelige verden, men skal det afspejles i børnelitteraturen? Men skal man tage introducere børn til en voksenverden eller skærme dem fra den?
    Flere og flere forfattere fortæller dystre eller sørgelige historier for børn om for eksempel selvmord, vold mellem børn og aborter. Det ender ikke altid godt i den virkelige verden, men skal det afspejles i børnelitteraturen? Men skal man tage introducere børn til en voksenverden eller skærme dem fra den?
  • Baggrund
    28. marts 2022

    Ny forskning kaster lys over, hvordan skolen kan gøre eleverne bedre til at skrive i de små klasser

    Danske forskere er dykket ned i 50.000 tekster skrevet af elever i 0.-4. klasse. Det har givet helt nye indsigter i børns måde at tilegne sig skrivning på. Resultaterne kan via ny sprogteknologi bruges direkte i undervisningen til at understøtte eleverne i deres tidlige skriveudvikling
    Nyt dansk forskningsstudie af mere end 50.000 tekster skrevet af 0.-4. klasses elever viser, at der er nogle fælles træk i elevernes skriftlige udvikling.
  • 10. marts 2007

    Kønsdebatten skal i gang i folkeskolen

    I Norge og Sverige er det skolens ansvar at modvirke traditionelle kønsmønstre. Det burde det også være i Danmark, hvor børn kan komme igennem det obligatoriske uddannelsesforløb (1. - 9. klasse) uden at få indsigt i ligestillings-historiske begivenheder
  • Anmeldelse
    9. oktober 2002

    Hos den filosofiske vejleder

    Hvad gør man, når tilværelsen bliver genstand for svimmelhed? Man opsøger sin filosofiske vejleder