Organisation

DPU

Artikler
Anmeldelse
14. oktober 2022

Henrik Dahl har skrevet et demagogisk og selvmodsigende essay

Den erklærede sandhedselsker Henrik Dahl leverer dårlig tænkning
I sin nye bog Ved voksenbordet er den erklærede sandhedselsker Henrik Dahl i dén grad ude med den generaliserende rive, skriver Informations anmelder.
Leder
31. maj 2022

Højreekstrem terrorsag minder os om, at internettet også er virkeligheden

To vestsjællandske drenge på 15 og 16 år blevet sigtet for at lade sig hverve til den højreradikale terrororganisation Feuerkrieg Division – online. Hvis vi negligerer den digitale virkelighed, bliver vi blinde for dens påvirkning af den fysiske virkelighed
Tilhængere af Feuerkrieg Division og andre nye ekstremistiske grupper poserer ofte med våben på selfies og dækker ansigtet med et anonymiserende kranium.
Baggrund
28. marts 2022

Ny forskning kaster lys over, hvordan skolen kan gøre eleverne bedre til at skrive i de små klasser

Danske forskere er dykket ned i 50.000 tekster skrevet af elever i 0.-4. klasse. Det har givet helt nye indsigter i børns måde at tilegne sig skrivning på. Resultaterne kan via ny sprogteknologi bruges direkte i undervisningen til at understøtte eleverne i deres tidlige skriveudvikling
Nyt dansk forskningsstudie af mere end 50.000 tekster skrevet af 0.-4. klasses elever viser, at der er nogle fælles træk i elevernes skriftlige udvikling.
Anmeldelse
19. februar 2021

Ny bog er en guldgrube af originalitet fra 2.500 års pædagogikhistorie

Hvordan skal barnet formes? Hvem bestemmer, hvad der sker i skolen? 25 originale tekster om opdragelse, pædagogik og undervisning byder sig til i ny bog
I dette digre værk fra Hans Reitzels Forlag får vi blandt andet serveret en glimrende originaltekst af den tyske videnskabsmand og grundlægger af universitetet i Berlin, Wilhelm von Humboldt (1762-1835).
Kommentar
20. april 2020

Forsvar børns frie leg: Vi skal ikke bytte et brækket ben for et liv på mentale krykker

Lige nu vejer sikkerhed og risiko for smitte tungere end fri og udviklende leg i daginstitutionerne. Det er nødvendigt. Men vi må ikke lade coronakrisen forstærke tendensen til at pakke børn ind i vat og bløde gummiunderlag. Det skader børnene, skriver leder af DPU Claus Holm i dette debatindlæg
Mange legepladser har udskiftet asfalten med det blødere gummiunderlag, så børn ikke slår sig så meget, hvis de falder på det. Et udtryk for en såkaldt »sikkerhedspædagogik«, som ifølge Claus Holm, leder af DPU, modvirker knubs, nederlag og en ramponeret ære, men også modvirker børnenes frie leg og legende læring.
Kronik
23. november 2019

Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med

Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
Baggrund
27. september 2019

Børn har fortjent litteratur, der tager sig selv alvorligt

Forfatterskolen for børnelitteratur fejrer 20-års jubilæum midt i nyheden om, at den lukker. Skolen har haft en enorm betydning for dansk børnelitteratur. Gakkede, gennemarbejdede, sprogligt bevidste, helstøbte værker om børn, der klarer sig, er ikke et særsyn i dansk børnelitteratur i dag
Mette Hegnhøjs lille sensation af et værk ’Ella er mit navn vil du købe det?’ repræsenterer alt det, som Forfatterskolen ville og lykkedes med. Det er et værk, jeg aldrig bliver færdig med.
Feature
10. november 2018

’Godnat og sov godt’-krigen er en krig mellem det gamle og det nye børnesyn

De sidste rester af industrisamfundets autoritative opdragelse er på vej ud og erstattes af en mere inkluderende og anerkendende opdragelsesform. Det er derfor, bogen ’Godnat og sov godt’ pludselig blevet kontroversiel og genstand for heftig debat
Tilpasning eller frigørelse. Det er den gamle kamp om opdragelsens og pædagogikkens formål, der blusser op igen. Frigørelsen vinder stadig fremad, vurderer børneforsker Erik Sigsgaard.
Anmeldelse
10. juni 2017

Nyt storværk opruster vores viden om pædagogikkens ideer

’Pædagogikkens idehistorie’ er uomgængelig for studerende, politikere, undervisere, forskere og ikke mindst nysgerrige læsere på jagt efter gedigen viden om de omskiftelige pædagogiske ideers historie fra antikken til nutiden
Kronik
18. april 2016

Et forsvar for universitetets hjerteblod

Den eksterne censor bliver et særsyn, og der skæres ned på vejledningen. Skal vi bryde med den nordiske tradition for social retfærdighed og tvinge de studerende til at købe privat lektiehjælp?
De aktuelle uddannelsesbesparelser, som bl.a. betyder, at der er mindre individuel vejledning, går ud over samspillet mellem undervisere og studerende og dermed kvaliteten af uddannelserne, mener dagens kronikører

Sider

  • Anmeldelse
    14. oktober 2022

    Henrik Dahl har skrevet et demagogisk og selvmodsigende essay

    Den erklærede sandhedselsker Henrik Dahl leverer dårlig tænkning
    I sin nye bog Ved voksenbordet er den erklærede sandhedselsker Henrik Dahl i dén grad ude med den generaliserende rive, skriver Informations anmelder.
  • Kronik
    23. november 2019

    Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med

    Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
    Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
  • Nyhed
    6. marts 2012

    Skolen bør satse på computere frem for blyanter

    Folkeskolen bruger for meget tid på at lære eleverne at skrive pænt og for lidt tid på at udvikle deres digitale færdigheder. Forskere, politikere og erhvervsliv efterlyser øget fokus på den digitale pædagogik i undervisningen
    I stedet for at øve en pæn håndskrift bør folkeskoleelever hellere lære at skrive på tastatur meget tidligere i skoleforløbet.
  • 17. september 2005

    Medier former unges drømme

    Succeshistorier i medierne fylder godt i unges fremtidsdrømme, viser forskning. Men daghøjskoler sporer mange ind på en realistisk fremtid, påpeger leder af designskole i Københavns kommune
  • 3. november 2006

    Muslimske piger trodser forældre: De tager tørklæde på

    Tørklædet er blevet centralt for mange unge muslimske kvinders identitet i Danmark. De bærer det med stolthed - ofte mod deres forældres ønske
  • Leder
    31. maj 2022

    Højreekstrem terrorsag minder os om, at internettet også er virkeligheden

    To vestsjællandske drenge på 15 og 16 år blevet sigtet for at lade sig hverve til den højreradikale terrororganisation Feuerkrieg Division – online. Hvis vi negligerer den digitale virkelighed, bliver vi blinde for dens påvirkning af den fysiske virkelighed
    Tilhængere af Feuerkrieg Division og andre nye ekstremistiske grupper poserer ofte med våben på selfies og dækker ansigtet med et anonymiserende kranium.
  • Baggrund
    13. august 2010

    'Hvis alle piger var prinsesser, ville samfundet gå i stå'

    I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser, hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
    I børnelitteraturens verden oplever man en stigende tendens til, at bøger markedsføres i forhold til køn. Det er ikke uproblematisk. Det handler ikke om, at pigerne ikke må være prinsesser, men om, at vi skal være opmærksomme på, at det ikke er uden konsekvenser,  hvis 'pigebøger' altid er lyserøde
  • 10. marts 2007

    Kønsdebatten skal i gang i folkeskolen

    I Norge og Sverige er det skolens ansvar at modvirke traditionelle kønsmønstre. Det burde det også være i Danmark, hvor børn kan komme igennem det obligatoriske uddannelsesforløb (1. - 9. klasse) uden at få indsigt i ligestillings-historiske begivenheder