Organisation: DR
Seneste artikler

Streaming

Anbefalinger til streaming på nettet – krise-edition

Kan godt børnefjernsyn være åbenlyst moraliserende?

Serien 'Klassen' toner rent flag med sine budskaber og henvender sig til sin målgruppe som en dramatiseret brevkasse fuld af problemer og løsninger i et mediebillede, der byder på så meget andet end netop det

FOLK

Folk fra dagens avis

Mens DR trues med sparekniven, opruster vores naboer på mediefronten

Det kunne være forfriskende, hvis danske mediepolitikere løftede blikket en anelse ud mod verden i stedet for tilsyneladende at klistre blikket på den snævre, nationale ideologiske dagsorden, som synes at præge mediedebatten i denne tid, hvor alle synes enige om, at DR skal skæres ned (enten til sokkeholderne eller i hvert fald, så det sender et signal, som kan mærkes)

Selvfølgelig er flytteplanerne for DR’s orkestre en spareøvelse

Imens alle fra kulturministeren til DR’s bestyrelsesformand skændes om, hvorvidt det vil være en god ide at flytte koncerthus, orkestre og kor ud af DR-regi, undgår de behændigt at tale om, hvor mange penge der eventuelt følger med musikopgaven
I en kronik i Jyllands-Posten beskrev kulturminister Mette Bock (LA) tidligere på ugen den mulighed, at man flyttede orkestrene fra Danmarks Radio til Det Kongelige Teater, så DR fremover kun skulle »koncentrere sig om medieindholdet«, og Det Kongelige Teater ville »stå styrket som national kulturinstitution i verdensklasse«. Her ses DR’s Symfoniorkester.

Public service: ’Orkestrene er et levn fra før krigen og lige efter’

Kulturminister Mette Bock og Dansk Folkeparti overvejer at flytte DR’s orkestre til Det Kongelige Teater, så DR kan ’koncentrere sig om medieindholdet’. Det kan være fornuftigt, siger en professor i medievidenskab fra Holland, hvor man har lukket en række orkestre knyttet til de statsligt støttede medier. Men DR står over for langt større udfordringer end orkesterplaceringer, viser erfaringerne fra Holland

Reaktiv licens

Eller Otto Brandenburg in memoriam en mandag morgen

Nu har vi set det med

Man kan ikke beskylde Maya Ilsøes Arvingerne for at være en uambitiøs serie

Sider

Mest læste

  1. Mads Steffensens er DR’s hr. Hygge. Men nu har han valgt at slutte sig til markedssamfundets prekariat. Det er tilsyneladende en vigtig nyhed
  2. Det amerikanske tv-koncept ’Alene i vildmarken’ har det svært i den danske version. Deltagerne savner civilisationen efter få dage i vildmarken. Det ser ud til, at ethvert land står over for et valg: Velfærdsstat eller velfungerende overlevelseskoncepter på tv. Jeg synes bare, at vi holder os til det første
  3. Danmarks Radio var i krise, da det i 2007 besluttede at sende X Factor – et program, der skulle blive koncernens største underholdningssucces nogensinde. Men både på bestyrelsesgangen og i offentligheden medførte det store diskussioner, for programmet brød med ideen om, hvad der var ’DR-værdigt’. Siden er X Factor blevet centrum for debatten om public service. I anledning af 10. sæson genfortæller en række hovedpersoner det skelsættende første år
  4. Dagbladenes interesseorganisation har forført et spinkelt politisk flertal til bombastisk at erklære, at DR nærmest er roden til alt ondt. Det er svært at forstå, at man tilsyneladende tror, at en voldsom nedskæring af DR – der tales om en 25 procent over fire år – vil løse dagspressens problemer
  5. Meget af tiden i ’X Factor’ og ’Danmark har talent’ går med, at deltagerne med håbefulde øjne iagttager dommernes ansigtsudtryk og prøver at afkode dem, mens dommerne udtrykker så meget som muligt med deres tandsmil, panderynker og trutmunde. Her er en guide til de mest gængse dommerfjæs
  6. Ifølge redaktør på dansk-tyrkisk medie kommer Tyrkiets premierminister til Danmark i næste uge
  7. Kulturminister Mette Bock og Dansk Folkeparti overvejer at flytte DR’s orkestre til Det Kongelige Teater, så DR kan ’koncentrere sig om medieindholdet’. Det kan være fornuftigt, siger en professor i medievidenskab fra Holland, hvor man har lukket en række orkestre knyttet til de statsligt støttede medier. Men DR står over for langt større udfordringer end orkesterplaceringer, viser erfaringerne fra Holland
  8. Licensen vender den tunge ende nedad; alle betaler det samme, uanset indkomst.