Organisation

DR Symfoniorkestret

Anmeldelse
12. oktober 2021

Bruckners ottende symfoni i en flot DR-fremførelse, der dog var fattig på åndelige visioner

Der skal noget særligt til at forløse Anton Bruckners mægtigste symfoni. Torsdagskoncertens dirigent, Jukka-Pekka Saraste, viste finsk ’sisu’ og stor erfaring, men ikke emotionel varme
DR Symfoniorkestret. Arkivfoto.
Anmeldelse
14. september 2021

Nyt Bent Sørensen-værk og ukendt Bartók i klasseopførelser under Thomas Dausgaard

DR Symfoniorkestrets tidligere chefdirigent besøgte sit gamle orkester og udfordrede det bravt i sin vanlige dynamiske stil. Men Thomas Dausgaard er også en særdeles sensitiv klangkunstner. Det kom frem i værker af Béla Bartók og Bent Sørensen, som begge trak på folkemusikalske kilder
Thomas Dausgaard har været chef for DR Symfoniorkestret i 7 år, men er i dag chefdirigent for BBC Skotske Symfoniorkester i Glasgow.
Anmeldelse
3. august 2021

Rundt om en klassiker: Otte dirigenters bud på Mahlers syvende symfoni

I kritikserien ’Rundt om en klassiker’ er vi nået til Gustav Mahlers syvende symfoni – i otte versioner. På nyt album får den en kongenial fortolker i dirigent Kirill Petrenko, der illuminerer et bemærkelsesværdigt orkesterværk, der ellers er svært tilgængeligt
Gustav Mahlers syvende symfoni går for at være Mahlers mest utilgængelige, og den spilles relativt sjældent i koncertsalene.
Anmeldelse
29. juni 2021

Hvordan spiller man Beethoven? Den tyske violinstjerne Anne-Sophie Mutter deler vandene

Anne-Sophie Mutter er et fænomen i det klassiske musikliv. ‘Die Mutter’ har karisma, og hun forfægter stålsat sit kunstneriske ståsted. Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret måtte bøje sig under denne stærke vilje i deres fælles Beethoven-fejring, som foregik under solistens vagtsomme kontrol
Anne-Sophie Mutter har karisma, og hendes musikerskab er uomtvisteligt højt. Men hendes måde at spille eksempelvis Beethoven på deler vandene mellem hendes tilhængere og dem, der ikke er. Her ses hun til en koncert i Berlin i 2020.
Anmeldelse
8. juni 2021

Hun viste, hvor god hun er, da hun modtog Léonie Sonnings Musikpris

Koreaneren Unsuk Chin er en kosmopolitisk komponist, hendes musik spilles i alverdens koncertsale, og den er ofte umiddelbart tilgængelig med sine stærke lysvirkninger og mangfoldige farver. Det blev illustreret i fuldt mål ved priskoncerten i Koncerthuset
Unsuk Chin modtog Sonnings Musikpris 2021.
Anmeldelse
17. marts 2021

Præcisionskrævende Mozart var svær for et genforenet DR Symfoniorkester i velspundet program

Efter mere end tre måneders nedlukning vendte DR SymfoniOrkestret og chefdirigent Fabio Luisi tilbage på scenen, i første omgang kun til glæde for radiolytterne. Torsdagskoncerten bød blandt andet på sjældent spillet musik af Richard Strauss, og den skilte sig ud som aftenens fængslende indslag
Efter tre måneders coronanedlukning var chefdirigent Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret torsdag tilbage i Koncerthuset – dog uden publikum.
Anmeldelse
21. december 2020

Årets klassiske lytteoplevelser er danske sange, vuggesange og italiensk avantgardeopera

Seks album har fundet vej til vor klassiske musikanmelders bunke med de mest mindeværdige lytteoplevelser i 2020
Komponist Bent Sørensen, der danner par med pianist Katrine Gislinge, excellerer i at komponere til netop den personlighed, kompetence og indføling, som den musiker, der skal fremføre musikken, har, skriver Valdemar Lønsted.
Nyhed
16. november 2020

Musikere fortæller om en hverdag med sexchikane og mobning i DR Symfoniorkestret

Flere sager har ramt DR under anden bølge af #MeToo, og nu fortæller nuværende og tidligere musikere fra DR Symfoniorkestret om befamlinger, sexistiske kommentarer og et decideret overgreb. Der har ifølge ledelsen været en ’blind vinkel’ i forhold til adfærden i orkestret. Det skal der laves om på nu, lyder det
»Han nev mig i røven, og der var tit andre kolleger til stede, når det skete. Jeg ved ikke, om de ikke så det, eller om de var ligeglade,« fortæller Katelin Coleman, som er canadier, var kontraktansat som fagottist i DR Symfoniorkestret fra august 2014 til december 2015. Her oplevede hun i en periode, at en musiker med højere rang end hende gjorde uønskede tilnærmelser.
Anmeldelse
10. november 2020

Violinsolisten var som en fleuretfægter

Den tyske violinist Isabelle Faust var den store oplevelse i DR’s Torsdagskoncert. Hendes tolkning af Mendelssohns ’Violinkoncert’ kom som den pureste musik fra kilden, mens Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret demonstrerede et beundringsværdigt sammenspil i Richard Strauss’ monumentale alpevandring
Fabio Luisi var på stikkerne for at give gensvar på, hvad der kom fra den tyske violinist Isabelle Faust, gang på gang resulterede det i sublime konversationer, som i førstesatsens lyriske sidetema eller den langsomme sats’ hemmelighedsfulde sangbarhed.
Anmeldelse
20. oktober 2020

Cellist Andreas Brantelid går til glemt russer med dedikation og fordybelse

To danske cellister excellerer på to nye album. Andreas Brantelid bringer en glemt russer frem i lyset med den svenske pianist Bengt Forsberg. Og Henrik Dam Thomsen allierer sig med Anders Koppel og hans Hammond-orgel i en suite af lyriske og inciterende numre
Andreas Brantelid er afgjort en melodisk begavet musiker, han nærmest synger sig gennem sonaten, faktisk så smukt, at man kommer til at tænke på den italienske vokalmusiks stærke påvirkning af russisk musik i 1800-tallet. Arkivfoto.

Sider