Organisation

DR Symfoniorkestret

Anmeldelse
7. juni 2022

Hornemans genopstandne ’Aladdin’ viser sig som en opera med europæisk vingefang

Efter et langt restaurationsarbejde er C.F.E. Hornemans livsprojekt, eventyroperaen Aladdin, blevet gjort klar til den første komplette opførelse siden 1902. Det er sket på Dacapo Records studieindspilning med dirigenten Michael Schønwandt og DR’s ensembler. Resultatet er intet mindre end en begivenhed
Dirigenten Michael Schønwandt leder DR Symfoniorkestret og DR Koncertkoret på den første indspilning nogensinde af guldalderkomponisten C.F.E. Hornemans ’Aladdin’.
Ugens anbefalinger
20. maj 2022

Ugens anbefalinger: Jarvis Cocker er tilbage i æteren og en nydelig næsepodningskrukke

Kulturredaktionen har i denne uge været med Jarvis Cocker på loftet, lyttet til orgelkoncert fra P2's onlinearkiver og forelsket sig i en pastelfarvet krukke med næsepodningsmotiv
Kulturredaktionen har i denne uge været med Jarvis Cocker på loftet, lyttet til orgelkoncert fra P2's onlinearkiver og forelsket sig i en pastelfarvet krukke med næsepodningsmotiv
Anmeldelse
5. april 2022

Bratscherne viste vejen i Blomstedts storslåede Bruckner-opførelse

Anton Bruckners fjerde symfoni gennemspiller en åndelig dramaturgi med tilløb, opstemninger, afbrydelser, nye ansatser og mægtige kraftbølger. Og med DR Symfoniorkestret under Herbert Blomstedts urokkelige tilstedeværelse og rolige armbevægelser blev man ført dybt ind i dette musikalske mysterium
Herbert Blomstedt styrede orkestret gennem førstesatsens tre kolossalt dynamiske faser med en kraft og en autoritet, som satte sig dybt. Ikke ved magt og styrke, men ved den spinkle, gamle mands ånd.
Anmeldelse
19. marts 2022

To spektakulære premierer trak fuldt hus i DR ved årets Pulsar-Festival

Simon Steen-Andersen samlede radioens ensembler i et storværk, og ung komponist pressede DR Symfoniorkesteret til at lade fejl opstå
Den danske komponist Simon Steen-Andersens værk ’TRIO’ er en skæg hyldest til radioens musikensembler og lange underholdningstradition.
Anmeldelse
25. januar 2022

Debussy og Stravinskij gav en duft af den gyldne balletepoke i Paris

Stravinskijs musik til ’Ildfuglen’ blev skabt til kompagniet Ballets Russes, og med DR Symfoniorkestret under rumæneren Ion Marin satte den sjældent opførte komplette version gang i en tidsrejse til Paris 1910. Som en hvirvelvind fra 2020 kom Thomas Adès’ folkemusikinspirerede violinsuite med den gudsbenådede finske spillemand Pekka Kuusisto
Den rumænske dirigent Ion Marin afløste engelske Nicholas Collon ved årets første DR-torsdagskoncert.
Anmeldelse
12. oktober 2021

Bruckners ottende symfoni i en flot DR-fremførelse, der dog var fattig på åndelige visioner

Der skal noget særligt til at forløse Anton Bruckners mægtigste symfoni. Torsdagskoncertens dirigent, Jukka-Pekka Saraste, viste finsk ’sisu’ og stor erfaring, men ikke emotionel varme
DR Symfoniorkestret. Arkivfoto.
Anmeldelse
14. september 2021

Nyt Bent Sørensen-værk og ukendt Bartók i klasseopførelser under Thomas Dausgaard

DR Symfoniorkestrets tidligere chefdirigent besøgte sit gamle orkester og udfordrede det bravt i sin vanlige dynamiske stil. Men Thomas Dausgaard er også en særdeles sensitiv klangkunstner. Det kom frem i værker af Béla Bartók og Bent Sørensen, som begge trak på folkemusikalske kilder
Thomas Dausgaard har været chef for DR Symfoniorkestret i 7 år, men er i dag chefdirigent for BBC Skotske Symfoniorkester i Glasgow.
Anmeldelse
3. august 2021

Rundt om en klassiker: Otte dirigenters bud på Mahlers syvende symfoni

I kritikserien ’Rundt om en klassiker’ er vi nået til Gustav Mahlers syvende symfoni – i otte versioner. På nyt album får den en kongenial fortolker i dirigent Kirill Petrenko, der illuminerer et bemærkelsesværdigt orkesterværk, der ellers er svært tilgængeligt
Gustav Mahlers syvende symfoni går for at være Mahlers mest utilgængelige, og den spilles relativt sjældent i koncertsalene.
Anmeldelse
29. juni 2021

Hvordan spiller man Beethoven? Den tyske violinstjerne Anne-Sophie Mutter deler vandene

Anne-Sophie Mutter er et fænomen i det klassiske musikliv. ‘Die Mutter’ har karisma, og hun forfægter stålsat sit kunstneriske ståsted. Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret måtte bøje sig under denne stærke vilje i deres fælles Beethoven-fejring, som foregik under solistens vagtsomme kontrol
Anne-Sophie Mutter har karisma, og hendes musikerskab er uomtvisteligt højt. Men hendes måde at spille eksempelvis Beethoven på deler vandene mellem hendes tilhængere og dem, der ikke er. Her ses hun til en koncert i Berlin i 2020.
Anmeldelse
8. juni 2021

Hun viste, hvor god hun er, da hun modtog Léonie Sonnings Musikpris

Koreaneren Unsuk Chin er en kosmopolitisk komponist, hendes musik spilles i alverdens koncertsale, og den er ofte umiddelbart tilgængelig med sine stærke lysvirkninger og mangfoldige farver. Det blev illustreret i fuldt mål ved priskoncerten i Koncerthuset
Unsuk Chin modtog Sonnings Musikpris 2021.

Sider

  • Nyhed
    16. november 2020

    Musikere fortæller om en hverdag med sexchikane og mobning i DR Symfoniorkestret

    Flere sager har ramt DR under anden bølge af #MeToo, og nu fortæller nuværende og tidligere musikere fra DR Symfoniorkestret om befamlinger, sexistiske kommentarer og et decideret overgreb. Der har ifølge ledelsen været en ’blind vinkel’ i forhold til adfærden i orkestret. Det skal der laves om på nu, lyder det
    »Han nev mig i røven, og der var tit andre kolleger til stede, når det skete. Jeg ved ikke, om de ikke så det, eller om de var ligeglade,« fortæller Katelin Coleman, som er canadier, var kontraktansat som fagottist i DR Symfoniorkestret fra august 2014 til december 2015. Her oplevede hun i en periode, at en musiker med højere rang end hende gjorde uønskede tilnærmelser.
  • Klassisk musikskole
    22. maj 2020

    Slagtøjsspiller Jakob Weber: »Jeg elsker også det ene, forløsende bækkenslag i en symfoni«

    For slagtøjsspiller i DR SymfoniOrkestret Jakob Weber Egholm er de mange forskellige instrumenter en adgang til alverdens folkemusiktraditioner. Musikken er en måde at fortælle historier på, og det generer ham ikke, hvis hans bidrag til historien er et enkelt bækkenslag
    For slagtøjsspiller i DR SymfoniOrkestret Jakob Weber Egholm er de mange forskellige instrumenter en adgang til alverdens folkemusiktraditioner. Musikken er en måde at fortælle historier på, og det generer ham ikke, hvis hans bidrag til historien er et enkelt bækkenslag
  • Anmeldelse
    7. september 2020

    Der gik en ild gennem Fabio Luisi, da DR åbnede koncertsæsonen med Mahlers dommedagsvision

    DR SymfoniOrkestret og DR Koncertkoret viste høj klasse under chefdirigent Fabio Luisi i Mahlers anden symfoni med tilnavnet ’Opstandelsen’. COVID-19-restriktionerne implicerede nogle forandringer, der fik en overraskende betydning for opførelsen
    Fabio Luisi, DR SymfoniOrkestrets chefdirigent, ledte opførelsen med et eminent overblik og en kolossal glød.
  • Anmeldelse
    10. november 2020

    Violinsolisten var som en fleuretfægter

    Den tyske violinist Isabelle Faust var den store oplevelse i DR’s Torsdagskoncert. Hendes tolkning af Mendelssohns ’Violinkoncert’ kom som den pureste musik fra kilden, mens Fabio Luisi og DR SymfoniOrkestret demonstrerede et beundringsværdigt sammenspil i Richard Strauss’ monumentale alpevandring
    Fabio Luisi var på stikkerne for at give gensvar på, hvad der kom fra den tyske violinist Isabelle Faust, gang på gang resulterede det i sublime konversationer, som i førstesatsens lyriske sidetema eller den langsomme sats’ hemmelighedsfulde sangbarhed.
  • Anmeldelse
    30. marts 2020

    Musik der kan sprænge eller samle dit eget verdensrum

    Bent Sørensens koncerter for klaver, klarinet og trompet er nu samlet på et nyt album med tre store nordiske solister, som helt overbevisende har taget ejerskab over musikken. Sørensens særegne klangkunst udfordrer til at lytte i det stille rum med vækkelsen af erindringer, indskydelser, hændelser og impulser
    Norske Tine Thing Helseth er en af vor tids største trompetister, mener musikanmelder Valdemar Lønsted, og Bent Sørensen har skrevet et skønhedssøgende værk med hende i tankerne, som udforsker trompetens retoriske potentiale.
  • Anmeldelse
    7. oktober 2020

    Alondra de la Parra fik taget til at løfte sig, da hun fremførte sit hjemlands musik

    Torsdagskoncerten i Koncerthuset sluttede med et mexicansk slagtøjsorgie under den kvindelige dirigent Alondra de la Parra. Det var i hendes hjemlands musik, taget løftede sig, mens dele af det øvrige program godt kunne have behøvet det samme boost
    Alondra de la Parra var en suveræn iscenesætter uden at ’sætte sig’ på orkestret, for hun inviterede til en kollektiv performance, og det gav Torsdagskoncerten i Koncerthuset en helt forrygende afslutning. Billedet er fra en tidligere koncert i Zürich.
  • Læserbrev
    10. marts 2020

    DR's symfoniorkester aflyste værk fordi nodematerialet var umuligt at realisere

    Det var ikke uenighed om æstetik, der førte til aflysningen af Marcela Lucatellis værk til Pulsar Festival. Aflysningen skyldtes, at det var umuligt at gennemføre det på professionelle vilkår, skriver chef for DR Koncerthuset, Kim Bohr, i dette debatindlæg
  • Interview
    5. marts 2020

    Aflyst koncert skaber debat: Kan symfoniorkestrene rumme den »grimme« musik?

    En aflysning af den eksperimenterende komponist Marcela Lucatellis værk »RGBW« kort før uropførsel har i denne uge skabt debat på de sociale medier om, hvorvidt DR og orkestrene giver vækstlaget plads. Vi tager pulsen på den nye kompositionsmusik og taler med tre repræsentanter om det klassiske miljø, der ikke er kendt for sin fornyelsesvillighed