DR2’s største og mest vedholdende succes, Deadline, har fået sig en makeover, nye sendetider og et spritnyt retrolækkert studie. Trods dygtige værters ihærdige indsats er det imidlertid umuligt at maskere de mange nye tiltag som andet end de spareøvelser, de er
Det var ikke en trussel mod demokratiet eller farligt for samfundet, at Debatten på DR2 blev afbrudt af klimaaktivister på Folkemødet. Men det var en dum aktion, fordi den svækker klimaaktivisters autoritet og underkender samtalen, som er den vigtigste vej til den grønne omstilling
Mere eller mindre uforvarende er DR2’s dokumentarserie ’Oprør på Akademiet’ blevet et eksempel på, hvordan tidens mest påtrængende kunstdiskussion stagnerer i en perspektivløs skyttegravskrig
Det Kongelige Kunstakademi er blevet fremstillet som frontlinje for sammenstødet mellem dem, der sværger til den frie kunst, og dem, der mener, at kunsten ikke er mere fri end det samfund, den bliver lavet i. Ny dokumentarserie på DR forsøger at få de to positioner til at tale sammen, men forsømmer at stille kritiske spørgsmål undervejs
Seks ret forskellige samtidskunstnere installeres på et fornemt badehotel og får to uger til at lave en gruppeudstilling i det stadig overraskende velfungerede DR2-program ’Kunstnerkolonien på Bornholm’. Som den første sæson, der foregik i Skagen, blander programmet kunstformidlingens blik for proces med realitygenrens sans for komik
DR har med sin miniserie om den hyperaktive maler og keramiker Frederik Næblerød fået øjnene op for en ny måde at lave portrætter på. De dykker ned i et intenst speedsnakkendes menneskeliv i et par uger – og får både kunstformidling og miljøskildring med på vejen
Kulturredaktionen fortæller i denne uge om en ny formand for Radio- og tv-nævnet, der undrer sig over, at lytterantal ikke er et kvalitetsparameter. Vi undrer os selv over, at folk taler om Billie Eilishs tøj. Og vi sørger over Dannie Druehyld og håber ikke at komme til at sørge over Troldspejlet
Der findes en myte, som siger, at de gamle hanelefanter går ud for sig selv, når de skal til at dø. Selv hvis myten ikke er sand, er der måske en lære gemt i den?
Søndag uddeles de årlige Golden Globe-priser for 78. gang. Det er en eftertragtet pris, fordi den er et afgørende skridt på vejen til at vinde en Oscar. Alligevel gør både værter og vindere ofte grin med prisen. Med god grund. For til den knytter sig adskillige kulørte skandaler, der viser, hvordan prisen på en og samme tid er en af de vigtigste i verden – og samtidig helt ligegyldig. Vi tegner et portræt
Den britiske filminstruktør Steve McQueen borer sig ind i hovedet på sine personer, så man føler sig som deltager i og ikke blot tilskuer til deres historier. Det gælder også hans seneste unikke projekt, ’Small Axe’, der består af fem film om vestindiske indvandrere og deres børn i London i 1970’erne og 1980’erne
DR2’s største og mest vedholdende succes, Deadline, har fået sig en makeover, nye sendetider og et spritnyt retrolækkert studie. Trods dygtige værters ihærdige indsats er det imidlertid umuligt at maskere de mange nye tiltag som andet end de spareøvelser, de er
DR har puttet seks danske billedkunstnere ned i en fastelavnstønde af et realityprogram og krydset fingre for, at der ville ryge godter ud. Det gør der heldigvis, for ’Kunstnerkolonien’ er både nysgerrig underholdning og seriøs kunstformidling
Den britiske dokumentar-film 'den store løgn om global opvarmning' er blevet beskyldt for at være manipulerende på grænsen til det løgn-agtige. i aften viser dr2 filmen. dermed under-graver dr sin egen troværdighed, mener miljøorganisation
DR har med sin miniserie om den hyperaktive maler og keramiker Frederik Næblerød fået øjnene op for en ny måde at lave portrætter på. De dykker ned i et intenst speedsnakkendes menneskeliv i et par uger – og får både kunstformidling og miljøskildring med på vejen
Eks-bedsteveninderne Marie Krarup og Anna Libak er uenige om det meste i det fremragende forsoningsprogram ’Veninder i Putinland’ på DR2, der rummer sekvenser, hvis akavethed ikke er set lige på dansk tv siden ’Klovn’
’Arty-Farty’ er sjovt og legesygt, på samme måde som børnefjernsyn kan være det, men ikke af den grund fordummende. Det er programmet for nysgerrigt til at være
MAN SER et mønster: De åbne samfund lukker sig om sig selv. De sekulariserede samfund fejrer sig selv som en hellighed. De demokratiske samfund har ophævet den selvkritiske dialog...