Organisation

DR3

Kommentar
8. oktober 2021

DR3 dyrkede kunsten at gå tæt på, men glemte det ansvar, der følger med

DR omlægger sin produktion for at gå en digital fremtid i møde. Det betyder blandt andet et farvel til DR3, der lægges sammen med P3. I løbet af sine otte år formåede kanalen både at udvikle en relevant niche og at skamride sin egen ambition om at komme tæt på
På det seneste har DR3’s nærgående dokumentarisme givet en dårlig smag i munden – for eksempel i programmet Våde veninder. Den erfaring må DR gerne tage med videre.
Public Service
8. oktober 2021

DR skal forholde sig til techgiganterne. Og samtidig løfte public service-forpligtigelsen

DR’s nye store plan er – ud over en stor intern rokade af mellemledere – en bevægelse væk fra sendeplaner og mod streaming. Ser DR sig selv som en konkurrent til de amerikanske streamingtjenester? Ikke ifølge DR’s publiceringschef, der siger, at DR ifølge public service-kontrakten »ikke kan gøre hvad som helst«
DR præsenterede tidligere på ugen en stor omrokering af mellemledere, men i planen lå også en hensigt om at bevæge sig nærmere streaming og længere væk fra flow-tv.
Vi er vilde med …
17. september 2021

Ugens anbefalinger: ’Fredløs’ på DR3, Kirsten Birgits comeback og en mand med velsmurt stemme og god hukommelse

Selv om Den Korte-universet har en del år på bagen, så fungerer det stadig upåklageligt, og podcasten ’Augen zu’ er godt selskab og svarer på, om Andy Warhol overhovedet kunne male, og om Caravaggio, der også var morder, måtte male sine madonnaer
’Fredløs’ skildrer enkelt og præcist den afstand mellem mennesker, der ellers vil hinanden det godt, som er seriens hovedtema, skriver Lone Nikolajsen og anbefaler den socialrealistiske miniserie fra DR3.
Kommentar
31. august 2021

Efter den dybt grænseoverskridende ’Våde veninder’ er det på tide, at DR giver de sårbare piger en pause

I sidste uge havde DR3 premiere på dokumentarserien ’Våde veninder’, der følger to unge kvinders hverdag som digitale sexarbejdere på OnlyFans. Det er ufokuseret og dybt grænseoverskridende tv, som ingen bliver klogere af. Og de tæsk, dokumentaren nu får, giver anledning til en tænkepause i DR
I sidste uge havde DR3 premiere på dokumentarserien ’Våde veninder’, der følger to unge kvinders hverdag som digitale sexarbejdere på OnlyFans. Det er ufokuseret og dybt grænseoverskridende tv, som ingen bliver klogere af. Og de tæsk, dokumentaren nu får, giver anledning til en tænkepause i DR
Leder
23. august 2021

’Matchet på mælkevejen’ er blot seneste absurde eksempel på misbrug af ordet ekspert

Datingprogrammer er underholdning og ikke journalistik, men programmer som Matchet på mælkevejens pseudovidenskabelige metode er med til at udvande begrebet ’ekspert’
Matchet på mælkevejen kan ses på dr.dk
Klumme
24. juli 2021

Det er nemt at håne ’De dyre pigers’ luksusvaner, men de følger bare forbrugersamfundets logik

Det hånes som tåbeligt, når ’De dyre piger’ på DR3 fremstiller sig selv med luksusvarer på Instagram, men de efterlever bare den forbrugerideologi, vi alle får banket ind i hovedet. Hvis vi vil forstå kapitalismen i dag, er billig fordømmelse ikke vejen frem, skriver debatredaktør Kristian Thorup i denne klumme
Kvinderne i DR3’s nye dokuserie ’De dyre piger’ fremstår som en krystallisering af den forbrugerideologi, vi alle sammen konstant får banket ind i hovedet
Klumme
31. marts 2021

Nej, DR, 12-årige ’sugardater’ ikke. De bliver udnyttet af skruppelløse voksne

Begrebet sugardating bør ikke kunne bruges så løst, at vi blander ukonventionel dating sammen med seksuel udnyttelse af børn, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Begrebet sugardating bør ikke kunne bruges så løst, at vi blander ukonventionel dating sammen med seksuel udnyttelse af børn, skriver litteraturanmelder Mathilde Moestrup i denne klumme
Anmeldelse
22. marts 2021

Komedieserien ’Min Kamp’ er en tiltrængt og præcis parodi på DR3’s hang til lidelseshistorier

Den fiktive digter Veronika Katinka (spillet og opfundet af Anna Juul) vil gerne være kendt. DR3 vil gerne have en dokumentar om, hvordan hun skriver sig ud af sin skizofreni, men selv er hun mere optaget af sin højde (1 meter og 80 cm). Det er plottet i en ny og original komedieserie på DR3
Omdrejningspunktet for handlingen i Min kamp er, at Veronika Katinka (Anna Juul) gerne vil ses.
Kommentar
12. marts 2021

DR3’s opgør med seksualitetsskam giver ikke plads til ungdommens vigtige identitetsbøvl

DR3 vil gerne i serien ’Skamløs’ fortælle stærke historier om unge kvinders frie seksualitet, men fratager i deres overivrige forsøg dem retten til at lære af tvivl
DR3 vil så gerne fortælle en historie om unge kvinders empowerment i dokumentarserien ’Skamløs’, at tvivlen og dermed det hele menneske forsvinder.
Leder
4. februar 2021

Det er svært, men vigtigt at forsøge at følge Fie Laursen

Fie Laursen er et vigtigt kulturelt fænomen at prøve at forstå. Og det må en dokumentarserie gerne hjælpe os med – så længe den leverer det modsatte af de sociale medier, der er roden til hendes sammenbrud
»Fie Laursen er et gigantisk kulturelt fænomen, et menneske med sin egen komplekse historie, men også et symptom på hastige forandringer i ungdomskulturen,« skriver Katrine Hornstrup Yde.

Sider