Organisation

DSB

Podcast: Data om sundhed, sundhedsreform og svenske løfter om bedre tog i Europa

Har dataismen taget overhånd i forskningen? Og hvad er dataisme egentlig? Vores videnskabsjournalist Louise Schou Drivsholm er i studiet i ugens Radio Information, der også kommer forbi Sverige, True Detective og statsministerens sundhedsudspil

Togulykke på Storebæltsbroen er den alvorligste i mere end 30 år

Årsagen til onsdagens ulykke, hvor seks døde og 16 blev såret, er fortsat ukendt

I retten: »Det er en form for omvendt psykologi«

I mødelokale 10 i Københavns Byret er en ung mand tiltalt for at have løbet ind i og truet en DSB-kontrollør, da han forsøgte at flygte fra en kontrolafgift
Ugen på kulturgangen

Hvorfor har DSB ikke udstyret manden på deres piktogram med en iPhone?

... når nu deres billeder af larmende togpassagerer skal være tidssvarende? Dét, Kasper Eistrups Laurits Tuxen-inspirerede hofmaleri og Mads Mikkelsen hyldet af Pia Kjærsgaard har kulturredaktionen været fascinerede af i denne uge. Og så har vi store (både frygtsomme og håbefulde) forventninger til Jim Lyngvilds vikinger på Nationalmuseet

Billedkunstneren Kirsten Astrup besynger velfærdssamfundet med kulørt kabaret

I filmkabareten ’Urolige hjerte’ kombinerer Kirsten Astrup sin interesse for offentlig infrastruktur med æstetikken fra kabaret, dragperformance og folkekomedie. For velfærdssamfundets sammenhængskraft lider ligesom tognettet under årtiers manglende vedligeholdelse og politisk prioritering, mener billedkunstneren

Bramsens forslag om at nægte asyl til udlændinge uden togbillet er så rabiat, at end ikke DF kunne have fundet på det

Trine Bramsen (S) vil nægte asyl for asylansøgere, der tre gange bliver taget i at køre med offentlig transport uden billet. Men det er næppe de påtrængende problemer, som Trine Bramsen forsøger at afhjælpe. Snarere skal et udspil så rabiat, at ikke engang Martin Henriksen fra DF er kommet på det, profilere hendes parti i den tilstundende valgkamp

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje

Hvis DSB virkelig vil have innovation, kan de overveje at befri deres ansatte for ledelsesgejl

Mængden af job med luftige stillingsbeskrivelser er i vækst. Nogle gange kan man blive helt i tvivl om, hvorvidt virksomhederne mener det alvorligt

Guldgåsen S-toget er sendt i udbud. Ak, tænk på alle de andre slagtede guldgæs

Sådan som skiftende regeringer gennem de senere år har bemandet Transportministeriet, har inkompetence på højt niveau stedse været en betydelig risiko. Med Ole Birk Olesen som den ansvarlige minister er der tale om en klar og nærværende fare

Regeringen bringer DSB i miskredit

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. En togulykke på Storebæltsbroen har kostet seks mennesker livet, bekræfter Fyns Politi. 16 er blevet kvæstet. En tom lastvognstrailer er formentlig skyld i ulykken, lyder den foreløbige vurdering fra Havarikommisionen
  2. Årsagen til onsdagens ulykke, hvor seks døde og 16 blev såret, er fortsat ukendt
  3. Har dataismen taget overhånd i forskningen? Og hvad er dataisme egentlig? Vores videnskabsjournalist Louise Schou Drivsholm er i studiet i ugens Radio Information, der også kommer forbi Sverige, True Detective og statsministerens sundhedsudspil
  4. I mødelokale 10 i Københavns Byret er en ung mand tiltalt for at have løbet ind i og truet en DSB-kontrollør, da han forsøgte at flygte fra en kontrolafgift
  5. Svenske SJ planlægger at investere 7,5 milliarder kroner i nye tog. Nogle af dem ender måske i Danmark.
  6. Staten aktiverer sit krisestyringshold efter togulykke på Storebæltsbroen
  7. Mængden af job med luftige stillingsbeskrivelser er i vækst. Nogle gange kan man blive helt i tvivl om, hvorvidt virksomhederne mener det alvorligt
  8. Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat