Organisation

DSB

Kommentar
6. januar 2022

Giv os en togrevolution, så DSB-turen ikke er præget af dårlig service og komfort for evigt

Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
Kronik
22. september 2021

Corona skræmte os væk fra bus og tog. Nu har klimaet brug for, at vi kommer tilbage

Der er ingen restriktioner tilbage i den kollektive trafik, men Sundhedsstyrelsen opfordrer os stadig til at holde afstand. Det skaber utryghed om, hvorvidt bus og tog er et ansvarligt valg, og det er ærgerligt, når klimaet har brug for passagererne, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back
Vi skal selvfølgelig alle gøre, hvad vi kan for at reducere smitte, men er det den rigtige måde at gøre det på? Kan den individualistiske diskurs stå alene? Ansvarsfralæggelsen kan bidrage til større utryghed ved at bruge den kollektive trafik, fordi man ikke længere kan regne med, at folk holder afstand, skriver lektor Laura Bang Lindegaard og adjunkt Tobias Boelt Back i denne kronik.
Leder
7. august 2020

DSB’s annulering af krav om pladsbillet giver signalforvirring

DSB har ophævet pladskrav, fordi Sundhedsstyrelsen opfordrer til brug af mundbind i offentlig transport i myldretiden. Mundbind er et supplement og må ikke erstatte de eksisterende tiltag mod smittespredning, understreger Sundhedsstyrelsen
Sundhedsstyrelsens direktør Søren Bromstrøm retter kritik mod DSB, efter at Statsbanerne har ophævet kravet om pladsbilletter.
Nyhed
6. juli 2020

DSB-ansatte er blevet truet for at bruge deres ytringsfrihed

Ifølge DSB kan en ansat ikke offentligt tilkendegive, at elitens børn er fulde i weekenden, og de brækker sig i togene. Sådanne udsagn har medvirket til, at togfører Morten Sørensen har fået en officiel advarsel, som dog blev trukket tilbage efter en klage til Ombudsmanden
DSB har givet togfører Morten Sørensen en advarsel for to indlæg, hvor han blandt andet havde opfordret DSB-ledelsen til at smide »habitten«. Hvis cheferne hoppede i en DSB-uniform, kunne de ved selvsyn se, hvordan Morten Sørensen og hans kolleger kørte hjem med »overklassens« børn, der havde været i byen i weekenden og var så fulde, at de næsten altid brækkede sig på gulvet et sted i toget.
Kronik
2. juli 2020

IC4 – en fejltagelse, der er for god til at gå til spilde

Transportministeriets nyudgivne »Serviceeftersyn af jernbanen« er en anledning til at få gennemført en evaluering af IC4-skandalen med henblik på at sikre bedre togdrift, skriver læge og forfatter René Flamsholt Christensen i denne kronik
’IC4 forbliver en skandale, som ikke bør glide over i historiens glemsel. En del af ansvaret var DSB’s, men at for eksempel trafikministre gennemsnitlig kun ’holder’ i 19 måneder, er næppe heller befordrende,’ skriver René Flamsholt Christensen i dagens kronik.
Feature
20. juni 2020

I retten: »Jeg tjekker kun min konto, hvis der står ’afvist’, når jeg prøver at betale noget«

Hver uge dækker Information en retssal fra tilhørerpladserne. I retssal 16 i Københavns Byret står Y tiltalt for at have snydt med en DSB-app og dermed undladt at betale for 11 rejser
Tiltalte mener ikke at have gjort noget forkert.
Leder
4. juni 2020

Danske jernbaners elendige tilstand skyldes politiske beslutninger

Transportministeriet fastslår nu, at danske jernbaner ikke er et attraktivt valg af transport. Det har passagerer vidst i årevis. En genopretning må være en del af den grønne omstilling
’De mangelfulde investeringer i den offentlige transport har en sammenhæng med, at de beregningsmodeller, der er grundlag for beslutninger om investeringer, og som synes at have en forkærlighed for motorveje’, skriver David Rehling i denne leder.
Folk
4. maj 2020

FOLK

FOLK fra dagens avis
Nyhed
7. oktober 2019

DSB’s gamle dieseltog forurener fire gange så meget som bilerne på H.C. Andersens Boulevard

De såkaldte ME-diesellokomotiver udsætter passagerer og personale for ultrafine dieselpartikler, der kan have en lang række helbredsmæssige konsekvenser, viser nyt studie. DSB vil udfase lokomotiverne i 2022
Bjørn Strøm er studerende på Roskilde Universitet og ugentlig pendler, og han er »ikke særlig begejstret« for at høre, at man udsættes for flere ultrafine partikler i forreste vogn bag de gamle diesellokomotiver end på H.C. Andersens Boulevard.
Læserbrev
10. september 2019

Alternativet: Danmark bør samarbejde med Sverige om at få nattog tilbage på skinnerne

Det er for dyrt med nattog i Danmark, siger transportministeren. Men vi bør samarbejde med Sverige og Østrig om at få nattog tilbage på skinnerne, for det er endnu dyrere for klimaet, at vi ikke har et reelt alternativ til flyet, skriver transportordfører i Alternativet i dette debatindlæg

Sider

  • Kommentar
    6. januar 2022

    Giv os en togrevolution, så DSB-turen ikke er præget af dårlig service og komfort for evigt

    Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
    Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
  • Kronik
    13. august 2008

    Det er gratis at indføre gratis kollektiv trafik

    Samfundet får helt gratis 75 procent mere kollektiv trafik, bedre miljø og færre uheld. Hvert år spares to mia. på biler, og 3,4 mia. investeres i nye busser og tog. De fleste sparer tid, som gavner arbejdsmarkedet
    Hvis regeringen mener det, den siger om at anspore til økonomiske incitamenter, så er gratis kollektiv trafik et oplagt tiltag.
  • Nyhed
    3. januar 2019

    Togulykke på Storebæltsbroen er den alvorligste i mere end 30 år

    Årsagen til onsdagens ulykke, hvor seks døde og 16 blev såret, er fortsat ukendt
    Seks personer omkom, og 16 blev såret ved togulykken på Storebæltsbroen tidlig onsdag morgen.
  • 17. januar 1998

    Hvad venter vi på?

    KALENDER DER SKAL et særligt temperament eller særlige livsomstændigheder til for at udholde ventetid. Vent på klartone! Vent på det blir din tur! Vent til du blir voksen! Selv sekunder kan være lange og irriterende i den højst vigtige travlhed, vi finder på at opleve som dagens indhold...
  • Nyhed
    7. oktober 2019

    DSB’s gamle dieseltog forurener fire gange så meget som bilerne på H.C. Andersens Boulevard

    De såkaldte ME-diesellokomotiver udsætter passagerer og personale for ultrafine dieselpartikler, der kan have en lang række helbredsmæssige konsekvenser, viser nyt studie. DSB vil udfase lokomotiverne i 2022
    Bjørn Strøm er studerende på Roskilde Universitet og ugentlig pendler, og han er »ikke særlig begejstret« for at høre, at man udsættes for flere ultrafine partikler i forreste vogn bag de gamle diesellokomotiver end på H.C. Andersens Boulevard.
  • 31. januar 2006

    DSB dropper legepladser i IC3-tog

    De populære familiekupeer med særlige legepladser til børn er ved at blive nedlagt. IC3-togene blev skabt med legehjørnerne, men nu skal de aldrende tog køre som regionaltog, og her er der ikke samme behov som på de lange strækninger, mener DSB...
  • Klumme
    10. april 2014

    Vi stillekupister er den arrogante klasse

    Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat
  • Baggrund
    28. juli 2009

    Dengang var en sorgløs ravnekrog

    En rejse tilbage til en østjysk landsby i 70'erne, hvor naboen ikke havde toilet, men et primitivt das. Folkeskolen var fuld af uberegnelige lærere og deres ubarmhjertige mobning af de svageste. Vi var altid udendørs i sommerhalvåret - i skoven, i lergraven eller i halmhuler, hvor vi legede numselæge, kørte traktor som niårig og gyste, når julegrisen blev stukket i halsen, og blodet sprøjtede
    Sommer på vores veranda med stegt flæsk, persillesovs, kogte kartofler i gryde på bordet og surt - syltede græskar. Efter min fire år yngre søsters fyldige kinder og størrelse - og moders klassisk opsatte hår, må det være sommeren 1968.