Organisation

DSB

Billedkunstneren Kirsten Astrup besynger velfærdssamfundet med kulørt kabaret

I filmkabareten ’Urolige hjerte’ kombinerer Kirsten Astrup sin interesse for offentlig infrastruktur med æstetikken fra kabaret, dragperformance og folkekomedie. For velfærdssamfundets sammenhængskraft lider ligesom tognettet under årtiers manglende vedligeholdelse og politisk prioritering, mener billedkunstneren

Bramsens forslag om at nægte asyl til udlændinge uden togbillet er så rabiat, at end ikke DF kunne have fundet på det

Trine Bramsen (S) vil nægte asyl for asylansøgere, der tre gange bliver taget i at køre med offentlig transport uden billet. Men det er næppe de påtrængende problemer, som Trine Bramsen forsøger at afhjælpe. Snarere skal et udspil så rabiat, at ikke engang Martin Henriksen fra DF er kommet på det, profilere hendes parti i den tilstundende valgkamp

Regeringen tager fejl, når den sender højhastighedstog ind på krybesporet

Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje

Hvis DSB virkelig vil have innovation, kan de overveje at befri deres ansatte for ledelsesgejl

Mængden af job med luftige stillingsbeskrivelser er i vækst. Nogle gange kan man blive helt i tvivl om, hvorvidt virksomhederne mener det alvorligt

Guldgåsen S-toget er sendt i udbud. Ak, tænk på alle de andre slagtede guldgæs

Sådan som skiftende regeringer gennem de senere år har bemandet Transportministeriet, har inkompetence på højt niveau stedse været en betydelig risiko. Med Ole Birk Olesen som den ansvarlige minister er der tale om en klar og nærværende fare

Regeringen bringer DSB i miskredit

Læserbrev

S: Vi skal undgå, at ny DSB-plan ender som en DONG-model

Socialdemokratiet lægger op til radikalt brud med fri konkurrence på togdrift i Danmark. Til gengæld åbner de for 40 procent privatisering af DSB rettet mod institutionelle investorer. Ifølge professor i udlicitering og privatisering kan det dog blive vanskeligt at kontrollere, hvem der bliver aktionærer efter en privatisering

FOLK

FOLK fra dagens avis

Et liv er forbi: Den stoiske stationsmester

Bendt Schmidt var en rolig mand, der satte fornuft over følelser og aldrig hævede stemmen. Kun én ting kunne gøre ham hidsig: bridge
Togdrift i udbud

Ny forskning: Vi ved ikke, om udlicitering af togdrift er en god idé

Regeringen vil udbyde togdriften og udfordre DSB’s position. En konsulentrapport bestilt af regeringen viser, at det er en god idé. Men ny dansk forskning konkluderer, at vi langtfra har tilstrækkelig viden om effekterne

Sider

Mest læste

  1. Trine Bramsen (S) vil nægte asyl for asylansøgere, der tre gange bliver taget i at køre med offentlig transport uden billet. Men det er næppe de påtrængende problemer, som Trine Bramsen forsøger at afhjælpe. Snarere skal et udspil så rabiat, at ikke engang Martin Henriksen fra DF er kommet på det, profilere hendes parti i den tilstundende valgkamp
  2. Mængden af job med luftige stillingsbeskrivelser er i vækst. Nogle gange kan man blive helt i tvivl om, hvorvidt virksomhederne mener det alvorligt
  3. Den gode nyhed er, at Danmarks første bane til elektriske højhastighedstog snart står klar mellem Ringsted og København. Den dårlige er, at gamle dieseltog må betjene den nye strækning i normal fart i flere år endnu. Grøn omstilling af transportsektoren kræver en regering, som vil andet end asfalt og motorveje
  4. I filmkabareten ’Urolige hjerte’ kombinerer Kirsten Astrup sin interesse for offentlig infrastruktur med æstetikken fra kabaret, dragperformance og folkekomedie. For velfærdssamfundets sammenhængskraft lider ligesom tognettet under årtiers manglende vedligeholdelse og politisk prioritering, mener billedkunstneren
  5. Efter at have kæmpet med kræft gennem længere tid er Kim Larsen afgået ved døden søndag morgen.
  6. Alt det, vi føler er vores ret i en stillekupé, er vores problem uden for kupeen. Vi burde omfavne mellemgangens uproduktive støjproletariat
  7. En rejse tilbage til en østjysk landsby i 70'erne, hvor naboen ikke havde toilet, men et primitivt das. Folkeskolen var fuld af uberegnelige lærere og deres ubarmhjertige mobning af de svageste. Vi var altid udendørs i sommerhalvåret - i skoven, i lergraven eller i halmhuler, hvor vi legede numselæge, kørte traktor som niårig og gyste, når julegrisen blev stukket i halsen, og blodet sprøjtede
  8. De klassiske toner strømmer ud af højttalerne i den lille indgang til Københavns Hovedbanegård. Ifølge DSB handler det om at få folk til at gå hurtigere, men den forklaring køber stofbrugerne ikke