Organisation

Efterklang

Anmeldelse
8. oktober 2021

Den danske trio Efterklangs sjette album har en fin lethed og en opløftende ro over sig

Efterklangs ’Windflowers’ er en løs buket af atmosfæriske, synthbårne forårsblomster
Efterklangs ’Windflowers’ er en løs buket af atmosfæriske, synthbårne forårsblomster
Anmeldelse
15. maj 2021

Iceage har kravlet, så gået, og nu styrer de løbende mod voksenhorisonten

Der er langt fra den berusede københavnske kvartet, der for ti år siden fornyede punken under international opmærksomhed, til det fuldt formulerede rockband uden grænser, vi hører på ’Seek Shelter’. Iceage har begået en af deres bedste plader til dato, og det siger en del
Der er langt fra den berusede københavnske kvartet, der for ti år siden fornyede punken under international opmærksomhed, til det fuldt formulerede rockband uden grænser, vi hører på ’Seek Shelter’. Iceage har begået en af deres bedste plader til dato, og det siger en del
Anmeldelse
7. januar 2021

Efterklang-forsangers solodebut er genial at falde i staver til. På den gode måde

Det virker, som om ingen musikalske bånd kan binde Casper Clausen til konventionerne, når han på ’Better Way’ står på egne ben og synger flerstemmigt med sig selv
Casper Clausen gør en beundringsværdig virksom, kreativ og samarbejdsfrejdig figur. Også når han nu står på egne ben. Det virker, som om ingen bånd binder ham. Som udspringer kompositionerne intuitivt fra et indre sted.
Essay
29. november 2019

Der bliver stemt med hjerte, hjerne og mave, når vinderen af VM i Album skal kåres

Velkommen til slutspillet i VM – De Vestlige Mesterskaber – i Album. Forud er gået et emotionelt, blodigt og nerveflænsende opgør i gruppespillet. Nu venter knockout-kampene, hvor også de allerstørste yndlinge risikerer at blive sorteret fra. Herfra må de fem dommere erkende, at smerte er et vilkår
De fem dommere mener alle, at de kæmper i musikkens bedste interesse. Men ingen, heller ikke professionelle, kan sige sig fri for flere forskellige former for kommercielt, biologisk eller nostalgisk forurening af deres dømmekraft, som giver værket en merværdi, der ikke har noget med musikken på for eksempel Kendrick Lamars ’To Pimp a Butterfly’ at gøre.
Interview
5. november 2019

Jacob Kirkegaard har skabt et lydværk af lortevand, slagger og knust glas

Lydkunstneren Jacob Kirkegaard skaber værker om emner, vi ofte har svært ved at forholde os til: atomkraft, global opvarmning og døden. Nu har han skabt et 30 minutters lydværk om affald optaget blandt andet på et forbrændingsanlæg i Roskilde og en losseplads i Kenya
I det 30 minutter lange værk TESTIMONIUM retter lydkunstner Jacob Kirkegaard opmærksomheden og mikrofonen mod det, vi normalt holder ude i strakt arm: vores affald.
Anmeldelse
20. september 2019

Det danske er det største problem ved Efterklangs første album på dansk

Efterklang fusionerer fortsat deres elektroniske poprock med klange fra den klassiske musik, men teksternes klodsede forsøg på at være lyrik bliver en klods om benet på bandets ambitiøse, pompøse kompositioner
Rasmus Stoltberg (t.v.), Casper Clausen (i midten) og Mads Brauer (t.h.) udgør kernen i indiebandet Efterklang, som netop har udgivet et nyt album.
Anmeldelse
29. august 2018

Til indiefestival på Vestegnens version af solkysten: Vådt og godt, men vådt

Der var algerisk nomaderock, reggae, skattejagt, poesioplæsning og radio transmitteret live fra en sandkasse. Den hippe, familievenlige og musikalsk varierede endagsfestival Badesøen i Albertslund var en regnvåd omgang. Men de gæster, der blev hængende til sidste dråbe, blev belønnet med en formidabel koncert med indieheltene Yo La Tengo
Yo La Tengo ved Badesøen Festival.
Anmeldelse
4. november 2016

Konceptuelle spadestik ned i skønhedens mørke

Efterklang har i samarbejde med Karsten Fundal komponeret en opera om skønhed og undergang. Mens Niels Rønsholdt har komponeret en række omvendte kærlighedsviser baseret på lyrikken fra Jacques Brels vise ’Ne me quitte pas’. Begge album er ganske banebrydende
Efterklang opførte operaen ’LEAVES – The Colour of Falling’ i den 1.000 kvadratmeter store atomkælder under Københavns Kommunehospital i 2015. Heldigvis findes den nu også som album.
Anmeldelse
18. marts 2016

Mere konflikt i den nordiske idyl, tak

For tre år siden steg Efterklang til himmels, men nu har det skamroste danske band genstartet sig selv under navnet Liima. En nytilkommen finsk perkussionist sørger for, at rastløsheden forstyrrer den nordiske idyl
Anmeldelse
1. august 2015

Nytænkning i kælderen

En dugfrisk opera af Efterklang og Karsten Fundal inviterer med stor succes genren ind i nye musikalske og scenografiske rum
’Leaves’ – Efterklangs nye opera – kombinerer mange forskellige elementer i sin nyfortolkning af operagenren.

Sider