Organisation

Esbjerg Kunstmuseum

Anmeldelse
18. marts 2022

Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det

Blæret udstilling med Finn Reinbothes på Esbjerg Kunstmuseum viser, hvor vild konceptkunsten er, når den får lov at folde sig ud. IKEA-manualer, rosenkranse og similisten er bare nogle af de dimser, man pludselig forelsker sig i
Installationsfoto fra udstillingen ’UNTITLED (Working Air) (Directors Cut) – B sides and Rarities (The Movie)’ på Esbjerg Kunstmuseum
Ugens anbefalinger
4. marts 2022

Ugens anbefalinger: En medrivende britisk thriller og dokumentar, og så kan du måske finde din gamle farmor på luftfotos

I denne uges anbefalinger fra kulturredaktionen besøger vi feministisk lyskunst på Esbjerg Kunstmuseum og lytter til podcast om en flyingeniør, der ender som hærdet bankrøver på grund af det vanedannende opioidmedicin OxyContin
Der er en kæmpe hype om serien ’The Responder’ i England, og det burde der også blive herhjemme
Anmeldelse
13. december 2019

Trods visionspris er Esbjerg Kunstmuseums nye udstilling med Mark Dion mest af alt jordnær

Med Bikubenfondens store Visionspris i pengepungen er Esbjerg Kunstmuseum i gang med en stor og nysgerrig undersøgelse af wunderkammerets potentialer i kunsten. Men den aktuelle udstilling med verdensberømte Mark Dion lever ikke op til potentialet – det er nemt at forstå Dions budskab, men svært at mærke det
I en galge hænger gengivelser af truede fiskearter og dingler (’The Fisheries’ fra 2016) for at illustrere, at vi mennesker har ødelagt naturen.
Anmeldelse
15. oktober 2014

De malende damer

Efter 100 års arbejde er der stadig brug for, at Kvindelige Kunstneres Samfund spørger, hvordan ligestilling kan opnås på kunstens område
Kvinder havde indtil 1888 kun adgang til Det Kgl. Danske Kunstakademi i skikkelse af modeller. Og først fra 1924 blev der etableret fællesundervisning for begge køn i akademiets modelklasse. 
 Maleri: Édouard Dantan, ’Støbning efter levende Model’, 1887, olie på lærred, Göteborg Konstmuseum.
Note
24. juni 2010

Det ligner lingeri

Trekantens mester
Trekantens mester
Baggrund
16. maj 2009

Den onde tysker i dansk kunst

Dine relieffer er en art fremtidsarkæologi, de rester af os, en ukendt race en gang vil finde, når de graver sig gennem den forbrændte skorpe på en ødelagt jord, sagde forfatteren Carsten Jensen ved åbningen af billedkunstneren Christian Lemmerz' udstilling LARGO på Statens Museum for Kunst
Christian Lemmerz. Nihilist er du ikke. Nihilister har tomme hænder. Dine er fulde, men det, du rækker os, er dømt til at vække vores afsky, før vi ser skønheden i det, skriver Carsten Jensen.
Interview
15. maj 2009

Kunsten giver dig værdigheden tilbage

'Vi lever i tusmørket, i afstandene mellem hinanden, i nætterne mellem dagene og i mylderet mellem tankerne,' siger Christian Lemmerz, der er aktuel med udstillingen LARGO på Statens Museum for Kunst
En anden dag. -Vi lever jo sådan, at døden hele tiden eksisterer for den anden person, ikke dig selv. Vi er alle sammen ualmindeligt klar over, at vi skal dø. Bare ikke i dag. Ikke lige nu,- siger Christian Lemmerz, der er udstillingsaktuel på Statens Museum for Kunst.
Anmeldelse
10. oktober 2008

Fortolkningens kunst

Esbjerg lægger hus til en ekstremt ambitiøs og pudseløjerlig udstilling om kortlægning udstilling
Dennis Oppenheims værk handler om, hvordan vi organiserer vores information og sender den videre til tredjemand.
Baggrund
19. november 2007

Videokunst og vovemod i Vejle

Vejle er blevet hjemsted for Danmarks første biennale for videokunst og digital kultur. Hermed forenes lokale interesser med høje kunstfaglige ambitioner. Første udgave af Machine-RAUM præsenterede kunst, kunstnere og kunstformidling i internationalt format
Vejle er blevet hjemsted for Danmarks første biennale for videokunst og digital kultur. Hermed forenes lokale interesser med høje kunstfaglige ambitioner. Første udgave af Machine-RAUM præsenterede kunst, kunstnere og kunstformidling i internationalt format
8. oktober 2007

Locus Dei og kunsten at udvide blikket

Kan en teolog og en kunstner blive enige om noget som helst? Kan man forene to felter, som længe har været skilt ad? Og hvad har et 1500-tals-krucifiks fra Løgumkloster - 'Locus Dei', som munkene kaldte det - til fælles med Bjørn Nørgaards 'Hesteofring' og en bunke skiffertegl fra Sønderho Kirke? Intet, hvis du ikke kigger efter ...
Kunsten og religionen er stivnet i en dogmatik, som tilnærmer sig fundamentalismens indskrænkethed. Efterårets udstilling -Ansigt- på Esbjerg Kunstmuseum forsøger at bryde denne dogmatik og blander rask væk kunst og religiøse relikvier hentet fra blandt andet Løgumkloster. Målet er at udvide publikums blik og påpege, at religionen og kunsten udspringer fra det samme forhold til virkeligheden. Installationsview,

Sider

  • Ugens anbefalinger
    4. marts 2022

    Ugens anbefalinger: En medrivende britisk thriller og dokumentar, og så kan du måske finde din gamle farmor på luftfotos

    I denne uges anbefalinger fra kulturredaktionen besøger vi feministisk lyskunst på Esbjerg Kunstmuseum og lytter til podcast om en flyingeniør, der ender som hærdet bankrøver på grund af det vanedannende opioidmedicin OxyContin
    Der er en kæmpe hype om serien ’The Responder’ i England, og det burde der også blive herhjemme
  • 12. februar 1998

    GUIDE

    UDSTILlING *Foot-notes hedder en udstilling med nye værker af Peter Neuchs. Franz Pedersens Kunsthandel, Carolinelundsvej 47, Horsens. Ti.-sø. 13-17. Åbner på lør. *Finn Reinbothe har skabt en 100 m lang landskabsskulptur, Trapholtmuren, der fremstår som del af museets arkitektoniske udtryk...