Organisation

Facebook

Skolernes stigende brug af data risikerer at undergrave dem som demokratiske fællesskaber

Fremtiden kan komme til at byde på pandebånd, som måler elevers koncentrationsevne, og forældreapps, der overvåger børns læring. Hvis det sker, vil det få konsekvenser for skolen som demokratisk fællesskab og dannelsesinstitution, skriver lektor, ph.d. og forfatter Finn Wiedmann i denne kronik

Holocaustbenægtelse er gået fra nynazistisk propaganda til humoristiske memes på nettet

På de sociale medier har Holocaust-benægtere fundet en effektiv strategi til at sprede deres propaganda: sjove memes. For når ekstremisme pakkes ind i humor, bliver den lettere at fordøje for et almindeligt publikum. Facebook & co. svigter deres ansvar, skriver Ida Kjær Larsen i dette debatindlæg

Onlinereklamer er en boble, der venter på at briste

De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme

Joy Mogensens lovforslag er højst en parentes i kampen mod techgiganterne

Man fristes til at kalde kulturminister Joy Mogensens lovforslag om at tvinge Facebook og Google til at betale for rettigheder til det indhold fra danske nyhedsmedier, de lægger online, for en fis i en hornlygte, skriver Lasse Jensen i denne leder

Ekspert i digital journalistik: Det er en god idé at tage kampen mod techgiganterne, men man vælger den forkerte kamp

Regeringen vil tvinge Facebook og Google til at betale for rettigheder til det indhold fra danske nyhedsmedier, de lægger online. Men er det overhovedet en kamp om ophavsret, man skal tage med techgiganterne, eller burde det i stedet handle om deres monopol? Vi har spurgt en ekspert i digital journalistik

Det er positivt, at Ekstra Bladet lukker Nationen!, men også symptom på en kedelig udvikling

Ekstra Bladets onlinekommentarforum er lukket ned. Det er positivt, men er også et symptom på en kedelig udvikling, der indebærer, at danske medier i stigende grad lukker ned for fri debat og kritik

Sådan tager du et godt billede til din politiske kampagne – en praktisk indføring

Den politiske selfie, valgplakaten eller det rigtige gruppebillede – det vigtige er, at det når ud til mange. Sådan gør du

Hollands coronavalg er kun demokratisk i ordets allersmalleste betydning

Europas nærmeste land går til stemmeurnerne efter en valgkamp uden kamp. En valgkamp, hvor corona har overskygget alt andet i en grad, at det synes dediceret udemokratisk. Der skulle ellers været nok at diskutere: Hollands uheldige rolle i Europa for eksempel

Politisk splittelse i sag om billede af brændende Mette Frederiksen-dukke

En kvinde er sigtet efter at have delt et billede på Facebook af en brændende dukke, der forestiller Mette Frederiksen. »Helt på sin plads,« mener DF. »Bekymrende,« mener LA.

De etablerede medier må følge med tiden frem for at lege offer og bebrejde Facebook

Mens de sociale medier har rystet dagspressens fundament, reagerer pressen ved at opstille betalingsmure, der skaber ekkokamre i samfundet. Medierne bør i stedet gå sammen og skabe én fælles platform med et enkelt basisabonnement, så alle borgere kan være med, skriver Nicolaj Ottsen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. På de sociale medier har Holocaust-benægtere fundet en effektiv strategi til at sprede deres propaganda: sjove memes. For når ekstremisme pakkes ind i humor, bliver den lettere at fordøje for et almindeligt publikum. Facebook & co. svigter deres ansvar, skriver Ida Kjær Larsen i dette debatindlæg
  2. Fremtiden kan komme til at byde på pandebånd, som måler elevers koncentrationsevne, og forældreapps, der overvåger børns læring. Hvis det sker, vil det få konsekvenser for skolen som demokratisk fællesskab og dannelsesinstitution, skriver lektor, ph.d. og forfatter Finn Wiedmann i denne kronik
  3. Tv-vært Jes Dorph-Petersen er blevet fyret efter #MeToo-sager, men han »vil kraftedeme ikke bukke hovedet« og har derfor været offensiv og – delvist – åben om sit fald. Det har måske gjort den joviale studievært endnu mere populær, i hvert fald har han fået en støttegruppe på Facebook med over 40.000 medlemmer. Vi folder sagen ud og tegner gennem den et portræt af en af nyere dansk tv-histories mest folkelige personligheder
  4. De sociale medieplatforme har forført os til at tro, at målrettede onlinereklamer er hypereffektive. Men markedsværdien af onlinereklamer kan være lige så oppustet som de lånekonstruktioner, hvis pludselige kollaps udløste finanskrisen i 2008, skriver professor John Naughton i denne klumme
  5. Ekstra Bladets onlinekommentarforum er lukket ned. Det er positivt, men er også et symptom på en kedelig udvikling, der indebærer, at danske medier i stigende grad lukker ned for fri debat og kritik
  6. De digitale medier har pustet nyt liv i 80’ernes selv-dyrkelse, og en ny narcissisme har ramt Vesten som en epidemi
  7. Behovet for anerkendelse er en del af drivkraften i vores brug af sociale medier. Men vi søger alene anerkendelse for de dele af vores personlighed, som vi forestiller os vinder accept i vores omverden. Derfor forbliver anerkendelsen ufuldstændig og vores behov for den umætteligt
  8. Den amerikanske professor emeritus ved Harvard Business School og forfatter Shoshana Zuboff har brugt syv år på at undersøge, hvordan Google og Facebook har forandret samfundet. I en ny bog – som netop er udkommet på dansk – beskriver hun, at de har skabt overvågningskapitalismen – en helt ny form for kapitalisme baseret på overvågning. Råstoffet er vores privatliv