Organisation

Facebook

Mark Zuckerberg advarer mod begrænsning af ytringsfriheden

I en tale på Georgetown University forsvarer Zuckerberg ytringsfriheden og advarer mod forsøg på at kategorisere kontroversiel tale som farligt indhold

Forestillingen om digitale ekkokamre og filterbobler er en myte

Australsk medieforsker har skrevet en ilter bog, der gør op med fortællingen om, at internettet og de sociale medier splitter og isolerer os i fastlåste fællesskaber

Er det en god idé at forbyde politiske annoncer?

Twitter og Facebook er uenige om, hvordan politiske annoncer skal tackles på de sociale medier. Twitter vil forbyde politiske annoncer, mens Facebook fastholder, at alle politiske annoncer er nyhedsværdige – også selv om de indeholder usandheder

Den kritiske lokaljournalistik lider under, at Google og Facebook er taget på landet

Flere af de lokale ugeaviser har i de senere år bevæget sig fra rene reklametryksager til at levere en reel journalistisk indsats. Den udvikling kan blive bombet tilbage, når techgiganterne også støvsuger de lokale markeder for annoncekroner, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg

Rune Lykkeberg: Politiske annoncer bør forbydes på sociale medier

Twitter driver ligesom de andre techgiganter en forretning, der underminerer de idealer, de hylder. Men deres forbud mod politiske annoncer kan blive begyndelsen til store forandringer, skriver chefredaktør Rune Lykkeberg i dette debatindlæg

Det er farligt at lade Facebook definere sandheden

Demokratiske toppolitikere i USA anklager Mark Zuckerberg for at viderebringe politiske annoncer, som indeholder løgne. Zuckerberg har svaret, at det er bedre at vise løgnen – og er blevet latterliggjort for det. Men han har sådan set en fin pointe

Facebook lader Trump lyve. Nu frygter demokraterne, at techgiganten kan hjælpe ham til sejr – igen

Facebook har lavet nye regler, der tillader politisk misinformation, med henvisning til ytringsfriheden. Hvem gavner det andre end Trump, spørger demokratiske profiler som Elizabeth Warren og Alexandria Ocasio-Cortez, der nu er gået i direkte konfrontation med Mark Zuckerberg

FOLK

FOLK fra dagens avis

Edward Snowden: Uden kryptering mister vi alt privatliv. Det er den nye kampplads

USA, Storbritannien og Australien vil presse Facebook til at underminere den kryptering, der beskytter vores personlige oplysninger imod tredjeparter. De påstår, det handler om sikkerhed, men det handler om magt, skriver whistlebloweren Edward Snowden i dette debatindlæg

Forsigtighedscensur kan afskrække folk fra at deltage i debatten

Facebook går stadig mere offensivt til værks over for ’hate speech’, men principperne for fjernelserne er vilkårlige og uforudsigelige. Det viser sagen om den britiske højrefløjsaktivist Tommy Robinson

Sider

Mest læste

  1. De digitale medier har pustet nyt liv i 80’ernes selv-dyrkelse, og en ny narcissisme har ramt Vesten som en epidemi
  2. Demokratiet har snorksovet, mens overvågningskapitalisterne har akkumuleret deres hidtil usete koncentrationer af viden og magt. Og vi har ingen formel kontrol over det, fordi vi ikke selv er noget afgørende led i den nye markedsaktion. I stedet bliver vi eksileret fra vores egen adfærd og nægtet adgang til eller kontrol over den viden, som andre uddrager af vores data og videreformidler til tredjeparter, siger Shoshana Zuboff i dette interview om overvågningskapitalismen
  3. Idealisterne så ved Facebooks fødsel muligheden for et nyt digitalt forsamlingshus og rum for politisk dialog, men Facebook er nærmere blevet et værtshus, hvad angår kvaliteten af den demokratiske samtale
  4. Shoshana Zuboffs nye bog er en rystende og øjenåbnende gennemgang af den forretningsmodel, som hele den digitale verden bygger på, og den brik, vi har manglet for at forstå techgiganternes magt
  5. Vores onlineadfærd gør os til asociale mennesker, der tilbringer mere tid bag skærmen end med de mennesker, vi fysisk omgiver os med. Nærværet er forsvundet, og det er teknologiens skyld. Eller er det? Måske er det i virkeligheden vores opfattelse af nærvær, der er forældet?
  6. I stedet for hele tiden at præsentere os for mere af det samme bør sociale medier konfrontere brugerne med langt flere standpunkter, de ikke er enige i. Det vil føre til en mere nuanceret offentlig debat
  7. Behovet for anerkendelse er en del af drivkraften i vores brug af sociale medier. Men vi søger alene anerkendelse for de dele af vores personlighed, som vi forestiller os vinder accept i vores omverden. Derfor forbliver anerkendelsen ufuldstændig og vores behov for den umætteligt
  8. Diskussionen om indhold og ytringsfrihed på de digitale medier bliver hul, hvis vi ikke husker, at eksponeringen af indholdet på de digitale medier er noget, de kontrollerer suverænt