Organisation

Finansministeriet

Finansministeriets forsvar for regnemodellerne er enøjet

Skiftende regeringer har gennem de seneste femten år prioriteret over 50 milliarder kroner i indkomstskattelettelser – og allermest til de rigeste. Det skulle, jævnfør »dynamikken«, have løftet arbejdsudbud og arbejdstid

»Ser vi tilbage om 10, 20 eller 100 år, vil Alternativets plan have været det logiske at gøre«

Alternativet vil omkalfatre den danske statsadministration med en plan, der skal sætte skub i den grønne omstilling. Planen er symptomatisk for vores tid, påpeger professor og kalder det nuværende paradigme i politik for udtømt. Politisk fandango, mener en anden forsker

Det er Uffe Elbæk, der er grøn realist

Den måde centraladministrationen er opbygget låser til at tænke, prioritere og lave politik efter samme opskrift, som er årsag til klimakrisen. Uffe Elbæks vil smide regeringskonstruktionen op i luften og erstatte den med 15 nye ministerier med ’omstilling’ som overordnet dagsorden. Det er grøn realisme

Uffe Elbæk: Jeg siger ikke, de ikke er fagligt dygtige i Finansministeriet. De ser bare ikke hele billedet

»Klimakrisen kan ikke vente,« lyder det fra Uffe Elbæk, der nu øremærker 80 milliarder mere til det ’grønne superministerium’, der skal overtage Finansministeriets rolle

Tidligere topembedsmand: Politiske hensyn påvirker Finansministeriets regnemetoder

Finansministeriets departementschef advarer mod politisk indblanding i ministeriets regnemetoder. Men regnemetoderne har altid været politiserede, siger tidligere chef for ministeriets økonomiske afdeling og løfter sløret for, hvordan Anders Fogh pressede embedsværket til at regne med dynamiske effekter af skattelettelser

FOLK

FOLK fra dagens avis
Analyse

Vi ved ikke nok om effekterne af offentlige udgifter, men vi ved, at de mangler i Finansministeriets modeller

Det er rigtigt, når Finansministeriets departementschef siger, at der ikke findes nok viden om effekterne af offentlige udgifter. Men det er også rigtigt, når venstrefløjen påpeger problemet i, at ministeriets løsning er at lade, som om effekterne ikke findes

Informations sommerrevy: En ny regnemodel i Finansministeriet

Den globale #MeToo-bevægelse har sat fokus på seksualiserede magthierarkier, ikke mindst på arbejdspladsen. Og i Finansministeriet sidder embedsmænd og arbejder på en ny økonomisk regnemodel. Begge dele tages under behandling i den klassiske revygenre: forvekslingssketchen

Tesfaye: Finansministeriets regnemaskine kan ikke acceptere, at bedre uddannelser sparer penge

Et samlet folketing vedtog reformen af de Forberedende Grunduddannelser, der skal forbedre uddannelsesforløbet for unge, der hverken er i job eller uddannelse. I forhandlingsforløbet var der strid om de dynamiske effekter af reformen, som Socialdemokratiet mente ville frigive midler, men som embedsværket modsatte sig. Striden endte i et kompromis, der ifølge Mattias Tesfaye kan være en vej frem i diskussionen om dynamiske effekter af offentlige udgifter

Flygtninge og indvandrere finder vej til arbejdsmarkedet – her er de vigtigste tal

Ikkevestlige indvandrere og efterkommere forlader kontanthjælpssystemet og stormer ind på arbejdsmarkedet. Det skyldes især et økonomisk opsving, og at nytilkomne flygtninge finder job. Regeringen vil også have en del af æren, men har samtidig sået tvivl om effekten af sine egne reformer på området ved at trække en rapport tilbage

Sider

Mest læste

  1. Alternativet vil omkalfatre den danske statsadministration med en plan, der skal sætte skub i den grønne omstilling. Planen er symptomatisk for vores tid, påpeger professor og kalder det nuværende paradigme i politik for udtømt. Politisk fandango, mener en anden forsker
  2. Finansministeriets departementschef advarer mod politisk indblanding i ministeriets regnemetoder. Men regnemetoderne har altid været politiserede, siger tidligere chef for ministeriets økonomiske afdeling og løfter sløret for, hvordan Anders Fogh pressede embedsværket til at regne med dynamiske effekter af skattelettelser
  3. Den måde centraladministrationen er opbygget låser til at tænke, prioritere og lave politik efter samme opskrift, som er årsag til klimakrisen. Uffe Elbæks vil smide regeringskonstruktionen op i luften og erstatte den med 15 nye ministerier med ’omstilling’ som overordnet dagsorden. Det er grøn realisme
  4. »Klimakrisen kan ikke vente,« lyder det fra Uffe Elbæk, der nu øremærker 80 milliarder mere til det ’grønne superministerium’, der skal overtage Finansministeriets rolle
  5. En ny kortlægning viser, at stadig flere topembedsmænd i den offentlige sektor kommer med erfaring fra Finansministeriet. Udviklingen er ifølge iagttagere udtryk for, at en særlig økonomisk logik præger hele centraladministrationen, og det kan blive et problem, hvis andre fagligheder fortrænges
  6. Det er rigtigt, når Finansministeriets departementschef siger, at der ikke findes nok viden om effekterne af offentlige udgifter. Men det er også rigtigt, når venstrefløjen påpeger problemet i, at ministeriets løsning er at lade, som om effekterne ikke findes
  7. Ikkevestlige indvandrere og efterkommere forlader kontanthjælpssystemet og stormer ind på arbejdsmarkedet. Det skyldes især et økonomisk opsving, og at nytilkomne flygtninge finder job. Regeringen vil også have en del af æren, men har samtidig sået tvivl om effekten af sine egne reformer på området ved at trække en rapport tilbage
  8. Finansministeriet afviser i en ny rapport, at deres regnemodeller er ubalancerede, selvom de på de fleste områder ikke regner med dynamiske effekter af offentlige udgifter. Der mangler et empirisk grundlag for at regne dem med, og i det hele taget er en stor del af de offentlige udgifter begrundet i noget andet end bare hensynet til at øge den materielle velstand