Organisation

Finansministeriet

Regnemodellerne er et vigtigt værktøj, men de anviser ikke, hvilken politik vi skal føre

Det er gode nyheder, at Finansministeriets regneprincipper skal til eftersyn hos de økonomiske vismænd, og at klimabelastningen er på vej ind i regnemodellerne. Men modellerne er kun et redskab, der skal ligge til grund for politiske prioriteringer

Podcast: Et lille paradigmeskifte i Finansministeriet og daniseringen af Grønland i 1950’erne

Velkommen til ugens udgave af Informations lille revy, hvor klimajournalist Jørgen Steen Nielsen fortæller om Finansministeriets nye regnevejledning, featurejournalist Line Vaaben fortæller om juridisk tvivlsomme adoptioner af grønlandske børn i 1950’erne, og kunstanmelder Maria Kjær Themsen giver anden lektion i kunstteoriens problemer

Finansministeriet bøjer sig efter kritik: Klimamål tages med i regnemodeller

Finansministeriet vil ændre nogle af de kritiserede regnemetoder, der eksempelvis er blevet brugt af elbilkommissionen. Det bebudede finansminister Nicolai Wammen på et samråd fredag, hvor han sagde, at ministeriet nu vil inddrage 70-procentsmålet. Det vil få grøn omstilling til at se mindre dyr ud

Finansministeriet ignorerer Danmarks klimalov: Regner med 39 procent, ikke 70

Finansministeriet ser bort fra Danmarks klimalov i analyser ved at regne med 39 procent reduktion i 2030 og ikke lovens 70 procent. Dermed får ministeriet grøn omstilling til at se unødigt dyr ud, hvilket i værste fald kan spænde ben for klimatiltag, vurderer førende økonomer. Et demokratisk problem, mener støttepartier, der nu vil have finansministeren i samråd

»Helt absurd«: Elbilkommissionen udelod klimagevinst ved grønne biler i sine beregninger

Elbilkommissionen har ikke taget højde for CO2-gevinsterne i sine beregninger af, hvor dyrt det vil være for samfundet at sætte flere grønne biler på vejene. Derfor ser omstillingen til elbiler op mod 2,2 mia. kr. dyrere ud, end den reelt må forventes at blive, siger eksperter. Kommissionen erkender, at det kunne have været relevant at medregne CO2-gevinsterne

Regeringen er krøbet tilbage i musehullet og tør ikke bruge landets økonomiske handlekraft

I foråret viste finansministeren, at han ved, Danmark fint har råd til store engangsudgifter. Men med finansloven vender han tilbage til en tåbelig, forældet budgetforståelse, der kan forlænge krisen og umuliggøre indfrielsen af vores klimamål, skriver klummeskribent Pelle Dragsted i dette debatindlæg

Eksperter kritiserer centralt tal bag elbil-kommission: Pumper samfundsøkonomiske tab op

Det er ikke nær så dyrt for samfundet at sætte én million grønne biler på vejene i 2030, som elbilskommissionen konkluderer. Det siger flere eksperter, der kritiserer en helt central antagelse i beregningerne. Kommissionsmedlem anerkender kritikken. Beregningerne er politisk ubrugelige, mener Enhedslisten

Det er ikke kun Eldrups skyld, at hans løsning for grønne biler er dårlig. Men det er den

Elbilskommissionens løsning for grønne biler giver for lille reduktion og kommer for sent. Formand Anders Eldrup har været bundet af kravet om, at udskiftningen til en grøn bilpark ikke må koste for statskassen

Pensionsforslag åbner for ny debat om en særlig passage i forståelsespapiret

Vedtages regeringens pensionsreform, vil det få negative konsekvenser for arbejdsudbuddet, fremgår det af regeringens udspil om tidlig tilbagetrækning. Det kan åbne for et større politisk slagsmål om, hvordan en passage om beskæftigelse fra forståelsespapiret skal fortolkes

Pelle Dragsted: Den største trussel mod folkestyret er, at politik er blevet afpolitiseret

Gennem årtier har vi bildt os selv ind, at der kun findes én måde at indrette samfundet på, og på den måde har vi afpolitiseret hele den politiske debat. Det er »et kæmpe demokratisk problem«, siger tidligere folketingsmedlem fra Enhedslisten, Pelle Dragsted

Sider

Mest læste

  1. Velkommen til ugens udgave af Informations lille revy, hvor klimajournalist Jørgen Steen Nielsen fortæller om Finansministeriets nye regnevejledning, featurejournalist Line Vaaben fortæller om juridisk tvivlsomme adoptioner af grønlandske børn i 1950’erne, og kunstanmelder Maria Kjær Themsen giver anden lektion i kunstteoriens problemer
  2. Det er gode nyheder, at Finansministeriets regneprincipper skal til eftersyn hos de økonomiske vismænd, og at klimabelastningen er på vej ind i regnemodellerne. Men modellerne er kun et redskab, der skal ligge til grund for politiske prioriteringer
  3. Finansministeriet vil ændre nogle af de kritiserede regnemetoder, der eksempelvis er blevet brugt af elbilkommissionen. Det bebudede finansminister Nicolai Wammen på et samråd fredag, hvor han sagde, at ministeriet nu vil inddrage 70-procentsmålet. Det vil få grøn omstilling til at se mindre dyr ud
  4. Elbilkommissionen har ikke taget højde for CO2-gevinsterne i sine beregninger af, hvor dyrt det vil være for samfundet at sætte flere grønne biler på vejene. Derfor ser omstillingen til elbiler op mod 2,2 mia. kr. dyrere ud, end den reelt må forventes at blive, siger eksperter. Kommissionen erkender, at det kunne have været relevant at medregne CO2-gevinsterne
  5. Finansministeriet har for nylig opjusteret den såkaldte værdi af statistisk liv fra 18 mio. til 32 mio. Det radikale spring betyder, at det pludselig meget bedre kan betale sig at gennemføre initiativer, der redder liv, eksempelvis at øge trafiksikkerheden eller nedsætte luftforureningen
  6. Finansministeriet ser bort fra Danmarks klimalov i analyser ved at regne med 39 procent reduktion i 2030 og ikke lovens 70 procent. Dermed får ministeriet grøn omstilling til at se unødigt dyr ud, hvilket i værste fald kan spænde ben for klimatiltag, vurderer førende økonomer. Et demokratisk problem, mener støttepartier, der nu vil have finansministeren i samråd
  7. Det er en misforståelse, at integrationen overordnet set har slået fejl, konkluderer økonom i ny bog med omfattende data om ikkevestlige indvandrere og efterkommere i Danmark. Uanset om det handler om uddannelse eller udgifter, går det ifølge ham langt bedre med integrationen, end den har ry for
  8. Et menneskeliv er ifølge Finansministeriet 32 millioner kroner værd. Et coronaliv kan meget vel vise sig at blive dyrere med den danske indsats for at bremse smitten. Men regnestykket kan endnu ikke laves og bør ikke blot handle om kroner og øre, lyder det fra eksperter