Organisation

folkeskolen

Kommentar
14. september 2021

I gamle dage hjalp vi de ledige i job. Nu må de klare sig selv

Vi må stoppe det kollektive hukommelsestab, der ser ud til at være i gang på jobcentrene i dag. I 80’erne skabte vi gode resultater for ledige med praktik og undervisning, men det gør vi ikke længere. Vi må tilbage inden metoderne forsvinder helt, skriver pensionist Margot Torp
Vi må stoppe det kollektive hukommelsestab, der ser ud til at være i gang på jobcentrene i dag. I 80’erne skabte vi gode resultater for ledige med praktik og undervisning, men det gør vi ikke længere. Vi må tilbage inden metoderne forsvinder helt, skriver pensionist Margot Torp
Kommentar
14. juni 2021

Folkeskolen har svigtet sit ansvar i klimakrisen – nu må vi gentænke institutionen

Vi må lave folkeskolen grundlæggende om og tænke bæredygtighed ind fra starten, for som det er nu, er vores skoler utilsigtet blevet en hindring for den grønne omstilling, skriver klimaaktivist og filosofistuderende David Mathias Paaske i dette debatindlæg
Bæredygtig dannelse bør være en helt grundlæggende del af folkeskolens formål, så det kan afspejle samfundets reelle problemer og gøre eleverne til problemløsere, skriver David Mathias Paaske i denne kommentar.
Interview
7. juni 2021

Skolereformen skal ændres: Mindre detailstyring og mere trivsel er nogle af budene

Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
»Både lærere og pædagoger har haft travlt med de mange krav i reformen, der skulle indfases, men også med inklusionsopgaven, samtidig med at der er blev skruet ned for forberedelsestiden« siger Elisa Rimpler.
Kommentar
19. april 2021

Jeg er træt af at læse om mig selv som en minoritetskliché i folkeskolens lærebøger

Når jeg læser om minoriteter og piger i folkeskolens undervisningsmateriale, er de proppet med fordomme og stereotyper, jeg ikke kan genkende mig selv i. Folkeskolen bør skabe plads til alle og udfordre fordomme, ikke udbrede dem, skriver folkeskoleelev Shabnam Alimardani Shafigh
Når vi ser fordomme i vores undervisningsmaterialer, kan det have store fremtidige konsekvenser. Vi vokser op med disse fordomme og kan komme til at tro, at de er sande, skriver Shabnam Alimardani Shafigh i denne kommentar. Fotoet er et arkivfoto.
Baggrund
11. januar 2021

Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
Undersøgelsen ’Nødundervisning under coronakrisen’, der blev lavet under forårets nedlukning, viser, at det er de yngste elever, der har det sværest med fjernundervisningen.
Nyhed
30. november 2020

Skolefolk: Urealistisk at leve op til krav om timetal med masser af hjemsendte lærere

Folkeskolen skal leve op til de samme krav som før corona, og det holder hårdt, når hundredvis af lærere og elever er sendt hjem. Undervisningsministeren er villig til se på, hvordan skolerne kan få større fleksibilitet i en presset hverdag
»Hverdagen skal kunne hænge sammen. Derfor er jeg også i gang med at se på, om vi kan sikre skolerne noget mere fleksibilitet, så enderne bedre kan mødes ude lokalt,« skriver undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til Information.
Interview
12. august 2020

Ny aftale om lærernes arbejdstid: Forberedelse skal ikke længere blive spist af småopgaver

Efter syv lange år ser det ud til, at lærerne igen får en aftale om deres arbejdstid. Aftalen lægger op til at skærme forberedelsestiden bedre, og at lærerne skal have mere medbestemmelse. Men i sidste ende er det stadig ledelsen, der bestemmer
Gordon Ørskov Madsen og Anders Bondo Christensen fra Danmarks Lærerforening og Michael Ziegler og Jacob Bundsgaard fra Kommunernes Landsforening præsenterer en ny arbejdstidsaftale for lærerne på en pressekonference i DGI-byen i København tirsdag.
Feature

»Hva’ fanden kommer der til at ske med Danmark?« – ni børns dagbøger fra hjemmeskolen

Hvordan har nedlukningen af skolerne set ud i børnehøjde? Mød de hjemmeskolede børn, og læs deres dagbøger
Hvordan har nedlukningen af skolerne set ud i børnehøjde? Mød de hjemmeskolede børn, og læs deres dagbøger
Nyhed
27. december 2019

Ekspert og interesseorganisation: Afskaffelsen af national talentenhed vil ramme socialt skævt

Undervisningsministerens afskaffelse af national talentenhed kan komme til at gå ud over begavede børn, der ikke kommer fra ressourcestærke hjem, lyder det fra ekspert og interesseorganisation
Folkeskolen er det sted, hvor vi gerne vil have, at en masse forskellige elever er sammen, men der er problemer med at udfordre dem, der kan noget særligt, mener forsker.
Kommentar
26. november 2019

Folkeskolens problemer kan ikke kommunikeres væk. Der skal handling til

Folkeskolen skal tales op, lyder det fra kommunerne. Men det er hverdagen og virkeligheden med børn, der mistrives i skolen, der skræmmer flere væk fra folkeskolen – ikke negative historier i medierne, skriver journalist Lise Richter i dette debatindlæg
Det kan ikke kommunikeres væk, at politikerne trods gode intentioner med inklusion og skolereform rent praktisk og økonomisk har ladt folkeskolen i stikken, skriver Lise Richter.

Sider