Organisation

folkeskolen

Uddannelse – til hvem?

Lars Løkke Rasmussen bør hjælpe drenge og piger i hele samfundet gennem ressourcer til folkeskolen.
Kommentar

Big data i folkeskolerne er både nyttige og farlige

Uddannelsesverdenens mange digitale læringsplatforme kaster et hav af data af sig. Brugt rigtig kan de øge den enkeltes udbytte af undervisningen, hjælpe i indsatsen mod ordblindhed og afsløre risiko for frafald. Men de kan også ende med at sætte elever i bås og krænke deres privatliv

Lad os huske, at skolens kerne er faglig udvikling

Skolen er så optaget af at udvikle børnenes relationelle kompetencer, at det tager fokus fra den faglige udvikling. Eleverne risikerer at blive mere kompetente ud i, hvordan de taler og oplever, end i det de oplever og taler om

Det er ikke bare skadelig symbolpolitik at lukke muslimske friskoler. Det er en hetz

Det er hinsides enhver fantasi, hvordan det skulle kunne være fremmende for integrationen at trampe på minoritetsbeskyttelse og grundloven, når en lang række muslimske friskoler gør et bedre stykke arbejde, end de folkeskoler med flertal af tosprogede elever, Frederiksen og resten af Christiansborg har det fulde ansvar for

Skolestart med en læsestart helt ude af trit med tiden

Når de yngste elever møder ind til første skoledag, lærer de at læse som man gjorde, før skriften fik adskillelse mellem ordene for 800 år siden

Merete Riisager: Minister af den gamle skole

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i den forløbne uge sat gang i skoledebatten med udsagn om, at det var forkert at gøre op med den sorte skole. Hun synes at have flere holdninger til fælles med Marie Krarup fra DF end med sit gamle parti, De Radikale, og bliver beskyldt for at være gammeldags

Reel inklusion og øget diagnosticering kan ikke eksistere side om side

Skolen kan være rigtig svær at møde, når man ikke umiddelbart passer ind i formen. Især når man er så anderledes, at man opleves som en trussel mod selve fællesskabet. Vi siger for tiden, at vi vil inklusion, men vi taler altid om »de inkluderede«. Vi bruger tiltagende meget tid og energi på at pege på dem, der ikke er som os

Skolereformen avler vold

Læserbrev

Riisager puster liv i skolereformen

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. Anders Bondo, formand for Danmarks Lærerforening i over 15 år, befinder sig midt i forhandlingerne om overenskomst 2018. De kan få vidtrækkende konsekvenser – ikke bare for lærerne, men for samtlige offentligt ansatte
  2. Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden
  3. Gang på gang råber brugere og professionelle op om mistrivsel i folkeskolen, svigt på plejehjemmene og kaos på sygehusene. Håbet er at redde velfærden fra forringelser. Men måske er resultatet det stik modsatte?
  4. På trods af at skoleområdet er hårdt presset, leverer skolerne og deres ansatte en rigtig god indsats hver dag. Men presses det mere, ødelægger det vores skoler.
  5. Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok
  6. De nationale test i skolen er ikke bare dyre og uforståelige, de kan heller ikke bruges som værktøj til at fremme elevernes faglige udvikling. Det påpeger to eksperter bag et åbent brev til undervisningsministeren, hvor de foreslår at forbedre testene og gøre dem frivillige
  7. Læserbrev
  8. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i den forløbne uge sat gang i skoledebatten med udsagn om, at det var forkert at gøre op med den sorte skole. Hun synes at have flere holdninger til fælles med Marie Krarup fra DF end med sit gamle parti, De Radikale, og bliver beskyldt for at være gammeldags