Organisation

folkeskolen

Uddannelse – til hvem?

Lars Løkke Rasmussen bør hjælpe drenge og piger i hele samfundet gennem ressourcer til folkeskolen.
Kommentar

Big data i folkeskolerne er både nyttige og farlige

Uddannelsesverdenens mange digitale læringsplatforme kaster et hav af data af sig. Brugt rigtig kan de øge den enkeltes udbytte af undervisningen, hjælpe i indsatsen mod ordblindhed og afsløre risiko for frafald. Men de kan også ende med at sætte elever i bås og krænke deres privatliv

Lad os huske, at skolens kerne er faglig udvikling

Skolen er så optaget af at udvikle børnenes relationelle kompetencer, at det tager fokus fra den faglige udvikling. Eleverne risikerer at blive mere kompetente ud i, hvordan de taler og oplever, end i det de oplever og taler om

Det er ikke bare skadelig symbolpolitik at lukke muslimske friskoler. Det er en hetz

Det er hinsides enhver fantasi, hvordan det skulle kunne være fremmende for integrationen at trampe på minoritetsbeskyttelse og grundloven, når en lang række muslimske friskoler gør et bedre stykke arbejde, end de folkeskoler med flertal af tosprogede elever, Frederiksen og resten af Christiansborg har det fulde ansvar for

Skolestart med en læsestart helt ude af trit med tiden

Når de yngste elever møder ind til første skoledag, lærer de at læse som man gjorde, før skriften fik adskillelse mellem ordene for 800 år siden

Merete Riisager: Minister af den gamle skole

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) har i den forløbne uge sat gang i skoledebatten med udsagn om, at det var forkert at gøre op med den sorte skole. Hun synes at have flere holdninger til fælles med Marie Krarup fra DF end med sit gamle parti, De Radikale, og bliver beskyldt for at være gammeldags

Reel inklusion og øget diagnosticering kan ikke eksistere side om side

Skolen kan være rigtig svær at møde, når man ikke umiddelbart passer ind i formen. Især når man er så anderledes, at man opleves som en trussel mod selve fællesskabet. Vi siger for tiden, at vi vil inklusion, men vi taler altid om »de inkluderede«. Vi bruger tiltagende meget tid og energi på at pege på dem, der ikke er som os

Skolereformen avler vold

Læserbrev

Riisager puster liv i skolereformen

Læserbrev

Sider

Mest læste

  1. Onsdag var titusindvis af 9. klasseselever over hele landet til folkeskolens afgangsprøve i skriftlig dansk. Hvad bliver de udsat for, og hvad kræver vi af dem? Informations Christian Bennike tog plads på Tove Ditlevsens Skole for at skrive med. Han valgte opgaven ’Noget at kæmpe for?’. Her er resultatet – og karakteren. Pøj pøj
  2. Typisk vil forskellen på en strejke og en lockout for de offentligt ansatte være, om de får støtte eller lån.
  3. Mine lærerkollegaer og jeg taster løs og sender den ene underretning om børn, der mistrives, efter den anden afsted til kommunen. Nogle gange kommer der ingen hjælp, og når der gør, er det ofte for sent. Derfor forstår jeg ikke regeringens snak om straf af lærere og forældre til socialt udsatte børn
  4. Over 400.000 offentligt ansatte kan blive ramt af en lockout, hvis den træder i kraft 10. april.
  5. Fravær i folkeskolen har aldrig været kortlagt, men ny undersøgelse viser, at rigtig mange elever har et højt fravær. Psykiske problemer og sygdom topper listen over årsagerne. Alligevel har kun hver tredje skole tilbudt den sygeundervisning, som syge elever har krav på. Patientforeninger opfordrer til handling fra ministerens side
  6. Typisk vil forskellen på en strejke og en lockout for de offentligt ansatte være, om de får støtte eller lån.
  7. Undervisningsminister Merete Riisager vil sætte hårdt ind over for fravær i gymnasiet, selv om frafaldet formentlig er faldende. Fraværet i folkeskolen vil ministeren derimod ikke gøre det store ved
  8. DR-programmet ’Blachman på skemaet’ er blot ét nedslående eksempel på, hvordan alle mulige, der ikke aner noget om pædagogisk faglighed, blander sig i folkeskolens udvikling