Organisation

folkeskolen

Folkeskolen mangler det, som friskolerne har: Frihed og penge

Socialdemokratiet vil tage 350 mio. kr. fra friskolerne og give dem til folkeskolen, mens Venstre er imod. Men selv om der er forsvundet en milliard til folkeskolen, samtidig med at friskolerne har fået mere, så er pengene kun en del af problemet, hvis vi fortsat vil have stærk fælles folkeskole

Lærer: Folkeskolen skal gøre eleverne til en klimaoplyst og handledygtig generation

Vi bør udvide folkeskolens formålsparagraf, så den også omfatter miljø- og klimadannelse. På den måde sikrer vi, at folkeskolen er med til at skabe en mere klima- og miljøbevidst generation, skriver folkeskolelærer i dette debatindlæg. 

Folkeskolens dannelsestab bliver sjusket behandlet i ilter ny bog

Indignationen er autentisk og selvfølelsen stor i en ny bog om skolens store dannelsestab, men argumentationen er generaliserende og kammer over i fristil. Og så er det ufrivilligt komisk at skrive et klassisk konservativt kampskrift fyldt med sjuskefejl

Bog anklager folkeskolens reformgrundlag for løse påstande og misinformation

Skoleforsker Keld Skovmand har skrevet en tør videnspolitisk gyser i to bind og i foråret 2018 anmeldt fire uddannelsesforskere til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed. For fem år siden reformerede magtfulde politikere og embedsmænd både folkeskolen og læreruddannelsen. Hvorfor, hvordan og med hvilken forskningsmæssig legitimation?

Forældreintra er ikke problemet. Det er forældrenes overdrevne forventninger om kommunikation

Hvis tilliden mellem lærere og forældre kan blive større, vil problemet med Forældreintra forsvinde af sig selv

Det er ikke inklusionen, men de mange spareøvelser, der er skurken

At mistrivslen skulle være inklusionens skyld, er i mine øjne en fejlslutning. Det er tværtimod kombinationen af reformer, effektiviseringer og besparelser, der har været den rene gift for folkeskolen

Folkeskolen bliver ikke reddet af, at vi begrænser forældrenes frie skolevalg

Det gør ikke folkeskolen bedre, at de frie skoler koster mere. Det vil blot gøre det umuligt for nogle forældre at vælge en fri skole

Lærerstuderende: Vi flaskes op med berøringsangst for inklusionen

I offentligheden dominerer fortællingerne om, at inklusionen udsætter lærere for en voldspræget og stressende hverdag. Vi ville ønske, at læreruddannelsen rustede os bedre til at møde inklusionen ude i klasseværelserne

Der er noget ravruskende galt, når så mange børn har det dårligt mentalt

Flere og flere børn får psykiske problemer. Vi er nødt til at indrette skoler og daginstitutioner, så vi ikke først ser dem, når det går helt galt, og i stedet sikre alle børns mentale sundhed

Gå selv i brechen for dine folkeskoleidealer

Kære Mikkel, når du spørger, om din datter skal gå i brechen for din folkeskoleidealisme, så er svaret ja, og du skal med! Besøg folkeskolen, sig til skolelederen, at du holder øje, og når tiden kommer, og det er jeres datter, der skal i skole, bliver du nyt medlem i bestyrelsen

Sider

Mest læste

  1. Københavns Kommune har igangsat en indsats for at nedbringe sygefraværet i folkeskolen, men de forstår tilsyneladende ikke, at sygefraværet er et udtryk for lærernes pressede arbejdsvilkår, skriver folkeskolelærer Emma Beck i dette debatindlæg
  2. Succesfuld udvikling af børn med autisme kræver inklusion gennem effektive pædagogiske metoder. De metoder findes, men bruges ikke i danske dagtilbud og skoler, hvor man har travlt med at tage hensyn til børnenes vanskeligheder
  3. Mit gode snakketøj og min evne til at gennemskue mine lærere har altid skaffet mig gode karakterer. Jeg har ikke for alvor haft grund til at lægge mig i selen rent fagligt. Først ved den endelige eksamen i 10. klasse gik det op for mig, hvor lidt jeg har lært
  4. En lejrskoletur i folkeskolen er hverken spild af tid eller penge, den er en investering. For lejrskolen er med til at styrke de fællesskaber, der er afgørende for både elevernes trivsel og læring, skriver folkeskolelærer Anne Hammer i dette debatindlæg
  5. Folkeskolen er i en ond spiral, hvor nedskæringer og faldende elevtal presser budgetterne, fører til dårligere undervisning og skræmmer endnu flere forældre væk fra vores fælles skole. Vi bliver nødt til at vende udviklingen nu. Ellers ender vi med et ulighedsskabende skolesystem som dem, vi kender fra, England og USA
  6. Jeg brød med min belastede barndom, fik uddannelse og fast job. Min bror endte på bunden af samfundet. Det ville være et kæmpe fremskridt, hvis politikerne ville erkende, at mennesker ikke ender der, fordi de er dovne. Hvis de ville indse, at ikke alle kan rejse sig, bare de ønsker det nok
  7. Folkeskolen kan ikke rumme alle børn med særlige behov, så Mette Frederiksen bør prioritere, at de får hjælp af specialiserede lærere og behandlere, skriver specialskoleleder i dette debatindlæg
  8. Christian Vognsen kæmpede for at forbedre undervisningen for alle. For som barn havde han lært, at uddannelse var noget, man måtte kæmpe for