Organisation

Folketeatret

Anmeldelse
31. marts 2022

’Oh Happy Day’ har svært ved at løfte sig som teater

Folketeatrets ’Oh Happy Day’ stråler takket være skuespilleren Marie Mondrup, men forestillingen – der er lavet over Helle Joofs gospelfilm – har for mange uvæsentlige detaljer med og kommer til at virke langstrakt
Der er trangt og morsomt i sofaen, når tristesse og længsler møder virkeligheden i Folketeatrets teaterversion af filmen ’Oh Happy Day’. Her fra venstre: Marie Mondrup, Tom Jensen, Ulla Veiby og Troels Malling.
Anmeldelse
7. august 2021

Teatertruppen Shakes spiller Shakespeare rystende morsomt

Der ligger en latter og venter ved hvert eneste sceneskift, når den anarkistiske teatertrup Shakes skaber lykke og sommerlir med ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken. Med coronafrygtløshed og kampånd
Mundbind og engangshandsker præger galskabsæstetikken i Julie Forchhammers skønne kostumer i den vellykkede udendørsforestilling ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken.
Baggrund
26. marts 2021

’Ordet’ er skrevet med en overrumplende vildskab, der stadig får os til at sluge stykket scene for scene

Kaj Munks vovemod ligger i de tilsyneladende almindelige hverdagsreplikker om dårligt vejr og stegt ål til middag, som pludselig brydes af store ord om tro og kærlighed. Som optakt til Folketeatrets opsætning af hans legendariske ’Ordet’, der har premiere anden påskedag som gratis streaming, mindes teaterredaktør Anne Middelboe tidligere opførelser af dette fascinerende, mærkelige og kompromisløse drama
Man aner klitterne og vidderne i scenebillederne fra Folketeatrets opsætning af ’Ordet’, der får premiere ved en gratis streaming anden påskedag, mandag den 5. april 2021.
Anmeldelse
13. marts 2021

Monologen ’Den unge Elias’ lidelser’ er ikke stort skuespil, men en ny stemme i dansk dramatik

For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
Anmeldelse
17. oktober 2020

På Folketeatret er Robin Hood en teenager, der ikke ved, hvad han vil

Folketeatrets Robin Hood står og gaber, akkurat som hvis han hang ud sammen med vennerne på et gadehjørne på Nørrebro. Og det er skønt
Christopher Læssø er en herligt nutidig Robin Hood over for Emilie Rasmussens muskelstærke Lady Marian i den vellykkede opsætning på Folketeatret.
Anmeldelse
29. september 2020

’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.
Baggrund
22. december 2017

Kulturlektier

Informations anmeldere sammensætter hver uge den optimale kulturpakke til weekend og hverdag for alle oplevelseslystne
Anmeldelse
1. december 2017

’Der er kun én ting i verden, der er bedre end sex: arbejde!’

Vivian Nielsens nye drama over revyikonet Liva Weel er glødende feminisme – med Ellen Hillingsø som den blussende og barske stjerne
Ellen Hillingsø er opium for folket i Folketeatrets forestilling om Liva Weel. Her sammen med Karsten Jansfort som sexglad snedkermester, der hurtigt afvises af Liva, der hellere vil lave revy. Det er Birgitte Raabergs påklæderske tilsyneladende godt tilfreds med.
Anmeldelse
2. juni 2017

Incestopera med sukker på

Avantgardemusikfestivalen KLANG’s operabegivenhed er i år en dyster, men smuk opera om incest og andre perversioner på Folketeatret
Fjernsynet er både Mondes forbindelse til verden – dog begrænset til uforståelig fodbold, asiatisk reklamefjernsyn og den lækre kineserdreng, der synger om eventyrlig kærlighed – og hendes kik-kuk-kasse, hvor hun til dels lever en beskyttet tilværelse og får is af farmand eller er spærret inde og udsættes for flødeskum fra fremmede mænd.
Anmeldelse
19. maj 2017

Gud bevare Danmark

Klimaforandringer, flygtningekvoter og politisk korrekthed er omdrejningspunkterne i den humoristiske forestilling ’Surstrømning’, der netop har haft premiere på Vendsyssel Teater. Med knivskarp satire behandles nogle af tidens mest aktuelle emner i en fællesproduktion fra seks danske teatre fra Hjørring til København
De fem arketypiske danskere afventer deres skæbne i den karikerede, men knivskarpe satiriske forestilling Surstrømning. Foto: Mingo Photo.

 

Sider

  • Anmeldelse
    19. februar 2013

    Menneskets Sisyfos-eksistens

    De to ventende vagabonder gør, hvad de kan for at få tiden til at gå. Samuel Becketts tragikomiske syn på den menneskelige natur står lyslevende i en stramt komponeret opsætning af ’Mens vi venter på Godot’
  • 15. februar 2008

    At være Hamlet

    Hamlet blev først forvansket af romantikerne, så af det politiske teater, mener instruktør og dramatiker Lars Kaaber. Shakespeares klassiker er blevet spillet på de danske scener i snart 200 år og bliver det igen på lørdag, når forestillingen åbner det nye skuespilhus. Striden om Hamlet kan fortsætte
    Hamlet - helt, romantiker, politiker, sindssyg? I de 200 år, hvor Shakespeares -Hamlet- er blevet opført på de danske scener, har der været bred uenighed om, hvem han egentlig er. I romantikken blev han gjort til romantiker, mens han blev politisk styret i 1970-erne. I morgen kommer tilskuerne til at se en ny Hamlet i Nicolas Bros skikkelse, når det nye skuespilhus i København indvies.
  • Anmeldelse
    17. oktober 2020

    På Folketeatret er Robin Hood en teenager, der ikke ved, hvad han vil

    Folketeatrets Robin Hood står og gaber, akkurat som hvis han hang ud sammen med vennerne på et gadehjørne på Nørrebro. Og det er skønt
    Christopher Læssø er en herligt nutidig Robin Hood over for Emilie Rasmussens muskelstærke Lady Marian i den vellykkede opsætning på Folketeatret.
  • Anmeldelse
    7. august 2021

    Teatertruppen Shakes spiller Shakespeare rystende morsomt

    Der ligger en latter og venter ved hvert eneste sceneskift, når den anarkistiske teatertrup Shakes skaber lykke og sommerlir med ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken. Med coronafrygtløshed og kampånd
    Mundbind og engangshandsker præger galskabsæstetikken i Julie Forchhammers skønne kostumer i den vellykkede udendørsforestilling ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken.
  • Anmeldelse
    13. marts 2021

    Monologen ’Den unge Elias’ lidelser’ er ikke stort skuespil, men en ny stemme i dansk dramatik

    For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
    For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
  • Anmeldelse
    31. marts 2022

    ’Oh Happy Day’ har svært ved at løfte sig som teater

    Folketeatrets ’Oh Happy Day’ stråler takket være skuespilleren Marie Mondrup, men forestillingen – der er lavet over Helle Joofs gospelfilm – har for mange uvæsentlige detaljer med og kommer til at virke langstrakt
    Der er trangt og morsomt i sofaen, når tristesse og længsler møder virkeligheden i Folketeatrets teaterversion af filmen ’Oh Happy Day’. Her fra venstre: Marie Mondrup, Tom Jensen, Ulla Veiby og Troels Malling.
  • 27. november 2004

    Et bragende skærsommernats-drøn

    Vibeke Wredes drømmetydning af William Shakespeare på Folketeatret rummer det hele – inklusive et håndværkertilbud, man ikke kan afslå
  • Note
    27. marts 1997

    TEATER

    Passage Løs og strittende selvmordskitse fra forfatteren til det uforglemmeligt voldsomme Jernbyrd. Teksten rummer både nyskabende og især formmæssigt provokerende idéer, men har fravalgt dialog og mangler samlende dramaturgi...