Organisation

Folketeatret

Artikler
Teaterkritik
22. marts 2023

På overraskende teaterrejser med Edith Piaf og Grethe Sønck

Teaterforestillinger om Edith Piaf og Grethe Sønck viser dansk musikdramatik med kvindeportrætter, der henter inspiration i sange. Med en symbolik, der føles smerteligt genkendelig. Og med revyskuespillere, der ikke er bange for noget
Teaterforestillinger om Edith Piaf og Grethe Sønck viser dansk musikdramatik med kvindeportrætter, der henter inspiration i sange. Med en symbolik, der føles smerteligt genkendelig. Og med revyskuespillere, der ikke er bange for noget
Teaterkritik
15. november 2022

Vidunderligt standupteater om cancerpatientens mareridt

Holger Østergaard er en suveræn standupkomiker i den brillante og medrivende monolog ’En lille smule ubehag’ om prostatacancer og det satans liv
Den skarpe komiske skuespiller Holger Østergaard skaber nærmest et standupshow ud af prostatamonologen ’En lille smule ubehag’, der er på turné med Teatret Svalegangen.
Anmeldelse
28. september 2022

Holberg holder fremtiden åben

Dansk teaters 300-års jubilæum er blevet grundigt fejret – fra ’Jeppe på Bjerget’ som slotsudflugt til ’Den Vægelsindede’ som datingcomedy. Og med en manisk Holberg, der formildes af en munter kvinde med kaffe i ’Den Poetiske Raptus’
Anders Juul spiller den maniske Holberg, da han pludselig rammes af skrivelidenskab og skriver mere end 25 komedier på fem år, i’ Den poetiske raptus’ på Folketeatret.
Kommentar
13. august 2022

Lad dansen blive i København

Fremtidens koreografer lokkes med konkurrencer og projekter i København. Imens trues Den Danske Scenekunstskoles afdeling for dans og koreografi med udflytning til Holstebro. Men der er mest kunstnerisk logik i at beholde uddannelsen i København
Dansekonkurrencen ’Copenhagen Made’ blev vundet af den franske danser Lauréline Epaulard med dansen ’La Rencontre’. Her med danserne Oliver Starpov, Eukene Sagues, Elvira Thomsen og Luís Fernando.
Anmeldelse
31. marts 2022

’Oh Happy Day’ har svært ved at løfte sig som teater

Folketeatrets ’Oh Happy Day’ stråler takket være skuespilleren Marie Mondrup, men forestillingen – der er lavet over Helle Joofs gospelfilm – har for mange uvæsentlige detaljer med og kommer til at virke langstrakt
Der er trangt og morsomt i sofaen, når tristesse og længsler møder virkeligheden i Folketeatrets teaterversion af filmen ’Oh Happy Day’. Her fra venstre: Marie Mondrup, Tom Jensen, Ulla Veiby og Troels Malling.
Anmeldelse
7. august 2021

Teatertruppen Shakes spiller Shakespeare rystende morsomt

Der ligger en latter og venter ved hvert eneste sceneskift, når den anarkistiske teatertrup Shakes skaber lykke og sommerlir med ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken. Med coronafrygtløshed og kampånd
Mundbind og engangshandsker præger galskabsæstetikken i Julie Forchhammers skønne kostumer i den vellykkede udendørsforestilling ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken.
Baggrund
26. marts 2021

’Ordet’ er skrevet med en overrumplende vildskab, der stadig får os til at sluge stykket scene for scene

Kaj Munks vovemod ligger i de tilsyneladende almindelige hverdagsreplikker om dårligt vejr og stegt ål til middag, som pludselig brydes af store ord om tro og kærlighed. Som optakt til Folketeatrets opsætning af hans legendariske ’Ordet’, der har premiere anden påskedag som gratis streaming, mindes teaterredaktør Anne Middelboe tidligere opførelser af dette fascinerende, mærkelige og kompromisløse drama
Man aner klitterne og vidderne i scenebillederne fra Folketeatrets opsætning af ’Ordet’, der får premiere ved en gratis streaming anden påskedag, mandag den 5. april 2021.
Anmeldelse
13. marts 2021

Monologen ’Den unge Elias’ lidelser’ er ikke stort skuespil, men en ny stemme i dansk dramatik

For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
Anmeldelse
17. oktober 2020

På Folketeatret er Robin Hood en teenager, der ikke ved, hvad han vil

Folketeatrets Robin Hood står og gaber, akkurat som hvis han hang ud sammen med vennerne på et gadehjørne på Nørrebro. Og det er skønt
Christopher Læssø er en herligt nutidig Robin Hood over for Emilie Rasmussens muskelstærke Lady Marian i den vellykkede opsætning på Folketeatret.
Anmeldelse
29. september 2020

’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.

Sider

  • Anmeldelse
    18. april 2016

    Paprikas værelse

    Paprika Steen glider ind i Tove Ditlevsens stofmisbrugsmareridt med fænomenal kraft i Folketeatrets forestilling ’Toves værelse’
  • Anmeldelse
    7. august 2021

    Teatertruppen Shakes spiller Shakespeare rystende morsomt

    Der ligger en latter og venter ved hvert eneste sceneskift, når den anarkistiske teatertrup Shakes skaber lykke og sommerlir med ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken. Med coronafrygtløshed og kampånd
    Mundbind og engangshandsker præger galskabsæstetikken i Julie Forchhammers skønne kostumer i den vellykkede udendørsforestilling ’Absolute Shakes’ i H.C. Ørstedsparken.
  • Anmeldelse
    31. marts 2022

    ’Oh Happy Day’ har svært ved at løfte sig som teater

    Folketeatrets ’Oh Happy Day’ stråler takket være skuespilleren Marie Mondrup, men forestillingen – der er lavet over Helle Joofs gospelfilm – har for mange uvæsentlige detaljer med og kommer til at virke langstrakt
    Der er trangt og morsomt i sofaen, når tristesse og længsler møder virkeligheden i Folketeatrets teaterversion af filmen ’Oh Happy Day’. Her fra venstre: Marie Mondrup, Tom Jensen, Ulla Veiby og Troels Malling.
  • Anmeldelse
    29. september 2020

    ’Den gerrige’ på Folketeatret er festlig og ufarlig som en gammel Dirch Passer-film

    Det er gennemført festligt, folkeligt og farverigt, når Geir Sveaass iscenesætter Moliéres 'Den gerrige'. Som et gensyn med en velkendt, gammel film uden forsøg på at gøre historien relevant anno 2020
    Den gerrige byder på gode grin og fine skuespilpræstationer, og der er ikke så meget, der skal tænkes videre over efterfølgende.
  • 26. marts 1998

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WIEDEMANN,KLAUS LYNGGAARD,NINA DAVIDSEN,ALLAN DE WAAL KUNST *Poul Anker Bech udstiller sine surreelle landskabsmalerier og papirarbejder. Hans motiver tager afsæt i det sansebare og normaldanske kulturlandskab, som han giver en skæv og gådefuld drejning...
  • Anmeldelse
    17. oktober 2020

    På Folketeatret er Robin Hood en teenager, der ikke ved, hvad han vil

    Folketeatrets Robin Hood står og gaber, akkurat som hvis han hang ud sammen med vennerne på et gadehjørne på Nørrebro. Og det er skønt
    Christopher Læssø er en herligt nutidig Robin Hood over for Emilie Rasmussens muskelstærke Lady Marian i den vellykkede opsætning på Folketeatret.
  • Anmeldelse
    13. marts 2021

    Monologen ’Den unge Elias’ lidelser’ er ikke stort skuespil, men en ny stemme i dansk dramatik

    For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
    For homoseksuel til familien og ikke homoseksuel nok til LGBT-miljøet. ’Den unge Elias’ lidelser’ på Folketeatret er en personlig monolog og en kort og præcis fortælling om aldrig helt at føle sig rigtig noget sted
  • Kommentar
    13. august 2022

    Lad dansen blive i København

    Fremtidens koreografer lokkes med konkurrencer og projekter i København. Imens trues Den Danske Scenekunstskoles afdeling for dans og koreografi med udflytning til Holstebro. Men der er mest kunstnerisk logik i at beholde uddannelsen i København
    Dansekonkurrencen ’Copenhagen Made’ blev vundet af den franske danser Lauréline Epaulard med dansen ’La Rencontre’. Her med danserne Oliver Starpov, Eukene Sagues, Elvira Thomsen og Luís Fernando.